Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Onderzoek naar online gaming en offline vriendschappen

Pagina: 1
Acties:

• Trufox
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-06-2024
Beste Tweakers (toestemming voor het plaatsen van dit topic is verleend door de moderatoren van Spielerij, zoals Grotman,

Het is een alledaagse gedachte dat het geluk van mensen voor een groot deel afhangt van hun sociale contacten zoals vrienden en familie. Vriendschappen verhogen niet alleen het psychosociale welzijn, maar gaan ook affectieve aandoeningen zoals depressie tegen. Kortom, ze zijn essentieel voor ons leven en mentale gezondheid. Het hebben van hechte vriendschappen is dan ook essentieel voor een kwalitatief hoogwaardig leven (De Klerck, 2017). Nu bestaat de gedachte in onderzoek dat online gamen ofwel een negatief ofwel een positieve invloed heeft op de bestaande sociale relaties, zoals vriendschappen. Sommige onderzoeken stellen dat mensen online vrienden maken of hun offline vrienden naar de online context brengen. Andere onderzoeken stellen dat bestaande offline vriendschappen achteruit gaan en dat mensen deze vriendschappen inruilen voor online vriendschappen. Waar wel consensus over is gevonden in dit soort onderzoek is dat het hebben van hoogwaardige offline vriendschappen, of deze nou deels in de online context zijn of niet, een positieve uitwerking heeft op het welzijn van de persoon in ruime zin.

Het is daarom een belangrijke vraag om de relatie te bekijken tussen online gamen en de kwaliteit van offline vriendschappen. Je moet tussen de 18 en 26 jaar (dus 18 tot en met 25 jaar) zijn om mee te doen. Je mag ook meedoen als je helemaal geen (online) games speelt. De survey is in het Engels en zal ruim genomen zo'n 10 minuten kosten om in te vullen, daarnaast is het volledig anoniem. De verkregen data wordt vertrouwelijk behandeld en niet gedeeld met derden. Participatie is natuurlijk op vrijwillige basis en je mag stoppen met deelname op elk gewenst moment.

De resultaten zullen natuurlijk (achteraf) gedeeld worden. Deze zullen in de loop van de maand juni duidelijk worden. De deadline van de dataverzameling is 8 juni 2017. Daarnaast heb ik, om dit nogmaals te onderstrepen, toestemming van de moderatoren van "Spielerij" gekregen om deze thread te plaatsen. Tot de resultaten helemaal bekend zijn zal ik me niet te veel mengen in een eventuele discussie.

https://survey.fss.uu.nl/index.php/518714/lang-en

In elk geval heel erg bedankt voor het lezen en wellicht ook voor het deelnemen!

[ Voor 38% gewijzigd door Trufox op 04-06-2017 19:36 ]

• Trufox
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-06-2024
Mijn eigen ervaring is dat ik in mijn gevoelige puberale periode veel tijd kwijt was aan gamen. Ik speelde zoveel als ik kon, gedurende weekdagen zo'n 6-8 uur per dag en gedurende weekenden misschien wel meer dan 10 uur per dag. Ik had vrienden in World of Warcraft, vanuit het echte leven. Maar ja... wat stelden die vrienden nou voor? Zelfs gedurende die tijd was ik er niet blij mee, maar wel dankbaar dat er toch wel wat mensen waren die ik als vrienden kon zien. Een blij persoon was ik destijds dan ook niet echt, wellicht dat ik mij daarom ook zo stortte op games.

Nou ken(de) ik genoeg mensen die hun vrienden meenemen naar online games, en ook echt wel blij met hun leven lijken te zijn. Het lijkt misschien wel zo dat frequentie iets te maken heeft met de waardering van andere dimensies van het leven, zoals vriendschap. Als je kijkt naar een heroïneverslaafde, die zijn hele dag in teken stelt van het verkrijgen van zijn "hit" is het niet gek dat hij geen vrienden over houdt. Is dit ook zo bij gameverslaafden? Of is er helemaal geen relatie tussen gaming en kwalitatieve afbrokkeling van andere aspecten in het leven? Zo zijn er namelijk dus ook genoeg mensen die wegvluchten in games van het echte leven, maar daar juist een fijn leven hebben. Moeilijk onderwerp. Als iemand dus iets wilt inbrengen, wees vrij!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik mag niet meedoen met het onderzoek want ik ben al 51.... :o

Maar dan ook maar een stukje ervaring meedelen, misschien kan je dat alsnog meenemen. Ik heb in die 5 decennia ook veel vrienden gehad, maar ben ze ook weer kwijtgeraakt om verschillende redenen zoals drukte in het werk, vrienden die een gezin of carrière starten, verhuizingen et cetera.

Op een gegeven moment begon ik me met online gamen bezig te houden en had ik collega's die dezelfde games (Battlefield etc.) speelden. Op een gegeven moment werden dat ook vrienden en spraken we elkaar ook 's avonds over Teamspeak en hielden we LAN parties. Maar ook dat verwaterde helaas en werd het een tijdje stil qua vriendschappen.

Dat duurde echter niet heel lang, want BF3 kwam uit waarna ik met mede GoT leden begonnen ben met GoTBF3.nl wat ondertussen niet meer bestaat maar uiteindelijk uitkwam op de BuG community. Nu na 6 jaar hebben we een leuke vriendengroep die elkaar dagelijks spreken op Teamspeak en dat niet alleen om te gamen maar voor alles en nog wat. Zoals echte vrienden doen.

En waarbij we ook steeds meer offline samen bezig zijn en leuke dingen doen zoals BBQén, met een groepje naar Zandvoort gaan, met de Tweakers Expess mee etc. etc.

TLDR:

Veel oude offline vrienden verloren in mijn leven maar er even zovele nieuwe bij gekregen online die ook weer offline vrienden geworden zijn :)

Specs