Kan XP niet installeren vanwege AHCI (SSD). Hoe aanpassen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-09 08:56
Ik heb een Dell Venue Pro 11 (7130) hybrid tablet/laptop waar ik Windows XP op wil installeren.

Ik loop al 2 avonden te klooien, en heb een aantal foutmeldingen gehad.
Deze tab heeft geen CD drive oid, en de harde schijf is een SSD (Sandisk X100 128gb). Wel heb ik een volwaardige USB poort en een MicroSD kaart waarvan ik ook een OS zou moeten kunnen installeren.

Diverse foutmeldingen wezen in de richting van de SSD, dus via DBAN heb ik een bootable USB drive gemaakt en de SSD geformateerd.

Op dit moment blijf ik tegen de volgende fout aanlopen:
0X0000007B (0xF78d2524,0XC0000034,0X00000000, 0X00000000)

Met googlen kom ik er op uit dat de SATA controler op AHCI staat en XP dan niet kan installeren.
In de bios van mijn Dell Venue heb ik echter geen mogelijkheid om ook maar iets aan de SATA controller aan te passen. Omdat de SSD geformateerd is staat er ook geen OS meer op. Een firmware update van de SATA controler is alleen mogelijk vanuit de OS.

Welke opties heb ik nog om de SSD geschikt te maken voor XP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Je moet bij de installatie de SATA-drivers laden, zodat XP de controller begrijpt. Windows 10 ondersteunt deze waarschijnlijk out-of-the-box ;-)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Ik krijg de mogelijkheid voor extra drivers niet bij installatie.
Ik krijg al een blue screen tijdens het uitpakken van de installatie onderdelen met de fout 0X0000007B (0xF78d2524,0XC0000034,0X00000000, 0X00000000).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik wil me er niet zozeer mee bemoeien, maar windows 10 is toch echt wel handiger. Instaleren werkt ook meteen.
Als je dan een speciaal XP programma hebt, kan je dat in een Virtuele Machine draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:13

nelizmastr

Goed wies kapot

Je kan dit alleen bereiken door de SATA driver te slipstreamen in je XP image. Anders heb je namelijk een floppy drive nodig.

Maar waarom inderdaad XP? XP is EOL, ondersteunt geen TRIM op je SSD, je tablet ondersteunt überhaupt geen systemen ouder dan Win7 64-bit en ga zo maar door.

Wil je XP, koop een oud barrel en doe het daar.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
nelizmastr schreef op zondag 4 juni 2017 @ 17:40:
Je kan dit alleen bereiken door de SATA driver te slipstreamen in je XP image. Anders heb je namelijk een floppy drive nodig.[...]
Och, dat is waar ook! XP kon nog geen drivers van USB laden :X Dat was Windows 7 (of Vista) pas!
Zo lang is het dus alweer geleden voor mij! :D

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 04-06-2017 17:42 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nils_vdg
Waarom XP? Software die ik wil uitvoeren draait alleen op XP.
Waarom geen oude laptop? Voornamelijk omdat ik een goede lange accuduur wil, en touchscreen, gecombineerd met een laag gewicht. Wordt straks gebruikt als diagnose laptop voor mn auto.

WinXP heeft geen trim, maar met de nodige tweaks wel goed werkend te krijgen met SSD.
Waarom (liever) geen virtual machine? Van de 128GB SSD is na install van Win7 met VirtMachine nog maar 80 GB over, en ik heb zo veel mogelijk ruimte nodig.
Tevens vragen veel van die apps om tijdsinstellingen van windows aan te passen, en heb in het verleden nogal eens wat gezeur gehad met virtual xp omdat de tijd/datum niet gelijk was een de Win7 installatie.
nelizmastr schreef op zondag 4 juni 2017 @ 17:40:
Je kan dit alleen bereiken door de SATA driver te slipstreamen in je XP image. Anders heb je namelijk een floppy drive nodig.

Maar waarom inderdaad XP? XP is EOL, ondersteunt geen TRIM op je SSD, je tablet ondersteunt überhaupt geen systemen ouder dan Win7 64-bit en ga zo maar door.

Wil je XP, koop een oud barrel en doe het daar.
Thnx! Ik zie dat Intel wel ondersteuning biedt voor XP voor de 8-series SATA chipset.
https://downloadcenter.in...y-Zip-Format?product=1145

Ik ga is even googlen hoe ik deze in de image kan slipstreamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:13

nelizmastr

Goed wies kapot

Je touchscreen ga je alleen niet werkend krijgen zonder driver. Succes met het vinden van een 32-bit XP driver daarvoor. Veel andere apparaten idem.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:32
Ik gebruik een Windows XP Lite SP3 custom versie en dat is, in totaal, 200 MB.
Ideaal voor in de VM's voor dit soort oude software.

Daar misschien interesse in?

[ Voor 10% gewijzigd door jeroen3 op 04-06-2017 19:47 ]

Pagina: 1