Adv:HiFi setup met platenspeler voor de eeuwigheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taarmen
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-06 16:11
Na vele jaren muziek geluisterd te hebben op mijn tweedehands alle gaatje. Ben ik toe aan een nieuwe setup voor de eeuwigheid voor in mijn nieuwe woonkamer.

Ik zoek een?
Versterker
Platenspeler
Stereo speakers met bass

Wat is je budget?
Mijn budget ligt rond de 600 euro, minder is altijd beter, duurder mag als de kwaliteit merkbaar omhoog gaat.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De komende 15 jaar muziek mee te luisteren en geluid vanaf mijn tv af te spelen.

Wat wil je er precies mee doen?
Het primaire doel is het afspelen van vinyl platen in de woonkamer, bluetooth streaming vanaf telefoon (Spotify), soms een cd en dit op een acceptabel geluidsniveau.
Hiernaast moet de tv op de versterker aangesloten kunnen worden, de nieuwe tv moet nog gekocht worden en zal een standaard consumenten tv zijn van. Het geluid gaat alleen over de speakers bij het kijken van Netflix en eventueel YouTube via de Chromecast.

Welke apparatuur heb je al?
Versterker: Onkyo A-8200
Platenspeler: Philips F7230 Full Automatic
cd-wisselaar 50+1: Sony CDP-CX571 (waarschijnlijk gaat alleen deze mee)
boekenplank speakers: Bose 301 series II
Bluetooth dongle van Phillips

Wat verwacht je te kunnen gaan doen?
Simpel muziek te kunnen luisteren, voornamelijk de bekendere oude rockers, (Pink Floyd, Black Sabbath, David Bowie, Johnny Cash.
Spotify, YouTube en Netflix

Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
Het liefst zo basic mogelijk, net als de versterkers van vroeger, basic in aansluitingen en uitbreidingen voeg je later toe. Een versterker met Spotify is nu leuk maar over een paar jaar valt de ondersteuning weg of gebruik ik wat anders. Het liefste sluit ik de tv met een vaste standaard aan (optisch, analoog), niet via HDMI aangezien dit te vaak wijzigt en de setup over 15 jaar nog steeds moet werken.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb geen voorkeur voor een bepaald merk maar wil wel graag alles in dezelfde kleur (zwart/grijs) en liever metaal dan plastic.
Platenspeler: Denon DP300F €210
Versterker: Onkyo TX-8020 €179
Speakers: Edifier R2730DB €229

Welke vragen heb je hier nog over?
Wat kan er aangepast worden aan mijn setup? En zijn drieweg speakers noodzakelijk omdat ik geen losse subwoofer wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:23
Volgens mij kun je de versterker achterwege laten. De platenspeler heeft een ingebouwde pre-amp en de speakers een ingebouwde versterker. Je bent dan wel beperkt in aansluitingen, hoewel je misschien toch wel uit kunt komen met 2 analoge en 2 digitale ingangen.

Wil je toch de versterker nemen voor de opties die het biedt, dan dien je te kijken naar passieve speakers. Afhankelijk van je bas-behoefte kan het zeer lastig/onmogelijk blijken om voor het resterende bedrag goede speakers te vinden. Goede bas krijg je door een groter formaat en/of zeer goede bouw. Beiden zijn doorgaans prijzig. De huidige speakers hebben een 8" woofer, dat is aanzienlijk meer dan wat je meestal aantreft in hedendaagse boekenplank speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Gezien budget zou ik zeker voor 2 de hands speakers gaan.
Speakers gaan op zich niet snel stuk, foamranden kunnen wel verslijten maar kunnen worden vervangen.

Goede bas ... subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taarmen
@LA-384 Bedankt voor je reactie, onversterkt lijkt mij beter voor de toekomst, ik nu op het B-kanaal een set Onkyo D-055 staan, vrij klein maar het kan er tijdelijk mee door tot ik tweede hands speakers heb gevonden zoals @Finesse voorstelt.
Wat zijn de ideeën over mijn voorgestelde versterker en platenspeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:24

Illusion

(the art of)

Wat voldoet er niet aan je huidige setup?

Als het je alleen om geluidskwaliteit gaat, zou ik de bestaande versterker en platenspeler houden. Dan heb je het volle budget voor een paar goede speakers.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taarmen
@Illusion In principe voldoet het geluid, ik ben geen audiofiel maar ik dacht met de huidige techniek moet alles beter zijn geworden. Niet voldoet is het ontbreken van een optical in om mijn tv op aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:24

Illusion

(the art of)

Maar dat is (afhankelijk van de gewenste geluidskwaliteit) met een DAC van een tientje op te lossen:
https://m.nl.aliexpress.com/s/item/32749310026.html

[ Voor 5% gewijzigd door Illusion op 05-06-2017 14:47 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taarmen
@Illusion Bedankt voor de tip, ik heb het direct besteld, ik ben benieuwd naar de kwaliteit. Dit zou fantastisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Ik zie eigenlijk niks mis met je huidige setup, versterker is prima. Speakers zijn prima allrounders, toen dr tijd instapmodel geweest, een refoam misschien noodzakelijk. Zulke instapspeakers zul je nu iig niet meer krijgen nieuw.

Dus iig niet weg doen het spul, en als je iets wilt wisselen zou ik naar de speakers kijken, maar echt noodzakelijk lijkt het me niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taarmen
sugarlee89 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 08:00:
Ik zie eigenlijk niks mis met je huidige setup, versterker is prima. Speakers zijn prima allrounders, toen dr tijd instapmodel geweest, een refoam misschien noodzakelijk. Zulke instapspeakers zul je nu iig niet meer krijgen nieuw.

Dus iig niet weg doen het spul, en als je iets wilt wisselen zou ik naar de speakers kijken, maar echt noodzakelijk lijkt het me niet.
@sugarlee89 De speakers heb ik twee jaar geleden al opgeknapt, alleen zijn ze een keer van de muur gevallen door de kracht vd bass. En heb ik er een nieuwe voorkant voor moeten maken. Dan hou ik mijn geld nog even in mijn zak.
Pagina: 1