Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Powerline met WiFi vs. Powerline + Router

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• P.bastiaens
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-08-2024
Beste Tweakers,

Over een kleine maand verhuis ik en ik zoek de meest gepaste oplossing. Aangezien het een huurhuis is en ik geen gaten mag boren en een kabel door het hele huis leggen, geen oplossing is (de modem hangt in de berging en ik heb wifi + kabelverbinding nodig op zolder - 2e verdiep), kom ik op 2 mogelijkheden uit;

1. Powerline met WiFi (vb. https://tweakers.net/pric...-wi-fi-kit/specificaties/ )

of

2. Powerline ( vb. https://tweakers.net/pric...a8010p-kit/specificaties/)
+ Router (vb. https://tweakers.net/pric...-archer-c5/specificaties/ )

De prijs ligt ongeveer tussen de 120 - 150 euro. Dit is ook het maximale dat ik eraan wil gaan spenderen.

Iemand ervaring met Powerline+WiFi of Powerline+Router combo's? En iemand die iets kan aanraden? Of een andere oplossing heeft?

Alvast bedankt!

Groetjes,

Philippe

Beste antwoord (via P.bastiaens op 05-06-2017 16:55)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

P.bastiaens schreef op maandag 5 juni 2017 @ 14:08:
Beste Tweakers,

Over een kleine maand verhuis ik en ik zoek de meest gepaste oplossing. Aangezien het een huurhuis is en ik geen gaten mag boren
Dat is simpelweg niet waar. Je mag prima gaten boren in een huurhuis, zolang je het bij oplevering op evt verzoek weer in de originele staat oplevert. Stopverf in de gaten en likje latexverf erover is daarvoor voldoende.

bron
Kleine aanpassingen
Voor kleine veranderingen aan huurwoningen, die gemakkelijk en zonder veel kosten kunnen worden teruggedraaid, is geen toestemming nodig. Voorbeelden van deze kleine aanpassingen zijn [...] het boren van gaatjes
en een kabel door het hele huis leggen, geen oplossing is (de modem hangt in de berging en ik heb wifi + kabelverbinding nodig op zolder - 2e verdiep)
Al ga je niet boren, wees beetje creatief. Kabels kun je doorgaans gemakkelijk en mooi weggewerkt langs de onder/achterkant van trappen omhoog leiden.
, kom ik op 2 mogelijkheden uit;

1. Powerline met WiFi (vb. https://tweakers.net/pric...-wi-fi-kit/specificaties/ )
*Als* je een goede verbinfing over PLC haalt zet je hiermee een low-end AP zonder DFS boven op een slechte plek (want laag en vast aan stopcontact). Geen goede keuze.
Zelfde caveat als bij 1 mbt PLC. Verder wil je helemaal geen twee routers in huis. Als je betere WiFI boven wilt, neem dan een AP. Je hebt een AP met betere specs dan dit voor EUR 50 (KPN WiFi Versterker).
De prijs ligt ongeveer tussen de 120 - 150 euro. Dit is ook het maximale dat ik eraan wil gaan spenderen.

Iemand ervaring met Powerline+WiFi of Powerline+Router combo's? En iemand die iets kan aanraden? Of een andere oplossing heeft?
Zie hierboven. Goedkoopste optie is en blijft Ethernetkabel met een AP eraan vast (wederom die KPN WiFi Versterker)

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:20

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ik denk dat ik voor een Powerline met Access Point (wifi) zou gaan, een router heb je niet nodig.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Inderdaad gewoon voor optie 1 gaan. Minder gedoe met extra apparaten en een losse router heb je niet nodig. (Als je al wat los zou willen hebben, neem dan een accespoint in plaats van een router zoals bijvoorbeeld de KPN wifi versterker (= een accespoint) voor 50 euro).

Voor het beste resultaat kun je indien mogelijk het beste beide "powerline" modules in een stopcontact met randaarde steken (dan krijg je de snelste en meest stabiele verbinding).

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Over een kleine maand verhuis ik en ik zoek de meest gepaste oplossing. Aangezien het een huurhuis is en ik geen gaten mag boren en een kabel door het hele huis leggen, geen oplossing is (de modem hangt in de berging en ik heb wifi + kabelverbinding nodig op zolder - 2e verdiep), kom ik op 2 mogelijkheden uit;
Weet je zeker dat je geen gaten mag boren?
Of staat er enkel dat je het huis in originele staat moet opleveren.

Qua gaten boren kun je creatief zijn, ethernet is niet zo dik. Dat prik je door een vrij klein gat heen.
Verhuis je ooit, stop je die gaten gewoon dicht met vulmiddel, lik verf d'r overheen en klaar. Niemand die het ziet, niemand die vragen gaat stellen.

