Ubuntu 16.04 softreset failed (device not ready)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-09 14:59
Dit weekend maar even gebruikt om Ubuntu te vernieuwen van 14.04 -> 16.04.

Ubuntu 14.04 was geïnstalleerd met gedeeltelijke encryptie. Ik heb via een (Live) CD opgestart en met Gparted alle partities verwijderd en vervolgens 16.04 geïnstalleerd (zonder encryptie ditmaal).

Bij het opstarten van van 16.04 verschijnt nu een (fout)melding:
[ 2.xxxxxx] ata3: softreset failed (device not ready)
[ 2.xxxxxx] ata5: softreset failed (device not ready)
dev/sda1: clean, xxxxxx/60792832 files, xxxxxxx/243141888 blocks
Grafisch:

fail1
fail2

Dit proces duurt ca. 20 seconden waarna Ubuntu gewoon opstart en eigenlijk naar behoren werkt *knock on wood*

NB: ook onder Ubuntu 14.04 kreeg ik de laatste tijd foutmeldingen bij het opstarten maar heb dat niet verder onderzocht i.v.m. geplande upgrade naar 16.04.

Wellicht is het iets hardware matigs (PC is inmiddels 8+ jaar oud). Ik heb SMART in het BIOS geactiveerd en volgens de disk utility in Ubuntu is de harde schijf nog OK.

Heb nog wat gezocht op het net en misschien is dit wel iets:

https://askubuntu.com/que.../startup-problem-in-16-04
/dev/sda1: clean, 291272/4292608 files, 480345/18174432 is output from a fsck check. (...)

Some observations I have found from upgrading and clean installing Ubuntu 16.04:

Clean install of Ubuntu 16.04 has defaulted to LVM partitioning scheme. This has created an ext2 root partition that gets checked with the fsck command on every single boot.

Upgrade install over an old Ubuntu 14.04 installation keeping the drive at ext4 has not caused the host to run fsck at every boot.

It appears to me that having the ext2 format on the root partition causes fsck to run at every boot.
Suggesties? (B.v. herinstallatie tot lekker laten gaan of -bij voorkeur- een subtielere middenweg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45
Die softreset melding heb ik al jaren bij mijn NAS, heb niet het idee dat het kwaad kan. Wat voor een moederbord heb je, ook met AMD chipset toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BelJoost
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb even voor jou via google gezocht naar "ata softreset failed (device not ready)" en het lijkt geen Ubuntu specifiek probleem te zijn.

Loop de suggesties in volgende threads eens na:
https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=949593
http://forums.fedoraforum.org/showthread.php?t=207962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die melding heb ik vaker gezien. Wat je aanhaalt als quote over het controleren van de partitie heeft er niets mee te maken.
Wat bij mij het geval was, was dat het niet helemaal lekker werkte met de extra harde schijf controller waar een schijf aan hing.
Het kan ook betekenen dat een schijf niet tijdig reageert op bepaalde calls of gewoonweg aan het falen is maar dat met smart niet te zien is. Andere optie kan weer een rotte kabel zijn die je moet vervangen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
Nielson schreef op zondag 4 juni 2017 @ 16:09:
Die softreset melding heb ik al jaren bij mijn NAS, heb niet het idee dat het kwaad kan. Wat voor een moederbord heb je, ook met AMD chipset toevallig?
Ja idd een AMD CPU + moederbord: http://www.gigabyte.com/M...GA-MA790XT-UD4P-rev-10#ov als jouw systeem al jaren OK functioneert met die melding stelt dat wel wat gerust. ;)
Hero of Time schreef op zondag 4 juni 2017 @ 16:18:
Die melding heb ik vaker gezien. Wat je aanhaalt als quote over het controleren van de partitie heeft er niets mee te maken. (...) Andere optie kan weer een rotte kabel zijn die je moet vervangen.
Ah dat scheelt dan weer uitzoekwerk. Voor de rest geloof ik het wel wat die eventuele rotte kabel betreft. 20 seconden extra boot tijd neem ik wel voor lief. Zo lang alles wat ik nodig heb werkt beschouw ik het meer als ouderdomskwaaltje en maak ik wat vaker back-ups.

Bedankt voor het meedenken allen :)

PS: mooi trouwens die horizontale (bodem) launcher in 16.04: nog even wennen want ik beweeg de muis nog steeds automatisch naar de linkerkant :P

[ Voor 6% gewijzigd door prOnorama2 op 04-06-2017 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Post de volgende keer de hele (relevante) output van dmesg. Het screenshot wat je nu post bevat enkel de messages die Ubuntu laat zien, dat is slechts een fractie.

Het is in een bug in de AMD SB600/SB700/SB800 SATA controller, waardoor hij bljkbaar in bepaalde gevallen niet reset.

Geen idee wat de exacte implicaties zijn van het niet-resetten van een SATA link onboot, maar je kunt het uitzetten door:

libata.force=3:nosrst,5:nosrst

op de kernel command line te zetten. YMMV.

[ Voor 15% gewijzigd door Thralas op 05-06-2017 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
Thralas schreef op maandag 5 juni 2017 @ 10:30:
Geen idee wat de exacte implicaties zijn van het niet-resetten van een SATA link onboot, maar je kunt het uitzetten door:

libata.force=3:nosrst,5:nosrst

op de kernel command line te zetten. YMMV.
"[ 2.xxxxxx] ata3: softreset failed (device not ready), [ 2.xxxxxx] ata3: softreset failed (device not ready)"
verschijnen inderdaad niet meer na die toevoeging maar de regel "dev/sda1: clean, xxxxxx/60792832 files, xxxxxxx/243141888 blocks" verschijnt nog steeds en de opstarttijd is hetzelfde dus lijkt het mij meer een cosmetische maatregel. Ik laat het wel zo dan weet ik iig nog dat er iets mis is/was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Dan kun je eventueel nog naar de output van dmesg kijken om te zien waar de tijd wel aan opgaat. De softreset-meldingen waren dus een red herring..
Pagina: 1