AMS-IX

Pagina: 1
Acties:
  • 430 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Peerke
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Peerke

Connection reset by Peerke

Topicstarter
Misschien dat het hier niet helemaal geplaatst is qua Topic (HWS != Netwerk-bla), maar omdat hier veel mensen zitten die hier toch mee te maken hebben, post ik hem hier ipv elders. (So if a modje vind hem verkeerd staan, then move hem naar juiste plek :) ).

De AMS-IX is gistermiddag door een power-failure op SARA en NIKHEF 'out' gegaan. Niet de AMS-IX switches + router zelf, maar wel customers e.d. zoals de meesten van jullie weten. Hieronder staat het mailtje van de directeur van de AMS-IX, Job Witteman. Mijn vraag is dus, wat vindt men hiervan?
Waar ik zelf zo aan erger is het feit dat gisteren gewoon een deel van het Nederlandse Internet-verkeer down was, terwijl ik gewoon netjes vanuit Chello (Via Level3 London) in Amsterdam kon connecten naar Tweakers.Net.

voor Tweakers was het bijv. zo dat van de vier beschikbare lijnen (level3, GTS, AMS-IX en KPNQWest) er door de power-failure nog maar twee verbindingen overbleven (KPNQWest en Level3). Zoals Job noemt in het mailtje, een kleine moeite is een groot plezier

(En misschien bewijst dit maar weer eens dat goedkoop toch maar weer duurkoop kan zijn. Je kan wel zeggen van "Heel NL is down, dus het maakt niet uit", het maakt wel degelijk uit, buiten het feit dat het heel erg 'lame' is om zoiets te zeggen. Er zijn ook peoplez buiten NL die naar websites willen kijken, en als je puur afhankelijk bent van de AMS-IX (OF van een colocation partij die zijn/haar powerbackup-mogelijkheden niet goed op orde heeft / Zie providers die gisteren door de power-failure connection-troubles hadden van 45 min tot x uur) ben je heel erg kwetsbaar. [/end of semi-flame-mode] )

En dan hier het mailtje :) :
First of all I would like you to know that what happened today is
unacceptable; both for you and for us.

AMS-IX has agreed with both SARA and NIKHEF that they would ensure
proper power back-up for AMS-IX and AMS-IX customers/members.

Aparantly the SARA back-up failed on you, where NIKHEF back-up was
simply not there.

AMS-IX as such has not been down, as we run our own UPS'es, but that
means little to you all in situations like this. I will personally take
it on me to take this up with both SARA and NIKHEF.

Nevertheless I think that all of you who suffered from this power
failure are partly to blame yourselves as well.

Please let me explain what I mean, and take my comments as suggestions
rather than excuses.

AMS-IX is a joint effort by and for all members to ensure better
connectivity, redundancy and money savings amongst yourselves.

The higher the volume of traffic you are able to inter-exchange with
your peers and other relations at AMS-IX, the higher the risk you take
if you choose to do this at one single point.

As MD of AMS-IX I realised over one year ago, that we could no longer
offer our members/customers a single point of failure, and therefore
have closed deals with two (!) new independent, neutral, top-quality
colo-providers, where exacly the same services can be purchased as at
the "old" locations. Nevertheless not one single customer has expanded
to one or more of the new locations. Even more surprisingly, we see that
most new customers still rather go to the SARA or NIKHEF
locations instead of to the new TeleCity and/or GlobalSwitch locations.

Price wise there is little difference; service wise there is a big
difference.

Lately I have seen many many complaints and insinuations about sloppy
cabling situations, both at SARA and NIKHEF, but still most of you take
things as they come. The connection agreement with AMS-IX is one thing;
the contract with the colo (SARA, NIKHEF, TeleCity or GlobalSwitch) are
just as important, because that deals with cabling, power back-up (!)
and other services.

I repeat that even though AMS-IX switches have not been down, AMS-IX is
to be blamed for the fact that proper back-up failed, but I urge you all
to reconsider your policy on 'taking your risk' where redundancy is
readily available.

Please let no-one take any of this as personal offence.

We strive for optimal service for all of you, please use all your options!

