Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Dames en Heren,

Na bijna 4 jaar productreviews bakken begint de D5100 icm 18-105mm Nikkor een beetje als achterhaald te voelen. Op zich blij met het resultaat tot dusver, maar we merken wat pijnpuntjes:

- Het beperkte aantal autofocuspunten steekt.
- Videobediening is een draak. Autofocus is daar niet bruikbaar (schiet door, komt terug, etC), controls suck, exposure is elke keer gek...
- We willen eigenlijk wel eens wat nieuws. (de tape die de flits op zijn plek houdt voelt wat bagger ;) )
Daarbij voelt het als iemand zonder geld in glas als het juiste moment om het platform te herzien alvorens we mooie lenzen kopen, ik snap dat een 50mm f1.4 of f1.8 als een logische stap klinkt. Op zich spreekt de beeldkwaliteit ons aan, de lens bevalt eigenlijk ook prima, maar dat neemt niet weg dat ik liever nu één keer een goede overstap maak, en daarna eens wat glas.

Wat gaan we doen:

- Productfoto’s en video’s. Geen landschappen, geen dieren, geen rennende kinderen. Voor de dagelijkse gezelligheid voldoen de Samsung S7 camera’s. Het gros geschiedt onder goede lichtomstandigheden (lichte ruimte, daglichtlampen op de producten). ‘Mood shots’ willen we natuurlijk ook, maar zal met elke D5100 upgrade wel in de kaarten zitten. Zachte low-light beelden om bijv RGB effecten van producten tot hun recht te laten komen komen ook veel voor.

Wat willen we, specifieker:

- Goede kwaliteit foto’s. Op zich niet echt een issue gezien het gros van de foto’s naar 600 pixels gaat, maar als het even kan een mooie visuele upgrade boven de d5100+18-105mm combi van nu.
- Praktische upgrade: meer focuspunten, goede grip behouden, bij voorkeur goede lens uitbreidbaarheid, lekkere viewfinder (sowieso niet kleiner dan de D5100, bij voorkeur iets groter). Gewicht en afmetingen zijn secundair.
- De deur open zetten voor productvideo’s/videoreviews. Nu is het weliswaar 95% foto, en ik verwacht ook niet dat op korte termijn ik echt af ga stappen van de huidige foto-heavy review setup (noch ben ik vies van een extra uitgave als video wel je-van-het blijkt te zijn) maar ik wil de optie om degelijke video review beelden te maken 100% open hebben bij deze aanschaf. Mooie product shots, soepele focus overgangen (achtergrond naar voorgrond), vooral gebruiksgemak in video (touchscreen/remote zijn ok, stabilisatie is wel welkom), weinig ruis bij praktische ISO settings.
- Voor video’s ligt een optie om een externe mic later toe te voegen voor de hand.

Opties en overwegingen tot dusver:

- Canon 80D + 18-135mm a 1329 eur min wat cashback. Lijkt –de- voor de hand liggende upgrade te zijn. Beeldkwaliteit moet iets beter zijn, autofocussysteem is beter en met meer punten, en ook video lijkt een reeële optie (al dan niet met investering in 50mm f1.4 erbij, die bij Canon erg betaalbaar is a 309eur). Vooral het idee dat de autofocus voor product video’s (touchscreen->soepele focus transitie = > sexy shot?) veelal als positief benoemd wordt spreekt erg aan. Momenteel lonkt deze het sterkst, prijs-prestatieverhouding ook sterk. Enige twijfelpuntjes? Ontbreken 4K video is wel jammer, vooral ook voor het uitsnijden van 1080p materiaal uit 4K bronmateriaal, daar houden de zorgen eigenlijk wel op.
+ Fotokwaliteit
+ Foto bedieningsgemak
+ Redelijke video opties
+ Prijs-kwaliteit
- Geen 4K?

- Nikon D7500. Ergens neigt mijn hartje naar Nikon, maar op gebied van video, vooral ook focus, moet de Nikon D7200 het dermate hard afleggen tegen de Canon dat die strijd gestreden lijkt. De net aangekondigde D7500 doet mij echter wel een beetje twijfelen, gaat die voor evt productvideo’s beter zijn dan de 80D? Hebben ze daar iets verbeterd? Gezien de 15 maanden tussen de twee zou je verwachten van wel, maar zonder degelijke reviews is de D7500 vooralsnog een grote unknown. Foto kwaliteit zal met de D500 sensor ongetwijfeld beter zijn dan zowel de 80D als de D5100, maar haal je dat eruit in product shots? Prijskaartje van 1800 met vergelijkbare lens is op zich geen issue, maar als het (voor onze foto’s) een bescheiden upgrade is terwijl we de deur voor video dicht zetten (tov een 80D), gaat dat hem niet worden.
+ Vermoedelijk nog beter fotokwaliteit
- Veel unknown. Grote twijfels of video capaciteit tegen de Canon op kan. Als dat het geval is echter een mooie oplossing.
- Nog niet te koop, en Foritain is niet geduldig.

