Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi in tuin en 1ste verdieping.

Pagina: 1
Acties:

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:50
Hoi,

Ik heb KPN Glasvezel thuis samen met de Experiabox V10 en deze hangt in de meterkast ivm kabels die naar boven gaan voor tv.

Nu heb ik in de tuin een en 1ste verdieping slecht wifi bereik dus wil ik dit verbeteren maar wat kan ik dan het beste kopen?

Router (Bridge mode).
Acces point.
Wifi Extender.

Ik wil het nieuwe apparaat dan bij het begin van de trap hangen zodat ik boven en in de tuin betere verbinding heb (trap zit dicht bij de achterdeur naar tuin).

Ik hoor het graag :)

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

KPN "Wifi Versterker" is een goede en goedkope oplossing. Is gewoon een AP. Bedraad aansluiten en klaar. Zoek maar eens op die term WV. Geloof dat ie 5 tientjes kost.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ga voor een access point. Als je deze configureert met dezelfde netwerkinstellingen als die van je router (namelijk de netwerknaam en wachtwoord) dan kiezen je apparaten automatisch die met de beste signaalsterkte.

Zorg er wel voor dat je een ander kanaal kiest voor je router en je access point, en dan voor 2.4 GHz alleen een van de niet-overlappende kanalen, namelijk 1, 6 of 11. Zelfde kanaal = gedeelde airtime (beide access points moeten op elkaar wachten als er op beide data verstuurd of ontvangen wordt). Overlappend kanaal = interferentie (lagere signaalkwaliteit). Maar als het niet anders kan, doorgaans is gedeelde airtime minder storend dan interferentie.

Een router in bridge mode werkt ook (mits deze een access point ingebouwd heeft), maar een access point is doorgaans goedkoper.

Blijf weg van range extenders. Deze fungeren als wifi client voor je bestaande netwerk én zijn vervolgens zelf een access point. Bij goedkope range extenders ook nog eens op hetzelfde kanaal. Niet goed voor je bandbreedte.

[ Voor 28% gewijzigd door Zr40 op 04-06-2017 17:37 ]

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 08:50

Nik

Ik ben erg gecharmeerd van de TP-Link EAP series. Ook heb ik gekeken naar de Ubiquiti modellen. Beiden lijken echt prima. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Ubiquiti vanwege de meegeleverde PoE injector. Iedere verdieping heeft nu zijn eigen AP, in de tuin heb ik er één in de schuur en dat is echt een verademing. Zwaar overkill voor de 40mbit, maar heel stabiel, geschikt voor AC én voorbereid op sneller internet in de toekomst. Echt een aanrader.

• DM89
Nik schreef op zondag 4 juni 2017 @ 17:33:
Ik ben erg gecharmeerd van de TP-Link EAP series. Ook heb ik gekeken naar de Ubiquiti modellen. Beiden lijken echt prima. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Ubiquiti vanwege de meegeleverde PoE injector. Iedere verdieping heeft nu zijn eigen AP, in de tuin heb ik er één in de schuur en dat is echt een verademing. Zwaar overkill voor de 40mbit, maar heel stabiel, geschikt voor AC én voorbereid op sneller internet in de toekomst. Echt een aanrader.
Ik vind de Ubiquiti UniFi interessant.. deze kan hewoon draadloos ergens opgehangen worden en dan verbonden worden met WiFi vanaf het KPN modem of heb ik het verkeerd?

• Beyond
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Beyond

Dussssss.......

Nee er moet wel een netwerkkabel naar toe. Voeding gaat wel via de netwerkkabel.

De poe adapter zorgt ervoor dat er voeding op de netwerkkabel komt

Al het goeie.......

• DM89
Beyond schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:20:
Nee er moet wel een netwerkkabel naar toe. Voeding gaat wel via de netwerkkabel.

De poe adapter zorgt ervoor dat er voeding op de netwerkkabel komt
Oke duidelijk :) dan ga ik voor een Ubiquiti UniFi maar zou de Lite goed genoeg zijn? Heb nu 100mb glasvezel van KPN kan evt ooit nog naar 500mb

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Meulendijks89 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:22:
[...]