Sleep tight ;-)

Job Witteman
Amsterdam Internet Exchange

Peerke in action >:)
Modjes in action !!

"Met drank maak je weer lief wat kapot is"
-- © 2

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01:42
Euhhm.. hjij mag dan gelijk hebben als ie wil, dan nog hoeft ie dat nu niet mee te delen.. van gans dat berichtje zijn een paar lijnen tekst over hun eige ENORME tekortkomingen, maar draaft ie wel voor het overgrote deel door over de klanten hun fouten.
Als hijzelf geen fouten zou hebben gemaakt zouden de klanten zich niet druk hebben moeten mpaken lijkt mij.. in deze situatie toch.
Noujah, ik heb gelukkig geen seconde hinder gehad van deze arrogante kwal z'n fout maar ik zat gisteren dan ook niet te i'netten en zowiezo doe'k dat al vanuit België :)

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Tja.. Ik vind het ook een beetje de omgekeerde wereld.

Maar natuurlijk heeft ie gelijk. Maar daarom zijn er dus ook verschillen tussen providers...

• witchdoc
Of hij gelijk heeft of niet maakt hier absoluut niks uit!
HIJ heeft blijkbaar contract/overeenkomst afgesloten met SARA en NIKHEF voor die backup.. HIJ is dan verantwoordelijk om te zorgen dat die backup er ook daadwerkelijk is.
HIJ is in fout hier en moet dus niet op z'n klanten gaan zeiken ook al hebben die fouten gemaakt!

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op vrijdag 06 juli 2001 08:55 schreef poohbeer het volgende:
HIJ heeft blijkbaar contract/overeenkomst afgesloten met SARA en NIKHEF voor die backup.. HIJ is dan verantwoordelijk om te zorgen dat die backup er ook daadwerkelijk is.
Errm... als jij een contract sluit met iemand dat de ander voor stroomvoorziening zal zorgen is de ander daar verantwoordelijk voor, niet jijzelf. Jij hebt immers een contract waar je je op kunt beroepen als de ander in gebreke blijft.

Verwijderd

Ik vind dat Job gelijk heeft over het aansluiten van nieuwe providers die bij het oude Sara/Nikhef gaan staan. Er zijn 2 nieuwe AmsIx gateways bij gekomen. Telecity en Globalswitch. Daar lopen redunante ringen naar Sara en naar Nikhef vandaan en naar elkaar. Allemaal op gigabit wat binnenkort 2.5 gigabit word.

De mensen bij Sara wisten het al dat dit kon gebeuren er werd 2 jaar terug al steen en been geklaagd dat het er even warm is als het toemalige WideXS hok +- 30 a 32 graden.

Job vertrouwd op het power faillure systeem van NikHef en de AmsIx members die daar staan gaan een contract aan met NikHef en/of Sara voor de housing en colocatie van de spullen. En zoals bijna iedere provider weet is het daar op het moment overvol en rommelig geregeld.

Zoals Peerke boven schrijft was de KPN/Qwest verbinding ook down. Geen enkele peering was meer up (looking glass op noc.trueserver.nl) alleen die van Interned Services was nog up vanwege dat die 2 als "enigste!" op TeleCity ams zijn aangesloten.Level3 wist alles up te houden op transit gebied en om bv chello gebruikers nog de toegang te verschaffen op het Tweakers.Net website. Ode aan level3 omdat hun de enige waren die gisteren niet down waren samen met UU-Net. De rest was op sara en nikhef allemaal morsdood.

Gellukkig door de kracht van level3 konden wij tweakers weer vrolijk internetten naar TrueServer/Tweakers.

Een enkel uur later kwam ebone weer up en minuten later KPNQwest ook weer. Daarna ging het gestaag met de peerings.

Meer informatie over hoe ik dat zie kan je volgen op noc.trueserver.nl dan looking glass aan te klikken en een show bgp ip summary te doen.

Job je hebt gelijk.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op vrijdag 06 juli 2001 08:55 schreef poohbeer het volgende:
Of hij gelijk heeft of niet maakt hier absoluut niks uit!
HIJ is in fout hier en moet dus niet op z'n klanten gaan zeiken ook al hebben die fouten gemaakt!
Dat zegt ie toch ook???

