Optimale game pc voor planet coaster

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjweele13
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07:46
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen is de hoofdzaak. Daarnaast gewoon youtube, surfen enz. Heel misschien wat video bewerking, maar daar hoeft de pc niet voor geoptimaliseerd worden. Planer Coaster gaat het spel zijn waar ik de meeste tijd in ga steken. Volgens mijn research is dit een spel dat zeer CPU intensief is. Daar wil ik dan ook graag advies over. Ik heb nu 2 builds. Een i7 en een ryzen 7 met meer cores. Bij dit spel lijkt het erop dat de meer cores wel impact hebben op de perfromance, ook al is de kloksnelheid wat lager. Ik snap ook dat als je een volgebouwd park hebt met veel detail en een paar 1000 gasten dat 60fps met geen enkel systeem haalbaar is, tenzij je miljonair bent misschien. Maar ik wil wel graag weten welk van deze systemen het beste zal presteren. Als iemand nog een suggestie heeft die beter zal presteren voor ongeveer hetzelfde budget dan is de feedback natuurlijk zeer welkom. Maar de grootste vraag waar ik mee zit is de cpu. Er zijn ook niet veel benchmarks te vinden online die specifiek dit spel hebben getest.

Voor de rest speel ik nog wat simulatiespellen/managerspellen zoals football manager of pro cycling manager. Beide systemen zouden dat makkelijk aan moeten kunnen. Ik speel geen shooters of online spellen, dus daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden.

Het systeem staat op de 2e verdieping waar het in de zomer warm wordt. Goede koeling is dus noodzakelijk. Geluid is minder van belang.

Mocht iemand ervaringen hebben met een ryzen in dit spel dan ben ik benieuwd naar de ervaringen

Intel systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Tray€ 344,50€ 344,50
1Gigabyte GA-Z170X-Ultra Gaming€ 137,50€ 137,50
1Gigabyte GeForce GTX 1080 WINDFORCE OC 8G€ 541,50€ 541,50
1Cooler Master MasterCase 5 (Closed)€ 108,-€ 108,-
1Arctic Freezer 33€ 26,91€ 26,91
3Arctic F12, 120mm€ 4,77€ 14,31
1Crucial CT4K8G4DFS824A€ 244,53€ 244,53
1Seasonic M12II Evo 520W€ 66,-€ 66,-
1Crucial MX300 2,5" 1,05TB€ 288,63€ 288,63
1Samsung SM961 128GB€ 85,50€ 85,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.857,38

AMD systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler€ 378,80€ 378,80
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 117,50€ 117,50
1Gigabyte GeForce GTX 1080 WINDFORCE OC 8G€ 541,50€ 541,50
1Cooler Master MasterCase 5 (Closed)€ 108,-€ 108,-
1Arctic Freezer 33€ 26,91€ 26,91
3Arctic F12, 120mm€ 4,77€ 14,31
1Crucial CT4K8G4DFS824A€ 244,53€ 244,53
1Seasonic M12II Evo 520W€ 66,-€ 66,-
1Crucial MX300 2,5" 1,05TB€ 288,63€ 288,63
1Samsung SM961 128GB€ 85,50€ 85,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.871,68

Alvast bedankt voor jullie reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Dat zijn twee prima systemen. Ik zie dat je wat persoonlijke keuzes qua merken en opslag hebt gemaakt. Niks mis mee.
Bij het Intel systeem is het beter om een Z270 chipset moederbord te nemen (je hebt nu een Z170 chipset).

AMD of Intel, dat is de vraag. Die kan ik niet beantwoorden voor jou. Heb zelf de i7-7700K.
Voor Planet Coaster maakt het in de praktijk niet uit, beide cpu's draaien dat spel optimaal. Eventueel, omdat het een pittige simulatie is, kan ik mij voorstellen dat de extra cores van de Ryzen nut gaan hebben. Maar dat zal dan ook alleen zo zijn als je park stampvol zit. En ook dan draait de Intel het waarschijnlijk vrijwel net zo soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Als ik cpugebruik in deze video zie (rond 4m) kun je voor dit spel net zo goed een g4560 of e-8400 halen, is compleet ongeoptimaliseerd. :p
YouTube: Planet Coaster @ AMD Ryzen - A thrilling Ride? - Benchmark & Tec...

