Windows.old map geblokkeerde bestanden verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisdeReus
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07-01 15:45
Na een upgrade van Windows sinds 8 krijg je altijd een map "Windows.old".
Het is al gelukt bij cmd script om eigenaar van die map en alle onderliggende bestanden te worden.
Ook het verwijderen lukt behalve de files die in gebruik zijn.

Mijn vraag is:
Hoe krijg ik het voor elkaar dat map Windows.old door geen enkel proces meer gebruikt wordt? (dus de processen gesloten worden)
Het liefst in CMD.
Ik wil niet een extra programma downloaden/installeren om te gebruiken anders kan ik het niet gelijk gebruiken op alle computers waarop ik dit wil uitvoeren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
NVT.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
@echo off
for /f "tokens=3,6,8 delims=: " %%i in ('handle -p eclipse C:\Windows.old\') do echo Releasing %%k & handle -c %%j -y -p %%i

@echo off
for /f "tokens=3,6,8 delims=: " %%i in ('handle C:\Windows.old\') do echo Releasing %%k & handle -c %%j -y -p %%i

IF((Test-Path -Path C:\Windows.old\) -eq $false) {
Write-Warning "File or directory does not exist."
}
Else {
$LockingProcess = CMD /C "openfiles /query /fo table | find /I ""C:\Windows.old\"""
Write-Host $LockingProcess
}

OPENFILES /Disconnect /OP "C:\Windows.old\"

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via DennisdeReus op 07-06-2017 11:57)

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-09 14:41
Ik zou het vooral op die manier doen en zorgen dat driver files die in gebruik zijn verwijderd worden veel succes met je blue screen de volgende start.

Dit doe je met disk cleanup
cleamgr /sageset:9
En daar set je dan in dat oude Windows installaties verwijderd worden (lees even wel goed wat alles doet sommige dingen wil je niet verwijderen met sageset zoals "Windows ESD installation files" (recovery environment), "Branchcache" en "DirectX Shader Cache" (en mogelijk "User File History").
cleanmgr /sagerun:9
Hierna kijk je wat voor files er gebruikt worden en zoek je wat voor programma's (/drivers) gepudate moeten worden om de rest van de Windows.old map te verwijderen.

Als je dit scripted wil zorg je eerst dat scripted al je drivers up to date worden gebracht (zodat ze uit je huidige Windows map geladen worden) en daarna voer je de rest van je script uit.

(Ik zeg drivers omdat ik bij mensen waar de map niet volledig verwijderd kon worden vaak een Intel Display Driver inf en dll's in de Windows.old map kon terugvinden die om 1 of andere reden nog in gebruik waren na een OS update)

[ Voor 12% gewijzigd door Starke op 09-06-2017 08:56 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rikm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 14:37
Windows.old kan verwijderd worden met" disk cleanup"
Deze vind een "previous windows installation"

Kan trouwens ook gebruikt worden als workarround om een andere map te verwijderen die hardnekkig niet weg wilt.

Where ever you go, there you are

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Niet wat je vraagt, maar misschien wel wat je zoekt: Disk cleanup automatisch draaien met bepaalde switches kan ook je Windows.old map verwijderen (en eventuele andere overblijfselen van de update).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dit heeft niks met programmeren te maken, ook niet als je het met een batch-scriptje probeert op te lossen. ;) Zie Waar hoort mijn topic?

PRG >> WOS

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Gewoon Schijfopruiming > systeembestanden opschonen.
Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:39
DennisdeReus schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 12:18:
Het liefst in CMD.
Ik wil niet een extra programma downloaden/installeren om te gebruiken anders kan ik het niet gelijk gebruiken op alle computers waarop ik dit wil uitvoeren.
Probeer dit eens vanuit een Admin prompt:
code:
1
cleanmgr.exe /d c

Docu.

[ Voor 19% gewijzigd door jeroen3 op 06-06-2017 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

P_Tingen

omdat het KAN

Als je "How to get rid of windows.old folder" intikt in Google, krijg je een stappenplan voor je neus. Succes!

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisdeReus
Iedereen bedankt voor jullie hulp.
Helaas is dit geen antwoord op mijn vraag: ik wil zoals aangegeven bij mijn vraag om het bij script te doen en niet zelf met de hand het uit te voeren. Dit gebruikte ik in het verleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:59

TheVMaster

Moderator WOS
DennisdeReus schreef op Tuesday 6 June 2017 @ 14:25:
Iedereen bedankt voor jullie hulp.
Helaas is dit geen antwoord op mijn vraag: ik wil zoals aangegeven bij mijn vraag om het bij script te doen en niet zelf met de hand het uit te voeren. Dit gebruikte ik in het verleden.
Waarom zou je dat met een script willen doen? Als het goed is worden die bestanden na een paar weken automatisch opgeruimd?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-09 14:41
Ik zou het vooral op die manier doen en zorgen dat driver files die in gebruik zijn verwijderd worden veel succes met je blue screen de volgende start.

En daar set je dan in dat oude Windows installaties verwijderd worden (lees even wel goed wat alles doet sommige dingen wil je niet verwijderen met sageset zoals "Windows ESD installation files" (recovery environment), "Branchcache" en "DirectX Shader Cache" (en mogelijk "User File History").
Hierna kijk je wat voor files er gebruikt worden en zoek je wat voor programma's (/drivers) gepudate moeten worden om de rest van de Windows.old map te verwijderen.

Als je dit scripted wil zorg je eerst dat scripted al je drivers up to date worden gebracht (zodat ze uit je huidige Windows map geladen worden) en daarna voer je de rest van je script uit.

(Ik zeg drivers omdat ik bij mensen waar de map niet volledig verwijderd kon worden vaak een Intel Display Driver inf en dll's in de Windows.old map kon terugvinden die om 1 of andere reden nog in gebruik waren na een OS update)

[ Voor 12% gewijzigd door Starke op 09-06-2017 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisdeReus
Starke schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 23:01:

Hierna kijk je wat voor files er gebruikt worden en zoek je wat voor programma's (/drivers) gepudate moeten worden om de rest van de Windows.

JackSparrow schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 20:36:
[...]

Waarom zou je dat met een script willen doen? Als het goed is worden die bestanden na een paar weken automatisch opgeruimd?
Bedankt iedereen voor al jullie reacties.
Dit was niet helemaal waar ik op gehoopt had als antwoord in eerste instantie maar:
Ik wist nog niet dat het naar een aantal weken de map uit zichzelf verwijderd word.
Ook dat die files nog belangrijk voor het systeem zouden kunnen zijn voor die korte periode.
Ik heb mijn script al meerdere malen uitgetest en verloopt verder zonder problemen eerst virtueel en hierna op vele computers maar ik nu weet dat de files die achterblijven nog heel belangrijk zijn en gebruikt worden. Dan moeten die files maar achterblijven op de computer voor een paar weken.
De drivers van alle computers zijn bij mij altijd up-to-date gebruik een driver update programma.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp en hiermee ben ik voldoende geïnformeerd. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1