Nadeel is, dat ik thuis via Surfnet internet, oftewel, via Sara... En blijkbaar lagen die er lichtelijk uit (ik hoop voor ze, dat hun supercomputertjes enzo, wel up zijn gebleven.)
Maar een provider als Surfnet kan minder makkelijk iets er aan doen lijkt me, dan veel andere providers.

[edit]
* ACM wordt een beetje traag, maar is het voor de verandering es eens met Onno

• Onno
  • Niet online
Oh jee. :)

Verwijderd

HIJ HEEFT GEEN CONTRACT GEMAAKT VOOR DE BACKUP IEDERE PROVIDER DIENT EEN CONTRACT ZELF TE SLUITEN VOOR NIKHEF/SARA VOOR DE COLOCATIE VAN HUN SPULLEN.

Zo een beetje duidelijk mensen? Daarom adviseerd job ook dat nieuwkomers en groten zich beter kunnen verteren bij GlobalSwitch en TeleCity omdat als je daar een contract mee sluit er geen rare stroomuitvallen zullen gebeuren.

Nikhef/Sara is dus verantwoordelijk voor de power outage en niet Job van de AmsIx die levert alleen de service van de AmsIx en het kabeltje.

Lees maar eens na op http://www.ams-ix.net housing costs and conditions. Je sluit dus een contract af als provider zowel met de amsix voor de verbinding en zowel met 1 van de 4 colo partijen voor de garanties voor de kasten etc...

Verwijderd

Hij aast volgens mij ook op redundancy, zorg dat je niet afhankelijk bent van de AMS-IX en pak meerdere AMS-IX aansluitingen. 1 op SARA en 1 op TeleCity bijvoorbeeld, zorg verder dat je ook nog 1 (liefst meer) uplinks hebt via Level3's en GTS/Ebone's. Zo kun je je klanten veel meer zekerheid bieden en ben je niet meteen het haasje als er 1 partij loopt te barfen.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 07:56

Floor-is

5.2

Jah hardstikke leuk redundancy, maar dat is schurfteduur :P

Even serieus: Ik heb MXStream van WOL en precies tijdens de dip van GTS/Ebone was mijn connectie weg, toch wel een beetje vaag denk ik dan.

Overigens is het zwaar belachelijk dat er geen noodstroomvoorzieningen zijn voor dit soort grappen, daarom zijn er ook eisen gesteld (en niet gecontroleerd en nagekomen)...

Bericht hierboven

• Peerke
  • Niet online

Peerke

Topicstarter
Op vrijdag 06 juli 2001 13:02 schreef Floris Diemel het volgende:
Overigens is het zwaar belachelijk dat er geen noodstroomvoorzieningen zijn voor dit soort grappen, daarom zijn er ook eisen gesteld (en niet gecontroleerd en nagekomen)...
De AMS-IX was UP, alleen bijna ELKE router was down. Voor zover ik heb horen zeggen heeft alleen UUnet geregeld voor een eigen UPS-systeem daaro; de rest gingen gewoon 'out' oid.

Maar mensen die er ook colocaten (zoals Bijv. NXS) zijn uren down geweest, omdat zij geen aggegraat-voeding hadden...

Modjes in action !!

-- © 2

• Delhi
  • Registratie: December 1999
  • Niet online
Redundancy mag wel duur zijn, maar er helemaal uitliggen is nog veel duurder. Daarnaast moet je er altijd voor zorgen dat er backup is. Of dat nou de stroomleverancier, SARA/NIKHEF/Telecity of de gebruiker zelf is.

• Firefox
  • Laatst online: 08-09-2024

Firefox

Een Vurig Vosje

Ben ik me toch een potje blij dat mijn servertje en alles wat er bij zit gewoon braaf op een aggregaat staat.. (toch Peerke? iig heb ik geen barst gemerkt van powerloss.)