Als je ook maar enigzins de kans hebt zou ik dat doen, de geluiden over powerline zijn op zijn best wisselend.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • Beste antwoord

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beste Tweakers,

Over een kleine maand verhuis ik en ik zoek de meest gepaste oplossing. Aangezien het een huurhuis is en ik geen gaten mag boren
Dat is simpelweg niet waar. Je mag prima gaten boren in een huurhuis, zolang je het bij oplevering op evt verzoek weer in de originele staat oplevert. Stopverf in de gaten en likje latexverf erover is daarvoor voldoende.

bron
Kleine aanpassingen
Voor kleine veranderingen aan huurwoningen, die gemakkelijk en zonder veel kosten kunnen worden teruggedraaid, is geen toestemming nodig. Voorbeelden van deze kleine aanpassingen zijn [...] het boren van gaatjes
en een kabel door het hele huis leggen, geen oplossing is (de modem hangt in de berging en ik heb wifi + kabelverbinding nodig op zolder - 2e verdiep)
Al ga je niet boren, wees beetje creatief. Kabels kun je doorgaans gemakkelijk en mooi weggewerkt langs de onder/achterkant van trappen omhoog leiden.
, kom ik op 2 mogelijkheden uit;

*Als* je een goede verbinfing over PLC haalt zet je hiermee een low-end AP zonder DFS boven op een slechte plek (want laag en vast aan stopcontact). Geen goede keuze.
Zelfde caveat als bij 1 mbt PLC. Verder wil je helemaal geen twee routers in huis. Als je betere WiFI boven wilt, neem dan een AP. Je hebt een AP met betere specs dan dit voor EUR 50 (KPN WiFi Versterker).

Zie hierboven. Goedkoopste optie is en blijft Ethernetkabel met een AP eraan vast (wederom die KPN WiFi Versterker)

Oslik blyat! Oslik!

• P.bastiaens
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-08-2024
Bedankt voor de reacties! Ik ga het dan toch op de Powerlines houden.

Teruglezend; Het gaat niet om een huurhuis in NL via woningbouwvereniging, maar in BE via een bepaalde persoon. In het contract staat duidelijk geschreven; Het boren van gaten die 2 ruimtes met elkaar verbinden is verboden. Ik begrijp dat het te verbergen is, maar wil het risico toch niet nemen.

En door de inrichting van het gebouw is een rechtstreekse Ethernetkabel geen optie, dat was natuurlijk ook mijn favoriet :)

Nogmaals bedankt iedereen!

Groetjes,

Philippe

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

P.bastiaens schreef op maandag 5 juni 2017 @ 16:55:
Teruglezend; Het gaat niet om een huurhuis in NL via woningbouwvereniging, maar in BE via een bepaalde persoon. In het contract staat duidelijk geschreven; Het boren van gaten die 2 ruimtes met elkaar verbinden is verboden. Ik begrijp dat het te verbergen is, maar wil het risico toch niet nemen.
Kun je eventueel niet onder de plint door of een doorgang van bijvoorbeeld een verwarmingsbuis gebruiken?
Vaak is er onder plinten wel voldoende ruimte voor een kabel. Vloerbedekking er over en je ziet er niets meer van.

Ik vraag me werkelijk af welk risico je loopt en of ook zat in België niet op een andere manier wettelijk bepaald is. Je zult het huis netjes moeten opleveren, for sure, maar geen hond die een 5mm gaatje gaat zien als je dat netjes hebt dichtgestopt met stopverf en een likje verf hebt gegeven.

Staan er consequenties in het contract, of alleen "mag niet"? Het kan, ondanks dat het meer moeite is, interessant zijn te kijken of hier een Belgische jurist is die daar meer over kan vertellen. In the end wil jij optimaal netwerk in je huis en ik neem aan dat het voor een langere periode dan een paar maanden is. :)
En door de inrichting van het gebouw is een rechtstreekse Ethernetkabel geen optie, dat was natuurlijk ook mijn favoriet :)
Zit die meterkast toevallig in een gezamelijke ruimte of zit die in jouw persoonlijke leefgedeelte?
Het leuke is dat huisbaas namelijk hoe dan ook niet het huis zomaar mag betreden.

Probleem met Powerline is dat als het niet lekker werkt, je een hoop geld hebt uitgegeven terwijl je met ethernet een 100% fail-safe oplossing hebt.

En qua risico, ik heb gekkere dingen gedaan met onze huurflat. :9

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Verwijderd

Gewoon boren. 5,5 mm is al voldoende voor een UTP. Of zelfs 4 mm als je een glasvezel trekt. Als je weggaat, kabel eruit, allabastine (vulmiddel) of gips etc.... Laten drogen, likje (heel licht) latex (zelfde kleur als muur natuurlijk), en je ziet zo'n ding niet op 4 meter afstand, helemaal als je er niet naar kijkt.
Pagina: 1