Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:47
Is er een manier om de foto's van mijn camera's makkelijk en automatisch te kopiëren naar mijn NAS/Amazon Drive?

Momenteel heb ik backups e.d. vrij goed gestreamlined. Kost me geen moeite meer en gaat allemaal automatisch.
- Telefoon-foto's worden direct geupload naar Amazon Drive, en de NAS haalt ze daar weer vanaf zodat er een backup is. Zowel van iPhone als Android. Ik hoef dus geen foto's over te zetten naar mijn PC om de zoveel tijd.

Echter zijn dat alleen de telefoon-foto's. Voor mijn camera's moet ik dit elke keer handmatig doen. Dus kaartje eruit, in de PC/Laptop, bestanden kopiëren naar de NAS waarna er een automatische sync met online plaats vind. Dit handmatige werk vind ik best vervelend om geregeld te doen na een dagje weg geweest te zijn. Mijn vraag is of jullie daar misschien iets handigs voor weten?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het is een verscheidenheid aan hardware, in volgorde van gebruik:
  • Een Panasonic TZ100 (Wifi, maar alleen foto's 8)7 )
  • Een Sony waterdichte camcorder
  • Nikon D7000
  • Gopro 3 Black
  • Nikon V1.
Elke camera gebruikt Micro-SD kaartjes (evt met adapter wanneer nodig)
een Synology NAS (DS214j)
Verder gebruik ik voor het naar de NAS kopiëren vaak mijn laptop (Surface Pro 2). Al doe ik het soms op mijn desktop-pc.
Amazon Drive als online-backup

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • Ik heb geprobeerd om met de Synology NAS een automatische kopieer actie te maken wanneer de geheugenkaart via een adapter in de USB poort wordt gestoken. Maar dat werkt niet echt lekker (en je houd de mappenstructuur waarschijnlijk en dat wil ik niet).
  • Daarnaast gekeken naar de mogelijkheden van IFTTT met Amazon Drive. Voor Android/iPhone is er genoeg, maar voor camera's niets. Ook kon ik geen optie vinden met Eye-Fi.
  • Micro-SD verbinden met de Android-telefoon via USB-C. Maar dan zit ik weer met de verschillende map-structuren van de verschillende camera's.
Het is wel een beetje een first-world-problem. Maar is iedereen verder nog handmatig foto's aan het overpompen naar hun PC/NAS? Ik heb dit gewoon het liefst automatisch, zodat ik gewoon thuis kan komen en wanneer ik wil foto's kan uitzoeken zonder dat ik alles weer moet overzetten (wat ik wel eens vergeet).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Niet echt relevant voor je misschien, maar met DS Photo kun je foto's van je telefoon rechtstreeks op je NAS zetten.

Waar laat je nu je foto's van je camera's?

Ik zet de foto's eigenlijk niet meer op mijn laptop, maar alleen op mijn NAS. Dus van SD kaart kopieer ik rechtstreeks naar de NAS. Van daaruit bewerk ik ook mijn foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@NIMIC Ik ken de DS Photo app. Maar die werkt niet zo lekker IMHO dus ik gebruik Amazon Drive. Een soort Dropbox/Google Drive met onbeperkte opslag. De NAS download dan de foto's vanaf Amazon Drive naar de NAS. Uiteindelijk met hetzelfde resultaat.

De foto's zet ik nu direct op de NAS, dus niet meer op een schijf op een laptop oid zodat ik overal direct toegang heb tot de foto's. Alleen moet ik dat dus wel handmatig doen. Dus kaartje in de laptop, laptop opstarten, juiste directory opzoeken (Map genaamd "indelen") en dan knippen en plakken zodat de kaart meteen weer leeg is.

Eigenlijk wil ik wat ik met mijn telefoons kan (direct op de NAS zetten zodra ik thuis ben of wifi heb) ook met mijn camera's bewerkstellen. Of in ieder geval zo dichtbij mogelijk komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Waah schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:12:
...
Voor mijn camera's moet ik dit elke keer handmatig doen. Dus kaartje eruit, in de PC/Laptop, bestanden kopiëren naar de NAS waarna er een automatische sync met online plaats vind. Dit handmatige werk vind ik best vervelend om geregeld te doen na een dagje weg geweest te zijn. Mijn vraag is of jullie daar misschien iets handigs voor weten?
...
Voorop gesteld, ik ben zelf absoluut geen fan van automagische kopieeracties en aanverwante bewerkingen. Liever zelf ff die geheugenkaartjes van het ene medium naar het anders pleur&sleur, zodat ik zelf precies weet waar het terechtkomt, eventueel een directory naam aanpassen, e.d.