Overigens denk ik niet dat we hier lang op door hoeven te gaan. Ik vinnet gewoon een slechte zaak, dat als ik thuis al een UPS heb staan om een spanningsval van 15 tot 20 minuten op te vangen, providers gewoon hele serverparken en router netwerken zonder UPS laten staan. gewoon errug vreemd.(heel zachtjes uitgedrukt.) Maar Ik denk dat Trueserver, en Telecity met deze situatie een goeie naam hebben opgebouwd. ten tijde van een crisis zie je waar je voor betaalt.

Laat je systemen niet onbeschermd staan!
(open deurtje? dachtet wel ja)

Better to have loved and lost then never loved at all... yeah right.

• witchdoc
Op vrijdag 06 juli 2001 09:07 schreef Onno het volgende:

[..]

Errm... als jij een contract sluit met iemand dat de ander voor stroomvoorziening zal zorgen is de ander daar verantwoordelijk voor, niet jijzelf. Jij hebt immers een contract waar je je op kunt beroepen als de ander in gebreke blijft.
Helemaal juist, maar de verantwoording naart jouw klant toe ligt helemaal bij 'jezelf'!

• witchdoc
Op vrijdag 06 juli 2001 13:34 schreef Firefox het volgende:
Maar Ik denk dat Trueserver, en Telecity met deze situatie een goeie naam hebben opgebouwd. ten tijde van een crisis zie je waar je voor betaalt.
Betaal jij dan? :P

Verwijderd

Ik vindt het voor een dergelijke grote joint effort onacceptabel is dat meer als 50% door een stroomstoring offline is.

Beide partijen zijn schuldig. Sara en Nikhef zijn schuldig aan het niet (niet goed) leveren van de dienst waarbij zij voor de UPS zouden zorgen, en Job is verantwoordelijk omdat hij geen controle heeft laten plaatsvinden m.b.t. de UPS.

Om dan arrogant het verhaal om te draaien, dat de klant maar redunant had moeten zijn, dat vindt ik gewoonweg belachelijk. Een schop onder zijn kont had hij moeten krijgen, hoe haal je het in je hoofd.

En inderdaad het is daar een rotzooi van jewelste, zelfs de beveiliging!. Wat ik niet snap is dat de stroomstoring het enigste is geweest. Ze kunnen nog wat leren van de service van bijvoorbeeld: PsiNet.

• Femme
  • Laatst online: 20:59

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Waarom wordt er dan zo weinig gebruik gemaakt van TeleCity en Global Switch :?

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:00

PanMan

Spun!

Op vrijdag 06 juli 2001 15:19 schreef Femme het volgende:
Waarschijnijk omdat het zo verschikkelijk duur is, vooral om de kabel te trekken. Als je met je provider vlakbij een van de AMS-IX locaties zit, en daar dus gigabit heen hebt liggen, is het echt verschrikkelijk duur om ook een gigabit aansluiting te leggen naar een van de andere punten.
Voor providers als UPC enzo geld dit niet zo heel erg, want die hebben al een eigen netwerk (maar ook dit moeten alle apperatuur dubbel kopen), maar als je een colo providertje bent kost het je zo enkele tienduizenden guldens/maand, om vanaf meer dan 1 AMS-IX aansluiting lijnen naar je colo ruimte te hebben. En dat voor een AMS-IX die AFAIK in 13 jaar 3x is downgegaan door stroomgebrek, niet echt een groot risico dus.

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

Verwijderd

Ik heb het toevallig hier vanmiddag nog met Daniel Kegel over gehad.

We wilden dus ook in ons nieuwe kantoor naar een Gbit netwerk toe i.v.m. extra servers.

Ik kwam meteen op gigantisch duur Cisco spul uit waaronder een leuke 4600 Module, etc.etc.

Totaal kostenplaatje kwam uit op 75.000 NLg.

*katsjing* :P

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 15:52 schreef Gordijnstok het volgende:
Ik kwam meteen op gigantisch duur Cisco spul uit waaronder een leuke 4600 Module, etc.etc.

