Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeesFluitman
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-05 02:45
Hallo,

Ik ben een amateur die met Premiere Pro CC videos edit. Ik gebruik meestal 4k 25fps beelden van mijn Lumix lx100.

Nu wil het zijn dat ik met onderstaande specs geen soepele preview kan krijgen. Ik kan dus eigenlijk nooit mijn edits on the fly zien.

Ik heb mijn files als volgt geordend:
SSD1 (840): Windows, Premiere
SSD2 (850): Projects, Cache
HDD1 (WD Black): 4k Files
HDD2 (WD Blue): Backup

Memory staat op 3 GB vrij houden voor overige taken, echter gaat ie zelden hoger dan 30%, wat goed is voor circa 6GB.
CPU fluktueert tussen 60-95%.

Ik had gedacht dat mijn CPUtje wel wat kon bolwerken...maar zou die echt te zwak zijn om dit werk te doen? Tis natuurlijk niet het nieuwste spul...

Speccy

Edit....Oplossing:
Allereerst werkten voor mij de proxies erg goed.
https://helpx.adobe.com/premiere-pro/how-to/proxy-media.html

Enkele effecten werken echter direct op de originele files en niet op de proxies. Die worden dus enkel weergegeven dmv de "langzamere" 4k beelden.
Tot nu toe had ik deze ervaring met;
1. Warp Stabilizer (handig dus, om deze pas op het allerlaatst op je beelden te plaatsen)
2. Een effect genaamd "dust & scratches" (dit vertraagt het programma tot in de minuten af en toe)

Ik heb zelf een Ingest preset als MPEG2, HD 720p 25fps met 10Mbps.

[ Voor 25% gewijzigd door KeesFluitman op 09-06-2017 02:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:25
Wat als je je bronbestanden ook op de SSD zet? Staat GPU Acceleration (CUDA) aan?
Je kan overigens ook nog de playback resolution aanpassen naar 1/2, 1/4 of nog lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:24
Om je edits on the fly terug te spelen heb je inderdaad de mogelijkheid om playback resolutie lager te zetten. Rauwe 4k video is gewoonweg vrij zwaar.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeesFluitman
dankjulliewel. wss helpt dat al reuze! was die functie volkpmen vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
In je Premiere app kun je ook kiezen voor Proxies dit maakt het werken met films makkelijker voor je computer. Aan het einde, bij het renderen wordt de boel wél weer op vol formaat gerenderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeesFluitman
Nogmaals bedankt voor de hulp.
Playback resolutie was al 1/4. Nog lager zetten werkt niet, CPU load blijft bijna max en het beeld blijft stotteren af en toe.

Als ik de preview van 1080p (60fps) met deze 4k beelden preview vergelijk, zit 1080 nooit hoger dan 70% cpu load, 4k zit echter praktisch altijd (iig wnnr het stottert) op 95%>.

Ik zal nog wat verder zoeken naar recommended pc's ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Hahn Volgens mij komen er uit de lx100 .mp4's met h.264 codec, geen raw video, maar wel met een flink hoge bitrate. Juist die zware h264 en h265 zijn killing in premiere op lichte cpu's. Premiere deed in princiepe alles op de cpu, sinds kort zit er wel een optie in om h264 op een intel cpu te decoden;

@KeesFluitman bij preferences > media staat een h264 optie voor intel cpu's. Ik zit niet goed in die stof maar staat de igpu van jouw intel cpu aan? Maar misschien dat decoden op de igpu alleen werkt als je monitor daar ook op aangesloten zit, dat zou zonde zijn van je GTX... daarbij lees ik ook, als je googled op die optie, dat hij juist voor issues kan zorgen, dus als hij al aan staat, zet hem voor de grap eens uit. Misschien iets om ook ff mee te rommelen?..

Je zou ook ff kunnen kijken of je met een transcoding appje via je gtx 1070 bijv die mp4's om kan zetten in wat anders, iets met minder zware encoding/compression en meer 'volume' zou mogelijk wat lekkerder kunnen werken omdat de cpu het dan iets minder zwaar heeft.. Maarja das ook een soort proxy tussenstap die je liever niet hebt..

