Nieuw Netwerk aanleggen bij verbouwing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag tweakers,

Nieuw hier, en heb meteen een vraag om jullie advies:

Bezig met een grote verbouwing van ons nieuwe huis. Wil meteen ook een degelijk netwerk opzetten waar we jaren mee vooruit kunnen. Zeker mbt het internetgebruik van de kids...

Situatie;
Ouder pand met houten vloeren e.d.
20m lang, 6m breed en daarachter nog diepe tuin.
Binnenkomst van lijnen in de meterkast, en die zit helemaal voorin het pand IN de woonkamer.
5 slaapkamers op 1e verdieping.
5 kinderen waarvan er een aantal veel capaciteit gebruiken ivm online gamen.
Nu glasvezel van Telfort aanwezig.

Wat ik wil:
Mij lijkt het beste om naar alle slaapkamers cat5/6 utp te trekken zodat meeste gebruik (gamen) over een vaste lijn kan gaan.
In hele huis (en als het kan deel vd tuin) wil ik wel goede WiFi mbt de mobile devices en laptop in de woonkamer.
Misschien zelfs mogelijkheden inbouwen om internetgebruik te "scheiden" voor ons en de kinderen...?

Jullie advies en de mogelijkheden?

Thanks!
PS
Niet te veel afkortingen hè; ik ben geen kenner... :?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Ik denk dat je de aanleg moet opsplitsen in 2 fases. De aanleg van de bekabeling en leidingen is anders dan de inrichting van de apparatuur en de configuratie daarvan.

Fysieke aanleg
Het beste is om naar elke kamer in je huis een pijp te (laten) leggen voor netwerk. Dan heb je in elke kamer ten minste 2 aansluitingen en kun je iedereen voorzien van een snelle bekabelde verbinding. Mocht je plekken hebben waar meer apparatuur komt te staan, zoals een tv-hoek of iets dergelijks, dan kun je ervoor kiezen om meerdere leidingen daar naartoe te (laten) leggen.

Voor de wifi zou ik je nu ook nog alleen focussen op de plaatsing de aanschaf kan later. Zorg dat op 2 plekken in je huis (centraal van deze 2 delen) een aansluiting hebt voor een accesspoint. Dit kan een aansluiting aan het plafond zijn of op de muur, dit is net wat je zelf mooi vindt. Je kan ervoor kiezen om de aansluiting van een accespoint aan de tuinzijde wat verder naar de tuin te plaatsen voor betere dekking, of een extra kabel naar de tuin (bijvoorbeeld een schuurtje) te leggen.

Voor kabels kan je het beste voor CAT6 kiezen, dit is niet heel veel duurder dan CAT5e maar net iets toekomst bestendiger. Niet dat je met CAT5e te kort schiet op dit moment. Wil je in de toekomst goed zitten tot zeker 10 Gigabit netwerken zul je ervoor moeten kiezen om CAT6a te gebruiken. Maar dat ligt helemaal aan jouw wensen.

Inrichting
Voor een goede wifi kan je het beste werken met meerdere accespoints, in plaats van 1 accesspoint dat een heel sterk signaal uitzend. Een persoonlijke aanrader vind ik pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) die een geweldige prijs-kwaliteit verhouding hebben. Tevens hebben deze goede instel mogelijkheden om "sticking" van wireless devices te voorkomen.

Wel vraag ik me af waarom je internet gebruik wilt scheiden van de kinderen? Het is zeker mogelijk maar het nut ontgaat mij even :) Als alles bekabeld aangesloten zit heb je namelijk meer dan genoeg bandbreedte, mocht het internetgebruik de spuigaten uitlopen heb je nog steeds dezelfde limit van je internetverbinding. Je kunt netwerken scheiden door Virtual LAN toe te passen, dit is beschikbaar op 'managed' switches. Je moet dan ook een router hebben die dit ondersteund.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 15:32
Moet je nog stroom aanleggen in je tuin? Want dan zou je daar eventueel ook een kabel kunnen trekken voor een accespoint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Gouden regel:

Alles wat "vast' op één plek staat (lees: TV, Playstation, printer, PC, andere apparatuur) moet met een kabel aangesloten worden. Geen uitzonderingen.

