Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-09 11:17
Aangezien mijn vriendin en ik binnenkort gaan samenwonen, en onze beide laptops aan vervanging toe zijn,

Mijn Macbook Pro 15" late 2009 word als we samenwonen vervangen voor een degelijke desktop (windows) om o.a. op te casual gamen en ook (zware) AutoCAD, BIM en SketchUp bestanden te draaien.

Haar Toshiba Satellite S50-B-138 is aan vervanging toe, want deze valt letterlijk uit elkaar, hardware is eigenlijk nog prima. Background story: Van haar zusje geweest welke hem uit een hoogslaper heeft laten vallen. Bevestiging punten van het scherm zijn uit de behuizing gescheurd (plastic)

Wat ga je met je laptop doen?
Als we samenwonen zal de laptop worden gebruikt als allround multimedia laptop voor in/rond het huis.
Filmpje kijken en zo nu en dan een spelletje spelen. Desktop zal dan voor games gebruikt worden.
Daarnaast zal de laptop gebruikt worden voor wat AutoCAD, BIM of SketchUp bestand te openen en bewerken.

Spelle die zij speelt / wilt kunnen spelen zoals Sims 4, skyrim, the witcher 3
Het spel wat ik nu voornamelijk wil kunnen draaien is Planet Coaster want mijn Macbook op Bootcamp draait deze niet.

De laptop moet voorlopig toch wel even mee kunnen gaan, alsook t.o.v. ons huidige laptops een flinke verbetering zijn.

Wat is je budget?
±1300 euro voor echte meerwaarde is er nog wel wat rek, maar liever lager.

Met dit budget kom ik veelal uit op het volgende:
Intel i7 7700 (of vergelijkbare AMD)
256 GB SSD, met 1TB HDD (7200RPM is dan wel een eis)
Geforce GTX 1050 (of vergelijkbare AMD)
16GB DDR4 op 2,33 GHz of 2,4GHz

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Eerste half / jaar zal deze nagenoeg dagelijks tussen 2 huizen gesleept worden. vervolgens enkel in huis.
Een paar honderd gram meer of minder is dus geen probleem. Maar moet wel op de bank gebruikt kunnen worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Via de pricewatch en de BBG van april kom ik uit op de volgende modellen:

1.199 euro - HP Pavilion 15-bc235nd Lijkt mij (nog steeds, net als in de BBG) de beste optie.

1.349 euro - Acer Aspire VX5-591G-71TS 1050 TI aan boord en 512GB ipv 256GB SSD. wel een 5400 RPM HDD, heeft de looks tegen.
1.429 euro - MSI GE62 7RE-094NL (Apache Pro) De 1050 TI aan boord, en DVD speler (niet echt meerwaarde), USB-C poort future proof

1.199 euro - Asus ROG Strix GL553VD Deze valt af i.v.m. niet ondersteunen van 5Ghz Wifi.

Zijn er nog modellen/merken en andere specs die ik over het hoofd zie maar wel belangrijk zijn?
Aangezien mijn Macbook alweer zo'n 7 a 8 jaar mee gaat heb ik mij de afgelopen jaren minder verdiept in de tech specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 20:06
waarvoor wil je geen mac meer, is dit een bewuste keuze?

welke eisen stel je aan een pc?
hoeveel opslag ruimte (alleen ssd of ssd+hdd)?
Accuduur?
bouwkwaliteit?
vooral gericht op professionele software (autoCAD e.d.) of meer op games?
beeldkwaliteit ips of is tn voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mlormans Mijn keuze zou naar deze uit gaan:

pricewatch: MSI GE62 7RE-094NL (Apache Pro)

Je zegt dat de DVD speler niet echt nodig is, maar het is wel handig dat deze er 1 heeft. Mocht het zo zijn dat je ooit opnieuw Windows zou moeten installeren, dan is het interne DVD medium vooral handig om de MSI drivers opnieuw te installeren aangezien deze op een DVD meegeleverd worden. :)

Acer valt onder de budget laptops (slappe behuizing). Dat moet je dus eigenlijk niet willen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2017 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske
@dennisdennis12
De reden om van de mac af te stappen is dat ze op het moment de prijs die ervoor gevraagd word totaal niet waard zijn (naar mijn mening, update van gisteravond nog niet bestudeerd) alsook dat er redelijk wat op gegamed zal worden en dit niet handig is op een mac, bootcamp op de 'kleine' ssd's die de erin stoppen is ook geen optie.

