Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Weet iemand hoe je de FN keys kan uitzetten van een Dell latitude e5550? Draait op windows 7 pro 64 bits.

- BIOS heeft geen mogelijkheid tot uitzetten van
- Driver verwijderen, geen mogelijkheid, het is een chipset driver
- Softwarematige programma geprobeerd, helaas geen effect.
- Hard de knoppen verwijderen is geen optie.

Edit:

Sharpkey gebruikt, werkt in begin wel, maar naar paar herstart doet die niks meer.

[ Voor 12% gewijzigd door erwin26 op 06-06-2017 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
[/quote]
When it comes time to purchase laptops for employees, many businesses turn to Dell, both because of their aggressive business pricing platform and the durability of their computers. If you're primarily using your Dell laptop for multimedia purposes, such as giving business presentations or as a media center, you can disable the function key features of the laptop and instead use the keys as media controls. In order to do this, you'll need to enter the system Basic Input Output System (BIOS) during the boot sequence so you can give new instructions to the computer.

1. Restart your Dell laptop.

2. Watch the boot screen. Look for the notation at the bottom instructing you to "Press the XX key to enter system BIOS." In most Dell laptops, this will be noted as the "F2" key, but this may differ on your system. When the message appears, hold down the appropriate key to enter the BIOS screen.

3. Navigate to the "Advanced" tab by pressing the right arrow key.

4. Scroll down to "Function Key Behavior" on the "Advanced" tab by pressing the down button. Press "Enter."

5. Press the up/down arrow keys to move the selection to "Multimedia Key First."

6. Press "F10" to save your settings and exit.

7. Allow the system to reboot for the changes to take effect.
[quote]

Deze optie in bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
Die zit er in, maar het enigste wat dat doet is ervoor zorgen dat je functie toetsen werken zonder de FN knop in te drukken of juist net andersom. Hoe dan ook de FN toetsen blijven werken helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
erwin26 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 12:09:
Die zit er in, maar het enigste wat dat doet is ervoor zorgen dat je functie toetsen werken zonder de FN knop in te drukken of juist net andersom. Hoe dan ook de FN toetsen blijven werken helaas.
En waarom wil je ze uit hebben? Zolang je de fn + knop niet indrukt gebeurt er ook niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
kan je met een tooltje als "sharpkeys" niet de FN toets rebinden naar een andere functie (spatie, F1, whatever) zodat de toets wel werkt, maar niet als FN?

dan zit het op windows registry niveau, hoef je ook niet te pielen met software van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 07-06 19:55
De betekenis omdraaaien van de Function keys is verstandiger. Tegenwoordig zie je vaak dat de multimedia functies standaard zijn en dat voor de gewone F1, F2 de Fn toets gelijkertijd moet worden ingedrukt. Vroeger, en zo hoort het m.i. ook, was dat andersom. Zie instructies @geforce5_guy maar dan andersom denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door TanteBeth op 06-06-2017 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
geforce5_guy schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 12:12:
[...]

En waarom wil je ze uit hebben? Zolang je de fn + knop niet indrukt gebeurt er ook niks?
Mensen die de laptop gaan gebruiken, mogen zo min mogelijk met de laptop zelf kunnen. Veiligheid dus.
dyrc schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 12:15:
kan je met een tooltje als "sharpkeys" niet de FN toets rebinden naar een andere functie (spatie, F1, whatever) zodat de toets wel werkt, maar niet als FN?

dan zit het op windows registry niveau, hoef je ook niet te pielen met software van de fabrikant.
Helemaal vergeten te vermelden. Dit software programma heb ik gebruikt, alleen dit werkte in begin, maar naar paar keer herstarten niet meer.
TanteBeth schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 12:16:
De betekenis omdraaaien van de Function keys is verstandiger. Tegenwoordig zie je vaak dat de multimedia functies standaard zijn en dat voor de gewone F1, F2 de Fn toets gelijkertijd moet worden ingedrukt. Vroeger, en zo hoort het m.i. ook, was dat andersom. Zie instructies @geforce5_guy maar dan andersom denk ik.
Helaas werken de FN keys dan nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

erwin26 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:09:
Mensen die de laptop gaan gebruiken, mogen zo min mogelijk met de laptop zelf kunnen. Veiligheid dus.
Mijns inziens zijn Fn-toetsen (of ze nu linksom of rechtsom werken) al tijden standaard onderdeel van een laptop (en zijn er meer dan voldoende toetsenborden die soortgelijke functies ook standaard ondersteunen). Vandaar dat de ondersteuning voor die toetsen ook in de chipset zit.
Wat je nu eigenlijk wilt is basisfunctionaliteit weghalen. Ik durf niet onmiddellijk te zeggen dat dat veiliger is. Uiteindelijk dwing je gebruikers daarmee om steeds inventiever trucs te gebruiken om datgene te gaan doen dat ze willen (of nodig achten)...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
Jester-NL schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:16:
[...]
Mijns inziens zijn Fn-toetsen (of ze nu linksom of rechtsom werken) al tijden standaard onderdeel van een laptop (en zijn er meer dan voldoende toetsenborden die soortgelijke functies ook standaard ondersteunen). Vandaar dat de ondersteuning voor die toetsen ook in de chipset zit.
Wat je nu eigenlijk wilt is basisfunctionaliteit weghalen. Ik durf niet onmiddellijk te zeggen dat dat veiliger is. Uiteindelijk dwing je gebruikers daarmee om steeds inventiever trucs te gebruiken om datgene te gaan doen dat ze willen (of nodig achten)...
Dat is het probleem voor mij nu haha. Ik wil niet dat ze juist in de basis functie zitten. Het is veiliger in mijn geval. De gebruikers mag BV niet in de verkenner, maar via de functie toetsen kun je hier wel in komen en dit is niet af te vangen via policys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
erwin26 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:21:
[...]