De mobiele apparaten (iPad, tablet, telefoon, internetradio etc....) die mogen via WiFi.

Voor laptop geldt: indien er veel "overgepompt' moet worden, steek dan een kabel in de laptop (en zet WiFi kaart uit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zondag 4 juni 2017 @ 14:45:
[...]

Wat ik wil:
Mij lijkt het beste om naar alle slaapkamers cat5/6 utp te trekken zodat meeste gebruik (gamen) over een vaste lijn kan gaan.
Cat6 zoals hierboven gezegd. Inderdaad alles wat bedraad aangesloten kan worden ook bedraad aansluiten.

Relevante keuze die je moet maken:
- een grote switch in de meterkast (cq je technische ruimte) en vervolgens per apparaat een eigen poort in de muur en een kabel naar de meterkast. De 'professionele' oplossing, die verreweg makkelijkst is in beheer. Nadeel is dat je erg veel kabels moet trekken, meer dan je door de schamele paar loze leidingen die je in een doorsneehuis hebt kunt vrotten.
- in de meterkast een bescheidenere switch, dan één kabel per kamer, en op kamers waar je meerdere apparaten wilt gebruiken een losse switch. Is meer gepruts (en configuratie als die switches ingesteld moeten worden), kan meer kosten (1 grote switch kost minder dan 4 kleinere met zelfde specs), maar is qua kabels door muren in gemiddelde bestaande woning makkelijker/haalbaarder.
In hele huis (en als het kan deel vd tuin) wil ik wel goede WiFi mbt de mobile devices en laptop in de woonkamer.
Definieer "goede WiFi". Wat je nodig hebt hangt sterk af van je eisen. Om maar eens een paar dingen te noemen:
- webbrowsen (stelt weinig eisen anders dan dat je een verbinding hebt)
- video streamen vanaf internet (nog steeds niet veeleisend, maar verbinding moet stabiel zijn en minstens 15Mbps ofzo leveren (want streams 3Mbps per stuk), ook naar een crappy smartphone met enkele antenne)
- HQ video streamen vanaf thuisserver (eist forse bandbreedte, >25Mbps per stream, om veilig te zijn wil je overal 100Mbps kunnen halen)
- bellen over WiFi (bandbreedte is verwaarloosbaar, maar stelt zeer hoge eisen aan stabiliteit en aan handovers als je meerdere AP's hebt).

Geef aan wat je wilt, geven wij aan wat je nodig hebt.

Wat je sowieso wilt doen is vooraf een site survey, dus een dualband AP meenemen naar nieuwe woning, plaatsen waar je een AP denkt te willen hangen Ergens in de buurt van achtergevel op 1e verdieping zou m'n eerste insteek zijn. Dan meten hoeveel signaal je in iedere kamer (en in de tuin) overhoudt in beide banden. Zijn er kamers waar je <-65dBm meet? Probeer de AP te verplaatsen richting de plekken met slechtste signaal. Wordt het dan niet beter (andere plekken zwak)? Dan kan een tweede of zelfs derde AP nodig zijn. Maar met houten vloeren zou het - mits er niet teveel isolatie aanwezig is - mogelijk allemaal met een enkele AP gedekt kunnen worden, mits goed geplaatst.

Wel alvast de tip: nu je alles toch from scratch kunt inrichten, geen router met ingebouwde WiFi nemen, maar die functies scheiden. Router moet in technische ruimte, AP moet daar waar signaal het beste dekt. Dat is nagenoeg nooit zelfde plek. Beter een eenvoudige AP op de juiste plek dan een peperdure WiFi-router op de verkeerde.
Misschien zelfs mogelijkheden inbouwen om internetgebruik te "scheiden" voor ons en de kinderen...?
Zoals al gezegd, geef aan wat je hiermee wilt bereiken.