- Panasonic GH5, 2000 euro body + unknown welke lens voor ons het beste is. Dit lijkt toch –de- camera voor productvideo’s, al ben ik wellicht wat geblindeerd door wat mensen zoals Dimitri van HardwareCanucks doen met hun GH4, dat is echt te sexy. Videokwaliteit staat sowieso niet ter discussie, zo ook de praktische video voordelen niet. Echter denk ik dat we ons huidige doel, productfoto’s, dan uit het oog raken, niet zo zeer wat kwaliteit betreft, maar ook wat bediening, grip en gemak betreft. Zeker als video toch niet echt lijkt te bevallen bijvoorbeeld zou het jammer zijn flink te investeren in een echte video camera als dit, en ik vind 1000 euro+ extra uitgeven voor een uit de hand gelopen hobby nog best wel geld. Daarbij lijken de gepaste lenzen en accessoires ook flink duurder dan voor een 80D bijvoorbeeld.
+ Ultimate video
= Fotokwaliteit geen discussie, bediening in de praktijk (grip, viewfinder) mogelijk minder prettig dan DSLR?
- Kost even veel als een 80D+lens -en- GH4+lens.

- Panasonic GH4 + 14-140mm (of 12-60mm?), 1300 euro. De voorganger van de GH5, voor onze video doeleinden vermoedelijk even goed? Ik noem deze vooral dat –als- ik nu een 80D koop en –als- video bevalt, ik de 80D+lens plus GH4+lens voor hetzelfde geld in huis haal als enkel de GH5. Desondanks is de GH4 alsnog een overweging voor nu, de video capaciteiten staan wederom niet ter discussie, maar de vraag is vooral of ik voor product-foto’s-, wat vooralsnog echt de primaire focus is, toch niet gewoon inlever ten opzichte van de 80D. Als die op gebied van productfotografie gelijk of beter is dan de 80D, dan klinkt die ook zo gek nog niet.
+ Bijna ultimate video
= Fotokwaliteit geen discussie, bediening in de praktijk (grip, viewfinder) mogelijk minder prettig dan DSLR?

- Outsider: Fujifilm X-T20: Net als beste getest door @Yero in cams tot 1000 eur, maar niet direct tegen de GH4 mbt video. Ik noem hem –omdat- hij van Tweakers de hoogste score krijgt, en met zijn prijs –en- 4K video klinkt die ook wel als een optie, maar een mindere grip en een persoonlijke neiging richting een ‘echte’ DSLR (wat ook een rol speelt in de GH4/5 vs 80D/D7500 keuze) maakt mij er toch niet bijster enthousiast over, vooral ook omdat op gebied van beeldkwaliteit ik niet denk dat het een upgrade is voor ons boven de 80D.

So, advies? Tips? Suggesties? Een hakbijl voor die verdomde knoop waar we nu een paar weten tegen aan hikken. Het lukt tot dusver niet om echt tot een concrete, 100% overtuigende aankoop over te gaan. Budget is niet echt een overweging. Liever 1300 dan 2500, maar als de ideale oplossing richting de 3K lijkt te gaan dan so be it. Werken hard genoeg, gezien het extreme aantal uren in de reviews ga ik echt niet zeuren over een paar 100 euro meer of minder voor gemak en om ze beter te maken of voor ons prettiger om te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:20
Sony a6500 misschien? Of een Sony a7 II? Autofocus is volgens mij echt goed bij de Sony's. Heb er verder zelf helaas geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-04 19:52
Ik zou ook voor een Sony gaan denk ik. Nikon = puur fotokwaliteit, maar een stuk minder qua video features.
Canon loopt qua fotokwaliteit nogal achter de feiten aan al zul je dat niet echt gaan zien als je je foto's zo gaat verkleinen. En helaas heeft de 80D ook geen 4K.
Sony heeft het beste van beide werelden, uitstekende foto en videokwaliteit, en met bijvoorbeeld een a6300 is ook 4K geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De Panasonic Lumix DMC-G85/G80/G8 is ook wel populair als foto-video toestel, maar uiteraard is het budget bepalend voor de mogelijkheden (het budget dat ik niet goed gevonden heb in je post, that is :+).

Con: "maar" 16MP (wel zonder AA filter)

[ Voor 9% gewijzigd door moozzuzz op 06-06-2017 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online
AMD1800 schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 11:54:
Sony a6500 misschien? Of een Sony a7 II? Autofocus is volgens mij echt goed bij de Sony's. Heb er verder zelf helaas geen ervaring mee.
blupmans schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 12:59:
Ik zou ook voor een Sony gaan denk ik. Nikon = puur fotokwaliteit, maar een stuk minder qua video features.
Canon loopt qua fotokwaliteit nogal achter de feiten aan al zul je dat niet echt gaan zien als je je foto's zo gaat verkleinen. En helaas heeft de 80D ook geen 4K.
Sony heeft het beste van beide werelden, uitstekende foto en videokwaliteit, en met bijvoorbeeld een a6300 is ook 4K geen probleem.
Damnit, meer keuzes erbij :D Echter zie ik niet direct het voordeel boven bijvoorbeeld een GH4 van een a6300/a6500. a7 II lijkt wel een leuke concurrent voor Canon/Nikon, maar alsnog neig ik dan naar die laatstgenoemden.
moozzuzz schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:57:
De Panasonic Lumix DMC-G85/G80/G8 is ook wel populair als foto-video toestel, maar uiteraard is het budget bepalend voor de mogelijkheden (het budget dat ik niet goed gevonden heb in je post, that is :+).

Con: "maar" 16MP (wel zonder AA filter)
Die Panasonic is gewoon het model onder de GH4/GH5, dus dan bespaar ik wel maar verlies ik ook inhoudelijk.