Er is een verschil tussen veel geld en duur. 75.000 NLG is veel geld maar niet duur voor apparatuur die een beetje presteerd op Gbit. Ik neem aan dat je het dus over routers hebt voor een leased line.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-05 07:56

Floor-is

5.2

Op vrijdag 06 juli 2001 15:55 schreef sproggle het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen veel geld en duur. 75.000 NLG is veel geld maar niet duur voor apparatuur die een beetje presteerd op Gbit. Ik neem aan dat je het dus over routers hebt voor een leased line.
Een Cisco apparaat waar je 48 Gigabit poorten op hebt, hij wilde er zowieso al 43 gaan gebruiken, dus jah dan heb je het wel over apparatuur...

Bericht hierboven

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 16:01 schreef Floris Diemel het volgende:

[..]

Een Cisco apparaat waar je 48 Gigabit poorten op hebt, hij wilde er zowieso al 43 gaan gebruiken, dus jah dan heb je het wel over apparatuur...
We hebben besloten wel te wachten tot de prijzen dalen >:)

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 16:01 schreef Floris Diemel het volgende:

[..]

Dat is dan 1500 piek per poortje.. geen geld ;)

• Mark
  • Laatst online: 06-05 22:26
Te duur, te nieuw, commercieel, etc.

Sara en Nikhef kennen mensen en weten wat ze daar kunnen verwachten. Tot voor kort was daar alles perfect geregeld.
Verder kan directeur AMSIX er niks aan doen als Sara of Nikhef zijn zaken niet in orde heeft.
Snap sowieso ook bedrijven niet die maar een enkele aansluiting hebben op de AMSIX. In mijn ogen kun je beter 2 keer 100BaseTX kunt pakken (verdeelt over 2 housings) als 1 keer een 1000BaseSX op 1 locatie.
Als je de memberlist eens bekijkt op http://www.ams-ix.net/cgi-bin/members.cgi kun je zien dat er veel mensen dit nog niet snappen en er maar vanuit gaan dat er op een locatie nooit iets uitvalt.
Als je dan kijkt naar welke providers een verbinding hebben naar meerdere housings hebben zijn dit er maar weinig (@home is zelfs de enige breedband isp welke dit heeft).
Tevens vind ik dat mensen inderdaad zelf ook nog moeten zorgen dat de routerapparatuur achter een UPS zit. Bied de housing dit niet aan dan zul je dit echt zelf moeten verzorgen. Het kan toch niet zijn dat een powerdipje je hele AMSIX netwerk plat kan leggen (Applaus voor UUnet welke dit als enigste snapte). Verder is routerapparatuur nog steeds gevoelig voor lijnstoringen, dus deze moet eigenlijk altijd achter een ups om de pieken en de dalen op te vangen.
Dat zoiets kan gebeuren laat meteen weer zien hoe afhankelijk sommige mensen worden van 1 internet uplink. Wat doe je bijvoorbeeld als de stroom voor een paar dagen uitvalt in heel A'dam ? Of nog erger, een Enschede tafareel waardoor half A'dam van d ekaart verdwijnt ? Heel AMSIX weg en dan ????

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 16:05 schreef RedRoon het volgende:
Wat doe je bijvoorbeeld als de stroom voor een paar dagen uitvalt in heel A'dam ? Of nog erger, een Enschede tafareel waardoor half A'dam van d ekaart verdwijnt ? Heel AMSIX weg en dan ????
Bijlmer <-> AMS-IX != ver

Denk dat een vliegtuig crash waarschijnlijker is.

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 16:04 schreef sproggle het volgende:

[..]

Dat is dan 1500 piek per poortje.. geen geld ;)
Nee want ik kwam uit op een Cisco 4600 en dat was pas het basisstation. Daar moesten dan nog extra modules bijkomen. Totaal dus 75.000

edit:

Komt waarschijnlijk toch wel :) We hebben 2 partners die willen meehelpen met de financiering *D

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 16:10 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

Nee want ik kwam uit op een Cisco 4600 en dat was pas het basisstation. Daar moesten dan nog extra modules bijkomen. Totaal dus 75.000
Ja, dat zeg ik? 75.000 : 48 = 1562,50

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 16:12 schreef sproggle het volgende:

[..]

