Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps4hgvgamer
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07-09 20:19
Mijn vraag
Hoe kan ik mijn temperaturen verlagen?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
MSI afterburner voor wat overclocken. I5 6600k op 4.4, scythe mugen 4, nzxt h440 NE met stock fans, en arctic silver 5 voor de koelpasta. Drivers op 17.10.1731, de nieuwste voor zover ik weet.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb al geprobeerd hem te undervolten en ik heb de koelpasta al vervangen (de koelpasta van MSI was echt verschrikkelijk 8)7). Voordat ik de nieuwe koelpasta had aangebracht probeerde ik de kaart voor de grap al wat te overclocken en ik had MSI afterburner dus ook al in de achtergrond draaien. Ik zag de temperaturen al snel naar de 90 C kruipen en ik zette hem dus gauw weer terug naar stock. Temperaturen kropen ook op stock naar de 90 en soms zelf 93 C! Koelpasta vervangen dus, op idle ging hij de eerste keer testen zelfs 8 graden naar beneden. Ik was helemaal blij want hij ging nu niet meer binnen 2 minuten naar de 90 onder load. Vanochtend (4-6) ging ik even een potje bf1 spelen en zag ik hem toch al weer naar de 90 gaan na een uurtje spelen. Hij deed er nu wel veel langer over om naar de 90 te gaan maar het liefste heb ik natuurlijk helemaal niet zulke temperaturen. Ik heb echt geen flauw idee wat ik hier nog meer aan kan doen, dus als 1 van jullie mij kan helpen zou dat echt geweldig zijn.

Alvast bedankt!

Foto's:
http://imgur.com/gallery/FBYcF

Beste antwoord (via Ps4hgvgamer op 04-06-2017 17:59)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ps4hgvgamer schreef op zondag 4 juni 2017 @ 14:46:
eerste foto was de pasta die ik te zien kreeg toen ik de pasta wou vervangen, 2e foto is nadat ik die troep ervan af had gehaald. ik zal nu de kast even openzetten, ik laat weten hoe het afloopt :*) .
Mmmh dat is niet standaard pasta vanuit het fabriek.
3 fans voorin en waar komt de warme lucht uit?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Zet je kast eens open en kijk eens wat je temps doen?

Trouwens wat meer uitleg bij die eerste 2 foto's gewenst.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps4hgvgamer
eerste foto was de pasta die ik te zien kreeg toen ik de pasta wou vervangen, 2e foto is nadat ik die troep ervan af had gehaald. ik zal nu de kast even openzetten, ik laat weten hoe het afloopt :*) .

[ Voor 21% gewijzigd door Ps4hgvgamer op 04-06-2017 14:47 . Reden: stukje vergeten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mischien de fancurve wat opschroeven? Auto fan speed willen nog wel eens een beetje laag zijn bij bepaalde gpu's/vendors.

Je zou het als je titels zoals bf1 die je gpu vol belasten je fan gewoon op 50/60/70 etc kunnen zetten heb je ook niet dat je fan steeds harder of zachter gaat.

Wat is je monitor 60hz,120hz, etc? Want als je 60hz screen hebt kun je ook je framelimiet tot 60 fps doen zodat je gpu niet onnodig extra frames zit te pompen.

Ik zie wel aan de foto's dat je kast redelijk volzit en de airflow niet al te goed kan zijn.

Denk altijd erom als je een kast koopt met een gpu wat geen blowerstyle koeling heeft ( die meeste reference design van gpu's ) dat de gpu dus de hitte in de kast blaast hoewel het wel beter koelt moet je wel een '' groot '' genoege kast hebben met airflow dus liefst 2 fans voorin de pc.

Ik raad ook kasten eigenlijk af die glas gebruiken want dat geleid minder goed de warmte dan gewoon een stalen/aluminium kast.

Gpu's zoals de r9 290/390 970/980(ti) 1070/1080ti etc produceren gewoon redelijk wat hitte ( meestal meer dan op de doos staat bij nvidia door gpu boost 3.0 die zichzelf verder overclockt dan de boost )

Maar zou je wat meer ( betere ) overzichtelijke foto's van je kast kunnen maken?

Pfff en die koelpasta van MSI weer, ze moeten is wat minder geld uitgeven aan reclame en meer aan hun spullen, tevaak als ik koelpasta heb vervangen bij mensen die een msi gpu hebben is het een echte hakjob...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps4hgvgamer
zit al op 100% bij 85 C, en dan klimt hij nog. Heb even getest met het sidepanel eraf, kwam niet hoger dan 66 C. Dan lijkt het dus toch de airflow te zijn. er zitten 3 fans voorin de kast en ik heb een 1440p freesync 70hz monitor, dus die limiteert de fps al automatisch.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ps4hgvgamer schreef op zondag 4 juni 2017 @ 14:46:
Mmmh dat is niet standaard pasta vanuit het fabriek.
3 fans voorin en waar komt de warme lucht uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps4hgvgamer
Ik heb de kaart overgenomen van iemand uit Friesland, weet niet of die er mee heeft geknutseld. Ik heb het vermoeden dat de warme lucht niet snel genoeg naar de achterkant wordt geblazen, even kijken of ik ook de rpm van de voorste casefans kan veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

HULP! MSI r9 390 richting 90 C
Iedereen met een vraagtopic wil hulp, dat op schreeuwerige wijze in je topictitel zetten leidt af, voegt niets toe en is dus ongewenst.

Zie ook:
Het algemeen beleid #quickstart

Titelfix:
"HULP! MSI r9 390 richting 90 C" -> "MSI r9 390 richting 90 C"

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps4hgvgamer
Oke, dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps4hgvgamer
Het bleek toch echt de airflow te zijn, heb de voorste 3 opgeschroefd naar 85% en ik heb geen temps gezien boven de 75, hartstikke bedankt Damic en Scott91!
Modbreak:Nog een tip: niet onnodig meerdere keren achter elkaar posten. Je kunt een bestaand bericht wijzigen met de 'Wijzig'-knop, en zelfs citaten toevoegen door bij de post van een ander op 'Quote' te drukken.

[ Voor 41% gewijzigd door dion_b op 04-06-2017 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi dat het zo simpel opgelost kon worden :)

75 graden is goed de 290/390 vinden het niet erg om rond max 85 te draaien, hoger zoals de 90 word het teruggeclocken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ps4hgvgamer schreef op zondag 4 juni 2017 @ 15:10:
Ik heb de kaart overgenomen van iemand uit Friesland, weet niet of die er mee heeft geknutseld. Ik heb het vermoeden dat de warme lucht niet snel genoeg naar de achterkant wordt geblazen, even kijken of ik ook de rpm van de voorste casefans kan veranderen.
Ik ga er even van uit dat je casefans voorin je kast als intake fans zijn geconfigureerd en dat ze dus koude lucht de kast in blazen? Indien niet dan moet je de fans omdraaien.
Pagina: 1