Budget staat in de laatste alinea, is niet heel strak. De genoemde ~1300 euro oplossingen klinken mij prima, maar de GH5 (a 2000 voor enkel de body) blijft een beetje de emoties strelen als mogelijke ultimate oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Misschien kan je een beetje geduldig zijn tot de 22e ? Volgens de geruchten komt dan de Canon 6D II uit. Deze voldoet aan al je + punten en lost ook de - punten op. De vraag is alleen wat gaat ie kosten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blupmans
DukeBox schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:04:
Misschien kan je een beetje geduldig zijn tot de 22e ? Volgens de geruchten komt dan de Canon 6D II uit. Deze voldoet aan al je + punten en lost ook de - punten op. De vraag is alleen wat gaat ie kosten.
Tja, waarom wachten als er al zoveel goede opties zijn? Sowieso gaat een 6D II de Sony's niet verslaan voor zijn wensen gezien de ontwikkelingen met o.a. de 5D IV (vooral op videogebied). Ik denk dat een 6300 of 6500 de perfecte camera is voor deze toepassingen. Uitstekende fotokwaliteit en elke keer als ik video uit die dingen zie komen ben ik zwaar onder de indruk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@blupmans Zou zeker kunnen, heb geen ervaring met Sony, alleen Canon en Nikon (beide vanuit mijn werk) en doe daar vrijwel geen video mee. Ik zou eigenlijk niet eens weten wat voor 'film' cameras ze gebruiken in onze studio.

offtopic:
Video op een dslr is leuk maar qua bouw toch minder praktisch. Als ze op een stabilizer zitten moet je bijna een slangenmens zijn om er nog fijn mee te kunnen werken. ook de minste aanraak bij bediening heeft al invloed op plaatsing. Een voordeel met 4K is natuurlijk wel dat je veel overhead hebt om stabiel 1080p te krijgen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:09
Productfotografie is mijn inziens vooral een kwestie van licht, en afhankelijk van de grootte van je producten, hoe dicht bij je kan komen. Zo gebruik ik een 5DIV icm 100mm L. Die kan in principe alles wat je wilt, maar is misschien niet de meest geschikte keuze voor je video e.d.

Autofocus punten zou ik mij ook niet te druk om maken, autofocus in liveview wel. Dit omdat liveview in jouw gebruiksscenario mij veel nuttiger lijkt dan een het gebruik van een zoeker. Met liveview focus komt een 80D wel weer prima uit.

Desalniettemin zou ik een DSLR links laten liggen. 2.8 event fotografie ga je toch niet doen. Maar wel video reviews en product videos e.d. Dan is zo'n gimbal op een stokkie misschien een waardevolle toevoeging. Dan kom je vrij snel uit op klein en licht, met een uitklapbaar scherm, mirrorless. Maar welke?

Kwa specificaties ligt het speelveld aardig bij elkaar. Al zou het bij mij tussen fuji en sony gaan denk ik. Lensaanbod is een differentiërende factor, waarbij fuji het goed doet. Mij lijken primes prima geschikt voor jouw doeleindes. Ook is, mits je dat gebruikt, een flitsuitgang handig. En dan is de meest belangrijke factor gebruikers gemak.. Daarvoor zou ik bij een winkel langs gaan.

Gimbal op een stokkie

[ Voor 6% gewijzigd door analogworm op 07-06-2017 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 888777

Foritain schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 11:05:
Op zich blij met het resultaat tot dusver, maar we merken wat pijnpuntjes:

- Het beperkte aantal autofocuspunten steekt.
Chagrijnig zijn doe je maar ergens anders

[ Voor 61% gewijzigd door Nomad op 07-06-2017 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien je budget vraag en je eisen moet je je afvragen of je niet eerst naar je glas moet kijken. Bedenk welke richting je op wil koop eerst eens goed glas bijvoorbeeld een 17-55 2.8 voor je huidige camera en kijk dan verder. Bij productfoto's is goed glas super belangrijk want zorgt voor scherpte en kleurcontrast. Voor je produkt video's zal je toch naar handmatige scherpstelling moeten gaan om hunting te voorkomen en controle te houden over wat scherp is. Ik neem aan dat je al een goed statief hebt?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 21:04:
22e haal ik wel, maar als ik rondzoek op de 6D II mag ik volgens mij tot Augustus wachten totdat ik hem daadwerkelijk heb, zo niet langer, en mag ik vermoedelijk ook de 2k dik voorbij met alsnog een hoop vraagtekens mbt video. Op zich, als die ook dat live view af gebeuren heeft van de 80D, wel een interessante optie.
blupmans schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:01:
[...]

