Welke grafische kaart te gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-01 18:41
Ik heb een PC van iemand overgenomen:
Asrock B75 Pro3
Intel Core i5 3570
8GB Dual Channel DDR3
Intel HD Graphics 2500
Sapphire AMD R9 290

Als scherm gebruik ik een 1080p TV of 1080p monitor.

Windows10 pro was geinstalleerd, beeld viel af en toe weg, opstart was langzaam. Ik heb Windows 10 Enterprise op de computer gezet. Kreeg ik een blauw scherm..was een ramp (Ik denk dat het de Intel Graphics waren, de Sapphire stond er nog niet op). In Safe Mode heb ik een rollback naar ATI Microsoft Basic Display driver gedaan. Ziet er nu prima uit met 7 seconden opstarttijd. Hoe nu verder?

Het ziet erna uit dat Intel/Sapphire graphics die ik heb niet goed werken met Windows 10, ook niet met driver update, zoiets als beeld af en toe wegvallen als ik wat zit te internetten, heb het niet over internetverbinding, zie ik niet zitten... Ik wil wat grafische power voor wat zwaardere internet inhoud. Ik wil VOB/Video_TS stream/blu-ray kwaliteit kunnen bekijken in goede grafische kwaliteit zonder dat dit gepaard gaat met kabaal.

Is die Basic display driver voldoende? Toch proberen de 2500 of R9 290 erop te zetten? Of naar iets anders uit kijken? Het viel mij op dat MSI weinig geluid produceerd, zoiets zou voor mij interessant kunnen zijn.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23:38
Je hebt dus tweedehands een al behoorlijk haperende computer gekocht?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:39

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je de amd erin steekt ga dan eerst in de bios om de grafische kaart als enigste grafische adapter in te stellen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• 8mile13
zetje01 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 18:22:
Je hebt dus tweedehands een al behoorlijk haperende computer gekocht?
..beetje overdreven.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:28
Ik zou gewoon beginnen met een hele schone Windows 10. En daarna http://support.amd.com/en-us/download.(En zet in windows die auto update drivers uit!!).

Je kan ook eerst DDU draaien. En dan ALLES maar dan ook echt ALLES er af gooien. En dan opnieuw de drivers installeren via bovenstaande link. En je kan in de bios de Display adapter op PCI-E zetten. Maar een i5 3570 zou prima moeten samen werken.

• 8mile13
oke. Wat ik gedaan heb is alles in Beeldschermadapter in Apparaatbeheer uitzetten, kon niks vinden in de EUFI, die IntelHD dook weer op nadat ik die uitzette verscheen de Basic Display, die heb ik ook uitgezet. Vervolgens Defender Real Time en Firewall uitzetten. Dan de Sapphire driver installatie CD in drive doen en runnen, na installatie opstarten en stuurprogrmma's bijwerken in Beeldschermadapter in Apparatenbeheer. Nu staat ie er alleen op.

Ik heb ook nog de Auto Update Driver uitgezet. Er is een PCI devices Power On optie in de EUFI aan/uit, er wordt aangeraden om die alleen in een large office environment aan te zetten (ik heb wel Enterprise maar geen zaak). Ik moet sowieso Windows 10 en de EUFI goed bekijken. Ik heb al een tijd twee 8.1 laptops met een zeer beperkte bios waarin je snel klaar bent met de settings.

Verwijderd

Welk merk en type voeding zit erin?

• 8mile13
Corsair CX450M

Ik denk trouwens dat de R9 290 nogal wat warmte ontwikkeling heeft, wordt bevestigd door een site*, staat ergens onderaan de lijst, en dat mede daardoor de andere fans in de behuizing harder gaan draaien. Het geluid is niet hard, zeker acceptabel voor een gamer, maar voor mij te hard. Ik ga hem verkopen en van het geld koop ik waarschijnlijk een GTX960..kijken hoe dat bevalt...