Als het gaat om te zorgen dat jouw data en verkeer gescheiden is dan die van hen, dan wil je VLANs en moeten inderdaad router en switches dat supporten.

Gaat het om bandbreedte beperken, dan wil je kijken naar QoS. Let wel dat de noodzaak hiervoor bij een dikke glasvezelverbinding doorgaans niet zo hoog ligt. Gaming verbruikt in ieder geval nauwelijks bandbreedte bedenk dat in de meeste landen de meeste mensen nog geen 4Mbps internetverbindingen hebben - een spel dat meer vereiste zou een veel te beperkt doelpubliek kennen, dus als er sprake is van bandbreedteproblemen komt dat meestal door up- en downloads van grote bestanden. Klassieker is Bittorrent. Veel Bittorrent clients staan per default op onbeperkt uploaden ingesteld. Als er meer geupload wordt dan je verbinding aankan stort de hele verbinding (up en down) in elkaar. Veel makkelijker dan prutsen met QoS op een router is om in de evt aanwezige Bittorrent clients in te stellen dat ze nooit meer dan een kwart van de totale upstream bandbreedte die je van je internetprovider krijgt mogen gebruiken.

Wil je kunstmatige regels mbt toegang tot internet instellen, dan moet je op zoek naar 'Parental Control'. Hou er echter rekening mee dat dit - naast didactisch discutabel - nogal riskant is als je zelf weinig van de materie snapt. Een kind met interesse in netwerken kan verbazingwekkend snel kennis vergaren, zeker met motivatie om opgelegde beperkingen te omzeilen. Voor je het weet heeft zij/hij touwtjes in handen... alleen overwegen als je ook bereid bent je erin te verdiepen en de wapenwedloop met je kinderen aan te gaan met kans op succes.

Paar andere dingen om mee te nemen:

- je noemt niets over (vaste) telefonie en televisie. Als je van plan bent die diensten te gaan gebruiken, neem dat mee in je netwerkplanning. Bedenk dat verschillende aanbieders verschillende technieken gebruiken. Vooral IPTV is een mijnenveld. Zonder al te diep erin te duiken: zorg als je een IPTV-aanbieder overweegt dat je router en switches allemaal zowel VLANs als IGMP snooping (werkend) ondersteunen. Je hebt ofwel de ene danwel de andere nodig, met beide kun je nog vrij IPTV-aanbieder kiezen.

- wist je dat je apparaten ook over netwerkkabels kunt voeden? Dat heet PoE (Power over Ethernet). Dat kan in jouw situatie voor minstens twee dingen nuttig zijn, namelijk een WiFi AP te hangen met maar één (netwerk)draadje eraan, en als je voor meerdere switches moet gaan, kun je switches nemen die via PoE gevoed kunnen worden (kijk bijv naar de Netgear GS105PE). Scheelt draadjes en een stekkeraansluiting die je beter voor andere dingen kunt gebruiken.

- meterkast helemaal voorin woning is mogelijk minder handig als technische ruimte (waar je hoofdswitch staat). Als er ruimte zat is EN er lopen al (loze) leidingen naar de relevante kamers, prima. Zo niet is het allicht moeite waard om te kijken of er bijv een ruimte onder de trap of ergens anders op handige locatie is waar je die kabels samen kunt laten komen. Dan wil je NTU (glasvezel"modem") in de meterkast laten, maar switch op die andere plek. Waar de router het beste kan staan moet je even bekijken. Als je in de meterkast meerdere aansluitingen nodig hebt, dan wil je de router daar hebben. Zo niet, dan bij de switch plaatsen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afgezien van bovenstaande goede adviezen. Als je aan het verbouwen bent. Trek zoveel mogelijk loze buizen. Hoe meer hoe beter hoe dikker hoe beter. Ik heb het bij een verbouwing zelfs met riolering gedaan, van die grijze PVC buizen.

