Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diaita
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-05 18:29
Geachte tweakers!

Mijn zus heeft een aantal jaren geleden een Macbook Air (13 inch, early 2014) gekocht en is er tot nu altijd heel tevreden mee geweest. Twee weken geleden belde ze me 's ochtends in paniek wakker - ik was nog een beetje slaapdronken - dat ze een vol glas met thee over haar toetsenbord had gestoten. Ik heb haar natuurlijk direct geadviseerd om hem zo uit als mogelijk te zetten en er rijst overheen te gooien.

De dag erna heb ik de laptop geïnspecteerd en wilde ik hem eigenlijk even openschroeven. Helaas hebben alle Macbooks tegenwoordig Pentalobe schroeven, en was er in de nabije omgeving geen enkele schroevendraaier te vinden. Aangezien ze wel een kortstondige laptop-oplossing wilde hebben, besloot ik om de laptop te proberen aan te zetten om zo de schade te vast te stellen. (Ik heb een jaar of twee geleden een glas Optimel over mijn Macbook Pro gegooid, en deze werkte na een dag drogen weer probleemloos). De laptop reageerde niet op de aan-knop, maar zodra we deze aan de stroom hingen startte deze probleemloos op. We kwamen er achter dat zodra je de laptop van de stroom haalde, deze weer uitviel. Uiteindelijk hebben we besloten dat ze haar Macbook maar zo moest gebruiken, totdat ik de hand kon leggen op een Pentalobe schroevendraaier.

Twee weken later kom ik weer thuis met een Pentalobe schroevendraaier. In de tussentijd heeft mijn zus haar laptop gewoon gebruikt en ze is ze verder geen problemen tegengekomen - op het accuprobleempje na natuurlijk. Ik heb zojuist haar Macbook opengeschroefd en geïnspecteerd op corrosie. Dit was iets lastiger dan met mijn eigen Macbook, aangezien thee niet zo'n mooi spoor op je moederbord achterlaat als een glas Optimel. Na de batterij ook losgehaald te hebben kom ik tot de conclusie dat de enige schade die ik kan vinden, een klein plekje bij de connector van de batterij is, waar zo'n 2-3 condensators gesprongen lijken te zijn. Mijn theorie is op dit moment dat het me onwaarschijnlijk is dat de batterij zelf kapot is, maar dat het probleem ergens in het circuit dat de stroomtoevoer van de batterij regelt zit.

Ik heb een aantal foto's gemaakt die hier te vinden zijn: http://imgur.com/a/SMPlY

Mijn vraag is dus of jullie nog aanknopingspunten zien om iets qua reparatie te doen, voordat ik mijn zus adviseer om een nieuw moederbord of een nieuwe laptop aan te schaffen. Hoewel ik technisch aangelegd ben, heb ik helaas geen beschikking over een ultrasoon bad of SMD-soldeer apparatuur of iets dergelijks.

Tips of adviezen worden zeer op prijs gesteld! Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:51
Een tip? Ga er niet zelf aan lopen schroeven maar informeer eerst eens of de inboedelverzekering iets kan betekenen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Wacht eens...eerst sta je rijst te adviseren wat echt compleet niets, 0,0, nada nut heeft, om vervolgens haar te adviseren om de laptop NIET aan te zetten, daarna ga jij zonder de laptop te reinigen de laptop WEL aan te zetten terwijl je weet dat er vloeistofschade is om zogenaamd "de schade vast te stellen" en ten slotte te zeggen dat je technisch aangelegd bent ? ;w

Voortaan overal netjes vanaf blijven, niemand meer voorzien van slechte adviezen en dit soort zaken over laten aan mensen/bedrijven die wel weten waar ze het over hebben. Breng deze weg naar een goede reparateur en geef ook eerlijk aan dat je hem hebt aangezet en open geschroefd en dat er waterschade is, vraag om een prijsopgave en probeer eerst wat de verzekeraar er van vindt en/of de prijsopgave het nog waard is om te herstellen.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Breezers: Je kunt natuurlijk ook gewoon eerst eens het verhaal lezen voordat je iemand verrot scheld. Misschien dat jij eens eenzelfde advies moet gaan opvolgen: bij dit soort issues wegblijven en niemand meer van slecht commentaar en advies voorzien (het schort nogal aan je technische kennis in deze). Dit gaat echt nergens over.

