7700k vs 6800k

Pagina: 1
Acties:

• koen!
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-01 23:12
hey,

voor een leuke discusie :P

ik ben vanplan om me huide cpu een upgrade te geven ( 4690k)

maar zit te twijfelen tussen een:

- 7700k
- 6800k
- of leuke sugesties

ik game wel en ook best wel zware games (forza gta bf1 noem het maar op en me gpu is goed genoeg gtx 1070 gaming x _/-\o_

de 7700k is natuurlijk de king van het gamen maar omdat ik student ict ben vind ik het ook wel lekker om wat extra cores te hebben voor me vm's of andere zaken

groeten

koen :)

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:05
Besef je wel dat je ook een nieuw moederbord nodig hebt en nieuw geheugen indien je naar een van die CPU's zou upgraden?

[ Voor 23% gewijzigd door SgtElPotato op 03-06-2017 23:18 ]

Zucht...

Verwijderd

Voor gaming is de 7700K beter of kijk eens naar Ryzen als je toch een nieuw mobo en ram moet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen in de ...fora

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• koen!
Ja ik weet dat ik nieuw moederbord nodig heb en nieuw ram ;)

Ja ryzen i dunno... het is wel intressant hmm

Maar zag laast dat de 6800k ook niet slecht in gamen presteerd. :)

Maar heeft het dan nog zin om op de skylake x te wachten? Die gaan weer in 2066 socket he?

• tt2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01-12-2025
Nu ryzen uit is zou ik eerder voor een 1700 of een 1700X gaan kijken, want je krijgt veel meer performance voor je geld

• koen!
Valt nog wel mee hoor... 1700x is 380 en 6800 is 410 €

Nou heeft ryzen mee cores maar intel is dan weer hoger geklokt

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:09
Je zou een Core i7-4790K in je systeem kunnen doen. Tweedehands zou je er eentje moeten kunnen kopen voor ongeveer €170.

Zo'n i7 doet het een stuk beter dan je i5, helemaal als het op minimum fps aankomt.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• koen!
nee dank je wil toch wel wat beter ;)

maar bedankt :)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:09
Als het puur om gaming ging dan was de beslissing makkelijk. Maar omdat je ook 'vm's en andere zaken' hebt waarbij meerdere cores gewenst zijn, is de Ryzen 7 de beste optie.

Socket 1151 krijgt Coffee Lake als opvolger van Kaby Lake en zou 30% betere prestaties neerzetten en een hexacore hebben. Echter komt die pas op z'n vroegst aan het einde van dit jaar uit.

Socket 2011-3 is dood. Intel heeft socket 2066 al aangekondigd en processoren gepresenteerd en ook zijn er al moederbord getoond. Echter is het nogal een rommelig platform (zie Linus Tech Tips' video erover op youtube) en is volgens mij ook niet exact bekent wanneer het allemaal beschikbaar is (zal waarschijnlijk eind Juni of later zijn).

Nogmaals, met jouw wensen is de Ryzen 7 een goede keuze.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

koen! schreef op zondag 4 juni 2017 @ 12:58:
Valt nog wel mee hoor... 1700x is 380 en 6800 is 410 €
En dan nog het moederbord welke bij de 6800k minimaal €200,- kost.

Verwijderd

koen! schreef op zondag 4 juni 2017 @ 13:19:
nee dank je wil toch wel wat beter ;)
Dan moet je ook geen i7 7700K overwegen, het verschil tussen een i7 4790K en i7 7700K is namelijk vrij klein.

• koen!
Verwijderd schreef op zondag 4 juni 2017 @ 14:59:
[...]

Dan moet je ook geen i7 7700K overwegen, het verschil tussen een i7 4790K en i7 7700K is namelijk vrij klein.
.............................................................................................................................

u sure check eerst even je bronnen please :)

ddr4 is daar ook mee gebonden he en 20 fps in games vind ik toch wel een groot verschil ;)

• koen!
Verwijderd schreef op zondag 4 juni 2017 @ 14:35:
[...]

En dan nog het moederbord welke bij de 6800k minimaal €200,- kost.
good point 100 € voor een moederbord van amd hmm toch maar even kijken :)

thnx

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
koen! schreef op zondag 4 juni 2017 @ 15:15:
[...]

