Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is een heel verhaal. Mijn vader was in zijn tijd een succesvol ondernemer, samen met mijn moeder. Zeg in de jaren 90 was de belastingdruk nog iets hoger dan tegenwoordig. Er is toen uitgerekend dat van elke gulden (!) die hij binnenkreeg, er zo'n 80 cent naar de overheid ging.

Hoe dan ook, in die tijd, is er voor moeders een lijfrente-polis aangegaan.

Deze heeft een jaar of 5 zijn finale datum gehaald, en is toen niet uitgekeerd maar omgezet in een 'bankspaar product'.

Nu zijn een jaar of 2 geleden mijn beide ouders kort na elkaar (<4 maanden) overleden. Mijn moeder eerst, verwacht, aan longkanker, mijn vader niet lang ernaar vanwege een aortadissectie.

Nu is het zo dat mijn vader een stille vennoot in een CV was, waar een fors bedrag in geinvesteerd was. Die CV heeft zeer slechte jaren gekend, waardoor die investering in zijn geheel is afgeschreven in zijn laatste levensjaar. Dit is het jaar ervoor al geprobeerd en afgeketst bij de belastingdienst, maar het zou nu gaan gebeuren. Reden hiervoor was natuurlijk dat de vennoot geen rente of aflossing betaalde, maar mijn ouders daar wél voor werden aangeslagne.

Door dat enorme verlies, zou de lijfrente van mijn moeder goed door mijn vader afgekocht kunnen worden. Je bent dan het stuk inkomstenbelasting kwijt, en houdt uiteindelijk nog zo'n 79% over (de belastingdienst rekent 21% retentierente).

Echter.. terwijl dat in gang gezet werd, is hij zelf overleden. Ik was executeur testament (voor beide) en heb uit volle macht getracht om die lijfrente op pa's naam af te kopen. Ondanks dat dit naar mijn meninng juridisch had gemogen (als gevolmachtigde treed je in de schoenen van overledene), de bank in kwestie alsmede de belastingdienst wilden er niets van weten. Het zou en het moest overgeorven worden op de zoons, waardoor het geheel in drieen gesplitst moest worden, en ER NIEUWE PRODUCTEN ZIJN GEOPEND op naam van de zoons. De ingangsdatum van die producten is 2 jaar geleden.

Ik heb mijn deel daarvan 'afgekocht', oftewel, uit laten betalen, in 2016. Nu komt de belastingdienst alsnog met 21% retentierente aankakken.

Loonheffing uiteraard ook. Al met al komt het er op neer dat 75% van het geld, het putje ingaat bij de belastingdienst.

Nu is dit naar mijn mening niet terecht. De belastingdienst heeft ook een rekenhulp retentierente op hun site staan, en als ik die naar waarheid invul (50k, 2 jaar geleden ingegaan, geen uitkering van op of over geweest nog) dan komt daar 0% retentie uit. De inspecteur komt echter met een naheffing van 21%.

Hier heb ik uiteraard bezwaar tegen gemaakt, maar ik ben niet onderbouwd genoeg om e.e.a. met de wet in de hand uit te vechten. Het enige goede argument wat ik tot nu toe heb, is de rekenhulp van de belastingdienst.

Zijn er hier mensen die iets zinnigs kunnen zeggen over een dergelijke situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

dit is een heel verhaal en vrij complexe materie. Ik zou eens verhaal gaan halen bij de geen die er een bankspaarproduct van gemaakt heeft. Die heeft ook uit te leggen waarom je een oud regime door deze omzetting naar de nieuwe regels haalt. OK heel technisch gezien had hij weer terug gekund maar dat heb ik in de praktijk nog nooit zien gebeuren.

daarnaast komt het verhaal van de afkoop die niet gedaan is bij leven. Eigenlijk had je dus direct van banksparen weer naar een polis moeten gaan en dan afkopen onder oud recht maar daar heb je nu allemaal niet veel aan of je moet hier iemand voor hebben ingehuurd die wat uit te leggen heeft.

ook de hele tijdspanne, alles is nu al jaren afgerond, werkt niet in je voordeel

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 05-06-2017 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet jaren afgerond. Ik heb volcontinu er bovenop gezeten, bezwaar gemaakt, gemailed, geschreven.. het gaat over IB 2016 waar de inspecteur nu ineens retentierente wil gaan rekenen, terwijl hun eigen rekentool zegt van niets.

De voorhistorie vermeld ik ook omdat het mij nog steeds dwas zit en ik het idee heb daar genaaid te zijn, maar eigenlijk gaat het nu alleen over het stukje of ik nu wel of niet die 21% retentie moet betalen over een product wat in 2014 is afgesloten en in 2016 is afgekocht zonder dat er tussentijds stortingen of uitbetalingen over gedaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

waarom, los van de rekentool, denk je dat het niet zo zou zijn?

je hebt een lijfrente onder ib2001 afgekocht, ergo een besmette daad verricht dus boete zou mijn eerste reactie zijn.

Hier zit dan wel weer een verkrijging door vererving in wat het weer complexer maakt.

avies > vraag iemand die specifiek ter zake kundig is

[ Voor 61% gewijzigd door Ray op 05-06-2017 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is geen lijfrente? het is een in 2014 nieuw afgesloten product. Kan dus never nooit niet een lijfrente IB 2001 zijn?

Begrijp mij niet verkeerd, ik waardeer je antwoord zéér. Zoals je terecht aangeeft, heb ik niet voldoende onderbouwing behalve die tool. Mijn redenatie is dat 'ze' (de belastingdienst) het recht op die rente hebben opgegeven toen men in 2015 ging eisen dat het product per se opgesplitst zou worden naar 3 zoons toe en daarvoor 3 nieuwe producten zijn opgetuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

de herkomst van het geld was lijfrente schrijf je zelf. Dat was uit de jaren 90. Dan maakt het nog uit precies wanneer (mogelijke sprake oud regime) Echter door de omzetting naar banksparen kom je automatisch onder IB2001 te vallen. je bent op dat moment mogelijke oude rechten kwijt (banksparen kent alleen IB2001) Theoretisch kan je dat herstellen door met de waarde weer naar een polis variant te gaan. Dat is dus niet gebeurd ivm voortijdig overlijden. Zo lees ik het in ieder geval

overigens bedoel je neem ik aan ook revisierente ipv retentie ??

https://www.belastingdien...et-u-revisierente-betalen

hier lees je dus oa waarom die datum zo belangrijk is

edit. die splitsing is gewoon wettelijk vastgelegd in de wet IB, juist omdat het dus om lijfrente geld gaat! (en er dus ook belasting voordeel is geweest en dat wil men terug)

[ Voor 40% gewijzigd door Ray op 06-06-2017 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-09 23:08

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Inderdaad afkoop lijfrentegelden nieuw regime box 1 = revisierente betalen. In welk product je het ook stopt. Je sloopt hiermee de 'lijfrenteconstructie'.
Pagina: 1