Tja, waarom wachten als er al zoveel goede opties zijn? Sowieso gaat een 6D II de Sony's niet verslaan voor zijn wensen gezien de ontwikkelingen met o.a. de 5D IV (vooral op videogebied). Ik denk dat een 6300 of 6500 de perfecte camera is voor deze toepassingen. Uitstekende fotokwaliteit en elke keer als ik video uit die dingen zie komen ben ik zwaar onder de indruk :)
a6500 komt wel interessant over, ik ga even in de winkel spieken of dat ding verder bevalt. Wel prijzig voor APS-C, daarbij is videokwaliteit 1 ding, maar het soepele autofocus (zonder hunting) gebeuren van de 80D vind ik er niet in terug.
DukeBox schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:09:
@blupmans Zou zeker kunnen, heb geen ervaring met Sony, alleen Canon en Nikon (beide vanuit mijn werk) en doe daar vrijwel geen video mee. Ik zou eigenlijk niet eens weten wat voor 'film' cameras ze gebruiken in onze studio.

offtopic:
Video op een dslr is leuk maar qua bouw toch minder praktisch. Als ze op een stabilizer zitten moet je bijna een slangenmens zijn om er nog fijn mee te kunnen werken. ook de minste aanraak bij bediening heeft al invloed op plaatsing. Een voordeel met 4K is natuurlijk wel dat je veel overhead hebt om stabiel 1080p te krijgen.
afstandsbediening? En wat je zegt, op zich is 80D met 1080p prima, maar 4K voor overhead is dan ook echt de enige 'overweging' waar ik tegen aan hik, anders lag die vermoedelijk al hier.
analogworm schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:50:
Productfotografie is mijn inziens vooral een kwestie van licht, en afhankelijk van de grootte van je producten, hoe dicht bij je kan komen. Zo gebruik ik een 5DIV icm 100mm L. Die kan in principe alles wat je wilt, maar is misschien niet de meest geschikte keuze voor je video e.d.

Autofocus punten zou ik mij ook niet te druk om maken, autofocus in liveview wel. Dit omdat liveview in jouw gebruiksscenario mij veel nuttiger lijkt dan een het gebruik van een zoeker. Met liveview focus komt een 80D wel weer prima uit.

Desalniettemin zou ik een DSLR links laten liggen. 2.8 event fotografie ga je toch niet doen. Maar wel video reviews en product videos e.d. Dan is zo'n gimbal op een stokkie misschien een waardevolle toevoeging. Dan kom je vrij snel uit op klein en licht, met een uitklapbaar scherm, mirrorless. Maar welke?

Kwa specificaties ligt het speelveld aardig bij elkaar. Al zou het bij mij tussen fuji en sony gaan denk ik. Lensaanbod is een differentiërende factor, waarbij fuji het goed doet. Mij lijken primes prima geschikt voor jouw doeleindes. Ook is, mits je dat gebruikt, een flitsuitgang handig. En dan is de meest belangrijke factor gebruikers gemak.. Daarvoor zou ik bij een winkel langs gaan.

[afbeelding]
Gimbal tips zijn zeker welkom. Ook een valide punt dat zo'n ding handig is, en in dat geval een lichter model de voorkeur heeft.

Licht en benadering is natuurlijk geen punt, het product ligt op tafel en nu staan er al 2 dikke lampen op. Die lampen kosten weinig, meer kan er altijd bij al voldoet de setup nu al icm die D5100 setup.

Mbt Fuiji tov GH4, als directe concurrent, -voelt- de GH4 dan echter toch als de prettigere optie, onderlinge verschillen is gewoon nek aan nek.
Anoniem: 888777 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 09:56:
[...]

Wat een onzin..... bedenk geen excuses die nergens op slaan (die snel bewegende producten die je fotografeert vereisen natuurlijk minimaal 64 focus punten) en zeg gewoon dat je een nieuwe camera wil kopen :-).

Zelf bepalen wat je belangrijke functies vindt en dan ben je met een uurtje zoeken er wel uit. Het blijft een erg persoonlijke keuze met vele mogelijkheden afhankelijk van het budget.
Ik wil ook gewoon een nieuwe kopen :D Maar het beperkte aantal AF punten, en de AF capaciteiten verder, van de D5100 is wel echt één van de overwegingen om te vervangen. Na 5 jaar is dat echt het voornaamste minpunt tov nieuwere modellen (naast video, kwaliteit ok, bediening zwaar ruk) waarvan ik achteraf een beetje baal.

Maar verder een valide punt: het lijkt een erg persoonlijke keuze zonder overtuigende winnaar. Denk dat ik toch maar even een winkel in duik voor wat hands-on ervaring. Gelukkig heb ik de zekerheid dat ik er sowieso op vooruit ga :D
Frogmen schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 10:31:
Gezien je budget vraag en je eisen moet je je afvragen of je niet eerst naar je glas moet kijken. Bedenk welke richting je op wil koop eerst eens goed glas bijvoorbeeld een 17-55 2.8 voor je huidige camera en kijk dan verder. Bij productfoto's is goed glas super belangrijk want zorgt voor scherpte en kleurcontrast. Voor je produkt video's zal je toch naar handmatige scherpstelling moeten gaan om hunting te voorkomen en controle te houden over wat scherp is. Ik neem aan dat je al een goed statief hebt?
De huidige camera toont echt leeftijd, en investeren in glas voor de D5100 zie ik niet zitten. Een 80D + 50mm/f1.4 is zeker een optie. We hebben een 50mm f1.8 te leen voor de D5100, maar zonder autofocus is dat echt een draak op de lagere f waardes, daarbij klopt scherpte door optische viewfinder niet met de uiteindelijke foto, wellicht doe ik wat verkeerd :D Die 50mm gaat dus wel komen, maar dan voor een nieuwe cam gezien zowel AF als video issue dan blijft staan.