.............................................................................................................................

ddr4 is daar ook mee gebonden he en 20 fps in games vind ik toch wel een groot verschil ;)
Dat ligt er maar net aan of je het hebt over 20fps vs 40fps of 100fps vs 120fps.

En om nou 400+ euro uit te geven voor enkele tientallen procenten meer prestatie...

The devil is in the details.

• koen!
maar had al aangegeven dat ik een triple A gamer ben dus de laatste titles...

ik neem aan dat ik niet 120 fps krijg als ik de laatste games op ultra run dus dan zijn die 20 fps extra wel lekker :P

• SgtElPotato
[...]

20FPS kan een groot verschil zijn, maar is dat enkele honderden euro's waard?

Zucht...

• koen!
4790k is nieuw 380 euro daar heb ik een 1700x voor he,,,

• Hahn
  • Nu online
koen! schreef op zondag 4 juni 2017 @ 15:22:
4790k is nieuw 380 euro daar heb ik een 1700x voor he,,,
4790k is een processor van 3 generaties geleden, die moet je nu natuurlijk niet meer nieuw kopen.

• koen!
ja maar dan weet ik niet wat er mee gekloot is aan overklokken enzo

hou er wel van om een nieuwe cpu te kopen.

en daarbij wil ik wel een upgrade doen waar ik even nee vooruit kan

ik ga dan een cpu kopen van 3 generaties geleden he...

• Hahn
  • Nu online
:? Ik zeg ook niet dat je 'm tweedehands moet gaan kopen.

Als je per se een nieuwe processor koopt, dan zou ik nu de nieuwste generatie kopen. Maar aangezien de 4690k die je nu hebt nog steeds goed mee kan komen, zou ik zelf geen nieuwe processor kopen. Maar doe wat je niet laten kan.

• koen!
ik koop een nieuwe cpu omdat deze het niet bijhoud....

dat is de hele reden van deze topic XD

• SgtElPotato
koen! schreef op zondag 4 juni 2017 @ 15:25:
ja maar dan weet ik niet wat er mee gekloot is aan overklokken enzo

hou er wel van om een nieuwe cpu te kopen.

en daarbij wil ik wel een upgrade doen waar ik even nee vooruit kan

ik ga dan een cpu kopen van 3 generaties geleden he...
Dan zou ik de 7700k kopen, nieuw moederbord en RAM erbij en je kunt weer even vooruit.

Ik heb zelf een 4790 + GTX1070 en draai de games die jij opnoemt met gemak op de hoogste settings met 100+ FPS.

Zucht...

• Hahn
  • Nu online
koen! schreef op zondag 4 juni 2017 @ 15:28:
ik koop een nieuwe cpu omdat deze het niet bijhoud....

dat is de hele reden van deze topic XD
Zoek reviews op en kijk wat het snelste is, heb je ons verder niet echt bij nodig.

Een 7700k is misschien om en nabij de 20% sneller, maar dan ben je wel weer honderden euro's verder voor nieuwe processor + moederbord + geheugen. Dus is dat het waard? Ik vind van niet.

Verwijderd

[...]

Ja 100%, als jij de bronnen ook even checkt dan.
DDR4 of DDR3 maakt niet echt uit, ook omdat je gewoon hoog geklokt DDR3 hebt. Daarnaast zegt 20 fps dus he-le-maal niks. Dat kan een verschil zijn van 300 fps naar 320 fps, wat totaal niet noemenswaardig is of een verschil van 30 fps naar 50 fps wat heel duidelijk merkbaar is. Maar zoals gezegd zijn de verschillen maar heel klein dus het laatste is het dus niet, het eerste zou wel prima kunnen.

• koen!
300 fps welke games denk je dat ik speel minecraft? XD

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
koen! schreef op zondag 4 juni 2017 @ 15:32:
300 fps welke games denk je dat ik speel minecraft? XD
Je haalt nu één zin uit zijn antwoord en trekt het volledig uit de context, zonder dat je begrijpt wat hij zegt.. Daar schiet niemand wat mee op. Met je huidige manier van reacties geven gaat dit een topic van 5 pagina's worden zonder eenduidig antwoord of (aankoop)advies. Ik stel voor dat je even wat objectieve benchmarks gaat doorspitten op gerenommeerde techsites zodat je er achter komt wat je nou précies wilt en nodig denkt te hebben.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 20:47
Als je kijkt naar de top x770k cpu's, verschillen ze marginaal van elkaar met betrekking tot gaming.
De beperkende factor is momenteel nog altijd de GPU:
Anandtech review (nadeel is dat de GTX980 de snelste GPU in de tests is)
Guru3d review, hier is de 7700k ongeveer 1% sneller dan een 4790k

De verschillen zijn zo marginaal dat je het bijna 0 zou kunnen noemen. Zeker als 1% snelheidsverschil betekent dat je een paar honderd euro extra uit moet geven.