Qua opslag zeg ik SSD voor programma's en games HDD voor opslag van data.
Maar anders een voldoende grote SSD minimaal 512GB
Want 200GB staat al snel vol met programma's en wat minimale data die je altijd bij wilt hebben.

Als we begin volgend jaar gaan samenwonen (nieuwbouw) komt er wel een NAS met centrale opslag, maar sommige dingen zoals foto's en belangrijke documenten moeten ook op de laptop/desktop lokaal staan (krijgen dan ook
Nog off-site backup)

Daarbij komt dat mijn vriendin geen macbook wil, en geen probleem met windows heeft. En zij hem het eerste half jaar/jaar toch dagelijks gebruikt.

Bouwkwaliteit.
Liever een degelijke laptop van iets meer gewicht. Als een thin en light die niets kan hebben.

Accuduur:
Niet echt van belang, word voornamelijk op adapter gebruikt. En op als op accu gebruik word dan is het wat licht typ/internet werk.

Voornamelijk gericht op casual gamen op redelijke kwaliteit. Dus games van nu op high van over een paar jaar op medium.

Het profesionele zal ik af en toe gebruiken om aan de keukentafel wat kleine dingen op te zoeken of aan te passen in autocad/sketchup.

Beeldkwaliteit:
Is niet een voorkeur voor ips of tn. Mijn huidige schermen die straks voor de desktop gebruikt gaan worden zijn ips en er zal dan straks ook op gegamed worden.
Een ontspiegeld scherm is opzich wel dijn voor het gebruik in lichte ruimtes en buiten maar geen harde eis.

@Verwijderd
De reden dat ik dat niet als meerwaarde markeer is omdat we op dit moment al ieder een externe dvd speler hebben. Prima dat hij erin zit natuurlijk maar als dit niet was, was het voor ons ook prima.

Zou je nog aan kunnen/willen geven waarom je de MSI de voorkeur geeft boven de HP?
Want is toch 230 euro duurder. Is MSI degelijker gebouwd qua behuizing of is de TI kaart toch zeker de moeite waard icm de USB-C poort?

Beide alvast bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-09 20:06
Ik denk dat het dan verstandig is om eens te kijken naar de professionele serie van HP, en in het specifiek de zbook's. Deze laptops hebben namelijk een goede bouwkwaliteit en ondersteuning, daarnaast zijn ze ook gemaakt voor professionele toepassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mlormans De MSI is vergelijkbaar met een Ferrari. Ferrari bouwt vanaf haar oprichting alleen sportwagens, en zo heeft MSI zich van meet af aan volledig op het Gamen gericht. De koeling van de huidige generatie MSI laptops is uitstekend. De bodemplaat is 1 groot ventilatierooster waardoor de fans nooit op volle toeren tekeer gaan tijdens het koelen. Ook de bouwkwaliteit is beter ten opzichte van de door jou genoemde HP. Tevens is de TI kaart absoluut een meerwaarde en zeker future-proof.

Ik schrijf de HP niet de grond in, begrijp me niet verkeerd hoor, maar op basis van koeling, de bouwkwaliteit en de TI kaart zou ik zeker voor MSI kiezen.

De HP oogt slank en mooi, maar je kunt dus wel nagaan dat de warmte tijdens Gamen niet echt goed afgevoerd kan worden en dat oppervlak waar je polsen op rusten dus best wel warm kan worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2017 19:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tieske
Beide nogmaals bedankt voor jullie info.

@dennisdennis12
Ik heb nog even naar de Zbook's gekeken.
Maar aangezien het professionele gebruik ondergeschikt is aan het gamen. En ik op mijn huidige Macbook Pro ook nog wel uit de voeten kom (grote bestanden duren gewoon iets langer)
Dus die zijn dan toch niet helemaal wat we zoeken.

@Verwijderd
Bedankt voor je verduidelijking.
Ik heb zojuist nog even gekeken naar 1050 TI laptops. maar dan komt de MSI volgensmij wel het beste uit de bus.

Via de pricewatch kom ik dan nog uit op de:
pricewatch: HP Omen 15-ax225nd
Lijkt de zelfde behuizing als de Pavilioen te hebben, enkel in het zwart, dus qua koeling niet optimaal,
En heeft kleinere SSD en minder+trager werkgeheugen (kan ook max 16 ipv 32GB aan)

Maar de grotere SSD en meer/sneller werkgeheugen + verder uitbreidingsmogelijkheid
Dat is mijn inziens toch wel 230 euro waard. icm het wel hebben van een USB-C poort en DVD speler

Beide super bedankt, en dan zullen we binnenkort de MSI maar eens gaan bestellen.
Pagina: 1