Overigens is het precies het gemak van soepele focus pulls dat de 80D echt een voordeel geeft zonder meteen alles handmatig te moeten doen, maar verder is dat ook zeker een punt. Statief heb ik, maar die voldoet niet voor video, dus ook die zal tzt vervangen worden, daarbij komt er ook nog wel iets van een slider o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online
Zojuist door @Nemm gewezen op de pricewatch: Canon Power Zoom Adapter PZ-E1

80D + powerzoom + slider en/of betere driepoot klinkt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Foritain schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:44:
Zojuist door @Nemm gewezen op de pricewatch: Canon Power Zoom Adapter PZ-E1

80D + powerzoom + slider en/of betere driepoot klinkt wel goed.
Als jij mij een film of tv serie kan aanwijzen waar zoom fatsoenlijk gebruikt wordt voor iets anders dan het vertigo effect, go for it. Anders is dat slechts een gimmick. Het desoriënterende effect van zoomen in video wordt het meest duidelijk bij het vertigo effect, maar je ziet het ook bij veel halfbakken reportages en meuk. Zoomen in video voegt niets toe..! vind ik O-)

Anyhow, over je eerdere post. ik heb mij nog een beetje verder ingelezen en de GH4/5 zijn zeker interessante opties. Waarbij de GH5 de poort open zet naar professioneler werk met 4:2:2 en XLR adapter, je kan je afvragen of je überhaupt die kant op wil gaan.

Een ander voordeel of nadeel, afhankelijk van hoe je het bekijkt is de kleinere sensor van M4/3 met cropfactor 2. Die makkelijker meer scherptediepte geeft, mits je dat dus wilt. Volgend voordeel is in het geval van een gimbal op een stokkie dat zowel GH4 als 5 een uitklapbaar scherm hebben. Dan zie je tenminste wat je filmt.

De fujifilms zijn gewoon cool 8)

Desalniettemin zou een GH4/GH5 het op gebied van video het voor mij het winnen over een Fuji (vanwege het uitklapscherm) en Canon (zowel80D als 6D vanwege de grootte)..

Dan blijft enkel een sony over als concurrent. Waar je APS-C / Fullframe sensoren als voordeel maar ook als nadeel kan zien. Met een beetje een fatsoenlijke lens zijn sony's nauwelijks kleiner dan DSLR's.. Echter zijn ze niet voor niets zo populair..... Maar ook die hebben geen uitklapbaar scherm. (toch?)

Pff keuzes keuzes..

By the way..What the hell doe je de hele tijd met een plantje in je product foto's? Dat groen vloekt echt als een malle :X :P

[ Voor 3% gewijzigd door analogworm op 07-06-2017 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online
Hey, ik vind het plantje onmisbaar. Zonder beetje leven erin is het maar een dooie boel. Denk dat die powerzoom opmerking overigens wel correct is, het is vooral de focus shift die ik wil, dat geld gaat vervolgens beter in een slider, gimbal o.i.d.

As for scherptediepte, kleiner is wmb meer gewenst, gaat m.i. veelal om de details in beeld te brengen en de overzichtfoto's van een grote case o.i.d. kunnen ze allemaal wel meer dan prima. Het is wmb de grotere sensor die toch richting de 80D pusht. Maar wat je dan ook zegt: GH4/GH5 -als- je meer met video gaat doen, wel de shit :D Maar dan blijf ik erbij, nu een 80D los de foto upgrade op, later een GH4 erbij kan altijd nog, zelfs net zo fanatiek video'en als geschreven reviews nu gaan moet met een GH4 dan ook kunnen, totaalprijs matcht dan nog die van een GH5 :D

Ik wou dat ik camera's kon reviewen ofzo... gewoon altijd iets op de plank hebben liggen om te ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Foritain schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 14:38:
Hey, ik vind het plantje onmisbaar. Zonder beetje leven erin is het maar een dooie boel. Denk dat die powerzoom opmerking overigens wel correct is, het is vooral de focus shift die ik wil, dat geld gaat vervolgens beter in een slider, gimbal o.i.d.

As for scherptediepte, kleiner is wmb meer gewenst, gaat m.i. veelal om de details in beeld te brengen en de overzichtfoto's van een grote case o.i.d. kunnen ze allemaal wel meer dan prima. Het is wmb de grotere sensor die toch richting de 80D pusht. Maar wat je dan ook zegt: GH4/GH5 -als- je meer met video gaat doen, wel de shit :D Maar dan blijf ik erbij, nu een 80D los de foto upgrade op, later een GH4 erbij kan altijd nog, zelfs net zo fanatiek video'en als geschreven reviews nu gaan moet met een GH4 dan ook kunnen, totaalprijs matcht dan nog die van een GH5 :D

Ik wou dat ik camera's kon reviewen ofzo... gewoon altijd iets op de plank hebben liggen om te ervaren.
Alright, fair enough. 80D is zeker een prima ding. Ik heb trouwens evt nog een EFS 60mm 2.8 Macro over, mocht je daar interesse in hebben. Voor de creamy bokeh :*) :P
FYI een 50mm 1.4 heeft een scherpstel afstand van 45cm en de 1.8 een van 35cm. Als dat je enige lens zou worden zou een 1.8 of 60mm geschikter zijn voor closeups. Misschien icm een 35mm of iets dergelijks? (ivm met de 1.6 cropfactor uiteraard)

Kwa licht, wat gebruik je nu? Op je plaatjes zie ik raamlicht met wat continulicht als vul, klopt dat? Misschien dat daar nog iets is met compatibiliteit. De 80D heeft volgens mij enkel een hotshoe en geen flitspoort.