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:03
Ik zeg pak de r7 1700 ipv the X versie. Zoek maar eens reviews op met de verschuilen is vgm best weinig.

En ook bij je AMD systeem pak sneller geheugen, ryzen profiteert daar veel van. Zou 3,2 pakken.

Heb je een 1TB ssd nodig want dit is een flinke prijs jump, ik zou 4TB hdd kiezen maar ik weet niet of jij dat nodig vind.

Okeeeee ik zag zojuist je case, closed? Dan zou ik zeker voor R7 1700 gaan met die wraith cooler en als je wilt kan je ook 20 euro besparen met deze videokaart.
pricewatch: KFA2 GeForce GTX 1080 EXOC 8GB

[ Voor 5% gewijzigd door Horatius op 04-06-2017 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjweele13
Horatius schreef op zondag 4 juni 2017 @ 20:37:
Ik zeg pak de r7 1700 ipv the X versie. Zoek maar eens reviews op met de verschuilen is vgm best weinig.

En ook bij je AMD systeem pak sneller geheugen, ryzen profiteert daar veel van. Zou 3,2 pakken.

Heb je een 1TB ssd nodig want dit is een flinke prijs jump, ik zou 4TB hdd kiezen maar ik weet niet of jij dat nodig vind.

Okeeeee ik zag zojuist je case, closed? Dan zou ik zeker voor R7 1700 gaan met die wraith cooler en als je wilt kan je ook 20 euro besparen met deze videokaart.
pricewatch: KFA2 GeForce GTX 1080 EXOC 8GB
Ik gebruik liever niet die cooler die erbij zit. Ik heb met mijn huidige pc veel problemen met temperatuur. Met die cooler van arctic heb ik een grotere heatsink en de fan kan de hete lucht uit de case blazen. Met die standaar cooler wordt het in de case geblazen. Wat betreft de videokaart. Die windforce heeft een extra fan. Dat was eigenlijk de reden dat ik die heb gepakt. Ik zal eens de verschillen tussen de 1700 en 1700x bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
zjweele13 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 21:23:
[...]

Ik gebruik liever niet die cooler die erbij zit. Ik heb met mijn huidige pc veel problemen met temperatuur. Met die cooler van arctic heb ik een grotere heatsink en de fan kan de hete lucht uit de case blazen. Met die standaar cooler wordt het in de case geblazen. Wat betreft de videokaart. Die windforce heeft een extra fan. Dat was eigenlijk de reden dat ik die heb gepakt. Ik zal eens de verschillen tussen de 1700 en 1700x bekijken
je kunt evt ook overwegen om voor een 1600x + arctic 33 of mugen 5 pcgh te gaan, 8 cores is zeker aan dit spel compleet niet besteed, en in het algemeen wat meer dan nodig. Alle Ryzens kunnen tot ten minsten 3.7ghz geOCd worden bij een laag voltage (<1.32-35v), dus warmte is niet echt een probleem.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horatius
[...]

Dit is niet een poging om te overtuigen maar om even toch iets recht te zetten.
De wraith cooler is bijna net zo goed als een third party cooler, hij is stil en doet goed zijn werk integendeel tot veel Intel stock coolers. Maar back to point.

De 1700 is een 1600 met 2 extra cores prestaties zijn eigenlijk gelijk ookal heeft de 1 een iets hogere Clock speed dat merk je gewoon weg niet. Volgens AMD zouden de prijzen van de 1700 nog met 10% moeten zakken dus dan kan die het wel waard worden want steeds meer processen hebben meer profijt van meer cores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horatius
[...]

Sorry voor dubbelpost maar ik kan de vorige niet editen?

