MSI RX480 4GB (gaming X) temperaturen en fanspeed probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahzriaz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-10 21:05
Hoi allemaal,

Mijn vraag
Heb sinds enkele maanden een RX 480 4GB van MSI in mijn PC zitten maar echt lekker en stabiel werken doet die niet.

Heb voor de MSI gekozen i.v.m lage goede temperaturen bij lage fanspeed/geluid.
Nou heb ik het volgende probleem,

Na enkele minuten gamen begint de ventilator te draaien (zoals het hoort bij 60 graden). Langzaam loopt de snelheid op naar 90% fanspeed. Dit was in het begin eerder 20%.

De temperatuur blijft echter ook stijgen en tikt met gesloten kast de 82 graden aan.
Met open kast rond de 77 graden.
In het kort is het probleem dus: met zeer hoge fanspeed heb ik nog steeds (erg) hoge temperaturen.

Als ik stop met gamen koelt de kaart snel af, maar de ventilator blijft nog erg lang draaien (minuten) waardoor de temperatuur uitkomt op +- 36 graden bij 50% fanspeed.

Volgens mij is dit geen correcte werking....

Relevante software en hardware die ik gebruik

i3-6100
Gigabyte H110MSH2 (zojuist ook maar BIOS F21 geïnstalleerd)
8 GB RAM
MSI RX480 4GB Gaming X.

Windows 10 64 bit.
Meest recente release versie driver van AMD.
MSI Afterburner om e.e.a te monitoren (inmiddels weer verwijderd)
GPU-z om e.e.a te monitoren.
Heb Gigabyte App center geïnstalleerd staan.

Welk ik spel ik start maakt weinig uit
Getest: The Witcher 3, Shadow of Mordor, (Arkham Knight)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Schone windows 10 installatie.
Heb drivers geïnstalleerd (eerst zonder Radeon settings)
Alles weer verwijderd met DDU. Opnieuw geïnstalleerd met Radeon settings.
Probleem blijft optreden.
MSI afterburner verwijderd.

Heb met open en gesloten kast getest
Heb extra case fan aangezet om beter airflow te creëren.
CPU fan anders geplaatst

(had eerder een ander probleem, had lage FPS in spelle, dat is met herinstallatie van drivers opgelost

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Bij mij ging gelijk een vraagteken op bij je processor.
Een i3? Neemt de grafische kaart sommige taken misschien over wat de CPU niet of onvoldoende aankan waardoor de snelheid toeneemt?
Mocht je een andere pc hebben staan dan kan je de kaart ook daarin even testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

1 hoe ziet je fan setup er uit. Ik neem aan dat je indeling als volgt is:

1 x fan achterkant boven, uitblazend (120mm of 140mm)
2 x fan aan voorkant (beneden) als intake (120mm of 140mm)
1 x fan op je CPU cooler dermate geplaatst dat deze of naar boven blaast of naar achteren blaast
1 x fan in je powersupply, met intake op de bodem die zijn warmte naar buiten blaast.

Daarnaast voldoende ruimte om lucht aan te zuigen aan de voorkant en ten minste 10 cm ruimte aan de achterkant om de warmte kwijt te kunnen. Zeker met deze warme dagen kan je niet genoeg fans hebben in je systeem. En alles kleiner dan 120mm is geen goede fan in een consumer build.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat er niet klopt, is dat de temperatuur met gesloten kast hoger is. Dit had lager moeten zijn, in de juiste kast met de juiste airflow.

Ik zou het dus daar zoeken. De fan in je voeding of eventueel een casefan. Kast goed dicht ook slotplaatjes gebruiken voor lege sloten en dan een flowrichting bv. voor beneden in achter boven uit. Als je kast een gatenkaas is, is dat je eerste oorzaak.

Eventueel kun je bv. een 8cm casefan door een langzamer draaiende 12cm fan vervangen, meer flow minder lawaai. Op die manier zou je hem, as is, met gesloten kast zeker rond de 60 moeten kunnen houden.

Uiteindelijk komt het er natuurlijk wel op neer dat je 'm gaat belasten en hij dus gaat opwarmen.