Mijn initiele idee is dat een dslr icm zo'n gimbal te zwaar zou zijn, en ietwat trillerig beeld oplevert. Misschien dat het icm de plastic fantastic STM lenzen wel kan. Maar zoek dat nog even na.. Oja, en IS blijft handig voor video, zelfs met gimbal.

[ Voor 7% gewijzigd door analogworm op 07-06-2017 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 10:40

Yero

Reviewer
Ik weet niet hoe ruim je budget is en of je dat wilt bijstellen. Ik kan je gedachte van een 80D én later eventueel een GH4 (of toch die G80? ;-) ) wel volgen. Het onhandige is dan alleen dat je verschillende lenzen nodig hebt. Overigens kun je Canon lenzen wel op een systeemcamera gebruiken (met adapters), maar niet andersom. In beide gevallen is een lichtsterke lens aan te raden zodat je voldoende speelruimte hebt voor beperkte DoF. Misschien eens orienteren op de beschikbare lenzen bij de verschillende camerasystemen?

Ik heb trouwens nog even voor je getest: ook de G80 heeft via het aanraakgevoelige scherm ook de optie om een vloeiende overgang te maken tussen de voor- en achtergrond. De 80D misschien wel iets mooier (de snelheid van de overgang gaat mij iets te traag bij de G80, maar dat is wellicht te tweaken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online
analogworm schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:13:
[...]

Alright, fair enough. 80D is zeker een prima ding. Ik heb trouwens evt nog een EFS 60mm 2.8 Macro over, mocht je daar interesse in hebben. Voor de creamy bokeh :*) :P
FYI een 50mm 1.4 heeft een scherpstel afstand van 45cm en de 1.8 een van 35cm. Als dat je enige lens zou worden zou een 1.8 of 60mm geschikter zijn voor closeups. Misschien icm een 35mm of iets dergelijks? (ivm met de 1.6 cropfactor uiteraard)

Kwa licht, wat gebruik je nu? Op je plaatjes zie ik raamlicht met wat continulicht als vul, klopt dat? Misschien dat daar nog iets is met compatibiliteit. De 80D heeft volgens mij enkel een hotshoe en geen flitspoort.

Mijn initiele idee is dat een dslr icm zo'n gimbal te zwaar zou zijn, en ietwat trillerig beeld oplevert. Misschien dat het icm de plastic fantastic STM lenzen wel kan. Maar zoek dat nog even na.. Oja, en IS blijft handig voor video, zelfs met gimbal.
Ik zou dan eerder naar 35mm neigen dan 60mm inderdaad. Bokeh 4tw tho. Overigens valide punt mbt die minimale afstand, scheelt ook weer centen. Gezien de 18-135m (of is het 115?) f3.5-5.6 eigenlijk nu best voldoet denk ik om toch gewoon even te beginnen met die 18-135 USM van Canon, en als ik dan merk dat lichtsterkte wederom geen issue is zal f1.8 50mm natuurlijk sowieso voldoen, hooguit dat de low light mood shots wat mooier worden op die f1.4, als het goed is is het glas ook wat beter?

Op dit moment heb ik inderdaad 2 continuelampen, 6x 18W savers o.i.d. Op statieven. Voorheen in de huiskamer, nu heb ik op mijn kantoor een hoekje ingericht wat wat lichter is, sindsdien eigenlijk geen enkel probleem ervaren dat ik licht tekort kom, de helft van de tijd staan ze maar half aan, dus ook voor video verwacht ik eigenlijk wel dat die 18-135 gaat voldoen, zelfs op f5 met een beetje prettige kijkhoek. Hotshoe moet volgens mij voldoen,

DSLR met gimbal kan wel, maar dan kost je gimbal een klei nvermogen volgens mij :D Ik denk dat als we zo ver komen dat een extra cam erbij voor video gewoon onvermijdelijk gaat zijn, en voor die tijd verwacht ik eerder een video rig en/of een slider. -Als- ik video ga doen zal de focus hopelijk op rust en kwaliteit liggen, niet op actie :D
Yero schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:15:
Ik weet niet hoe ruim je budget is en of je dat wilt bijstellen. Ik kan je gedachte van een 80D én later eventueel een GH4 (of toch die G80? ;-) ) wel volgen. Het onhandige is dan alleen dat je verschillende lenzen nodig hebt. Overigens kun je Canon lenzen wel op een systeemcamera gebruiken (met adapters), maar niet andersom. In beide gevallen is een lichtsterke lens aan te raden zodat je voldoende speelruimte hebt voor beperkte DoF. Misschien eens orienteren op de beschikbare lenzen bij de verschillende camerasystemen?

Ik heb trouwens nog even voor je getest: ook de G80 heeft via het aanraakgevoelige scherm ook de optie om een vloeiende overgang te maken tussen de voor- en achtergrond. De 80D misschien wel iets mooier (de snelheid van de overgang gaat mij iets te traag bij de G80, maar dat is wellicht te tweaken).
Thanks voor het testen! Ik zie in het Canon menu dat je die snelheid aan kan passen, Panasonic kan ik 1-2-3 niet terugvinden, wel zie ik dat de Canon in live view totaal niet focus 'hunt', terwijl zelfs de Panasonic GH5 met die 12-60mm (a 2600 euro kitje) dat wel degelijk doet, zelfs met het touchscreen, dan zit je meteen aan manual focus pulls vast. Heeft de G80 daar geen problemen mee? Dat zou wel een chic voordeel zijn, maar tov de 80D behoudt dat laatste toch wat voordelen wat foto's betreft, plus zoals je zegt iets mooier (vermoedelijk toch) en tweakbaar, dan neig ik alsnog naar de Canon.