Maar Nikon heeft daar toch een tooltje voor?
Nikon Transfer 2, onderdeel van View NX-i/Capture NX-D
http://downloadcenter.nikonimglib.com/nl/download/sw/94.html
Volgens mij kun je daar allerlei acties aankoppelen, zodra je b.v. je camera aan je PC aansluit:
http://nikonimglib.com/nvnxi/onlinehelp/en/tr027000.html

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ga ik vanavond even naar kijken wat de mogelijkheden zijn van de Nikon Transfer software.

Via automatisch weet ik ook waar het terecht komt, namelijk waar ik het instel. Ik weet dat Synology bijvoorbeeld een USB-copy functie heeft die prima werkt. Maar helaas kan ik geen SD-kaartje in mijn NAS kwijt, al zou ik daar best voor willen upgraden als dat goed werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 06-06-2017 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
De software was niet wat ik zocht, maar Powershell doet wat ik wil:

Powershell script (genaamd copy.sh1)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
function MoveFileToFolder ([string]$source,[string]$destination){
    # get a list of source files.
#-recurse is inclusief alle onderliggende mappen. -include is voor alle extenties PSIsContainer verwijderd mapstructuur
    $files = Get-ChildItem -Path $source -recurse -include *.jpg, *.rar | ?{!($_.PSIsContainer)}
    # verify if the list of source files is empty
    if ($files -ne $null) {
        foreach ($file in $files) {
        $filename = $file.Name
        $filebase = $file.BaseName
        $fileext = $file.Extension

# verify if destination file exists and are not overwritten but renamed

$filenameNU = $filename #<--------- this line moved from inside the 'If' statement
        if (Test-Path (Join-Path $destination $filename)) {
            $n = 0
            while ((Test-Path (Join-Path $destination $filenameNU)) -eq $true)
            {
            $filenameNU = $filebase + "-" + ++$n + $fileext
            }
        }
    Copy-Item $file.FullName (Join-Path $destination $filenameNU)
    }
}
}
# in .bat file roep je het script aan met: Powershell.exe -executionpolicy remotesigned -File  C:\padnaardezefile\script.ps1 sourcepad destinationpad
#voorbeeld: Powershell.exe -executionpolicy remotesigned -File  C:\powershell\script.ps1 D:\sourcefiles C:\destination (dit kopieert alle bestanden uit D:\sourcefiles naar C:\destinationfiles)
MoveFileToFolder $args[0] $args[1]

Deze roep ik aan in een batch file gevolgd door het source-pad en destination-pad
code:
1
Powershell.exe -executionpolicy remotesigned -File  C:\Users\Martijn\Desktop\copy.ps1 D:\ C:\test

Dit zorgt dat alle extenties die ik heb geselecteerd (in dit geval .jpg en .rar) worden opgezocht en gekopieerd naar de doelmap. De mapstructuur wordt weggelaten zodat alles gewoon in de root van de doelmap komt (anders word de hele mappenstructuur gekopieerd en dat wil ik niet). Eventuele al bestaande bestandsnamen worden niet overschreven maar wordt een nummer aan toegevoegd.

Als ik Copy-Item wijzig in Move-Item dan verplaatst die alles ipv kopiëren. Maar op zich is kopiëren en dan formatteren wel veiliger dan verplaatsen.

Bedankt voor het meedenken, het heeft me in de goede richting gebracht. Volgende stap is de .BAT uitvoeren zodra bepaalde SD-Kaarten ingeprikt worden maar dat google ik wel .bat file openen en hij gaat. Ga nog ff prutsen met RoboCopy denk ik zodat ik ook voortgang en evt checksum kan doen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 19:53
Hmmm en ik lees net nu ik inlog in Amazon drive dat het Unlimited Storage plan komt te vervallen en je nu per TB gewoon dik aan het betalen komt...