Afgewerkt weet en ziet niemand het, en het kan je zoveel frustratie en ergernis schelen. Vergeet ook niet om alvast een draad in de buizen te leggen die je aanlegt, zodat het draden trekken nog makkelijker gaat.

Overigens ben ik het niet eens met het standpunt dat alle vaste apparaten bedraad moeten worden. De Samsung/Ziggo smart TV en bv de printer zit hier gewoon op wifi en afhankelijk van je situatie en de afstanden, is dat ook prima. Zonde om kabels voor te trekken.

Ook een goede is bv. kruislings onder de vloer in een kamer van die grijze rioleringsbuizen (5cm geloof ik) te leggen naar de hoeken van een kamer.

Moraal van het verhaal is; hoe meer buizen je in muren en voeren wegwerkt om makkelijk kabels te kunnen trekken, hoe blijer je daar in de toekomst van gaat worden, ongeacht wat er de komende 30 jaar nog aan bekabeling gaat komen.

Let ook op dat je officieel 240v en bv. netwerkkabels in separate buizen moet leggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2017 03:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bij een pand van 20 m lang en je modem in meterkast kan het wel eens niet zo handig zijn om alles naar de meterkast te trekken. Heb je ook een zolder? Voordeel van houten vloeren is wel dat als de plafonds eruit zijn je makkelijk leidingen neerlegt. Bedenk ook dat je ook met meerdere switches kan werken om je netwerk te distribueren. Dus kijk goed je hoeft niet alles naar 1 centraal punt te leggen mogen er ook meerdere zijn. Als je geld over hebt kan je er desnoods glas verbindingen tussen leggen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 5 juni 2017 @ 03:56:
Afgezien van bovenstaande goede adviezen. Als je aan het verbouwen bent. Trek zoveel mogelijk loze buizen. Hoe meer hoe beter hoe dikker hoe beter. Ik heb het bij een verbouwing zelfs met riolering gedaan, van die grijze PVC buizen.

Afgewerkt weet en ziet niemand het, en het kan je zoveel frustratie en ergernis schelen. Vergeet ook niet om alvast een draad in de buizen te leggen die je aanlegt, zodat het draden trekken nog makkelijker gaat.
+1 :)
Overigens ben ik het niet eens met het standpunt dat alle vaste apparaten bedraad moeten worden. De Samsung/Ziggo smart TV en bv de printer zit hier gewoon op wifi en afhankelijk van je situatie en de afstanden, is dat ook prima. Zonde om kabels voor te trekken.
Hou er rekening mee dat WiFi (op dezelfde apparaat) steeds slechter gaat presteren over de jaren. WiFi is een gedeeld medium en de toenemende hoeveelheid apparaten (IoT!) betekent dat er per apparaat steeds minder bandbreedte beschikbaar is, en daarnaast dat er meer ruis in het kanaal is. Nieuwere WiFi-standaarden doen daar eea aan, maar je bestaande TV gaat altijd zelfde specs houden en profiteert daar niet van mee.

Omgekeerd neemt bitrate aan videomateriaal toe. Netflix "HD" is maar 3Mbps gemiddeld. Dat kan inderdaad zowat elk WiFi-apparaat dat daadwerkelijk verbinding heeft met twee vingers in z'n neus. Maar als je straks een nieuwe 4k TV hebt met HDR support en fatsoenlijk materiaal daarvoor wilt streamen, dan heb je het over 25Mbps (broadcast quality) tot >60Mbps (blu-ray). Dat gaat die arme ingebouwde (vaak 2.4GHz SiSo) WiFi niet meer trekken, los van de drukte en interferentie :o
Ook een goede is bv. kruislings onder de vloer in een kamer van die grijze rioleringsbuizen (5cm geloof ik) te leggen naar de hoeken van een kamer.

