Hallo iedereen! 
Nadat mijn huidige workstation ongeveer een 2-tal weken geleden spijtig genoeg de geest gegeven heeft, ben ik er op uit om deze maand een nieuwe high end workstation/gaming pc ineen te zetten.
Daarvoor wou ik jullie hulp inschakelen. Sinds mijn laatste build 6 jaar geleden zijn er al heel wat veranderingen, en door alles wat op een afstand te volgen is het nogal een chaos om mijn weg te vinden in de hele resem nieuwe producten.
Hopelijk willen jullie wat tijd spenderen aan een goed advies, dit zou mij heel wat tijd besparen en mij enorm vooruit helpen!
Without further ado, het doel van de PC:
1) Workstation voor werkgerelateerde zaken:
Ik ben software tester van beroep waardoor ik enorm veel multitask.
Ik run een virtual machine voor mijn automatisatie tests, gebruik verschillende software voor rapporten op te stellen, heb verschillende word/excel instances openstaan, wat programmeren, video recording, tabbladen in internetbrowsers openen als een gek, etc...
2) Workstation voor hobby:
Zbrush/3DSMax/Keyshot/Unreal/etc..
3) Gaming
Naar welke ervaring ben ik op zoek:
-Werkgerelateerde zaken kunnen uitvoeren, terwijl er een render draait op de achtergrond met nog wat hobbygerelateerde software in de achtergrond open, en dat ik nog wat bijkomende zaken doe.
-No work without play, kunnen gamen zonder mij te hoeven zonder maken over of ik 1 of 2 setting moet loweren om een goede game ervaring te hebben is een pluspunt voor mij.
-Heel belangrijk voor mij: WIFI, maakt niet uit of dit onboard is of extern.
Wat intresseert mij niet:
-Overclocken
Wat gebruik ik van randapparatuur momenteel:
-2 27 inch monitoren (beide 1440p)
-Printer/Scanner
-DAC + 2 Headsets (1 voor mijn audiofiel kantje, 1 voor VOIP gesprekken)
-Keyboard + Muis
Welke componenten wil ik zeker:
1) Grafische Kaart: GTX1080 ti (Merk maakt mij niet uit)
Waarom een TI? Alhoewel ik besef dat dit voor 1440p gewoon overkil is, heb ik heel recent mijn zinnen gezet om een ultrawide aan te schaffen. Op die resolutie kan de extra power wel van pas komen voor ease of mind gaming voor de komende jaren.
2) Geheugen: minimum 32GB, de andere specificaties laat ik aan jullie over
3) Processor: Ryzen 1800x
Voorbeeldlijst van een build die ik zou samenstellen:
Over de volgende componenten had ik nog graag advies gekregen:
1) Voeding: Is het wattage voldoende om deze build op full load to kunnen voorzien?
2) SSD/M.2
3) CPU Koeler: Momenteel heb ik gekozen voor de Scythe Mugen, aangezien deze redelijk stille specificaties had. Zou een 120/140mm AIO koeler over the top zijn voor mijn gebruiksdoeleinden? Aangezien overclocken niet iets voor mij is.
4) Moederbord: Het moederbord vind ik het moeilijkste om te kiezen. Wat ik vooral zoek: een no-nonsense bord van goede kwaliteit. Dingen zoals een bios reset switch zijn misschien handig maar denk ik niet aan mij besteed. Momenteel heb ik de MSI Gaming Pro Carbon AC versie staan dat nog moet gereleased worden sinds deze WIFI heeft.
Wat is jullie mening over een goed AM4 bord dat momenteel op de markt is?
5) Geheugen: Is dit overkill? Ik heb 3200Mhz genomen sinds de Ryzen processor hier wel kan van profiteren.
Budget: 2500 incl BTW (zit nog maximum 100-200 rek op)
Alvast alle mensen bedanken die hier even willen mee brainstormen!
Nadat mijn huidige workstation ongeveer een 2-tal weken geleden spijtig genoeg de geest gegeven heeft, ben ik er op uit om deze maand een nieuwe high end workstation/gaming pc ineen te zetten.
Daarvoor wou ik jullie hulp inschakelen. Sinds mijn laatste build 6 jaar geleden zijn er al heel wat veranderingen, en door alles wat op een afstand te volgen is het nogal een chaos om mijn weg te vinden in de hele resem nieuwe producten.