Oke duidelijk :) dan ga ik voor een Ubiquiti UniFi maar zou de Lite goed genoeg zijn? Heb nu 100mb glasvezel van KPN kan evt ooit nog naar 500mb
Het kan interessant zijn te kijken of je voor je tuin niet een los buiten AP wilt hebben dat je buiten op hangt en daarmee niet meer door muren heen hoeft qua signaal.

Misschien niet noodzakelijk maar voor zorgenvrij en goed WiFi wel de beste oplossing. Nadeel: er moet een gat door je buitenmuur of door een kozijn geboord worden maar da's maar een klein gaatje. (Zelf je stekkers monteren dus alleen UTP er doorheen is het beste dan.)

Ubiquity heeft hele mooie, voor buiten geschikte, AP's.

Zoiets wil ik hier thuis gaan doen. 1 binnen AP op iedere verdieping (of alleen 1 op de 1e en 3e woonlaag als dat voldoende is) en dan nog een buiten tegen de gevel aan om ook in de tuin goed WiFi te hebben.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 15:16
Ik heb vorige week deze van KPN zelf gekocht en bekabeld op zolder aangesloten. Werkt perfect. Je kunt hem ook alleen draadloos gebruiken maar dan gaat dat altijd ten koste van je snelheid.

Hij heeft gewoon de instellingen van de v10 overgenomen zodat mijn iPhone automatische de beste 5ghz verbinding zoekt. Ik hoef nu in huis nooit meer met 2,4 te verbinden met apparatuur die ook 5Ghz aankan.

https://apparatuurvoorthu...wifi-versterker-dualband/

[ Voor 28% gewijzigd door alwind op 05-06-2017 11:48 ]

• DM89
unezra schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:42:
[...]

Het kan interessant zijn te kijken of je voor je tuin niet een los buiten AP wilt hebben dat je buiten op hangt en daarmee niet meer door muren heen hoeft qua signaal.

Misschien niet noodzakelijk maar voor zorgenvrij en goed WiFi wel de beste oplossing. Nadeel: er moet een gat door je buitenmuur of door een kozijn geboord worden maar da's maar een klein gaatje. (Zelf je stekkers monteren dus alleen UTP er doorheen is het beste dan.)

Ubiquity heeft hele mooie, voor buiten geschikte, AP's.

Zoiets wil ik hier thuis gaan doen. 1 binnen AP op iedere verdieping (of alleen 1 op de 1e en 3e woonlaag als dat voldoende is) en dan nog een buiten tegen de gevel aan om ook in de tuin goed WiFi te hebben.
Nou, mijn achterdeur naar de tuin en trap naar boven zitten -+ 2 meter van elkaar af.. dus ik wil het apparaatje daar neerhangen en dan zou ik goede verbinding moeten hebben in de tuin en boven.

• unezra

unezra

Meulendijks89 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:59:
[...]

Nou, mijn achterdeur naar de tuin en trap naar boven zitten -+ 2 meter van elkaar af.. dus ik wil het apparaatje daar neerhangen en dan zou ik goede verbinding moeten hebben in de tuin en boven.
Als je het goed wilt doen (en jezelf een miskoop wilt besparen) ga je aan de slag met een zgn. heatmapper. Aruba heeft er een op de website staan die je kunt gebruiken.

Draak van een ding (start lokale Java webserver) en officieel alleen voor Aruba, maar het geeft wel een heel goed beeld van waar je bereik gaat hebben en waar niet.

https://support.arubanetw...EntryId/4830/Default.aspx

Aan de ene kant overkill voor thuis, aan de andere kant, why not. :)

(Aruba is overigens absoluut interessant spul, maar duur. Weet niet wat de goedkoopste AP's kosten, wij waren iig bijna 1000 EUR per AC AP kwijt op kantoor. Prima bedrijfmatig, privé misschien wat te heftig.)

• DM89
unezra schreef op maandag 5 juni 2017 @ 12:16:
[...]

Als je het goed wilt doen (en jezelf een miskoop wilt besparen) ga je aan de slag met een zgn. heatmapper. Aruba heeft er een op de website staan die je kunt gebruiken.

