Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe build steeds aan en uit bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• M-Miller
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-01 13:33
Beste Tweakers,

Ik heb afgelopen vrijdag mijn eerste build afgerond zonder problemen.

De eerste paar keer opstarten gingen zonder problemen, helaas bleef dit niet zo.
Wanneer ik hem nu opstart gaan alle case fans draaien, GPU fans & LED gaan aan, CPU fan gaat aan, maar de LED van de cpu koeler en de LEDs van het moederbord blijven uit. Dit duurt en paar seconden en dan schakelt de pc zichzelf uit. Dit herhaald zich tot wel 4x, hoewel soms mindere keren of helemaal niet.

Ik durf de pc eigenlijk niet te veel op te starten omdat ik bang ben dat het te veel druk legt op de onderdelen

Ik heb er eventueel een filmpje van maar ik weet niet of ik hier een youtube link mag plaatsen?

De onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 323,-€ 323,-
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 117,50€ 117,50
1Asus ROG STRIX-GTX1080-A8G-GAMING€ 571,-€ 571,-
1Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Zwart€ 84,49€ 84,49
1Microsoft Windows 10 Pro NL 64bit OEM€ 19,90€ 19,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1Corsair RM550x€ 91,25€ 91,25
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 152,51€ 152,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.486,65

RAM loopt nu op 2933 mhz, verder niks overclockt

Ik denk zelf dat het aan de voeding ligt aangezien het aantal keren aan/uit zo onregelmatig is?

Ik heb nog een oudere 600w voeding liggen, is het slim om deze op het systeem aan te sluiten of ligt het aan iets anders?

Ik heb de "hangen en opstartproblemen troubleshooter" al geraadpleegd maar ik zie nergens wat staan voor de onregelmatigheden die mijn systeem nu heeft.

Elke tip of hulp is welkom :)

Alle reacties

Verwijderd

Buiten de behuizing op de doos van het moederbord proberen in het bios te komen. Setup zo minimaal mogelijk dus één ram module en geen ssd/hdd.

• M-Miller
Thanks voor je tip, maar wat toon ik daar dan precies mee aan?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:30

nelizmastr

Goed wies kapot

M-Miller schreef op zondag 4 juni 2017 @ 14:56:
Thanks voor je tip, maar wat toon ik daar dan precies mee aan?
Dat je niet stiekem kortsluiting maakt met je kast doordat er een stuk metaal contact maakt met je moederbord waar dit niet hoort.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• M-Miller
nelizmastr schreef op zondag 4 juni 2017 @ 16:27:
[...]

Dat je niet stiekem kortsluiting maakt met je kast doordat er een stuk metaal contact maakt met je moederbord waar dit niet hoort.
Oke, dan ga ik dit morgen even proberen. Mocht dit niet werken, dan ligt het waarschijnlijk aan de voeding of mobo zelf?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:30

nelizmastr

Goed wies kapot

M-Miller schreef op zondag 4 juni 2017 @ 19:10:
[...]

Oke, dan ga ik dit morgen even proberen. Mocht dit niet werken, dan ligt het waarschijnlijk aan de voeding of mobo zelf?
Dat weet je pas als je beide verwisseld hebt. Je zal daarvoor dus minimaal een tweede exemplaar van een van beide moeten hebben. Als het je voeding niet is, kan het je bord zijn idd.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:03
Ik weet niet of je in bios kan komen maar probeer je geheugen eens op 2133mhz te zetten.
Je zegt dat het wel heeft gewerkt? Wat gebeurd er als je een cmos reset doet, staat in het boekje van je mobo dat moet.

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-10 01:30
Misschien een bios update doen als je in de bios komt?

Ik heb gisteren een 1700 met een msi moederbord geckocht en die ondersteunde nog niet eens XMP en startte heel langzaam op.

Met de laatste bios start ie echt veel beter op.

[ Voor 8% gewijzigd door ETHART op 04-06-2017 19:54 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Alle stroomconnectoren eens lostrekken en opnieuw vastklikken (ook atx). Afstandsbusjes moederbord in case wel gebruikt ? Lijkt echt op kortsluiting.

• M-Miller
JappieR schreef op zondag 4 juni 2017 @ 19:33:
Ik weet niet of je in bios kan komen maar probeer je geheugen eens op 2133mhz te zetten.
Je zegt dat het wel heeft gewerkt? Wat gebeurd er als je een cmos reset doet, staat in het boekje van je mobo dat moet.
ToFast schreef op zondag 4 juni 2017 @ 19:55:
Alle stroomconnectoren eens lostrekken en opnieuw vastklikken (ook atx). Afstandsbusjes moederbord in case wel gebruikt ? Lijkt echt op kortsluiting.
Ik heb nu RAM terug gezet naar 2133 mhz en alle kabels losgemaakt en opnieuw vastgeklikt.

Nu startte hij in 1x op, ik hoop dat het gefixt is maar het zou zomaar eens een toeval treffer kunnen zijn. De ene keer gaat hij 4x aan/uit bij het op starten en de andere keer werkt hij meteen.

Ik probeer het over een uurtje nog eens.

• M-Miller
ETHART schreef op zondag 4 juni 2017 @ 19:52:
Misschien een bios update doen als je in de bios komt?

Ik heb gisteren een 1700 met een msi moederbord geckocht en die ondersteunde nog niet eens XMP en startte heel langzaam op.

Met de laatste bios start ie echt veel beter op.
De bios die ik heb is nu versie F6, ik zie dag er een week geleden een nieuwe versie is uitgekomen, F7a. Bij de versie F7a staat wel dat het een Beta versie is. Misschien slim om te wachten totdat het geen Beta meer is?

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat het mobo een paar keer opnieuw opstart als je iets in het bios (of qua hardware) hebt veranderd gebeurt wel vaker, doet de mijne ook. Als je dat zijn gang laat gaan start hij uiteindelijk normaal op en zou het niet meer moeten gebeuren.

• M-Miller
Het lijkt gefixt, pc startte gister avond en vandaag in 1x op, vanmiddag Ram weer op 2933mhz proberen te krijgen, zodra hij dan weer moeilijk gaat doen weet ik dat het daar aan ligt.

Bedankt allemaal!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
@M-Miller Ryzen heeft wat issues (gehad) met hogere RAM snelheden. Het is daarom zeer aan te raden om voor jouw Gigabyte moederbord bios versie F6 te flashen - deze bevat de CPU AGESA 1004a update die vanuit AMD is gekomen. Kortgezegd bevat deze update veel verbeteringen omtrent RAM comptabiliteit.

Flash uiteraard alleen je bios als je PC stabiel is (dus RAM op 2133 mhz instellen) en als je weet wat je doet. Het is vandaag de dag niet ingewikkeld meer, maartoch :)

• M-Miller
stin00 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 10:02:
@M-Miller Ryzen heeft wat issues (gehad) met hogere RAM snelheden. Het is daarom zeer aan te raden om voor jouw Gigabyte moederbord bios versie F6 te flashen - deze bevat de CPU AGESA 1004a update die vanuit AMD is gekomen. Kortgezegd bevat deze update veel verbeteringen omtrent RAM comptabiliteit.
Ik ga mij er even in verdiepen, maar ik denk dat het wel goed komt. Thanks!
Pagina: 1