* http://www.anandtech.com/bench/GPU14/884

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:38
Ik zou eerst voor de zekerheid de 290 er eens uit halen en de boel via de IGP van de i5 draaien om te kijken of het systeem dan werkt zonder problemen. Ook ik vermoed dat het aan de R9 290 ligt maar just to make sure, voordat je verdere investeringen doet in hardware.

Haal drivers vooral bij de fabrikant zelf weg :)

Sowieso begrijp ik dat je helemaal niet gaat gamen? Verkoop die 290 lekker (blijft nog steeds een prima gaming kaart!) want het is inderdaad een heethoofd en je voeding houd niet veel over :P

Waarom zou je een GTX960 kopen? Dat is behoorlijke overkill voor wat je wil doen :P zoek een recente low-end kaart! Dan heb je én de support voor blu-ray en de meest recente videodecoders, en een veel stiller systeem. De klasse RX460/RX550 of GTX950/GTX1050 is al overkill voor wat je er mee wil doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 05-06-2017 02:56 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• 8mile13
Ik heb de kaart zoals gepost geinstalleerd, gechecked en hij liep goed, geen blackouts of niks... Nogmaals, het geluid is niet echt hard maar te hard voor mij. Ik heb het idee dat ie wat stroever loopt met de IntelHD 2500.

Ik heb hem al te koop gezet gisteren..is al 6 keer geboden B)

Op een ander Forum adviseerde iemand de AMD Radeon R550 te pakken..was het AMD Forum.. mede vanwege HVEC support.

Een grafische kaart is trouwens niet alleen voor graphics..
https://www.lifewire.com/graphics-cards-3d-graphics-834089

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:47
8mile13 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 02:08:
Corsair CX450M

Ik denk trouwens dat de R9 290 nogal wat warmte ontwikkeling heeft, wordt bevestigd door een site*, staat ergens onderaan de lijst, en dat mede daardoor de andere fans in de behuizing harder gaan draaien. Het geluid is niet hard, zeker acceptabel voor een gamer, maar voor mij te hard. Ik ga hem verkopen en van het geld koop ik waarschijnlijk een GTX960..kijken hoe dat bevalt...

* http://www.anandtech.com/bench/GPU14/884
Dat is nogal afhankelijk van het model van R9 290 die je hebt, er zijn verschillende koelers, Anandtech heeft getest met de standaard koeler die AMD op referentiemodellen installeerde, en dat is inderdaad een luidruchtig ding. Sapphire heeft dat model ook verkocht, maar had ook modellen met eigen koelers die een stuk stiller waren. Die kaarten met andere koeler zijn overigens een stukje meer waard. Voor een leek zijn de modellen het gemakkelijkst te onderscheiden door naar het aantal fans te kijken, het referentiemodel heeft één ventilator en bijna volledig gesloten omkapping, de custom koelers hebben bij Sapphire 3 ventilators, denk dat er ook met 2 ventilators zijn, en je ziet een stuk meer van het koelblok.

Maar het is inderdaad af te raden om een R9 290 te gebruiken als je niet wilt gamen, ze zijn niet bekend voor hun lage verbruik, terwijl ze nog wel goede game prestaties leveren.

Als je HEVC video wilt kunnen decoderen moet je zoals al gezegd wel beter een nieuwere videokaart hebben.
Nvidia: GTX 950, GTX 960, GT 1030, GTX 1050, en beter
AMD: RX 550, RX 460, RX 560, en beter

Gezien de GT 1030 en RX 550 te krijgen zijn voor minder dan €100 lijken dat me de aangewezen keuzes. Let er wel op dat ze de voor jou vereiste videoaansluitingen hebben.

• 8mile13
Ik heb de r9 290 al verkocht voor meer dan 200 euro...genoeg geld voor een mindere grafische kaart.

Ik vind ook geluid en hitte ontwikkeling belangrijk. Ik wil het geluid realistisch gezien zo min mogelijk storend hebben. Als die kaart heel warm wordtdan wordt de behuizing warmer, dan gaan de andere ventilatoren in de behuizing ook harder draaien, dat versterkt mekaar dus een kaart moet relatief goed presteren wat dat betreft.
Pagina: 1