Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijdloos
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-11-2023
Hallo Allemaal,

Ik zit te denken aan een carrière switch en kan hierbij wat feedback van IT-ers goed gebruiken.

Ik zal beginnen met mijn profiel waarna ik mijn situatie toelicht en mijn ideale toekomstige functie:
opleiding: MBO - bedrijfsadministratie, HBO- bedrijfseconomie, WO - Financiële economie
leeftijd: 29 jaar
werkervaring: 4 jaar
In mijn vrije tijd ben ik sinds kort bezig met programmeren (ik heb altijd interesse gehad voor technologie). Ik merk dat ik dit erg leuk vind en na wat soul-searching ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dit graag zou combineren met mijn huidige opleiding (development + finance). Een stap richting informatica dus.
Mijn huidige functie houdt over ongeveer 1,5 tot 2 jaar op te bestaan (ik ben nu twee jaar in dienst). Omdat mijn functie (en die van mijn collega’s) uit wordt gefaseerd wordt de mogelijkheid geboden om een opleiding te volgen. Ik wil deze kans graag nemen.
In mijn vorige functies heb ik gemerkt dat functioneel klantcontact, afwisselende werkzaamheden en de diepte in kunnen gaan mij voldoening geven in mijn werk.
Qua opleidingen zit ik zelf te denken aan bijvoorbeeld:Mijn vragen zijn als volgt:
  • Welke kenmerken moet een opleiding hebben om makkelijk door te kunnen stromen naar een IT functie?
  • Welk niveau biedt het meeste toegevoegde waarde HBO/WO?
  • Wordt er veel waarde gehecht aan een diploma of wordt er meer naar je portfolio(github) gekeken?
  • Wat kan ik mij het beste op richten om mijn "employability" te verhogen?
Alvast bedankt voor de feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Tijdloos schreef op zondag 4 juni 2017 @ 23:27:
Welke kenmerken moet een opleiding hebben om makkelijk door te kunnen stromen naar een IT functie?
In elk geval HBO niveau en bij voorkeur en in dit geval eentje die zich richt op software ontwikkeling. Je hebt ook meer opleidingen waar IT maar een deeltje van is die zou ik niet kiezen.
Welk niveau biedt het meeste toegevoegde waarde HBO/WO?
HBO is voldoende voor de meeste IT functies. HBO is ook meer praktijk gericht waar WO meer theoretisch is. Indien het vooral gaat om praktische handreikingen om zo snel mogelijk te kunnen beginnen is HBO denk ik het beste.

Enkel bij sommige meer aparte IT functies bij onderzoeksbureaus of bepaalde overheidsonderdelen willen ze nog wel eens WO eisen, maar met HBO zal je geschikt zijn voor 95% van alle ontwikkelaarsfuncties.
Wordt er veel waarde gehecht aan een diploma of wordt er meer naar je portfolio(github) gekeken?
Een diploma is belangrijk, al is het simpelweg om door de eerste selectie op papier te komen. Er komen voor functies heel veel reacties binnen, dan gaan ze echt niet door ieder zijn Github heen akkeren. Er wordt op de HR afdeling een snelle selectie gemaakt puur op basis van je CV.
Wat kan ik mij het beste op richten om mijn "employability" te verhogen?
Praktische vaardigheden leren met betrekking tot programmeren. Hoe beter inzetbaar je bent hoe beter je kansen zijn.

Overigens ben je de zoveelste die IT als het beloofde land ziet. Ik zou ook eens proberen om een keertje mee te kijken met een IT'er om daar het dagelijks leven te proeven. Je zit namelijk niet alleen maar code te kloppen van 9 tot 5. Er gebeurt doorgaans wel wat meer op een dag. ;) Het is niet altijd rozengeur en maneschijn. Het is echt wel anders als iets je werk is dan wanneer je wat hobby dingen doet op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijdloos
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-11-2023
CMD-Snake schreef op maandag 5 juni 2017 @ 12:27:

Overigens ben je de zoveelste die IT als het beloofde land ziet. Ik zou ook eens proberen om een keertje mee te kijken met een IT'er om daar het dagelijks leven te proeven. Je zit namelijk niet alleen maar code te kloppen van 9 tot 5. Er gebeurt doorgaans wel wat meer op een dag. ;) Het is niet altijd rozengeur en maneschijn. Het is echt wel anders als iets je werk is dan wanneer je wat hobby dingen doet op zolder.
Ik ben het met je eens dat ik niet de eerste ben. Maar ik zit zelf ook niet te wachten op een 9-5 job met alleen maar programmeren. Ik zoek juist meer afwisseling. Adviseren en klantcontact op inhoudelijk niveau. Vanuit de business en met een technische inslag.

Dankjewel voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1042089

*spam*

[ Voor 96% gewijzigd door defiant op 16-02-2018 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Mijn open universiteit modules doen het goed op de cv. Inhoudelijk ging het ook lekker diep. Alleen als je niet de hele opleiding doet, mag je niet alle vakken volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

De ICT is ontzettend breed.
Heb je al een beeld of je bijvoorbeeld richting development (programmeren), beheer of management wil?

Je kunt je opleiding pas goed bepalen als je daar een beeld bij hebt en dan kun je je opleiding gericht zoeken op welk vak je wil gaan uitoefenen.

Je schrijft enerzijds dat je klantcontact wil, anderzijds dat je wil programmeren. In mijn beleving is nu net development een tak binnen de ICT waar je minder direct met klanten te maken hebt. Dat vind je toch meer in beheer en adviesrollen.

Ook belangrijk is de vraag waarom je de ICT in wil. Ik lees wel wat in je TS, maar mis het echte waarom een beetje.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Guys dit topic is van 7 juni en gebumpt door een spammer. Denk niet dat het nog veel zin heeft om de TS van adviezen te voorzien gezien het voor hem afgesloten was.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:30

defiant

Moderator General Chat
Met @SmurfLink, als TS nog advies nodig heeft dan kan dit topic weer open.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.