[win10] Out of memory

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:17
Ik krijg al een aantal weken regelmatig out of memory errors van Windows. Hierbij wordt gevraagd programma's af te sluiten en crashen programma's (bijvoorbeeld Chrome).

Het lijkt in ieder geval niets te maken te hebben met de daadwerkelijke hoeveelheid geheugen dat zit op 5/16 GB. Via Google kwam ik op de heap size, maar dat is ook een vreemd verhaal want de register waarde staat daar al correct.

http://troubleshooter.xyz...-fix-out-of-memory-error/

Bovendien heb ik nu niet meer vensters open dan normaal. Dat zijn er altijd al een stuk of 30 geweest. Sterker nog zojuist waren het er maar een stuk of 10. Het enige wat anders is, is dat ik de pc na 1 uur in standby laat gaan tegenwoordig. Maar een reboot lost het probleem helaas niet op.

Iemand een idee?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
heb je de pagefile uitgezet?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Heb je een SSD?
Toevallig eentje van Samsung?
En heb je daarbij de Samsung Magician software gebruikt?
Want die software zet o.a. de pagefile (wisselbestand) van Windows uit, en dan krijg je dit soort vreemde issues.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Niet dat ik weet en ja dus ik ga er direct even naar kijken! Heb inderdaad een Samsung SSD en een keer op optimize gedrukt om te testen of het wat deed (deed niks).

edit:
Pagefile staat op System managed, currently allocated 12743 MB. Helaas dat is het dus niet.Commited staat op x / 28.4 GB.

[ Voor 37% gewijzigd door sdk1985 op 05-06-2017 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Enige zinnige wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is het volgende:
There's a bug in win10's memory allocation that sometimes causes the session private pool to explode over time. I notice it most severely after playing RPGmaker VX/VX Ace games, but it seems to affect a lot of different programs, especially older ones. The session private pool is normally hidden from users and isn't visible in any way in task manager other than seeing your total % of "in use" ram increasing, but you can plainly see it with rammap.

Note that when you're affected by this bug you won't get that misallocated memory back under any circumstances until you log out, so it can be a real problem if you use a persistent session (suspend/sleep) or keep your computer on for extended periods.

Edit: Whoever downvoted this, please don't downvote facts. This is a serious issue in win10 that hasn't been addressed, of which few people are aware.
Dat zou iets kunnen zijn, maar dat is geen oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 05-06-2017 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:06
Ik heb hier ook last van sinds mijn pc geupgrade is naar de laatste build, (designer) Ook wezen spelen met de pagefile. Ik heb er alleen last van met het programma vmware. Dit programma neemt verhoudingsgewijs de meeste geheugen van mijn pc: ruim 330 mb. Tijdens zo'n foutmelding heb ik altijd nog ruim 4gb 'echt' geheugen over. De pagefile zelf is ook ruim. Maakt niet uit of het door Windows beheerd wordt of ik bepaal zelf de grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scartissue
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik heb dit soort vage meldingen onder Windows 8.1 ook wel eens gehad. Bij mij was het een driver die een bug had. Nadat ik alle drivers via de websites van de fabrikanten had geupdate was het probleem verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-05 15:17

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Probeer even Sigverif uit te voeren om te kijken of al jouw drivers digitaal ondertekend zijn. (Win+R en dan sigverif intikken).

Probeer even een geheugentest om te controleren dat jouw geheugen niet kapot is (alhoewel ik dat niet denk omdat je dan andere problemen zou moeten hebben): Klik op de startknop en tik in: geheugen (of memory wanneer je Engelse Windows 10 versie hebt) en selecteer de geheugen check tool.

Al met al wel een interessant probleem, ik blijf dit even volgen. :)

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
sdk1985 heb je dit probleem al kunnen oplossen?

Ik heb exact hetzelfde probleem als jou. Bij mij gebruikt hij 9GB van 16GB geheugen. Pagefile aan uit, managed/zelf ingesteld veranderd er allemaal niets aan. Memory test uitgevoerd zonder fouten. Sigverif levert geen foute drivers op. Ik weet zelf niet meer goed waar ik moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Heb er ook een reddit topic over gehad met veel reacties: https://www.reddit.com/r/...mory_error_with_16gb_ram/

Uiteindelijk is het probleem verholpen door het uitvoeren van een Windows update. In eerste instantie was er een update die bleef hangen (kun je bij de history zien). Die loste het niet op. Een paar dagen later kwam er nog een update en sindsdien is het probleem niet terug gekomen.

De fout zat dus 100% bij Windows 10 zelf.

Pagina: 1