Geluid lijkt wel steeds zachter te worden.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moglie38
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-10-2024
Beste tweakers,

ik heb een yamaha HTR-3066 reciever die net 4 jaar oud is. Op deze reciever zijn twee Jamo Studio 190 aangesloten van ongeveer 18 jaar oud. De surround speakers zijn verder de bij geleverde yamaha speakers bij deze reciever.

Nu valt mij en mijn vrouw op dat we de laatste weken steeds het geluid harder moeten zetten om het zelfde effect te hebben als bij het begin. Dus hij lijkt wel steeds zachter te klinken. normaal was -50 prima tegenwoordig moet ie op - 43 om voor ons het zelfde volume te krijgen. Waar ligt dat aan? Zijn me Jamo speakers op of is me reciever niet meer.

We hebben hem niet de hele dag aan dus aan gewenning van het geluid denk ik niet aan.

Graag jullie advies.

met vriendelijke groeten,

Michael

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:05

FeaR

In GoT we trust

-43 en -50 bij exact dezelfde bron en instellingen? Meet je idee ook eens na met een dB-meter om er zeker van te zijn dat het niet jouw waarneming is die verkeerd zit en dat je ook echt volume mist.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moglie38
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-10-2024
Fear,

instellingen zijn allemaal het zelfde gebleven. En de bron blijft ook het zelfde. Zal het eens na meten met een db meter.

Ons viel het echt op dat we het geluid steeds harder moesten zetten. Zelfs me vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat is je bron dan? TV decoder ofzo? En valt er aan die bron al dan niet per ongeluk wat te regelen qua volume?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:05

FeaR

In GoT we trust

Punt is dat het menselijk oor een slecht meetinstrument is. Er zijn zo veel factoren die meespelen of iets harder of zachter klinkt dan een vorige keer. Zelfs de zitpositie op de bank kan al leiden tot het idee dat er wat anders is. Die zal bijvoorbeeld niet altijd op de centimeter gelijk zijn.

Dat de bron gelijk is is een goed begin, maar is het bronbestand dat ook? Die twee moeten ook gelijk blijven, anders heb je geen eerlijk vergelijk. TV-zenders, muziek tracks, etc kunnen per stuk verschillen. Aan de stand van de volumeknop kan je dan ook niet direct wat afleiden.

Als je zegt dat de instellingen gelijk zijn gebleven kunnen we dat alleen maar geloven, maar ook daar is een fout snel gemaakt. Ik heb ooit haast hetzelfde fenomeen gehad, bleek dat ik per ongeluk "Night Mode" aan had staan. Zie je niet snel iets van op de receiver of instellingen, maar het dempt het volume wel. Een reset van de receiver kan je ook nog Eems proberen als je honderd procent zeker bent dat er iets niet klopt.

[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 05-06-2017 18:41 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.