Als je niet voor het onderste uit de kan gaat, zou je ook nog de voor jouw kaar van toepassing zijnde tool kunnen gebruiken om m bv 10% onder te klokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahzriaz
Goede morgen,

Dank voor de reacties.
@0108daniel, ik weet niet of de GPU taken overneemt van de CPU. Al met al heb ik hier en daar wel een framedrop i.v.m. CPU bottleneck maar Shadow of mordor en The Witcher draaien best aardig op 60 FPS. Er komt op termijn een freesync monitor zodat ik geen V sync framedrops meer heb.

M.b.t. de air flow:
Heb 1 fan aan de voorkant als intake (140mm)
CPU fan blaast door Sytch mugen 2 Rev B.
Direct achter de Sytch Mugen zit de case fan (120mm) die lucht uit de kast blaast)

Airflow is beneden voor in, achter boven uit.
Kast is een Lancool PC-K58 en deze is wel een gatenkaan (voor en achter zitten gaatjes, boven is die open.)

Heb dit nu even afgedekt met papier om de air flow te versterken.
Haalt nog maar weinig uit.

Heb vanochtend nog wat getest met The Witcher 3 (GPU usage 100%)
- Fan speed vast gezet op 31% max temp circa 82C
- Fan speed vast gezet op 65% max temp circa 75C
- Fan speed vast gezet op 80% circa 73C
- Auto fan speed loopt nu op tot circa 80% en 73C
- Na het gamen gaat de temperatuur binnen één á 2 minuten minuut van 73C naar <40C.
- De ventilator loopt in circa 8 minuten van 80% naar 20% en gaat dan pas uit (dus 6 minuten blazen terwijl de temperatuur lager is dan 40C)

Volgens mij is de target temp 73C (reviews) maar de bijbehorende fanspeed zou circa 31% moeten zijn i.p.v 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Is er misschien een nieuwere bios voor je rx480 ? Of een van een andere fabrikant die je kan flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahzriaz
@ToFast , volgens MSI Live update geen nieuwe BIOS beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:29

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je met een open kast een beter temperatuur aan tikt is de airflow niet goed in je kast. De gpu krijgt geen koude lucht.

[ Voor 14% gewijzigd door Damic op 05-06-2017 21:12 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:03

nelizmastr

Goed wies kapot

Mijn RX480 deed dit eerst ook. Gek genoeg is het weg sinds ik weer Windows 7 draai, hoe overklaarbaar en onlogisch het ook is. Ik pakte meestal MSI afterburner en flikkerde de fan speed gelijk omlaag zodat-ie weer uit ging.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:25
Heb dezelfde kaart, wordt nu max 75 graden als ik een flinke gamesessie doe. Zit op zolder waar het nu met dit weer knetter heet is ook. Dusja zou bij mij daaraan liggen denk ik. Heb 2 fans aan de voorkant (air in) 1 aan de achterkant (air uit) en heb er 1 in het plafond van mn kast gemaakt (air uit) Die laatste fan heb ik sinds deze week pas erin gezet.
Vind de temps nog wel ok nu, zeker gezien de hitte op mijn zolder!!

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahzriaz
Hi @Korkss, hoe hard draait je GPU fan aan het einde van z'n flinke gamesessie? Temperatuur lijkt me netjes maar kaart hoort geen herrie te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Beide fans op de videokaart draaien? Zit de koeler vol stof?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-10 19:21
-The_Mask- schreef op maandag 5 juni 2017 @ 22:45:
Beide fans op de videokaart draaien? Zit de koeler vol stof?
Direct waar ik ook aan denk. In de wintermaanden zul je minder last hebben van de stof vergeleken de warmere zomer dagen.
Dan kan de airflow wel goed zijn, maar als de gpu koeler vol met stof zit dan schiet het niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahzriaz
Kaart is 3 maanden oud nagenoeg geen stof ophoping gezien (heb de ventilatoren niet verwijderd).
Nog snel even gecontroleerd maar beide fans draaien

Het is hier afgelopen week tussen de 25 en 30 graden binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:25
Ja als ik ff game en de kaart gaat richting de 75 graden, dan gaan de fans wel harder draaien. Ik hoor ze dan ook idd, maar niet alsof mn pc gaat opstijgen! Heb ook een headset op, dan hoor ik zelf sowieso niks.

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

Pagina: 1