Het gebruik van rijst is geen slecht advies, het kan zeker wel effect hebben maar veel zal het niet zijn, dat heeft het alleen wanneer je het in een open geschroefde MBA doet omdat het dan wel alle vocht eruit kan krijgen. Dat drogen zul je een tijdje moeten doen, daarna kun je vaak prima weer de machine aan zetten omdat er geen vocht meer is die schade kan veroorzaken. Ik lees nergens in het verhaal hoe lang er is gewacht dus je vraag baseer je volledig op aannames (die wel eens heel fout kunnen zijn; er wordt in het verhaal een ander voorbeeld aangehaald waarbij nadrukkelijk een wachttijd van 1 dag wordt genoemd).

Wat je hier echter niet lijkt te weten maar wel behoort te weten alvorens je commentaar levert: het uit zetten van een machine bij vochtschade is nooit genoeg, je moet 'm geheel spanningsvrij maken. Dat is bij de MBA een lastige klus omdat de batterij intern zit en je dus eerst de bottomplate eraf moet halen. Die pentalobe schroeven zijn zeldzaam en niet iedereen heeft daar een schroevendraaier voor in huis liggen.

Ik heb zo'n akkefietje ook gehad op werk en daar heb ik niet mijn gereedschapsetje met pentalobe bitje en helaas ook geen rijst of een droogkamer tot mijn beschikking. Gevolg: ik had geen andere keus dan het ding uit te zetten en een stukje opengeklapt op z'n kant in de hoop er zoveel mogelijk vocht nog uit te krijgen. Thuis kon ik dan wel de machine open schroeven en de daadwerkelijke schade opnemen.

Moraal van het verhaal: je hebt niet altijd de benodigde tools bij je en in dit geval gaat het dan ook nog eens om iemand die geen technische kennis heeft, anders zou ze haar broer niet opbellen maar het zelf oplossen. Dat dwingt je tot bepaalde keuzes en gezien de omstandigheden is hetgeen wat de OP hier gedaan heeft de enige juiste weg. Besef dat zodra er vocht overheen gaat je eigenlijk al te laat bent. Alles wat je daarna doet is niet meer dan een (wanhopige) poging tot het beperken van de schade. In geval van de MBA is veelal het logic board stuk en wellicht ook de SSD. Vervanging is dan de enige oplossing waarbij je al snel op een 600 euro zit. De verzekering kan die pijn wat verzachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 21:08

SuBBaSS

-has Ryzen

Gelukkig dat hij het nog doet maar bij dit soort schade is het altijd de vraag voor hoe lang. Wel dapper dat je hem opengemaakt hebt. Dat heeft apple al een uitdaging op zich gemaakt.
Eerste advies is die zoals al eerder: (inboedel-)verzekering raadplegen.
Voor wat betreft de schade: klinkt logisch wat je constateert en merkt: problemen met gebruik op de accu en enige wat zichtbaar is is in componenten rondom de aansluiting.
Zoals je ziet is het logic board op zich al klein, maar die componenten zijn zonder juiste tools (en kunde) gewoon niet te repareren.

Op Youtube heb je bijv. Louis Rossmann die dit soort logic board repairs doet (bij apple is het meestal: logic board moet vervangen worden a minstens 500 euro). Erg interessant om te zien wmb. Die gebruikt wel altijd een microscoop, hetelucht soldeerstation en meer specifiek spul.

Tijdje geleden postte hij een video van een air met waterschade die hij fixt:
[YouTube: https://youtu.be/1Z9Zk3Q3cco]
Die was wel in wat slechtere staat trouwens. :X

En hier eentje speciek waarbij hij ingaat op het "charging circuit" van de air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diaita
De video van Louis Rossmann ziet er interessant uit! Maar gezien de huidige staat van de laptop en mijn gebrek aan dat soort leuke apparatuur lijkt het me vooralsnog onverstandig om me op dat terrein te begeven. Zijn er zaken in Nederland die op deze manieren met moederborden aan de slag gaan? In dat geval lijkt het me interessant wat zij kunnen betekenen. Ik ben er namelijk bang voor dat als ik deze bij een willekeurige repair shop inlever, ik de diagnose "kapot moederbord, geheel vervangen" krijg. Dat kan ik zelf namelijk ook nog, en is qua prijs op dit moment niet erg interessant.