Budget is op zich best flexibel, als er argumenten voor zijn wat resultaat concreet verbeterd en gemakken toevoegd. Ik noemde 3K voor de aardigheid, was niet van plan om daar voorbij te gaan, maar ik laat mij graag overtuigen :D Echter denk ik dat als ik het nu onder de 1.5K hou dat ik over een jaar enkel meer en betere video keuzes heb om daar 'beter' in te stappen.

Ik neig dus inderdaad naar 80D nu, en dan voor video later 'erbij' wat anders. Dat lenzen niet compatible zijn soit, fotografie blijft toch wel gebeuren hier denk ik zo, dan blijft die 80D met 18-135 en hooguit een paar 100 eur in een 50mm (of vergelijkbaar low light geval) voor de foto's en als ik over een jaar of 2 wederom een paar k investeer specifiek op video kan ik mij daar ook op richten. Lens aanbod tot zover ik kan beoordelen is voor zowel Panasonic als Canon eigenlijk wel prima, licht voordeel voor Canon mbt prijs en aantallen, maar wat ik op korte termijn verwacht (~50mm/f<2) maakt het niet gek veel uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:41

Barrycade

Through the...

Waarom steeds die veredelde super kitlens? Waar schiet je nu meestal op?

18-135 voor product fotografie is veels te tele. Denk dat je beter voor een normale 18-55 met geluidsvriendelijke focusmotor kunt gaan en een 50 1.8 of 30 1.8 of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online
Barrycade schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:46:
Waarom steeds die veredelde super kitlens? Waar schiet je nu meestal op?

18-135 voor product fotografie is veels te tele. Denk dat je beter voor een normale 18-55 met geluidsvriendelijke focusmotor kunt gaan en een 50 1.8 of 30 1.8 of zo.
18-135 USM heeft die ultra stille focusmotor. Op de D5100 dezelfde keuze gemaakt, en frequent wordt toch gebruik gemaakt van een instelling voorbij die 55mm, die keuze staat wel redelijk vast, het perspectief vinden we (beide) frequent toch gewoon mooier. M.i. gewoon een veilige all-round keuze om mee te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
Je benoemt trouwens steeds dat je het ook op fotogebied als een upgrade ziet (de 80D). Qua sensor is de D5100 net zo goed, zo niet beter. Qua video is het natuurlijk weer een ander verhaal ;)

Naar mijn mening doe je de beste koop met een Sony, dan heb je een upgrade op het fotogebied, en al helemaal qua video. En met 4K ben je ook goed voorbereid op de toekomst! Full HD is gewoon een beetje jammer als je veel gaat doen met video. Wil je misschien binnenkort wel weer upgraden :/

Maargoed, uiteindelijk moet je natuurlijk zelf kiezen en heb ik al een paar keer geantwoord :p ik ben benieuwd wat het gaat worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:41

Barrycade

Through the...

Ik zou trouwens pas het volgende in je post
Ik neig dus inderdaad naar 80D nu, en dan voor video later 'erbij' wat anders. Dat lenzen niet compatible zijn soit, fotografie blijft toch wel gebeuren hier denk ik zo, dan blijft die 80D met 18-135 en hooguit een paar 100 eur in een 50mm (of vergelijkbaar low light geval) voor de foto's en als ik over een jaar of 2 wederom een paar k investeer specifiek op video kan ik mij daar ook op richten.
Dus als je het puur om de fotografie gaat, waarom dan niet een Nikon upgrade?

Canon heeft een voordeel in filmen dus dat zou een verklaarbare stap zijn.

Maar je bent nu gewend aan het Nikon platform dus dan snap ik qua fotografie de overstap naar Canon niet meteen.

Als je echt stappen wil maken zou je naar een D7500 kunnen upgraden. Qua lens is het interessant om je gross qua mm te bekijken. En daar dan te kijken welke lens eventueel een upgrade zou zijn in je bulk mm's.

Er zijn verschillende lenzen mogelijk (incl de 50 1.8 zonder AFS die je nu hebt die focussed weer op een D7500)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online
blupmans schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 19:18:
Je benoemt trouwens steeds dat je het ook op fotogebied als een upgrade ziet (de 80D). Qua sensor is de D5100 net zo goed, zo niet beter. Qua video is het natuurlijk weer een ander verhaal ;)

Naar mijn mening doe je de beste koop met een Sony, dan heb je een upgrade op het fotogebied, en al helemaal qua video. En met 4K ben je ook goed voorbereid op de toekomst! Full HD is gewoon een beetje jammer als je veel gaat doen met video. Wil je misschien binnenkort wel weer upgraden :/

Maargoed, uiteindelijk moet je natuurlijk zelf kiezen en heb ik al een paar keer geantwoord :p ik ben benieuwd wat het gaat worden!
Ik was in de veronderstelling dat de 80D wat sensor betreft een marginale upgrade was. Wat AF betreft, wel een praktische issue, echter een flinke upgrade.

Sony is zeker nog een optie, en ga ik morgen even mee hands-on ;)
Barrycade schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 23:26:
Ik zou trouwens pas het volgende in je post
[...]