Draak van een ding (start lokale Java webserver) en officieel alleen voor Aruba, maar het geeft wel een heel goed beeld van waar je bereik gaat hebben en waar niet.

https://support.arubanetw...EntryId/4830/Default.aspx

Aan de ene kant overkill voor thuis, aan de andere kant, why not. :)

(Aruba is overigens absoluut interessant spul, maar duur. Weet niet wat de goedkoopste AP's kosten, wij waren iig bijna 1000 EUR per AC AP kwijt op kantoor. Prima bedrijfmatig, privé misschien wat te heftig.)
Haal er maar een 0 vanaf :P 100 euro is wat ik er ongeveer aan uit wil geven haha :P

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 07:39
Hier is maar 1 oplossing voor. Koop 1 of zelfs 2 wifi versterkers van kpn en sluit er een boven aaien een in de woonkamer. Zo woon je in een wifi buble. Het zijn gewoon de beste.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• unezra

unezra

rhos schreef op maandag 5 juni 2017 @ 13:58:
Hier is maar 1 oplossing voor. Koop 1 of zelfs 2 wifi versterkers van kpn en sluit er een boven aaien een in de woonkamer. Zo woon je in een wifi buble. Het zijn gewoon de beste.
Dat is absoluut niet waar.
Die KPN dingen zullen absoluut OK zijn maar je maakt mij niet wijs dat ze beter zijn dan een Ubiquity of Aruba AP.

Daarbij, WiFi versterkers die je niet bedraad aan sluit zijn per definitie traag. Het is een goedkope en eenvoudige oplossing (enkel stroom nodig, geen ethernet), niet een goede.
Meulendijks89 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 13:51:
[...]
Haal er maar een 0 vanaf :P 100 euro is wat ik er ongeveer aan uit wil geven haha :P
*oei*
Voor 100 EUR koop je niet veel goed spul. Daar heb je net een simpel HTK (Huis, Tuin en Keuken) AP voor.
Effectief heb je dan de keuze tussen iets langer doorsparen en wat meer geld uitgeven (maar goed spul hebben) of zitten met spul dat maar zo zo werkt.

Ik zou doorsparen.

[ Voor 29% gewijzigd door unezra op 05-06-2017 14:31 ]

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Eh voor 100 euro kun je prima spul voor huis tuin en keuken kopen hoor. 1000 euro voor thuis is zware overkill voor de meeste gebruikers en zou ik ook niet aanraden. Daarnaast is het verschil tussen 100 en 1000 euro nogal fors, dat hebben veel mensen er niet zo maar even bij gespaard.

Die KPN wifi versterkers zijn trouwens gewoon accespoints welke je dus met een netwerk kabel aansluit op je bestaande experia box, dus GEEN problemen met tragere wifi of wat dan ook (dat het je alleen met range extenders en ondanks de naam is de "kpn wifi versterker" dus een accespoint en geen range extender)

Voor het beste resultaat zorg je het liefst voor een netwerk (UTP) kabel vanaf de huidige experia box naar de plek waar je het accespoint wilt ophangen. Dit geld zowel voor het model van KPN als de UniFi.

Is een kabel (laten) aanleggen echt geen optie, kan kun je naar PLC ("powerline") kijken, maar dit is niet altijd mogelijk en ook gevoeliger voor problemen en of storingen. Hoe goed het werkt hangt af van de electra kabels in huis en andere electronica welke mogelijk kan storen. Daarnaast als je het nu al gebruikt voor bijvoorbeeld je interactieve TV ontvanger zal een extra adapter voor het accespoint de stabiliteit niet ten goede komen. Daarnaast zit je ook met de kosten van zo'n PLC set ( 70 euro voor een goede) waarvoor je ook al bijna iemand kan inhuren om een kabel te laten leggen.

het KPN accespoint kost slechts 50 euro, dus dan heb je nog wat over om de kabel verbinding te realiseren. Voordeel van deze is ook dat het simpel werkt, gewoon netwerk kabel er in, power er in en klaar (standaard netwerknaam + WPA key staan er op geprint, optioneel kun je deze nog aanpassen).

Als je toch voor PLC (powerline) gaat, dan zou ik overwegen om gewoon een set te nemen waarvan 1 al een WiFi accespoint heeft ingebouwd.