Ja, dat zeg ik? 75.000 : 48 = 1562,50
Och Sorry... de warmte speelt op |:(

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 16:13 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

Och Sorry... de warmte speelt op |:(
same here.. ga denk ik zo ook met de honden op te koude tegelvloer liggen hijgen :9

• Mark
Op vrijdag 06 juli 2001 15:55 schreef sproggle het volgende:

[..]

75k is niks voor een netwerk. Vergeet niet dat je op dit moment een intern Gigabit netwerk op minimaal 3 jaar afschrijft. In de meeste gevallen is dit zelfs 5 jaar.
Dat betekend dus 15k per jaar....

• Mark
Op vrijdag 06 juli 2001 16:08 schreef sproggle het volgende:

[..]

Bijlmer <-> AMS-IX != ver

Denk dat een vliegtuig crash waarschijnlijker is.
Maakt niet uit wat het is, misschien wordt MVV volgend jaar wel landskampioen in de wedstrijd tegen Ajax. 10000 limburgers kunnen ook gekke dingen doen ;)

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 16:20 schreef RedRoon het volgende:
limburgers kunnen ook doen gekke dingen doen ;)
:D

• Mark

[..]

We wilden dus ook in ons nieuwe kantoor naar een Gbit netwerk toe i.v.m. extra servers.

Wat wil je met een 4600 gaan doen voor een kantoor netwerk ?????

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 16:19 schreef RedRoon het volgende:

[..]

75k is niks voor een netwerk. Vergeet niet dat je op dit moment een intern Gigabit netwerk op minimaal 3 jaar afschrijft. In de meeste gevallen is dit zelfs 5 jaar.
Dat betekend dus 15k per jaar....
Jij hebt makkelijk praten, we zijn nog steeds een klein bedrijf en moeten ons de pleuris werken voor die 75.000 NLG.

Als je mij een factuur van 75.000 voorschoteld heb ik het zweet wel even op mijn voorhoofd staan hoor ;)

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 16:31 schreef RedRoon het volgende:

[..]

Wat wil je met een 4600 gaan doen voor een kantoor netwerk ?????
De 4600 werd voorgesteld door iemand waarvan ik zijn/haar naam even niet noem ;)

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 16:31 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

Jij hebt makkelijk praten, we zijn nog steeds een klein bedrijf en moeten ons de pleuris werken voor die 75.000 NLG.

Als je mij een factuur van 75.000 voorschoteld heb ik het zweet wel even op mijn voorhoofd staan hoor ;)
Ooit gehoord van demo-modellen of leasen? Kan nl een hele hoop schelen, zeker voor een jong bedrijf is het zeer interresant.

edit: http://www.extremenetworks.com/products/datasheets/summit7i.asp ook leuk en je kunt ze nog stacken ook! ;)

Verwijderd

Weet je toevallig wat dit apparaat kost :)

• Mark
Op vrijdag 06 juli 2001 16:32 schreef Gordijnstok het volgende:

[..]

De 4600 werd voorgesteld door iemand waarvan ik zijn/haar naam even niet noem ;)
Waarvoor wil je het gaan gebruiken precies dan ?? Een 4600 is namelijk voor nogal specifieke zaken, geen enkele Cisco disti heeft ze volgens mij op voorraad (alvast niet diegene waar in online voorraad kan opvragen ;) )

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk omdat er op TC2 of GS nog niet zo veel Transit providers zijn. Level3 heeft dan wel een POP op TC2 maar GTS/Ebone of KPNQWest niet (die komen over een vlan van nikhef richting tc). Ongetwijfeld brengt dit kosten met zich mee en zit daarbij > 90% op sara/nikhef.

