Welke tool in ArcGIS?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:15
Vraagje over een functie in ArcGIS: ik ben bezig met een analyse van de grenzen van bebouwde kommen. Daarbij heb ik een standaardkaart met plaatsvlakken gebaseerd op de komborden rondom dorpen en steden waartussen lijnen getrokken zijn om zo de grens van de bebouwing aan te geven.

Als tweede wil ik nu graag op basis van de CBS vierkantstatistiek een kaart maken op basis van het aantal inwoners per 100x100 (vierkant). Die vierkanten wil ik graag samenvoegen tot een plaatsvlak, waarbij de grens (in een vloeiende lijn, in plaats van de rechte lijnen langs alle vierkanten) gebaseerd wordt op een minimum aantal inwoners per hectare.

Het doel is dus eigenlijk om gebieden die wel binnen de bebouwde kom vallen, maar eigenlijk een veel lagere dichtheid aan inwoners hebben er uit te filteren om zo tot een alternatieve grens van een dorp of stad te komen.

Concreet: welke tool gebruik ik om de vierkanten tot één vlak te maken, hier een filter op toe te passen dat alleen de vierkanten aan de rand die voldoen aan de voorwaarde van een minimum aantal inwoners mee te nemen, en de buiten lijn/grens vloeiend te maken?

Hopelijk ben ik helder genoeg ;)

Cities aren't loud, cars are loud

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07:40
Ben benieuwd hoeveel GIS kennis er op tweakers zit. Zelf heb ik die in ieder geval niet maar ben wel getriggered door je vraag. Mijn eerste reactie was: gebruik de kaartcatalogi van het Kadaster: pdok.nl

Die leveren diverse definities van 'bebouwde kom' mee met hun gratis kaarten.

Na wat googelen begrijp ik echter dat er niet een eenduidige definitie van ' bebouwde kom' is.

Als ik je vraag goed begrijp wil je een nieuwe definitie toevoegen. Niet op raster niveau maar met polygonen. Volgens mij kost dat vooral veel rekenkracht. Ben benieuwd naar de reacties van experts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:15
Guy Treepbush schreef op zondag 4 juni 2017 @ 13:51:

Na wat googelen begrijp ik echter dat er niet een eenduidige definitie van ' bebouwde kom' is.

Als ik je vraag goed begrijp wil je een nieuwe definitie toevoegen. Niet op raster niveau maar met polygonen. Volgens mij kost dat vooral veel rekenkracht. Ben benieuwd naar de reacties van experts.
Precies dat, er is geen eenduidige definitie en (ik ben met een afstudeeronderzoek bezig) het blijkt dat er toch veel regels en wetten maar ook (ruimtelijk) beleid op de bebouwde kom gebaseerd is. Aanleiding van het onderzoek is overigens de verstedelijking op mondiaal niveau, waarbij de definitie van een stad een lastige is.

Ik ben dus inderdaad op zoek naar een eigen definitie van de bebouwde kom (dorp, stad) en wil dat graag doen aan de hand van de dichtheid van inwoners en daarnaast aan de hand van de dichtheid van gebouwen. Het gaat me er niet om of dat een betere definitie van de bebouwde kom is of kan zijn, maar hiermee wil ik juist aantonen dat een andere definitie voor andere uitkomsten op het gebied van bijvoorbeeld ruimtelijk onderzoek zorgt. De cijfers van verstedelijking zijn namelijk in het ruimtelijk beleid een belangrijke peiler, maar is de onderbouwing ervan (met behulp van de huidige definitie van de bebouwde kom) wel een goede?

Ik ben zelf erg benieuwd naar de uitkomsten, helaas ben ik niet zo'n held met GIS 8)7

Cities aren't loud, cars are loud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy Treepbush
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07:40
Wellicht even contact zoeken met het Kadaster? Die willen vast meedenken en ze hebben hier vast overna gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nerz101
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-08 15:16
Wellicht heb je al een antwoord, ik zie het topic nu net pas voor het eerst.

Een simpele methode om jouw vraag te beantwoorden (in GIS) is om een Select By Location (Are within the source layer feature) te doen en daarmee alle CBS vierkanten binnen de bebouwde kom te selecteren. Vervolgens kun je binnen deze selectie een nieuwe selectie maken met een minimum inwoner aantal.

Hiermee heb je, simpelweg, alle CBS vakken binnen de bebouwde kom met een minimum inwoner aantal te pakken.

Indien je alleen op zoek bent naar de CBS vakken langs de grenslijn (aan de binnenkant) van de bebouwde kom:
Maak een buffer aan de binnenrand van de bebouwde kom ( bijvoorbeeld zo: https://support.esri.com/en/technical-article/000011497 ). Doe een Select By Location zoals eerder genoemd en krijg hiermee alle CBS vakken die binnen een aangegeven bereik van de grens liggen (binnen de bebouwde kom). Hierna kun je vervolgens opnieuw een selectie doen m.b.t. een minimum inwoner aantal.

Is dit wat je bedoelde?

Ik vond dit topic toevallig nadat ik uit nieuwsgierigheid zocht naar GIS gerelateerde topics. Eigenlijk jammer dat het onderwerp vrijwel afwezig is op Tweakers.

[ Voor 3% gewijzigd door nerz101 op 17-01-2018 09:29 ]