Als je het accespoint dicht bij de buitenmuur kan plaatsen zal dat waarschijnlijk niet te veel problemen geven om de WiFi in de tuin te ontvangen Dus dat scheeld weer gedoe met een accespoint wat buiten moet hangen (en dus geschikt moet zijn voor buiten plaatsing) + gaten voor stroom/netwerk.

[ Voor 9% gewijzigd door VVV-007 op 05-06-2017 16:25 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De eerste stap is KPN WiFi Versterker (is gewoon een AP), een stapje hoger is UniFi van Ubiqiti.

In beide gevallen moet je een netwerkkabel tussen je modem en het extra apparaat trekken. In theorie kan dat ook via PLC HomePlug adapters gaan, maar een kabel trekken is altijd beter, en vaak net wat minder moeite dan je denkt. In het geval van UniFi kan je dan met 1 kabel ook de stroom voor het apparaat verzorgen, die dingen hebben namelijk Power over Ethernet en er zit dan ook een Power over Ethernet adapter bij.

Afhankelijk van wat voor ramen je hebt kan het zijn dat je signaal niet naar buiten komt door de diverse coatings die er tegenwoordig op zitten. Enkel glas zonder speciale HR of IR coatings is geen zware barrière, maar dubbel glas met dubbele coatings zal je WiFi verbinding niet zo leuk vinden.

Voor ~85 euro heb je UniFi, voor ~50 die KPN WiFi versterker. Voor 15 euro heb je een goede CAT5e ethernet kabel van 25 meter met stekkers.

In allebei de gevallen zal je waarschijnlijk merken dat je 'nieuwe' WiFi zelfs beter werkt dan die van je Experia Box. Dat is niet om dat die Experia Box v10 niet goed *kan* werken, maar door dat je nieuwe WiFi apparaat op een betere plek kan staan in plaats van 'bij de aansluiting in de buurt'. Afhankelijk van hoeveel verbetering je merkt zou het best zo kunnen zijn dat je over een jaartje een tweede apparaat aanschaft om ook het netwerk in de rest van je huis te verbeteren. In dat geval is UniFi beter om dat die apparaten samenwerken om te zorgen dat je apparaten met het beste netwerk verbinding maken. De WiFi-versterker van KPN doet en kan dat niet, dus met het oog op de toekomst is UniFi dan een betere keuze.

• DM89
VVV-007 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 16:21:
Eh voor 100 euro kun je prima spul voor huis tuin en keuken kopen hoor. 1000 euro voor thuis is zware overkill voor de meeste gebruikers en zou ik ook niet aanraden. Daarnaast is het verschil tussen 100 en 1000 euro nogal fors, dat hebben veel mensen er niet zo maar even bij gespaard.

Die KPN wifi versterkers zijn trouwens gewoon accespoints welke je dus met een netwerk kabel aansluit op je bestaande experia box, dus GEEN problemen met tragere wifi of wat dan ook (dat het je alleen met range extenders en ondanks de naam is de "kpn wifi versterker" dus een accespoint en geen range extender)

Voor het beste resultaat zorg je het liefst voor een netwerk (UTP) kabel vanaf de huidige experia box naar de plek waar je het accespoint wilt ophangen. Dit geld zowel voor het model van KPN als de UniFi.

Is een kabel (laten) aanleggen echt geen optie, kan kun je naar PLC ("powerline") kijken, maar dit is niet altijd mogelijk en ook gevoeliger voor problemen en of storingen. Hoe goed het werkt hangt af van de electra kabels in huis en andere electronica welke mogelijk kan storen. Daarnaast als je het nu al gebruikt voor bijvoorbeeld je interactieve TV ontvanger zal een extra adapter voor het accespoint de stabiliteit niet ten goede komen. Daarnaast zit je ook met de kosten van zo'n PLC set ( 70 euro voor een goede) waarvoor je ook al bijna iemand kan inhuren om een kabel te laten leggen.

het KPN accespoint kost slechts 50 euro, dus dan heb je nog wat over om de kabel verbinding te realiseren. Voordeel van deze is ook dat het simpel werkt, gewoon netwerk kabel er in, power er in en klaar (standaard netwerknaam + WPA key staan er op geprint, optioneel kun je deze nog aanpassen).

Als je toch voor PLC (powerline) gaat, dan zou ik overwegen om gewoon een set te nemen waarvan 1 al een WiFi accespoint heeft ingebouwd.