Meerdere lijnen (dus meer dan 2) mag dan wel meer kosten (ik zeg niet duur) maar is een must. Dan mag 1/2 Nederland wel plat liggen tijdens een stroomstoring dat mag natuurlijk geen 'excuus' zijn om zelf dan ook maar lam te liggen (zonder stroom wel te erstaan ;))

Overigens vraag ik me af of deze interne ams-ix maillist posting hier hoord, maar hij is inderdaad wel interessannt. Ik las hem vanochtend pas toen ik inlogde.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 16:49 schreef Gordijnstok het volgende:
Weet je toevallig wat dit apparaat kost :)
Begint bij ongeveer 40.000 ex BTW voor een 'eenvoudige' uitvoering met 28x1000Base-T, 4x1000Base-X en enkelvoudige powersupply. En dit kan oplopen tot een kleine ton.

Extra powersuply zit op ongeveer 7,5 mille en ExtremeWare Summit Software Full Layer3 komt op ongeveer 20 mille uit.

Dit zijn 'gewone' prijzen, meestal krijg je nog een beetje korting.

Verwijderd

[..]

Dat is wel Extreme duur :) Nooit aan een Extreme gedacht ipv een Cisco. (cisco zuigt) En een kabel bijvoorbeeld van Sara naar GlobalSwitch, ff met level3 bellen.

Zuig kost een darkfiber maar 7000 piek per maand redunant uitgevoerd op de city ring. Mwah... Wat een kosten hee!

(dark fiber is een fiber waar je tot en met 10gbits overheen kan blazen. En nog wel meer schijnt)

Verwijderd

fl 75.000 euh...

Owh ennuh ooit gehoord van lease en/of afkoop voor zulke bedragen ken je leuke dingen regelen hoor? Telindus Ericsson etc... staan allemaal voor je in de rij om je coole dingen aan te bieden... Nogmaals Cisco ZUIGT!

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 17:00 schreef twixx het volgende:

[..]

Waarschijnlijk omdat er op TC2 of GS nog niet zo veel Transit providers zijn. Level3 heeft dan wel een POP op TC2 maar GTS/Ebone of KPNQWest niet (die komen over een vlan van nikhef richting tc). Ongetwijfeld brengt dit kosten met zich mee en zit daarbij > 90% op sara/nikhef.

Meerdere lijnen (dus meer dan 2) mag dan wel meer kosten (ik zeg niet duur) maar is een must. Dan mag 1/2 Nederland wel plat liggen tijdens een stroomstoring dat mag natuurlijk geen 'excuus' zijn om zelf dan ook maar lam te liggen (zonder stroom wel te erstaan ;))

Overigens vraag ik me af of deze interne ams-ix maillist posting hier hoord, maar hij is inderdaad wel interessannt. Ik las hem vanochtend pas toen ik inlogde.
Klopt Klopt Klopt bijna :)

GTS/Ebone ligt binnen op TeleCity. KPN/Qwest pas augustus. Level3 ligt er fijntjes al vanaf het begin binnen (die leveren de darkfibers voor de amsix connectie van Telecity naar sara/nikhef) en sprint ligt er binnen. UPC zelfs nu (dus ook euuhhh Cignal). TrueServer staat er natuurlijk, Interned Services... BBC internet services (partij uit engeland)

Volgens mij weet ik er op het moment even geen 1 meer zal het moeten uitzoeken wat ze daar nog meer hebben staan aan coole providers :)

Owh ruk dat vergeet ik bijna. Zoals gts/ebone ligt binnen op TeleCity maar die heeft nogal een probleem als hun nederlandse gebasseerde backbone in Sara ligt (dus al hun transit gedoe naar bv amerika japan rusland zweden etc.) En als daar de stroom er mee kapt zal de pop op telecity ook nog weinig pakketjes kunnen verwerken :)

Verwijderd

En dus gaat AMS-IX (business) de komende periode een hoop Euro's verdienen. :?

commercie > :r

• Peerke
  • Niet online

Peerke

Topicstarter
Op vrijdag 06 juli 2001 23:16 schreef who_am_i het volgende:
En dus gaat AMS-IX (business) de komende periode een hoop Euro's verdienen. :?

commercie > :r
Nope, AMS-IX zal dit niet doen, ze investeren het geld in 10 Gbit modules waar je op kan koppelen, en in de verbindingen tussen de lokaties, die zijn nl. niet gratis :(

Modjes in action !!

-- © 2

Verwijderd

En het is een stichting >:)
Pagina: 1