50Hz brom op ongeaarde PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
Tijdens het opnemen van mijn mic input (broadcasting, Teamspeak, Skype,enz.) heb ik last van een 50Hz brom. Wanneer ik de PC kast of een van de onaangesloten outputs van de Xonar U7 AMP/DAC met blote hand vastpak is het gebrom meteen verdwenen. Dit gebrom is overigens totaal niet aanwezig bij playback van audio/video bestanden, alleen bij opname.

Op dit moment gebruik ik software filters om alle aanwezige noise weg te filteren. Probleem is echter dat dit CPU resources gebruikt en een kleine extra vertraging veroorzaakt.

Het aarden van de PC kan niet. Er zijn hier in deze ruimte geen geaarde stopcontacten. De radiator en de leidingen geleiden totaal niet. Ook niet na ontvetten en opschuren. Ik vermoed dat het leidingwerk in het souterrain verbonden is met kunststoffen of rubberen tubes. Samengevat, ik zie zo geen oplossing om de PC en aangesloten zaakjes alsnog te aarden.

Zijn er wellicht andere oplossingen om in ieder geval die 50Hz brom hardwarematig weg te nemen?

[ Voor 5% gewijzigd door Oscar Whiskey op 06-06-2017 14:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
> Wanneer ik de PC kast of een van de onaangesloten outputs van de Xonar U7 AMP/DAC met blote hand vastpak is het gebrom meteen verdwenen.

En als je beide apparaten aansluit op eenzelfde stekkerblok met randaarde? Dan zijn ze in elk geval "geaard" aan elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
De Xonar wordt uitsluitend gevoed door USB via de PC. Kan niet USB voeden via een 5V adapter want de data gaat over dezelfde USB aansluiting.

Voor de rest is het zo dat de PC + bijbehorende hardware die apart gevoed worden inderdaad allemaal op 1 stekkerblok met randaarde aangesloten zijn.

Die stekkerblok steekt dan jammergenoeg in een ongeaard stopcontact :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Je kunt 50Hz notch filter ertussen zetten, maar een aardedraadje trekken is makkelijker dan je denkt en waarschijnlijk minder werk.

Btw het meest eenvoudige notch filter is een passief twin T filter.
fc = 1 / (2*pi*R*C)
Afbeeldingslocatie: http://www.radio-electronics.com/info/circuits/rc_notch_filter/rc_twin_t.gif
http://www.radio-electron...r/twin_t_notch_filter.php

[ Voor 53% gewijzigd door 3xhaas op 06-06-2017 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
3xhaas schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 16:03:
maar een aardedraadje trekken is makkelijker dan je denkt en waarschijnlijk minder werk.
Tsja.. Waarheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Naar je meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 21:03
Oscar Whiskey schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:55:
De radiator en de leidingen geleiden totaal niet. Ook niet na ontvetten en opschuren. Ik vermoed dat het leidingwerk in het souterrain verbonden is met kunststoffen of rubberen tubes.
Zelfs al zou het geleiden dan nog is het een slecht idee om dit te doen. De centrale verwarming mag niet worden gebruikt als aading en dient zelfs zelf geaard te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Trek een aardedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Ja, dat is dus het probleem, dan moet ik door een huurappartement een draad gaan trekken (boren en zo) richting badkamer of keuken. Daar heb ik niet zo'n trek in en daarnaast heb ik kans dat ik dan gelazer over de kleine lettertjes krijg. Vandaar de vraag of er een andere oplossing is dan gewoon aarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Oscar Whiskey schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 17:03:
Ja, dat is dus het probleem, dan moet ik door een huurappartement een draad gaan trekken (boren en zo) richting badkamer of keuken. Daar heb ik niet zo'n trek in en daarnaast heb ik kans dat ik dan gelazer over de kleine lettertjes krijg. Vandaar de vraag of er een andere oplossing is dan gewoon aarden.
Nee, pc voeding is gemaakt dat hij geaard is. Als hij niet geaard is zal er altijd een x volt op de kast komen te staan wat dus voor brommen kan veroorzaken als die er gevoelig voor zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Oscar Whiskey schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 17:03:
Ben je al eens op een trapje geklommen om in de centraaldoos te kijken of daar mogelijk een aarddraad doorloopt? En anders, hoeveel centraaldozen (kamers) zit deze verwijderd van de meterkast? Een op de manier zoals het hoort een aarddraad trekken naar de meterkast of naar een tussenliggende centraaldoos waar toevallig wel een aarddraad door loopt is zelden een helse toer, daar komt helemaal geen
boren aan te pas, maar alleen maar de bestaande buizen.
En mocht je wat elektra betreft twee linkerhanden hebben, dan is er vast wel iemand in je omgeving die het even voor je fikst.