Dus als je het puur om de fotografie gaat, waarom dan niet een Nikon upgrade?

Canon heeft een voordeel in filmen dus dat zou een verklaarbare stap zijn.

Maar je bent nu gewend aan het Nikon platform dus dan snap ik qua fotografie de overstap naar Canon niet meteen.

Als je echt stappen wil maken zou je naar een D7500 kunnen upgraden. Qua lens is het interessant om je gross qua mm te bekijken. En daar dan te kijken welke lens eventueel een upgrade zou zijn in je bulk mm's.

Er zijn verschillende lenzen mogelijk (incl de 50 1.8 zonder AFS die je nu hebt die focussed weer op een D7500)
Niet -puur- voor fotografie, maar zoals in openingspost wil ik wel een focus op de foto, maar de deur voor video absoluut open zetten. De D5100 is daar gewoon niet praktisch in, een 80D wel. Ik wil met video experimenteren, dat kan nu niet, als dat met een 80D (waar dat best te doen moet zijn) super lijkt te bevallen, dan wil ik wel extra investeren erin. Snap de verwarring echter wel, ik ben ook aan het twijfelkonten. D7500 blijft ook wel een optie, zeker als die live view AF een beetje met de 80D mee kan, maar die is gewoon een grote unknown atm dankzij een gebrek aan reviews / beschikbaarheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
De D7500 zal wel niet op korte termijn in grote getallen beschikbaar zijn. De 80D is regulier beschikbaar en prijstechnisch denk ik ook aantrekkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 21:23
Live view AF zal met de D7500 echt niet in de buurt van de 80D komen. De sensor is dezelfde als van de D500 en ook hiermee werkt dat niet goed.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online
PageFault schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 07:36:
De D7500 zal wel niet op korte termijn in grote getallen beschikbaar zijn. De 80D is regulier beschikbaar en prijstechnisch denk ik ook aantrekkelijker.
Daar vrees ik voor.
Universal Creations schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:46:
Live view AF zal met de D7500 echt niet in de buurt van de 80D komen. De sensor is dezelfde als van de D500 en ook hiermee werkt dat niet goed.
Dat is relevant nieuws! Foto technisch zal het de mooiste upgrade zijn, met vraagtekens in hoeverre dat tot zijn recht gaat komen. Echter met 'mindere' video, althans in gebruiksgemak, denk ik dat het het wachten niet waard is.

MBt de D5100 aanhouden: Ik zie net dat die de 93.000 clicks is gepasseerd. Kan vast nog lang mee, maar om daar nu duur glas voor te kopen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online
De keuze is gemaakt. Mag ik iedereen vriendelijk bedanken voor de feedback :)

Sony trok toch niet en tegen gevoel in kopen is geen optie. Glas keuze, en vooral ook de live view AF en video gemak van de 80D waren de doorslag boven o.a. 4K. GH4 was nog even aantrekkelijk, vooral ook omdat o.a. een gimbal voor een 80D gewoon absurd duur is, maar gezien ik eigenlijk gewoon vlot wat leuks wil filmen en niet in VLOG o.i.d. wil gaan werken (vooralsnog) was het toch duidelijk. Besides, niet extreem duur, dus als video bevalt dan kan een GH4 later alsnog een keer ;)

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/18953202_1625583507514898_2594519252610095375_o.jpg?oh=0c6abe97b6611114a215adc1a5d17fe6&oe=59AC6F71

Hellooo 80D :D

... nu aanpassen aan de controls. En ik voel mij best een Nikon deserteur :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
Foritain schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:02:
..

Hellooo 80D :D

... nu aanpassen aan de controls. En ik voel mij best een Nikon deserteur :'(
Welcome to the masterrace! O-) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -madison-
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-05 22:59
Mooie keuze! Een Sigma 18-35 F1.8 is misschien nog wel een mooie lens ipv de kitlens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mh1956
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01-2021
Helaas is de 80D sinds vorige week maar liefst 100 euro duurder geworden, dat is een prijsstijging van meer dan 10%! Aan de dollarkoers kan het niet liggen, of heeft de importeur gedacht, he, Canon heeft een cashback-actie op deze camera dus kunnen we de prijzen weer even lekker verhogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 21:23
Snel in België kopen dan, want daar is die minder duur. Maar het heeft inderdaad met de cashback te maken. As usual....

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online
Zo, ik blij dat ik hem vorige week heb gehaald dan ;)
analogworm schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 22:45:
[...]

Welcome to the masterrace! O-) :P
De nare geur begint er af te wassen. De foto's van de nieuwe cam helpen daarbij ;)
-madison- schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 23:13:
Mooie keuze! Een Sigma 18-35 F1.8 is misschien nog wel een mooie lens ipv de kitlens.
Ik heb die Sigma art-serie nogwat op mn verlanglijstje staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mh1956
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01-2021
Ik denk dat de onverwachte prijsverhoging van de 80D ook te maken kan hebben met het verschijnen van de 77D. Die wordt nu voor 899 te koop aangeboden en dan waren de 949 voor de 80D maar 50 euro verschil. Nou, dan liet ik mooi de 77D links liggen. Nu is het prijsverschil tussen die twee 150 euro en dat is meer in lijn met de specificatieverschillen. Gelukkig heb ik mijn 80D nog net op tijd voor 949 kunnen aanschaffen.
Pagina: 1