Kookplaat 2x230 uit 2 verschillende fases

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemonDePemon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 21:41
Goedenavond,

Volgende week een kookplaat aansluiten waar ik een vraag over heb. Hopelijk is het antwoord simpel, net als de vraag.

Ik sluit de kookplaat aan volgens het 2x230V concept. Hiervoor trek ik één 5 aderige kabel vanaf de meterkast naar de Perilex aansluiting. Men heeft een 3-fase kast hangen met een 3-fase aardlek en 2 gekoppelde groepen. De kabel die naar de keuken loopt bevat twee aparte fases en twee aparte nullen. Deze worden op de gekoppelde groepen aangesloten.

Nu de vraag: Moeten in dit geval beide groepen gevoed worden uit dezelfde fase, of mogen dat ook twee verschillende fases zijn? (Ik vraag dit met het oog op het spanningsverschil dat tussen twee verschillende fases staat)

Hopelijk weet iemand het antwoord op de vraag.

Nog 17 jaar tot mijn pensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 07:57
Mag volgens mij van dezelfde fase komen, denk alleen niet dat je dat wilt doen tenzij je een flinke hoofdzekering hebt. Dat soort vermogens gewoon spreiden over 2 verschillende fases.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een kookplaat die ik heb zitten er 2 pitten op de ene fase, en 2 pitten op de andere fase. Die kan dus zonder problemen zowel op verschillende fasen als op 2 16Amp groepen met dezelfde fase (als je geen krachtstroom hebt) gebruikt worden, aangezien de pitten elektrisch gescheiden zijn.
MewBie schreef op maandag 5 juni 2017 @ 00:15:
Dat soort vermogens gewoon spreiden over 2 verschillende fases.
Dat soort vermogens gewoon spreiden over 2 verschillende groepen (met dezelfde of verschillende fase). Het maakt voor een kookplaat niet uit of de faseverdraaiing er wel of niet is.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2017 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:11
Waarom niet gewoon als 3f aansluiten en het kookgroepje vervangen voor een 3fase automaat, oftewel 4polig. 1 ader blijft dan ongebruikt door het kooktoestel maar dan heb je het wel netjes zitten (gebruik je bijvoorbeeld geen grijs als nul). Of de kookplaat 230/400V aan kan zou je in de schema's moeten kunnen zien, algemeen genomen is dat geen probleem.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Als het goed is heeft je kookplaat een installatie handleiding waar precies in staat hoe je die aan mag sluiten. Als je voor meerdere fasen gaat zou ik idd zoals @Jim423 zegt, gewoon een krachtstroom aansluiting maken en niet iets zelfbedachts met 2 nullen gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemonDePemon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 21:41
dank voor alle reacties.
Ik heb ook 3 fase overwogen, maar daar is in de kast geen plaats voor. Ik ga de kookplaat op twee verschillende fases aansluiten.

Goed weekend iedereen!

Nog 17 jaar tot mijn pensioen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 07:57
Verwijderd schreef op maandag 5 juni 2017 @ 00:20:
Bij een kookplaat die ik heb zitten er 2 pitten op de ene fase, en 2 pitten op de andere fase. Die kan dus zonder problemen zowel op verschillende fasen als op 2 16Amp groepen met dezelfde fase (als je geen krachtstroom hebt) gebruikt worden, aangezien de pitten elektrisch gescheiden zijn.

[...]

Dat soort vermogens gewoon spreiden over 2 verschillende groepen (met dezelfde of verschillende fase). Het maakt voor een kookplaat niet uit of de faseverdraaiing er wel of niet is.
Verschillende groepen mogen niet in dezelfde kabel ;)
Een gekoppelde kookgroep wordt gezien als 1 groep.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Pagina: 1