Vraag

• ralph1212
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-01 01:12
Goededag beste Tweakers,

Ik ben een rookie op het gebied van TV aansluitingen en home cinema sets dus excuses voor de newb vragen die komen gaan.
Ik ben op het moment aan het zoeken naar een TV die een home cinema set aankan.
Nou is deze TV mij op het oog gevallen die aan al mijn wensen voldoet:
pricewatch: LG 60UH615V Zilver, Zwart
Echter weet ik niet zeker of het mogelijk is om deze aan de sluiten op een home cinema set. Ik heb mij zojuist ingelezen en het schijnt (voor zover ik begrijp) dat ik mijn TV aan de hand van een HDMI of optical kabel zou moeten verbinden met de home cinema set.
Nou wordt er op de techsheet van tweakers weergegeven dat de TV 3 HDMI aansluitingen heeft, maar er wordt niets verteld over een optische kabel. Heeft iemand een idee of deze TV ook een optische kabel aansluiting heeft (mogelijk onder een andere naam of iets dergelijks)?
Once again excuus voor de stomme vragen.

Alle reacties

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De tv heeft waarschijnlijk 1 hdmi-arc in/uitgang. Als je cinemaset dat ook ondersteund, dan wordt alles automatisch aangestuurd.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• SteloNLD
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 17-01 19:15
Scroll even door de afbeeldingen heen, de afbeelding van de achterkant laat daadwerkelijk een optical digital audio out aansluiting zien.

Maar ik zou zoals Falcon zij voor de HDMI oplossing gaan, deze tv zal waarschijnlijk wel ARC en CEC ondersteunen, maakt alles makkelijker is mijn ervaring.

• ralph1212
Falcon schreef op zondag 4 juni 2017 @ 20:01:
De tv heeft waarschijnlijk 1 hdmi-arc in/uitgang. Als je cinemaset dat ook ondersteund, dan wordt alles automatisch aangestuurd.
Hallo,
Bedankt voor je snelle antwoord, ik heb zojuist opgezocht wat hdmi-arc is. Volgens de informatie die ik gelezen heb, heeft hdmi 1.4 standaard ook hdmi-arc. Kan jij dit beamen? Volgens de techsheet van de tv heeft de tv hdmi 2.0 en zou ik dus ingebakken zitten.

[ Voor 30% gewijzigd door ralph1212 op 04-06-2017 20:22 ]

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Nee, niet elke HDMI poort ondersteunt ARC op een tv. Heb even naar de aansluitingen op de tv gekeken, en HDMI poort 3 ondersteunt ARC.

Of de LG 6 series goede tv's zijn laat ik even in het midden, dat mag je zelf gaan uitzoeken :)

[ Voor 29% gewijzigd door stin00 op 04-06-2017 20:24 ]

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• ralph1212
stin00 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 20:23:
Nee, niet elke HDMI poort ondersteunt ARC op een tv. Heb even naar de aansluitingen op de tv gekeken, en HDMI 3 ondersteunt ARC.
Hallo, ik heb inderdaad door de afbeeldingen heen gescrold waarbij ik bij hdmi poort 3 ook de term arc zag staan. Nou heb ik op het moment een vraag die iets off-topic is, ik heb namelijk deze home cinema set op het oog, waarbij audio in de volgende dingen ondersteund worden:
Digitaal Optisch (S/PDIF), Jackplug 3.5mm. Dit houd in dus dat hdmi arc geen optie is en ik dus zal moeten kijken naar de optische aansluiting?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Daar kan je de Optical Digital (Audio Out) uitgang voor gebruiken, die is eigenlijk op elke moderne TV wel te vinden.

Wellicht is het handig om even te vermelden om welk home cinema set het gaat?

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• ralph1212
stin00 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 20:36:
Daar kan je de Optical Digital (Audio Out) uitgang voor gebruiken, die is eigenlijk op elke moderne TV wel te vinden.

Wellicht is het handig om even te vermelden om welk home cinema set het gaat?
Hallo, het gaat om de volgende home cinema set:
pricewatch: LG LHB625

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Bovenstaande lijkt geen hdmi-arc te ondersteunen.

• ralph1212
Falcon schreef op zondag 4 juni 2017 @ 20:44:
Bovenstaande lijkt geen hdmi-arc te ondersteunen.
Dus zal het aan de hand van een optische aansluiting moeten geloof ik? Deze worden zover ik weet door zowel de TV als de home cinema set ondersteund.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

ralph1212 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 21:05:
[...]

Dus zal het aan de hand van een optische aansluiting moeten geloof ik? Deze worden zover ik weet door zowel de TV als de home cinema set ondersteund.
Yes, of een andere cinemaset. 😉

• ralph1212
Falcon schreef op zondag 4 juni 2017 @ 21:10:
[...]