Dat is helemaal niet zo fijn, ik heb door alle incrementals die ik over een periode van een jaar bewaar al 4.5TB verzameld.

https://www.amazon.com/clouddrive/managestoragev2/allPlans

100 GB
$11.99(1 Year)
Switch to this plan
1 TB
$59.99(1 Year)
Switch to this plan
2 TB
$119.98(1 Year)
Switch to this plan
3 TB
$179.97(1 Year)
Switch to this plan
4 TB
$239.96(1 Year)
Switch to this plan
5 TB
$299.95(1 Year)
Switch to this plan
6 TB
$359.94(1 Year)
Switch to this plan
7 TB
$419.93(1 Year)
Switch to this plan
8 TB
$479.92(1 Year)
Switch to this plan
9 TB
$539.91(1 Year)
Switch to this plan
10 TB
$599.90(1 Year)
Switch to this plan
20 TB
$1199.80(1 Year)
Switch to this plan
30 TB
$1799.70(1 Year)
Switch to this plan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@StraightOn.NL klopt beetje off-topic maar ik ben zelf ook al druk aan het kijken naar een alternatief. Voor veel data-opslag zie ik slechts een paar opties:
  • Backblaze
  • Crashplan
  • Hubic
  • G suite (google drive onbeperkt)
De eerste 2 vallen af voor mij omdat ze niet op Synology werken (en mijn PC te weinig aanstaat voor dit soort backups). Dus dan blijven Hubic (5 euro p/m voor 10TB) en G-suite (onbeperkt, ook al staat er "tot 5 users 1tb") over. Hubic heeft niet zulke denderende reviews, maar ben nu een test aan het doet mbt snelheid. Idem voor Google Drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11:02
Ik denk dat er geen snellere manier is om de camera's leeg te halen. Uiteindelijk blijven het 'domme' apparaten en zul je ze toch met de computer moeten verbinden. Of je dan zelf de kopieer actie doet of dat gedaan wordt door een scriptje lijkt me een kwestie van een aantal seconden meerwerk. Niet rendabel genoeg lijkt mij?

On another note: Bewaren jullie al je nutteloze foto's ook nog? Ik zet mijn foto's eerst op de PC / laptop. Haal ze door lightroom heen waar ik ze selecteer en bewerk en exporteer vervolgens alleen de geselecteerde foto's naar de NAS (JPG + RAW).

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Eerst over het script:
De foto's en video's staan vaak in verschillende mappen. Dus daar moet je eerst naar navigeren. Dan knippen en dan naar de juiste plek op de nas, en dan plakken. Het is niet heel veel werk, maar toch ben ik er wel weer 3 tot 5 minuten mee bezig.

Ik had eigenlijk gehoopt op een SD-kaartje of een app waarmee je direct naar clouddiensten kan uploaden via ingebouwde wifi van het kaartje. Maar dat lijkt nog niet te bestaan (tijd voor een kickstarter?)

Met dit script is het SD-kaart erin, .BAT openen en weglopen. Meer is het niet. Ik zou zelfs automatisch mappen kunnen maken advd de datum van die dag. Dat zou mij later weer uitzoeken schelen. Het is puur dat ik nu gewoon thuis kan komen, SD kaart in de laptop en klaar ben ik. Ik hoef er niet echt voor te gaan zitten wat ik zelf vervelend vind (want meer te doen) en wat vriendin ook niet zo leuk vind ("je bent net thuis, zit je weer achter je laptop" :+ ).

over je andere note:
  1. Ik zet alle foto's eerst in 1 map (indelen).
  2. Als ik dan zin/tijd heb ga ik de foto's in mappen indelen nav gebeurtenis en deze zet ik per "seizoen" in een map (ik werk in zomer en winterseizoen) in de map Originelen.
  3. Als ik tijd/zin heb ga ik dan de foto's echt uitzoeken en bewerken (Lightroom). De beste foto's komen in de map "foto's". Ook weer ingedeeld op seizoen. Dit is waar ik, als ik fotos wil kijken/laten zien ik de foto's en video's uithaal.
  4. Als laatste (en daar loop ik altijd mee achter) maak ik van elk "seizoen" een fotoboek en een korte film. Waarbij ik voor zomervakantie/wintersport aparte video's maak (een 3 minuten-versie, en een lange versie voor mezelf).

[ Voor 15% gewijzigd door Waah op 08-06-2017 14:50 ]

Pagina: 1