De founders editions hebben 1 fan en hebben ook geen problemen, ze zouden ook beide fans kunnen uitschakelen en nog een goede performance hebben. Ik zou kijken naar de turboboost Clock en reviews of het verschil het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06:01
De voeding is niet aan te raden. Luidruchtig vanaf 50% belasting en gewoon een oud ontwerp. Pak liever een pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M, die is van veel betere kwaliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 03:56
Playa del C. schreef op zondag 4 juni 2017 @ 19:42:
Dat zijn twee prima systemen. Ik zie dat je wat persoonlijke keuzes qua merken en opslag hebt gemaakt. Niks mis mee.
Bij het Intel systeem is het beter om een Z270 chipset moederbord te nemen (je hebt nu een Z170 chipset).

AMD of Intel, dat is de vraag. Die kan ik niet beantwoorden voor jou. Heb zelf de i7-7700K.
Voor Planet Coaster maakt het in de praktijk niet uit, beide cpu's draaien dat spel optimaal. Eventueel, omdat het een pittige simulatie is, kan ik mij voorstellen dat de extra cores van de Ryzen nut gaan hebben. Maar dat zal dan ook alleen zo zijn als je park stampvol zit. En ook dan draait de Intel het waarschijnlijk vrijwel net zo soepel.
Ryzen, een i7 7700k of een dual core G4560, het is allemaal om het even. Planet Coaster is een typisch voorbeeld van een verschrikkelijk slecht geöptimaliseerde game. Zelfs hogere clockspeed geeft amper tot geen verbeteringen. Er zijn wel enkele instellingen die performance verbeteren, en dat is bijvoorbeeld het uitzetten van wolken, welke ook weer apart gerenderd worden.

Ik vraag me ook af of ze dit ooit gaan verbeteren, het lijkt ingebakken in de engine. Onderdeel van het probleem zijn scenery objecten. Ondanks dat je deze kan opslaan als blueprint, ziet de game deze objecten alsnog als aparte onderdelen en al deze onderdelen vereisen een unieke render. Daarom zijn de mooist gethematiseerde parken soms haast onspeelbaar. Het grote gebouwde kasteel is niet één object, maar 1673 objecten, en dat mag 1 core dan renderen. Zelfs resolutie en beeldkwaliteit zijn in dit soort parken niet meer van belang. Op de allerlaagste settings en een resolutie van 720p is het in sommige volgebouwde parken onmogelijk meer dan 20fps te halen met een GTX 1070 en i7 6700k.

Er is geen momenteel geen PC bij elkaar te samenstellen die deze game altijd op 60 fps gaat draaien, niet voor 500 euro en niet voor 5000 euro. Er moet fundamenteel wat aan de game veranderen wil dit ooit mogelijk zijn.

De game is overigens niet gigantisch veeleisend wanneer je aan de slag gaat met lege parken. Dan is op 1080p een GTX 1060 waarschijnlijk al meer dan voldoende voor ultra graphics. Ik haal met mijn 1070 op 3440x1440 op (bijna) maximale instellingen gemakkelijk 60fps in de standaard scenarios.

[ Voor 6% gewijzigd door MadDogMcCree op 05-06-2017 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
MadDogMcCree schreef op maandag 5 juni 2017 @ 01:36:
[...]

Ryzen, een i7 7700k of een dual core G4560, het is allemaal om het even. Planet Coaster is een typisch voorbeeld van een verschrikkelijk slecht geöptimaliseerde game. Zelfs hogere clockspeed geeft amper tot geen verbeteringen. Er zijn wel enkele instellingen die performance verbeteren, en dat is bijvoorbeeld het uitzetten van wolken, welke ook weer apart gerenderd worden.

Ik vraag me ook af of ze dit ooit gaan verbeteren, het lijkt ingebakken in de engine. Onderdeel van het probleem zijn scenery objecten. Ondanks dat je deze kan opslaan als blueprint, ziet de game deze objecten alsnog als aparte onderdelen en al deze onderdelen vereisen een unieke render. Daarom zijn de mooist gethematiseerde parken soms haast onspeelbaar. Het grote gebouwde kasteel is niet één object, maar 1673 objecten, en dat mag 1 core dan renderen. Zelfs resolutie en beeldkwaliteit zijn in dit soort parken niet meer van belang. Op de allerlaagste settings en een resolutie van 720p is het in sommige volgebouwde parken onmogelijk meer dan 20fps te halen met een GTX 1070 en i7 6700k.