Let wel, voor dat iemand er mee aan komt zetten, andere mogelijkheden zijn er niet. Voor alle prutsoplossingen is er maar één advies, NOOIT aan beginnen.
En uiteindelijk hoort een PC op een geaard stopcontact te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 12:59
Een condensator tussen de aarde van de mic en de aarde van de aansluiting zou ook moeten helpen. Probeer een een 680n condensator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
@stekkel, hoe moet ik dat aanpakken? Mijn mic is met een 3,5mm verbonden met een externe DAC/AMP. Deze is weer via USB verbonden met mijn PC. De mic zelf wordt gevoed via de DAC/AMP, hij heeft geen aparte voeding.

[ Voor 20% gewijzigd door Oscar Whiskey op 06-06-2017 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Het is ook een goed plan om alle ongebruikte ingangen te dempen, mogelijk dat daar iets vandaan komt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Heb ik al gedaan, softwarematig weliswaar in Windows.

[ Voor 10% gewijzigd door Oscar Whiskey op 06-06-2017 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 12:59
Oscar Whiskey schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 19:34:
@stekkel, hoe moet ik dat aanpakken? Mijn mic is met een 3,5mm verbonden met een externe DAC/AMP. Deze is weer via USB verbonden met mijn PC. De mic zelf wordt gevoed via de DAC/AMP, hij heeft geen aparte voeding.
Vooropgesteld, ground loops zijn lastige problemen. In jouw setup zou je ook nog kunnen proberen om een dikkere en kortere USB kabel te nemen (USB 3.1 kan meer stroom aan) zodat er minder spanningsval is over de kabel en daarmee ook de intensiteit van de brom afneemt. Je zou ook nog verschillende USB poorten kunnen proberen zodat de groundloop anders loopt en minder heftig is.

Ook zou je een USB isolator kunnen proberen voor een galvanische scheiding tussen de PC en de DAC/AMP.

Mijn oorspronkelijke voorstel ging niet uit van de USB kabel en ging simpel over een condensator solderen in de aansluiting van de jack tussen de aarde van de jack en de mantel van de mic kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:27
Wat Techneut zegt: Kijk in je centraaldoos. Mocht dat je weinig zeggen: Waarschijnlijk zit in je plafond, in het midden van je kamer, waarschijnlijk onder je lamp, een klepje. In mijn geval, in een huis uit 1996 met ongeaarde stopcontacten in elke 'droge' kamer, was overal een aardedraad gelegd tot aan die centraaldoos.

Als daar een aardedraad aanwezig is, moet je je stopcontact weghalen en kan je met een beetje geluk de aardedraad gewoon naast je andere draden door de buis trekken. Dat zal dan een stukje van bijvoorbeeld 4 meter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
OK, er zijn dus weinig andere oplossingen dan aarden.

Bedankt voor jullie input allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Om zeker te zijn kan je even een verlengsnoer (katrol) uitrollen naar een geaard stopcontact.
Oscar Whiskey schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 19:53:
Heb ik al gedaan, softwarematig weliswaar in Windows.
Windows ziet soms niet alle mogelijke bronnen, dan heb je echt de software van de audiokaart nodig.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
@memphis Dat bedoelde ik ook, in de GUI van de audiokaart gedaan.

En ja, met verlengsnoer is het probleem opgelost. Daarmee de vaststelling dat het de aarde is.. Of ja, gebrek daar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Inderdaad is er dan maar één goed advies. Sowieso altijd aan te bevelen voor een PC.
Het intrigeert me alleen waar je het denkbeeld vandaan haalde dat het simpel bijtrekken van een aarddraad gepaard zou moeten gaan met boren door muren etc. Een voorstelling van zaken waarvan ik me kan voorstellen dat je dat niet zo zag zitten.

Oh ja, ik las het startbericht nog eens door en zag daar een relaas over een draadje naar de radiator.
Het mag duidelijk zijn dat dit zowat het allerergste taboe is op het gebied van elektra. Het is bij volslagen leken door onkunde nogal populair. Nooit doen zoiets, het kan goed gaan, maar ook leiden tot ernstige tot dodelijke ongelukken. Dat lijkt misschien op zwaar overdrijven, maar dat is het niet!

[ Voor 38% gewijzigd door Techneut op 07-06-2017 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
Centraaldoos gecheckt... Geen aarde in aanwezig, alleen fase en nul.