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 06-06-2017 13:54 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
maratropa schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:46:
@Hahn Volgens mij komen er uit de lx100 .mp4's met h.264 codec, geen raw video, maar wel met een flink hoge bitrate. Juist die zware h264 en h265 zijn killing in premiere op lichte cpu's. Premiere deed in princiepe alles op de cpu, sinds kort zit er wel een optie in om h264 op een intel cpu te decoden;
Daarom zei ik ook 'rauwe' (onbewerkt, direct uit de camera), waarmee ik niet 'RAW' bedoelde ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 06-06-2017 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Hahn schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 13:47:
[...]
Daarom zei ik ook 'rauwe', waarmee ik niet 'RAW' bedoelde ;)
Oh my bad :p Alleen, wat bedoel je met "rauwe" dan? je was me voor :)

Alleen, footage direct uit de camera hoeft niet per se zwaar te zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door maratropa op 06-06-2017 13:49 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ten tijde van schrijven kon ik niet op het woord 'onbewerkte' komen, dus nam ik de gok en noemde ik het rauwe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeesFluitman
As you see, the Panasonic DMC-LX100 gains great respect for its 4K ability- it can record 4K videos in MP4. While, you will find it’s a painful experience to import and edit Panasonic LX100 4K in FCP/iMovie/Avid. Although FCP X supports 4K, while most editing programs including Final Cut Pro 6/7, Adobe Premiere Pro, Avid Media Composer, iMoive still use 1080p as primary delivery format and will continue to do so for a long time. If you want to have a smooth 4K video workflow, you are advised to convert Panasonic 4K video to FCP, iMovie, Avid Media Composer native supported format first with proper video settings.
http://video-editors-stud...iews-and-4k-workflow.html

Ook op enkele andere websites wordt converten aanbevolen.
http://1080p-video-tool.b...s-in-premiere-pro-cc.html
https://mediacompatibilit...otage-in-premiere-pro-cc/

Er zijn wel tips:
Premiere Pro CC Settings

Disable High-Quality Playback, gets you apx. 5-10% performance (Player Window/Wrench Icon/High Qaulity Playback).
INFO: Mercury Engine Transmit to second monitor, takes away apx. 5-10% performance (Player Window/Wrench Icon/Enable Transmit).
RedCode/Cineform movie files: Set playback resolution to 1/2 or 1/4 size will increase performace apx. 10-20% (Player Window/Full-1/2-1/4,etc.)
Increase Playback Preroll and Postroll time to 3-8 seconds for smoother playback, especially with slower harddrives (Edit/Preferences/Playback/Preroll-Postroll).
Disable Lumetri Scopes if not needed. They have been optimized in PP 2015.3 but you loose 3-8% performance when enabled (Window/Lumetri Scopes).
Maar uiteindelijk is t de "not native" format, die de handrem aantrekt. Ik moet me ff wat verder verdiepen in de tips betreffend het downscalen naar 1080 en überhaupt de tools die ze aanbieden (er wordt constant naar converters die een paar tientjes kosten verwezen).

Om nu bestaande projects / sequences van me, volledig te vervangen met de converted files (plus de tijd die erin gaat zitten) is wel erg veel werk...Moet ik nu ook al mijn originele bewaren? Ik heb nu al in totaal 220 GB aan 4k materiaal in 2 maanden tijd verzameld. Dan moet ik eind dit jaar al gaan opschonen en/of meer HDs kopen...

Ik hou jullie op de hoogte en hoor graag jullie inzichten en ideëen.

[ Voor 53% gewijzigd door KeesFluitman op 06-06-2017 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Dat verhaaltje slaat nergens op . 4K h264 .mp4's is gewoon prima voor de meeste apps, met als kanttekening dat met een hoge bitrate dit soort codecs zwaar op de cpu zijn, en dat is dan een reden om met proxys te werken of de boel naar een ander formaat om te zetten als de cpu er moeite mee heeft.

premiere heeft geen "native" formaat, die mp4's van jou zijn ook gewoon 'native' maar je wordt genekt door jouw cpu.