Yes, of een andere cinemaset. 😉
Hallo Falcon,
Jij zei in je eerste post dat alles via hdmi arc gelijk aangestuurd wordt. Hoe moet ik dit mij voorstellen wanneer ik gebruik maak van een optische aansluiting? Moet ik dan alle speakers handmatig goed instellen op de receiver of zo iets? : :X

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:08

FeaR

In GoT we trust

ralph1212 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 21:16:
[...]
Moet ik dan alle speakers handmatig goed instellen op de receiver of zo iets? : :X
Iets instellen zal je sowieso moeten doen...

HDMI CEC zorgt er alleen voor dat je bijvoorbeeld het volume van de Home Cinema kan bedienen met de remote van de TV. Of dat de Home Cinema aan gaat als je de TV aan zet. Mits het goed werkt, HDMI CEC is lang niet zo zaligmakend als het lijkt. Op een Home Cinema zal je altijd iets in moeten stellen. Al is het met een all-in-one zoals de LG wel (veel) minder dan met losse componenten.

Ik weet niet of ik voor de LG LHB625 zou gaan trouwens. Met slechts één optische ingang is meteen alles vol qua manieren om surround te krijgen (op de ingebouwde Blu-rayspeler na dan). De TV gaat de optische ingang gebruiken dus dan zit je vol. Komt er een keer een PlayStation (om maar iets te noemen) in huis ben je weg. Het nadeel van alles met HDMI op de TV aansluiten en dan met één optische kabel naar de Home Cinema is namelijk dat je niet weet of je wel surround krijgt. Er zijn genoeg TV's die slechts 2.0 stereo uitsturen. Er zijn ook TV's die wel 5.1 doorsturen maar dan veelal alleen Dolby Digital en geen DTS. Dat is mijns inziens toch zonde. Niet dat je met HDMI ARC dat probleem niet hebt. HDMI ARC is tot op heden nog gelijk aan de S/PDIF Out qua ondersteunde formsten, maar met HDMI ARC zou je wel één ingang op de Home Cinema overhouden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• ralph1212
FeaR schreef op zondag 4 juni 2017 @ 23:52:
[...]

Iets instellen zal je sowieso moeten doen...

HDMI CEC zorgt er alleen voor dat je bijvoorbeeld het volume van de Home Cinema kan bedienen met de remote van de TV. Of dat de Home Cinema aan gaat als je de TV aan zet. Mits het goed werkt, HDMI CEC is lang niet zo zaligmakend als het lijkt. Op een Home Cinema zal je altijd iets in moeten stellen. Al is het met een all-in-one zoals de LG wel (veel) minder dan met losse componenten.

Ik weet niet of ik voor de LG LHB625 zou gaan trouwens. Met slechts één optische ingang is meteen alles vol qua manieren om surround te krijgen (op de ingebouwde Blu-rayspeler na dan). De TV gaat de optische ingang gebruiken dus dan zit je vol. Komt er een keer een PlayStation (om maar iets te noemen) in huis ben je weg. Het nadeel van alles met HDMI op de TV aansluiten en dan met één optische kabel naar de Home Cinema is namelijk dat je niet weet of je wel surround krijgt. Er zijn genoeg TV's die slechts 2.0 stereo uitsturen. Er zijn ook TV's die wel 5.1 doorsturen maar dan veelal alleen Dolby Digital en geen DTS. Dat is mijns inziens toch zonde. Niet dat je met HDMI ARC dat probleem niet hebt. HDMI ARC is tot op heden nog gelijk aan de S/PDIF Out qua ondersteunde formsten, maar met HDMI ARC zou je wel één ingang op de Home Cinema overhouden.
Maar ik wil maar een surround set, dan is een optische ingang genoeg toch. En je spreekt over een playstation op een optische ingang, dat gaat toch gewoon over hdmi? Ik zou niet weten als ik een home cinema set op de optische aansluiting heb aangesloten, welke apparatuur ik nog meer zou hebben die een optische aansluiting nodig heeft.. :X

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:08

FeaR

In GoT we trust

Lees mijn post nog eens door. De "gekozen" surround set heeft maar één ingang om apparaten op aan te sluiten. Die ga je in dit geval - wegens het ontbreken van HDMI ARC - gebruiken om de TV op aan te sluiten. Dus dan heb je geen ingangen meer over om andere bronnen op aan te sluiten. Met HDMI aansluiten kan niet, want de gekozen LG Home Cinema heeft geen HDMI-ingangen. Waarom het doorlussen via de TV geen goed idee is heb ik in mijn vorige post al uitgelegd.

Ik zou simpelweg geen set nemen met slechts één ingang. Het liefst heb je zelfs een Home Cinema met meerdere HDMI-ingangen zodat je de Home Cinema als centrale hub kan gebruiken. Die ga je alleen niet vinden voor een paar honderd euro.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1