Moraal van het verhaal is; hoe meer buizen je in muren en voeren wegwerkt om makkelijk kabels te kunnen trekken, hoe blijer je daar in de toekomst van gaat worden, ongeacht wat er de komende 30 jaar nog aan bekabeling gaat komen.
En juist daarom zorgen dat je TV-hoek ook ruim voorzien is. Al gebruik je het nu niet, het gaat ws een keer nodig worden. En dan ben je erg blij als je die buizen hebt :)
Let ook op dat je officieel 240v en bv. netwerkkabels in separate buizen moet leggen.
En dat is niet voor niets, bij kortsluiting kan er anders netspanning op je netwerkaansluitingen komen te staan, wat voor jou maar ook voor alle aangesloten netwerkapparatuur erg ongezond is. Als je kabels trekt doe het goed.

Als je echt geen andere opties hebt dan stroombuizen gebruiken, trek dan niet-geleidende netwerkkabels zoals glasvezel (kost minder dan je zou denken) of POF (Plastic Optical Fibre, bedoeld om makkelijker te zijn dan glas zonder nadelen koper, maar wel peperduur qua apparaten :o ).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:03
Verwijderd schreef op maandag 5 juni 2017 @ 03:56:

De 50mm afvoer/rioleringsbuis kan een beetje overdreven zijn maar gebruik inderdaad TEN MINSTE 3/4" (19mm) buis, en let enorm op de bochten, deze NIET te scherp maken (sws niet meer dan 90 graden, liefst een lange bocht), anders kom je in de problemen uiteindelijk met je kabels trekken.

Kruislings kan, of evt. een "ringleiding" maar zorg dat je goed weet hoe en wat ;)
Dit mag absoluut NIET!! Onder andere om de reden die @dion_b aangeeft, maar tevens ga je problemen krijgen met je verzekering.
Ook al zit daar het/geen probleem, maar ze zien het dan draaien ze er de kont voor weg om uit te keren, onder het mom: dit is beunhazerij dus de rest ook. Als een verzekering maar 1 reden kan vinden om niet uit te keren gebruiken ze die 7(8)7

Er is een uitzondering op deze regel en dat is wanneer je YMvK/XMvK kabel gebruikt door de buis heen i.c.m. UTP/Coax, dit om de reden dat dan "alles" dubbel afgeschermd is

In principe mag je zelfs geen luidspreker draden bij in 1 buis leggen met UTP omdat luidsprekers ook een wisselspanning gebruiken die gevaarlijk KAN zijn.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet beter lezen. Ik zeg dat hij de kabels in gescheiden buizen moet leggen.

Dat mag zeker WEL en MOET zelfs.

De rest; stel je doet het NIET. Als particulier installateur mag en kan dat gewoon. Als dan je huis abrand, ben je ook gewoon verzekerd, tenzij de verzekering hard kan aantonen dat het specifiek jouw verkeerd getrokken kabels waren die e.e.a. veroorzaakten.

Maar nogmaals: ik geef juist aan dat je gescheiden buizen moet gebruiken. Ik kan alleen niemand daartoe dwingen.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 05-06-2017 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:03
Verwijderd schreef op maandag 5 juni 2017 @ 16:54:
Je moet beter lezen. Ik zeg dat hij de kabels in gescheiden buizen moet leggen.

Dat mag zeker WEL en MOET zelfs.

De rest; stel je doet het NIET. Als particulier installateur mag en kan dat gewoon. Als dan je huis abrand, ben je ook gewoon verzekerd, tenzij de verzekering hard kan aantonen dat het specifiek jouw verkeerd getrokken kabels waren die e.e.a. veroorzaakten.

Maar nogmaals: ik geef juist aan dat je gescheiden buizen moet gebruiken. Ik kan alleen niemand daartoe dwingen.
Eens! Had indd ff te snel/fout gelezen.
Maar het is waarschijnlijk de TS wel duidelijk het mag niet bij elkaar.

Ook als particulier installateur mag je het niet doen, het gebeurt wel maar mogen is een ander verhaal. En als je dan bij je verzekering ook nog eens aangeeft dat je het indd zelf hebt gedaan krijg je alsnog het gezeik en dat ze niet uitkeren.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1