Je zou ook eens kunnen kijken naar een edit app die bijv wel h.264 de/en -coding van jouw gtx 1070 gebruikt?

op jouw Z97 extreme kun je natuurlijk ook prima een overclockte i7 kwijt :)

[ Voor 13% gewijzigd door maratropa op 06-06-2017 14:32 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeesFluitman
maratropa schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:30:
[...]

Dat verhaaltje slaat nergens op . 4K h264 .mp4's is gewoon prima voor de meeste apps, met als kanttekening dat met een hoge bitrate dit soort codecs zwaar op de cpu zijn, en dat is dan een reden om met proxys te werken of de boel naar een ander formaat om te zetten als de cpu er moeite mee heeft.

premiere heeft geen "native" formaat, die mp4's van jou zijn ook gewoon 'native' maar je wordt genekt door jouw cpu.

Je zou ook eens kunnen kijken naar een edit app die bijv wel h.264 de/en -coding van jouw gtx 1070 gebruikt?

op jouw Z97 extreme kun je natuurlijk ook prima een overclockte i7 kwijt :)
Jow. Sorry had ik nog niet op je tips gereageerd:
1. de h264 optie uitschakelen vertraagt de boel tot in den stilstand.
2. @Fuwor CUDA staat aan. Uitschakelen vertraagt de boel tot in den stilstand.
3. Proxies, heb ik nog niet geprobeerd...beetje overheen gelezen. Ik zal er meteen ff naar kijken.

@maratropa Wat bedoel je met een edit app die bijv wel h.264 de/en -coding van jouw gtx 1070 gebruikt?

Ja een upgrade is te overwegen. Maar dan zat ik eerder aan een overstap naar ddr4, en amd ryzen te denken...Moet echter met de vrouw uitkijken, we hebben net ons eerste kind gekregen en dan mag er niet te veel geld de deur uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
KeesFluitman schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:36:
[...]

Jow. Sorry had ik nog niet op je tips gereageerd:
1. de h264 optie uitschakelen vertraagt de boel tot in den stilstand.
2. @Fuwor CUDA staat aan. Uitschakelen vertraagt de boel tot in den stilstand.
3. Proxies, heb ik nog niet geprobeerd...beetje overheen gelezen. Ik zal er meteen ff naar kijken.

@maratropa Wat bedoel je met een edit app die bijv wel h.264 de/en -coding van jouw gtx 1070 gebruikt?

Ja een upgrade is te overwegen. Maar dan zat ik eerder aan een overstap naar ddr4, en amd ryzen te denken...Moet echter met de vrouw uitkijken, we hebben net ons eerste kind gekregen en dan mag er niet te veel geld de deur uit.
sommige applicaties kunnen het encoden en decoden van h264 materiaal bijv op de gpu doen, alleen zo te horen gebeurde dit al bij jouw.. (maar dan op de intel) Al ik weet niet of bijv het decoden op de gt 1070 sneller kan dan op jouw i5..

ok, dus alleen die h264 optie uitzetten zorgt voor een nog tragere werking in premiere? Das wel interessant want dan werd het al gebruikt ondanks jouw 1070.. de cpu staat in dit geval ook op 100%?

Hardware MPE (cuda in dit geval) uitzetten is logisch dat het dan trager gaat, dat wil je gewoon aan hebben.

Als ik premiere hier maar 4 cores geef (rond de 3ghz) zoals jij dan worden die alle 4 max belast met een lx100 mp4'tje, met 4 extra HT cores er bij is het al een stuk minder. bijv een 4770/90k geeft ht cores én een stuk meer mhz,vooral met een overclockje.

mobo/ram/cpu vervangen is waarschijnlijk duurder dan een 2de hands i7 scoren

Anderzijds heeft iets met 6 of 8 cores ook nog wel nut dus je zou ook even door kunnen sparen..

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 06-06-2017 15:14 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeesFluitman
@maratropa Proxy geprobeerd. Werkt idd goed. Soepele weergave nu en slechts 80% cpu gebruik. t werkte in eerste instantie nog niet op bestaande projects, maar dat zal ik nog even uitvoeriger proberen.

Zonder h264 is cpu ook 100% belast.

ook i7 zal ik overwegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
KeesFluitman schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 15:25:
@maratropa Proxy geprobeerd. Werkt idd goed. Soepele weergave nu en slechts 80% cpu gebruik. t werkte in eerste instantie nog niet op bestaande projects, maar dat zal ik nog even uitvoeriger proberen.