Mocht je ooit op hoger dan 1080p gaan gamen: GPU bottleneck.

In de benchmarks is de 6800/6850k altijd minder snel.

In vergelijking met de Ryzen is het verschil in benchmarks wat gaming betreft wat groter, maar Guru3d heeft nu een extended gameplay lijstje waarin de game in werkelijke gameplay al helemaal nauwelijks verschilt per CPU.
Qua productivity is een 1700(x) een stuk beter dan een 7700K, dus het hangt er maar vanaf waar je prioriteiten liggen.

[ Voor 27% gewijzigd door GromuhlDjun op 04-06-2017 16:03 ]

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11:02
stin00 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 15:38:
[...]

Je haalt nu één zin uit zijn antwoord en trekt het volledig uit de context, zonder dat je begrijpt wat hij zegt.. Daar schiet niemand wat mee op. Met je huidige manier van reacties geven gaat dit een topic van 5 pagina's worden zonder eenduidig antwoord of (aankoop)advies. Ik stel voor dat je even wat objectieve benchmarks gaat doorspitten op gerenommeerde techsites zodat je er achter komt wat je nou précies wilt en nodig denkt te hebben.
Ik erger me ook aan kinderen die hier informatie vragen zonder ook zich er maar in te verdiepen....

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 11:02
Als je het meteen goed wilt doen koop Ryzen.... Laag CPU verbruik waardoor dit NOOIT een bottleneck kan zijn. Bij Intel is een i5 en/of een i7 soms een bottleneck in games.... Ik spreek uit ervaring.

• MattTheMedic
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-02-2021
NitroX infinity schreef op zondag 4 juni 2017 @ 14:20:

Socket 1151 krijgt Coffee Lake als opvolger van Kaby Lake en zou 30% betere prestaties neerzetten en een hexacore hebben. Echter komt die pas op z'n vroegst aan het einde van dit jaar uit.
Kwamen de K versies niet augustus/september van dit jaar?

• koen!
Dus de 1700x is beter dan 6800k?

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Voor iemand die een ICT opleiding volgt, stel je wel stomme vragen. Wat eigen initiatief kan geen kwaad hoor.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• DarkPyr00
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-01 23:20
Als je gaat gamen neem de 7700K maar let op intel wilt dat je de kaby-lake K-series cpu's niet meer overclockt of je bent je garantie kwijt door een fout in sommige cpu's. Het probleem is dat ze voor minder dan een seconden 100% in gebruik zijn bij het openen van de meeste dagelijks gebruikte programma's waardoor ook de temps omhoog gaan voor even. Cpu usage daalt wel weer meteen naar waar het hoort te zijn. Als je veel met 3d animaties gaat werken of virtualisatie op een professionele manier gaat gebruiken neem dan een 6800k.

Niet alle 6800k overclocken zo hoog als de wat hogere overgeclockte door iets met de dye.
Ik zie veel 4.4 ghz overclocks ermee. 4.4ghz gamen kan prima aangezien de meeste games 4ghz nodig hebben die niet zo goed geoptimaliseerd zijn voor oudere of tragere systemen. Ik zie vooral 3.5ghz gemiddeld voor games. Onthoud dat je ongeveer 180 watts zal gebruiken onder full load (cpu only).

Kort gezegt, een moederbord met ieder specifiek aansluiting die je wilt hebben en een 6800k die overgeclockt is naar minimaal 4.4ghz. Je zult voorlopig geen last hebben van dat je clocks te laag is. En neem gelijk een quad chanel 32gb of 64gb ram. Ik heb geen idee hoe jij werkt met vm's dus dat licht ook een beetje aan jouw workflow.
Pagina: 1