Hopelijk willen jullie wat tijd spenderen aan een goed advies, dit zou mij heel wat tijd besparen en mij enorm vooruit helpen!
Without further ado, het doel van de PC:
1) Workstation voor werkgerelateerde zaken:
Ik ben software tester van beroep waardoor ik enorm veel multitask.
Ik run een virtual machine voor mijn automatisatie tests, gebruik verschillende software voor rapporten op te stellen, heb verschillende word/excel instances openstaan, wat programmeren, video recording, tabbladen in internetbrowsers openen als een gek, etc...
2) Workstation voor hobby:
Zbrush/3DSMax/Keyshot/Unreal/etc..
3) Gaming
Naar welke ervaring ben ik op zoek:
-Werkgerelateerde zaken kunnen uitvoeren, terwijl er een render draait op de achtergrond met nog wat hobbygerelateerde software in de achtergrond open, en dat ik nog wat bijkomende zaken doe.
-No work without play, kunnen gamen zonder mij te hoeven zonder maken over of ik 1 of 2 setting moet loweren om een goede game ervaring te hebben is een pluspunt voor mij.
-Heel belangrijk voor mij: WIFI, maakt niet uit of dit onboard is of extern.
Wat intresseert mij niet:
-Overclocken
Wat gebruik ik van randapparatuur momenteel:
-2 27 inch monitoren (beide 1440p)
-Printer/Scanner
-DAC + 2 Headsets (1 voor mijn audiofiel kantje, 1 voor VOIP gesprekken)
-Keyboard + Muis
Welke componenten wil ik zeker:
1) Grafische Kaart: GTX1080 ti (Merk maakt mij niet uit)
Waarom een TI? Alhoewel ik besef dat dit voor 1440p gewoon overkil is, heb ik heel recent mijn zinnen gezet om een ultrawide aan te schaffen. Op die resolutie kan de extra power wel van pas komen voor ease of mind gaming voor de komende jaren.
2) Geheugen: minimum 32GB, de andere specificaties laat ik aan jullie over
3) Processor: Ryzen 1800x
Voorbeeldlijst van een build die ik zou samenstellen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Ryzen 7 1800X Boxed zonder koeler | € 501,- | € 501,- |
| 1 | MSI X370 Gaming Pro Carbon AC | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080Ti Xtreme Edition 11G | € 797,- | € 797,- |
| 1 | WD Blue SSHD (2,5"), 1TB | € 124,99 | € 124,99 |
| 1 | Phanteks Enthoo Evolv ATX Zwart | € 171,- | € 171,- |
| 1 | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 51,- | € 51,- |
| 1 | G.Skill Trident Z F4-3200C15D-32GTZSK | € 387,50 | € 387,50 |
| 1 | be quiet! Dark Power Pro 11 650W | € 160,- | € 160,- |
| 1 | Crucial MX300 2,5" 525GB | € 152,51 | € 152,51 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.345,- | |
Over de volgende componenten had ik nog graag advies gekregen:
1) Voeding: Is het wattage voldoende om deze build op full load to kunnen voorzien?
2) SSD/M.2
3) CPU Koeler: Momenteel heb ik gekozen voor de Scythe Mugen, aangezien deze redelijk stille specificaties had. Zou een 120/140mm AIO koeler over the top zijn voor mijn gebruiksdoeleinden? Aangezien overclocken niet iets voor mij is.
4) Moederbord: Het moederbord vind ik het moeilijkste om te kiezen. Wat ik vooral zoek: een no-nonsense bord van goede kwaliteit. Dingen zoals een bios reset switch zijn misschien handig maar denk ik niet aan mij besteed. Momenteel heb ik de MSI Gaming Pro Carbon AC versie staan dat nog moet gereleased worden sinds deze WIFI heeft.
Wat is jullie mening over een goed AM4 bord dat momenteel op de markt is?
5) Geheugen: Is dit overkill? Ik heb 3200Mhz genomen sinds de Ryzen processor hier wel kan van profiteren.
Budget: 2500 incl BTW (zit nog maximum 100-200 rek op)
Alvast alle mensen bedanken die hier even willen mee brainstormen!
[ Voor 47% gewijzigd door Freez1n op 04-06-2017 11:51 ]