Nou kwam een kennis (geschoold vonkentrekker) met de alternatieve oplossing om een aardlekschakelaar op de WCD te plaatsen en vervolgens zowel de 0 als de aarde van het stekkerblok naar de 0 in de WCD te verbinden. Met het risico dat wanneer je deze constructie ooit verkeerd om in de WCD steekt je hele zaakje onder spanning komt te staan. Vind het nogal experimenteel klinken... En ben nog in overweging of ik de risico's zou willen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:03

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Euhm wilt ie je dood?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Oscar Whiskey schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:12:

Nou kwam een kennis (geschoold vonkentrekker) met de alternatieve oplossing om een aardlekschakelaar op de WCD te plaatsen en vervolgens zowel de 0 als de aarde van het stekkerblok naar de 0 in de WCD te verbinden. Met het risico dat wanneer je deze constructie ooit verkeerd om in de WCD steekt je hele zaakje onder spanning komt te staan. Vind het nogal experimenteel klinken... En ben nog in overweging of ik de risico's zou willen nemen.
Geschikt / Ongeschikt

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-10 13:15

Sorry, maar jouw geschoolde vonkentrekker mag dit soort adviezen nooit geven, hij moet zich schamen.

Normaal gesproken is een C.V. installatie van metalen buizen geaard vanuit de meterkast dus zelf ook een grote aardleiding, om echter potentiaalverschillen te voorkomen mag de C.V. installatie zelf niet als aarde-aansluiting gezien worden.

Ik had ooit de Audio-Out van mijn geluidskaart in de PC aangesloten op mijn receiver met CAI aansluiting voor de radiozenders op de kabel. Ook deze brom door een aardlus.
Trok ik de CAI kabel er uit dan was het probleem gelijk weg. Ik heb toen in de stekker van de CAI kabel een klein condensatortje tussen de kern en het aansluitschroefje gemaakt, dan ontkoppel je en is het opgelost.

In jouw geval is er niets geaard en adviseer ik om mijn bovenstaande oplossingen te negeren, de trekveer oppoetsen en gewoon een aardedraad door je centraaldoos naar de meterkast trekken. Bestaande wandcontactdoos omwisselen voor een model met randaarde en je bent goed bezig geweest volgens de regels.

[ Voor 5% gewijzigd door Theo74 op 07-06-2017 15:30 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online

Hoe is het mogelijk dat iemand met zo'n advies op de proppen komt. Geschoold? Ja, misschien diploma veterstrikken van de kleuterschool. Vooral niet meer, vonkentrekker vind ik heel aardig bedacht. Gevaarlijke idioot als dit serieus zo bedoeld is, dan wel iemand met het verstand van een rund. Die laatste zin van je "ben nog in overweging of ik de risico's zou willen nemen" meen je dan ook vast niet echt".

Je vond geen aardraad in die centraaldoos. Mag geen beletsel zijn. Het lijkt me niet zo moeilijk de route naar de meterkast te vinden om vervolgens een aardraad (groen/geel) bij te trekken naar de meterkast of misschien halverwege naar een doos waar je toevallig wel een groen/gele draad tegenkomt.. Rest me nog één goed bedoelde raad, haal er wel iemand bij die er echt verstand van heeft (dus geen vonkentrekker :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:03

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dat appartement huur je dat zoja vraag dan aan de huisbaas of ie wil helpen (terug betalen) van de draad en spullen of zelfs nog beter laat die maar een elektricien langs laten komen om dat te doen ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Damic op 07-06-2017 17:03 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
OK, OK.. De input v.w.b. die truc met aardlekschakelaar is helder. :)

Probleem met de meterkast is dat hij zo'n 20 meter verwijderd is van deze ruimte. Daarbij is doortrekken van kabels al een helse klus geweest toen ik hier kwam wonen (hele hut moest voorzien worden van coax voor DTV). Ik heb geen twee linkerhanden en ben van mening dat ik wel een handige klusser ben maar in deze setting is het drama mij het niet waard.

Ik denk dat ik dan nog maar een jaar een ongeaarde PC gebruik, waarschijnlijk ben ik daarna weg. De PC is nu al 3jr. zo aangesloten, zal vast niet ineens iets misgaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Oscar Whiskey op 07-06-2017 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad, maar dan met één van mijn beeldschermen waarbij het signaal van de VGA-kabel storing gaf. De storing was in mijn geval afkomstig van de laptop-adapter. Geen randaarde hier op zolder. Ik heb het "opgelost" door de beeldschermen op een aparte stekkerdoos aan te sluiten (de randaarde van de beeldschermen werd zo gescheiden van de randaarde van de laptop-adapter).

Wellicht dat ditzelfde trucje ook helpt bij de audio-brom, ingeval je de bron van de brom zo kan afkoppelen.

Disclaimer: ik heb er verder de ballen verstand van en deel alleen mijn ervaring.
Pagina: 1