Er is geen momenteel geen PC bij elkaar te samenstellen die deze game altijd op 60 fps gaat draaien, niet voor 500 euro en niet voor 5000 euro. Er moet fundamenteel wat aan de game veranderen wil dit ooit mogelijk zijn.

De game is overigens niet gigantisch veeleisend wanneer je aan de slag gaat met lege parken. Dan is op 1080p een GTX 1060 waarschijnlijk al meer dan voldoende voor ultra graphics. Ik haal met mijn 1070 op 3440x1440 op (bijna) maximale instellingen gemakkelijk 60fps in de standaard scenarios.
Ik heb het zelf een jaar geleden gespeeld op mijn oude pc met een Bulldozer 8 core. Draaide naar mijn mening prima, maar dat klopt dus wel als elke cpu even goed presteert. Ik geloof je verder best als je zegt dat het spel alsnog een slecht geoptimaliseerde engine heeft en de cpu niks uitmaakt. Heb het nog niet op mijn nieuwe pc met 7700k getest. Heb zelf ook nooit de enorme maps gedraaid of hele complexe gebouwen toegevoegd. Spel is nog in beta, toch?

@zjweele13 De vraag is wel hoeveel uur je nog Planet Coaster zal spelen. Ik denk niet dat je een nieuwe build moet baseren op dat ene spel, vooral als het spel niet optimaal werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjweele13
Ik verwacht er wel honderden uren in te steken. Het is een game die vele jaren mee kan gaan. Als je je park helemaal volgooit dan haal je inderdaad max 7 fps ongeacht je systeem. Maar als je bij een gewoon goed vol gebouwd park met het ene systeem 20 fps haalt en met de andere 17, dan is dat wel een reden om voor 20 te gaan. Ik kan me niet voorstellen dat de cpu geen enkele rol speelt. De cpu zal bij dit spel altijd de bottleneck zijn. Ik kan waarschijnlijk zelfs de videokaart downgraden zonder dat ik er iets van merk. De andere soort games die ik speel draaien probleemloos op beide systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 03:56
Playa del C. schreef op maandag 5 juni 2017 @ 07:13:
[...]

Ik heb het zelf een jaar geleden gespeeld op mijn oude pc met een Bulldozer 8 core. Draaide naar mijn mening prima, maar dat klopt dus wel als elke cpu even goed presteert. Ik geloof je verder best als je zegt dat het spel alsnog een slecht geoptimaliseerde engine heeft en de cpu niks uitmaakt. Heb het nog niet op mijn nieuwe pc met 7700k getest. Heb zelf ook nooit de enorme maps gedraaid of hele complexe gebouwen toegevoegd. Spel is nog in beta, toch?

@zjweele13 De vraag is wel hoeveel uur je nog Planet Coaster zal spelen. Ik denk niet dat je een nieuwe build moet baseren op dat ene spel, vooral als het spel niet optimaal werkt.
Geen beta meer, de game is afgelopen november officieel uitgekomen.

@zjweele13 alleen is dat de meerprijs waard? We hebben het dan over misschien wel 200 euro per frame, als het niet meer is. De genoemde systemen in je openings post zijn een gigantische overkill. Voor de helft van de prijs is het mogelijk nagenoeg dezelfde performance te halen in Planet Coaster. De andere games die je speelt halen waarschijnlijk de 60fps al met Intel HD 630.

Niet onbelangrijk, welke resolutie heeft je beeldscherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjweele13
MadDogMcCree schreef op maandag 5 juni 2017 @ 13:12:
[...]

Niet onbelangrijk, welke resolutie heeft je beeldscherm?
LG 23 inch. 1080p 60hz
Pagina: 1