Zonder h264 is cpu ook 100% belast.

ook i7 zal ik overwegen!
het is idd ff wachten tot de proxies klaar zijn maar dan draait het ook overal. Standaard kun je kiezen tussen cineform en h264 proxies geloof ik, je kunt nog even testen wat beter werkt voor je.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeesFluitman
maratropa schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 15:49:
[...]

het is idd ff wachten tot de proxies klaar zijn maar dan draait het ook overal. Standaard kun je kiezen tussen cineform en h264 proxies geloof ik, je kunt nog even testen wat beter werkt voor je.
nee ik keek wel naar de progress tab via "Window" en daar was niets te zien. Restart had ook geen effect. Bij het aanmaken van een nieuw Project, pakte ie echter alles direct op en starte automatisch Adobe Media Encoder.

Nogmaals bedankt voor de hulp! Ik zal jullie antwoorden nog even in mijn OP plaatsen zodat andere er ook direct wat aan hebben. Wellicht ooit jullie naar 1 van mijn filmpjes door verwijzen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeesFluitman
maratropa schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 15:49:
[...]

het enige is nog een goeie codec te vinden. Tot nu toe 3x geprobeerd, maar de kwaliteit is steeds vrij dichtbij het origineel en echt soepeler gaan mijn hevig aangepaste videos niet.

heb je een preset idee? Die ik online vind pakken t nog niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
KeesFluitman schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 22:35:
[...]

het enige is nog een goeie codec te vinden. Tot nu toe 3x geprobeerd, maar de kwaliteit is steeds vrij dichtbij het origineel en echt soepeler gaan mijn hevig aangepaste videos niet.

heb je een preset idee? Die ik online vind pakken t nog niet echt.
Misschien heeft iemand hier die frequent met proxies in premiere pro werkt meer info (want ik werk nooit met proxies) maar het lijkt me dat als je de resolutie flink verkleint zoals de default presets doen je met h.264 al een eind moet kunnen komen..

Zet je ook de proxies daadwerkelijk "aan"; https://helpx.adobe.com/premiere-pro/how-to/proxy-media.html

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeesFluitman
maratropa schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 22:46:
[...]

Misschien heeft iemand hier die frequent met proxies in premiere pro werkt meer info (want ik werk nooit met proxies) maar het lijkt me dat als je de resolutie flink verkleint zoals de default presets doen je met h.264 al een eind moet kunnen komen..

Zet je ook de proxies daadwerkelijk "aan"; https://helpx.adobe.com/premiere-pro/how-to/proxy-media.html
Ja ik heb t 'knopje' aan, proxies worden gemaakt, zou moeten werken.
Frapante is, dat ik na wat testen heb ontdekt dat nieuwe projecten, met nieuwe sequences perfect werken (je ziet qua snelheid en kwaliteit dat de proxies ook daadwerkelijk actief zijn). Maar geimporteerde of bestaande sequences, ook al zijn de proxies gemaakt, werken niet...de proxy knop is aan, het zou moeten werken, maar er is duidelijk geen verschil.

Dit met exact dezelfde ingest settings. Ik laat t je weten wnnr ik vind wat t oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08 10:29

Msel

...

Even op ENTER drukken voor het afspelen van een preview. Nu rendert ie alle overgangseffecten en zal die soepeler afspelen. Je ziet het aan de rode stukken boven je timeline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeesFluitman
Msel schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 11:42:
Even op ENTER drukken voor het afspelen van een preview. Nu rendert ie alle overgangseffecten en zal die soepeler afspelen. Je ziet het aan de rode stukken boven je timeline.
Dat is niet het probleem in dit geval.
Ik heb een frapante ontdekking gedaan.
@maratropa
Ik zat te denken, wellicht zit 1 of ander effect te kutten met me. En warempel. Wanneer ik de warp stabilizer (praktisch op alle clips actief) uitzet, werkt t....dwz. hij laadt daadwerkelijk de proxies.

ff googlen:
https://forums.adobe.com/thread/2242056
Pagina: 1