Bitkey.io / Turnkey (Debian based) Linux crasht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09 16:43
Ik zou graag dmv een Bitkey.io bootable Linux USB stick, secure met cryptocoins werken.

Hier beetje achtergrond over Bitkey.io en Turnkey:
https://bitkey.io/#overview
https://www.turnkeylinux.org/tkldev

Ik heb dan ook de Bitkey image op een USB stick gekregen, maar hij crasht vrij snel op mijn HP zBook G2 laptop.
Op mijn vrouw haar antieke Aldi Medion laptop (die op een hoop vlakken eigenlijk gewoon stuk is), werkt ie echter gewoon wel / crasht ie niet (maar het is dus niet echt bruikbaar, omdat die laptop eigenlijk stuk is).

Mijn HP zBook G2 is een beest van een laptop (i7-4810MQ, 32GB RAM, nVidia Quadro GPU, etc), welke nog geen jaar oud is, maar toch lijkt hij een simpele Debian bootable image gewoon niet aan te kunnen. Het lijkt een temperatuur gerelateerde crash...
De eerste keer werkt het, na het booten van Bitkey.io, nog enkele minuten, vooraleer alles vastloopt. De laptop voelt aan de linkerkant dan ook erg warm aan en de ventilator draait op volle snelheid. Als ik vervolgens nog blijf proberen, loopt het meestal al vast na enkele seconden...

Het vastlopen is meestal dat de muis bevriest en niets nog reageert. Maar soms wordt het scherm ook gewoon zwart. Als er een cursor stond te pinken, dan blijft die gewoon door pinken (dus denk ik toch geen GPU crash). Het enige dat helpt is de power button 5 sec indrukken om de laptop uit te schakelen.

Ik heb al (onder windows) prime64 en furmark gelopen zonder problemen. Een bootable Memtest64 werkt ook zonder problemen.

Verder heb ik geprobeerd "hybrid graphics" "aan" en "uit" te zetten (staat standaard op "auto" standaard). (Dit is HPs versie van nVidia Optimus, om te wisselen tussen integrated graphics en de nVidia GPU).
Ook heb ik geprobeerd enkele andere zaken in het BIOS uit te zetten (zoals virtualisatie opties, multi core, hyperthreading).

Niets helpt echter en het blijft crashen.

Weet iemand wat ik nog kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Op welke Debian is het gebaseerd? Klinkt namelijk alsof het niet goed overweg kan met nieuwe hardware omdat het gewoonweg een te oudere kernel draait en zo geen juiste power management kan doen. Of fatsoenlijk overweg met je GPU.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
kernel is 3.16.0-4-amd64
Debian 8 (Jessie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, kernel 3.16 is dermate oud dat het niet op een systeem van vandaag echt lekker gaat werken. Ik vind het daarom niet zo gek dat je vreemde dingen krijgt. Het is wel de kernel van huidige Stable, maar die is ook alweer ruim 2 jaar oud. En de kernel is in feite nog ouder. Het kan prima voor servers, maar die hardware is niet zo hevig aan wijzigingen zoals een laptop die ook nog eens Optimus heeft.

Het is hoe dan ook handig om eventuele foutmeldingen te krijgen, want nu kunnen we niets anders dan gokken en dat schiet natuurlijk niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Foutmeldingen zijn er niet echt aangezien het een freeze is.

En doordat het hele idee van die bootable Linux is dat het OS readonly is en volledig in het RAM draait, zijn er ook niet echt logs die ik na een reboot kan bekijken :/

Zijn er misschien nog andere zaken die ik in de BIOS kan proberen te disablen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nee, maar je zegt in je TS dat je een _ ziet knipperen. Dat is geen freeze of crash. Dat is niet goed verder starten om wat voor reden dan ook.

Heb je verders onderzocht hoe het werkt met UEFI vs Legacy/CSM/BIOS boot methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Heb ze net alle 3 geprobeerd.

Standaard staat ie op legacy. Heb UEFI (met CSM) en UEFI (native) geprobeerd.
UEFI met CSM heeft zelfde prob, UEFI native krijg ik niet geboot van USB.

Wat bedoel je met "Dat is niet goed verder starten om wat voor reden dan ook."?

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nou, simpel. Als je _ ziet knipperen betekend het domweg dat het niet verder opstart. Reden? Geen flauw idee, want je ziet geen melding of wat dan ook. ;) Als je de boot parameter nog kan aanpassen, moet je 'quiet' weghalen. Misschien zie je dan wat meer. Maar dat zal vast ook al niet lukken ivm read-only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
fyi: hij boot wel volledig.

Het is pas nadat het OS volledig is geladen dat ie vastloopt.
Ik merk ook dat bv het commando "top" wel freezed als ie crasht.
Het was de cursor van een GUI app (electrum) die bleef door pinken.
Pagina: 1