Als je het accespoint dicht bij de buitenmuur kan plaatsen zal dat waarschijnlijk niet te veel problemen geven om de WiFi in de tuin te ontvangen Dus dat scheeld weer gedoe met een accespoint wat buiten moet hangen (en dus geschikt moet zijn voor buiten plaatsing) + gaten voor stroom/netwerk.
johnkeates schreef op maandag 5 juni 2017 @ 16:29:
De eerste stap is KPN WiFi Versterker (is gewoon een AP), een stapje hoger is UniFi van Ubiqiti.

In beide gevallen moet je een netwerkkabel tussen je modem en het extra apparaat trekken. In theorie kan dat ook via PLC HomePlug adapters gaan, maar een kabel trekken is altijd beter, en vaak net wat minder moeite dan je denkt. In het geval van UniFi kan je dan met 1 kabel ook de stroom voor het apparaat verzorgen, die dingen hebben namelijk Power over Ethernet en er zit dan ook een Power over Ethernet adapter bij.

Afhankelijk van wat voor ramen je hebt kan het zijn dat je signaal niet naar buiten komt door de diverse coatings die er tegenwoordig op zitten. Enkel glas zonder speciale HR of IR coatings is geen zware barrière, maar dubbel glas met dubbele coatings zal je WiFi verbinding niet zo leuk vinden.

Voor ~85 euro heb je UniFi, voor ~50 die KPN WiFi versterker. Voor 15 euro heb je een goede CAT5e ethernet kabel van 25 meter met stekkers.

In allebei de gevallen zal je waarschijnlijk merken dat je 'nieuwe' WiFi zelfs beter werkt dan die van je Experia Box. Dat is niet om dat die Experia Box v10 niet goed *kan* werken, maar door dat je nieuwe WiFi apparaat op een betere plek kan staan in plaats van 'bij de aansluiting in de buurt'. Afhankelijk van hoeveel verbetering je merkt zou het best zo kunnen zijn dat je over een jaartje een tweede apparaat aanschaft om ook het netwerk in de rest van je huis te verbeteren. In dat geval is UniFi beter om dat die apparaten samenwerken om te zorgen dat je apparaten met het beste netwerk verbinding maken. De WiFi-versterker van KPN doet en kan dat niet, dus met het oog op de toekomst is UniFi dan een betere keuze.
KPN versteker kan im overwegen maar neig toch meer naar een van de onderstaande..

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)

Wat is van deze 2 de betere aankoop in mijn situatie..

Het gaat er hier om dat ik gewoon goede verbinding heb buiten dit hoef voor mij nog niet persé op volle snelheid te zijn maar nu heb ik maar 1 streepje en valt spotify regematig weg. Downloaden etc heb ik gewoon een laptop binnen staan dus gaat vooral om de telefoons.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De LR gaat je niet helpen, de Lite is wat je zoekt.

De LR zou je gebruiken op het moment dat je een grote lege ruimte (een hal bijvoorbeeld) wil bedienen. Een Access Point kan niet 'harder', ze gaan namelijk allemaal al zo hard als wettelijk mag. LR is voor grotere zones, niet voor een 'sterker signaal' ;-)

De UniFi Lite is prima voor thuisgebruik, ook voor meerdere zones later.

Verwijderd

Ja, die AP-AC is een goede. Heb ik ook opgehangen in een school. Ik trek volledig de Ziggo lijn open (180 Mbps) als ik met 5 GHz verbind. 2,4 "haalt" maximaal 120 Mbps (ook niet slecht, maar dan ben ik ook alleen op de AP.

Maar het gaat niet op de snelheid. Die Unify dingen zijn rete stabiel, met een (software) controller kan je dat ding vanuit de cloud (en app op de telefoon) bedienen.
Dus als jij op de Bahama's aan de pinã colada zit, en ze bellen vanuit Nederland met de vraag : "kan je even een gast netwerk opzetten, want er komt een Chinese delgatie langs... bla...bla...bla".... Dat doe je dus met 5 klikken op de telefoon.

Maar voor thuis: Exact weten hoe laat vrouw / oppas / kind thuis is gekomen.
Pagina: 1