Dat is het probleem voor mij nu haha. Ik wil niet dat ze juist in de basis functie zitten. Het is veiliger in mijn geval. De gebruikers mag BV niet in de verkenner, maar via de functie toetsen kun je hier wel in komen en dit is niet af te vangen via policys.
Ik zie de volgende Fn functie keys:

esc: Fn key locken
F1: geluid mute
F2: geluid zachter
F3: geluid harder
F4: MIC aan/uit
F6: pc locken
F8: monitor selectie
F9: zoeken
F10: toestenbord verlichting
F11: scherm donkerder
F12: scherm lichter
prt scr: wifi aan/uit
insert: slaapstand

Welke opties wil je van bovenstaande niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
geforce5_guy schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:34:
[...]

Ik zie de volgende Fn functie keys:

esc: Fn key locken
F1: geluid mute
F2: geluid zachter
F3: geluid harder
F4: MIC aan/uit
F6: pc locken
F8: monitor selectie
F9: zoeken
F10: toestenbord verlichting
F11: scherm donkerder
F12: scherm lichter
prt scr: wifi aan/uit
insert: slaapstand

Welke opties wil je van bovenstaande niet dan?
Allemaal moeten uit. Gebruikers mogen niet aan de pc instellingen kunnen komen en via die FN keys kunnen ze dat helaas wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
erwin26 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:47:
[...]

Allemaal moeten uit. Gebruikers mogen niet aan de pc instellingen kunnen komen en via die FN keys kunnen ze dat helaas wel.
Waar ga je het voor gebruiken?

Want als ik achter een laptop zit kan het handig zijn dat ik scherm feller kan zetten omdat ik het niet kan lezen door externe licht bronnen ( zon, lampen etc. ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
geforce5_guy schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:52:
[...]

Waar ga je het voor gebruiken?

Want als ik achter een laptop zit kan het handig zijn dat ik scherm feller kan zetten omdat ik het niet kan lezen door externe licht bronnen ( zon, lampen etc. ).
Elke dag zitten er meer dan 10 verschillende mensen achter de laptops. Ik wil niet dat de ene iets aanpast en de andere niet snap hoe die dit moet oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

erwin26 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:21:
[...]

Dat is zeker wel te ondervangen door policies. FN toetsen uitschakelen is meer security through obscurity als ik de term goed toepas. Als je de windowstoets + E gebruikt heb je ook explorer.

Wij hebben hier ook Windows thinclients, waar ook standaard explorer op zit, die zijn toch echt via een policy dichtgezet. Als je er in wilt moet je uitloggen, als admin inloggen, het useraccount uit user modus halen en weer als user inloggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
Fairy schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:14:
[...]

Dat is zeker wel te ondervangen door policies. FN toetsen uitschakelen is meer security through obscurity als ik de term goed toepas. Als je de windowstoets + E gebruikt heb je ook explorer.

Wij hebben hier ook Windows thinclients, waar ook standaard explorer op zit, die zijn toch echt via een policy dichtgezet. Als je er in wilt moet je uitloggen, als admin inloggen, het useraccount uit user modus halen en weer als user inloggen...
Explorer is uitgezet ja, maar als je FN+f7 doet krijg je zoek functie (zoek functie staat ook uit, maar opent toch, want is via FN) Vanuit daar kun je in de verkenner komen. Je krijgt melding, is uitgezet door beheerder. Alleen als je klein beetje technisch bent, omzeil je dat meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Niet online
erwin26 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:17:
[...]

Explorer is uitgezet ja, maar als je FN+f7 doet krijg je zoek functie (zoek functie staat ook uit, maar opent toch, want is via FN) Vanuit daar kun je in de verkenner komen. Je krijgt melding, is uitgezet door beheerder. Alleen als je klein beetje technisch bent, omzeil je dat meteen.
Volgens mij moet je toch aardig alles dicht zetten met de policies in Windows.

Zorg gewoon dat de gebruiker niks kan in Windows. Dan kan hij dus ook niks er opzetten/verwijderen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
geforce5_guy schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:58:
[...]

Volgens mij moet je toch aardig alles dicht zetten met de policies in Windows.

Zorg gewoon dat de gebruiker niks kan in Windows. Dan kan hij dus ook niks er opzetten/verwijderen etc.
het probleem is je kan de FN toetsen niet blokkeren via policy. De gebruiker kan nog veel te veel en kan zo godmode opstarten. Ook al blokkeer je letterlijk alles, via de FN toetsen kun je nog overal bij via een simpele omweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:50

TommieW

Numa numa.

Wat wil je precies met de laptop gaan doen?

Als het te doen is in een Windows unified app, dan zou je prima Windows 10's Assigned Access kunnen gebruiken. Dat lijkt wel zo'n beetje alles af te vangen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Pagina: 1