Wat betreft inboedelverzekering zal ik bekennen dat ik er nog geen navraag op heb gedaan. Het feit is wel dat ze zelf de schuld heeft, en de polis schade door grove schuld niet dekt.

Alvast bedankt voor jullie suggesties in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 21:08

SuBBaSS

-has Ryzen

Diaita schreef op zondag 4 juni 2017 @ 16:47:
De video van Louis Rossmann ziet er interessant uit! Maar gezien de huidige staat van de laptop en mijn gebrek aan dat soort leuke apparatuur lijkt het me vooralsnog onverstandig om me op dat terrein te begeven. Zijn er zaken in Nederland die op deze manieren met moederborden aan de slag gaan? In dat geval lijkt het me interessant wat zij kunnen betekenen. Ik ben er namelijk bang voor dat als ik deze bij een willekeurige repair shop inlever, ik de diagnose "kapot moederbord, geheel vervangen" krijg. Dat kan ik zelf namelijk ook nog, en is qua prijs op dit moment niet erg interessant.

Wat betreft inboedelverzekering zal ik bekennen dat ik er nog geen navraag op heb gedaan. Het feit is wel dat ze zelf de schuld heeft, en de polis schade door grove schuld niet dekt.

Alvast bedankt voor jullie suggesties in ieder geval!
Heb zelf geen ervaring met soortgelijke bedrijven in nederland. Begrijp dat apple dit soort dingen niet toejuicht (heeft die Rossmann al een aantal rechtzaken overgevoerd, "the right to repair").
Voor zover ik weet krijgt hij de meeste boards sowieso toegestuurd dus dat lijkt me wel mogelijk. Van de ins en outs weet ik verder niet veel, behalve dat hij niet mag zeggen dat hij authorized repairs doet.
https://www.rossmanngroup.com/shipping/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:51
Diaita schreef op zondag 4 juni 2017 @ 16:47:

Een ongelukje is geen "grove schuld".

Of spreek jij ook je autoverzekering niet aan als je een aanrijding hebt die jouw schuld is?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diaita
Xander schreef op zondag 4 juni 2017 @ 17:00:
[...]

Een ongelukje is geen "grove schuld".

Of spreek jij ook je autoverzekering niet aan als je een aanrijding hebt die jouw schuld is?
Daar heb je gelijk in, denk ik. In dat geval zal ik haar even laten bellen, ben wel benieuwd hoe dit verzekeringstechnisch in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Als je er niet uitkomt met je verzekering kun je dit waarschijnlijk goed laten maken. Laat je niet verleiden tot een nieuw logic board, dat is vaak niet nodig. Er zijn in NL een aantal bedrijfjes die dit soort reparaties uitvoeren waaronder ikzelf.

PS Rijst is onzin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 10-09 20:41
@rvanpruissen Inderdaad, krijg vaak vochtschades binnen waarbij het product in de rijst licht. Het is altijd nog net zo nat. Bij vochtschade zsm naar een bedrijf waar ze direct beginnen aan de vochtschade (zijn zat repairs die hem een week op de plank leggen).

Zeker nu er steeds meer apparaten zijn en komen met IP68. Ik zie hier vaak vochtschades bij, alleen het vocht kan er niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Rijst werkt net zo goed als een droogkast: het gaat dus niet werken wanneer het water nog in het apparaat staat en het zal er ook niet voor zorgen dat je geen schade hebt. Het enige wat je hiermee doet is erger voorkomen en daarmee zorgen dat de reparatiekosten zo laag mogelijk zijn (voor zover dat kan). Feit is en blijft dat wanneer je vocht hebt, het al te laat is en je dus schade hebt.
Daarbij maakt het ook nog eens heel wat uit wat er aan vocht overheen is gegaan. Demi-water heb je liever dan thee met suiker.
Pagina: 1