Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• tommie3636
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-01 23:12
Hallo,

Ik heb een PC met een i7-6700 een Noctua NH L-9I cooler. De PC werkt prima, maar wat me opvalt is dat als de PC maar enkele seconden (2 ofzo) de processor moet gebruiken de temperatuur zomaar 20 graden kan stijgen (van de 45 naar de 65). Vervolgens gaat de fan ook flink harder draaien, met meer geluid enz.
Als de processor dan niet belast wordt is de temperatuur ook in 2 seconden weer terug op de 45 en de fan weer geruisloos.

Is dit sterke fluctueren normaal? En kan ik er wat aan doen, want ik vind het irritant dat zo nu en dan de fan ineens hard gaat draaien en dan ook redelijk abrupt ook weer stopt.

Gr,
Tom

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Compleet normaal. Check de fan settings in de UEFI om de fan minder snel zo hard te laten draaien.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

Ik heb zo'n vermoeden dat de koeler slecht op het blok gemonteerd zit. Zet 'm eens op full load en voel na 10 minuten eens aan het blok. Als het nog "koud" aanvoelt is het tijd voor een hermontage.

-_-

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Zit je koeler wel goed vast? Heb je geen luchtbellen in je pasta? Nadat je de pasta op de cpu gesmeerd hebt, mag je 1 keer de koeler erop zetten.

En daarna er niet meer afhalen

[ Voor 13% gewijzigd door Lip op 04-06-2017 20:32 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• PilatuS
  • Niet online
65 onder lichte stress is misschien wat hoog ja. Dan zou ik eerst het CPU voltage checken voordat je mogelijk voor niets te koeler er af haalt.

• tommie3636
Dank voor de reactie. Wat zou ik moeten checken aan het voltage? Ik heb geen moederbord om mee over te clocken, dus dat voltage zou gewoon standaard moeten staan.

• PilatuS
  • Niet online
tommie3636 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 20:37:
Dank voor de reactie. Wat zou ik moeten checken aan het voltage? Ik heb geen moederbord om mee over te clocken, dus dat voltage zou gewoon standaard moeten staan.
Met een tool als HWMonitor kan je het voltage onder load zien. Kan je ook gelijk de minimale en maximale temps zien. Veel moederborden met een wat oudere UEFI geven te veel voltage waardoor de temps hoog worden.

• tommie3636
CPU VCore staat op 1,225 V. Dat is normaal toch?

• PilatuS
  • Niet online
tommie3636 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 20:41:
CPU VCore staat op 1,225 V. Dat is normaal toch?
Is dat wat HWMonitor maximaal aangeeft onder load ?

• tommie3636
Nee, dat is wat GigaByte Easy Tune aangeeft. Ik zal HWMonitor even installeren.

• tommie3636
HWMonitor geeft in de stress-test (5 minuten Prime95 Blend) een max temperatuur van 80C.
Het maximale voltage geeft HWMonitor weer als 1.240V

Voor zover relevant: moederbord is een GA-B150N PHOENIX-WIFI

[ Voor 18% gewijzigd door tommie3636 op 04-06-2017 21:01 ]

• PilatuS
  • Niet online
80 is wel aan de hoge kant. Voor een burn in test opzich nog niet zo heel vreemd hoor. Je kan de koeler opnieuw monteren, dat kan sowieso geen kwaad. Het voltage is wat het hoort te zijn dus dat is prima.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-11 20:46
En voelt je koeler dan ook als 80 graden aan? (hierboven ook al gevraagd door iemand)
Want het lijkt er op dat je koeler er gewoon niet helemaal goed op zit (hierboven ook al gezegd door iemand)

• PilatuS
  • Niet online
zetje01 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 21:06:
En voelt je koeler dan ook als 80 graden aan? (hierboven ook al gevraagd door iemand)
De koeler zal nooit 80 graden worden. Intel heeft bagger pasta tussen DIE en IHS zitten bij deze CPU's. Mijn 6700K tikt ook makkelijk de 75 graden aan en dit met custom waterkoeling. De watertemp komt niet boven de 36 graden. Het probleem is dat de hitte van de CPU niet in de koeler te krijgen is.

80 graden is wat aan de hoge kant, maar onder 70 krijg je het toch niet, met welke koeler dan ook. De TS kan de koeler opnieuw monteren maar verwacht geen wonderen want dat gaat met deze CPU gewoon niet gebeuren.

[ Voor 19% gewijzigd door PilatuS op 04-06-2017 21:14 ]

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:35
Lijken mij anders helemaal geen vreemde temperaturen? Dat de cores binnen enkele seconde(n) tientallen graden warmer/kouder kan worden is niet vreemd. Daarnaast zijn idle/load temperaturen van 45-65 graden ook niet bijzonder hoog, al ligt het wel aan de gebruikte koeler.

Ook 80 graden bij een stress test als Prime95 is niet vreemd (zeker met bepaalde instellingen).

Volgens mij is er helemaal niets aan de hand. Naar mijn mening hoef je hier helemaal niets aan te doen. Je zou een fan profiel kunnen instellen zodat de fan wat geleidelijker op/afvoert.

• PilatuS
  • Niet online
@DGonlag2 Precies :)

De TS kan moeilijk gaan doen met hermonteren voor een paar graden, of gewoon de fan instellingen veranderen en klaar zijn.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-11 20:46
PilatuS schreef op zondag 4 juni 2017 @ 21:11:
[...]

De koeler zal nooit 80 graden worden. Intel heeft bagger pasta tussen DIE en IHS zitten bij deze CPU's. Mijn 6700K tikt ook makkelijk de 75 graden aan en dit met custom waterkoeling. De watertemp komt niet boven de 36 graden. Het probleem is dat de hitte van de CPU niet in de koeler te krijgen is.

80 graden is wat aan de hoge kant, maar onder 70 krijg je het toch niet, met welke koeler dan ook. De TS kan de koeler opnieuw monteren maar verwacht geen wonderen want dat gaat met deze CPU gewoon niet gebeuren.
Ah, okay. Tsja, als er een halve isolator tussenzit, dan kan de cpu-temp inderdaad wel snel fluctueren zonder dat het koelblok warmer wordt.

• PilatuS
  • Niet online
zetje01 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 21:26:
[...]

Ah, okay. Tsja, als er een halve isolator tussenzit, dan kan de cpu-temp inderdaad wel snel fluctueren zonder dat het koelblok warmer wordt.
Met CPU's waarvan de pasta tussen DIE en IHS wel goed is (Go AMD !) kan de warmte ook beter worden overgedragen naar de koeler, maar ook dan zal de koeler geen 80 graden worden als de CPU dat wel is. Een beetje koeler word dan misschien 45 graden.

• tommie3636
Dank voor de reacties wederom. De CPU zit in een Node 202 samen met een 1070 GPU. Zoals ik de reacties lees heb ik geen absurde temperaturen, dus dat is nog netjes in zo'n kleine volle behuizing.
Koeler is zeer zorgvuldig gemonteerd met de pasta van Noctua, dus ik verwacht bij het her-installeren geen wonderen. Fan wordt ook echt wel heet.

Mij is inmiddels duidelijk dat dat fluctueren van de core temp er bij hoort bij een i7. Ik zal de fan curves in SIV nog een beetje bijstellen. Dank.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:46
Een Noctua NH-L9i is ook geen grote koeler, het is wel te verwachten dat die dan ook niet zo goed warmte weg krijgt, en dan zeker in die krappe behuizing. Lijken mij normale temperaturen, het systeem kan het wel aan maar het is krap. (en het is toch zeker geen 6700K?)
Pagina: 1