Beste optie mbt combinatie RAM geheugen / overige hardware

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yknechten
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05-10-2025
Beste tweakers,

In januari 2016 heb ik een nieuwe pc aangeschaft die ik in overleg met een computerwinkel heb samengesteld en daar heb laten installeren. Enkele maanden later is deze winkel failliet gegaan, waardoor ik met mijn vragen en problemen helaas niet meer daar terecht kan. Mijn technische kennis over hardware is beperkt, vandaar dat ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

De laatste tijd merk ik dat mijn computer niet erg snel is wanneer ik zwaardere programma's of games draai. Samen met een vriend heb ik nog eens naar de specificaties gekeken en daar viel op dat ik erg weinig RAM geheugen heb, namelijk maar 4 gb.

Op de factuur staat het RAM geheugen als volgt beschreven:

"Kingston 1x4GB, DDR3 SODIMM, PC12800, CL11, LV"

Volgens software met de volgende eigenschappen:

Type DDR3
Size 4096 MBytes
Manufacturer Crucial Technology
Max Bandwidth PC3-12800 (800 MHz)

Ik kan hier geen link van vinden op Tweakers pricewatch, anders had ik deze kunnen posten.

Overige systeeminformatie:

Operating System: Windows 7 Professional 64-bit SP1
CPU: Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz: 39 °C
Haswell 22nm Technology
RAM: 4,00GB Single-Channel DDR3 @ 798MHz (11-11-11-28)
Motherboard: ASUSTeK COMPUTER INC. B85M-G (SOCKET 1150): 5 °C
Graphics: ASUS VX239 (1920x1080@60Hz)
X2210WAS (1680x1050@60Hz)
3072MB ATI AMD Radeon R9 200 Series (Sapphire/PCPartner): 52 °C
Storage: 232GB Samsung SSD 850 EVO 250G SCSI Disk Device (SSD): 39 °C

Mijn vraag luidt als volgt:

Wat is voor mij de beste optie om het RAM geheugen (en/of andere onderdelen) te upgraden waardoor mijn PC zwaardere programma's beter kan draaien? Kan ik het beste nieuw RAM geheugen kopen en mijn huidige vervangen, of vergelijkbaar RAM geheugen kopen en dit toevoegen? Ik heb hier en daar gelezen dat het wordt afgeraden om verschillende types bij elkaar te zetten, maar hier weet ik zelf het fijne niet van. Ook heeft een vriend van mij het volgende RAM geheugen over:
pricewatch: Kingston HyperX KHX18C9T2K2/8X

Ook hiervoor de vraag of ik deze zou kunnen toevoegen aan mijn huidige RAM geheugen, of dat ik dit alleen ter vervanging zou kunnen gebruiken. Mocht ik mijn RAM moeten vervangen dan leek mij bijvoorbeeld het RAM geheugen uit de mainstream desktop best-buy guide een goede mogelijkheid:

pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA

Wat zouden jullie van deze oplossing vinden en past deze bijvoorbeeld wel bij mijn overige specificaties?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen! Mocht ik nog informatie over de specificaties o.i.d. missen dan zal ik dit achteraf toevoegen.

Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via Yknechten op 04-06-2017 15:26)

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:47
Yknechten schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 18:29:
Het is dus geen verbetering om deze erbij te zetten of om mn huidige RAM te vervangen voor deze, omdat het wordt afgeraden om 1x4 en 1x8GB bij elkaar te zetten toch?:

Mocht ik inderdaad dezelfde kopen, dan is het eigenlijk alleen een kwestie van erin klikken en klaar?

Edit: Misschien een hele stomme vraag, maar waarom staat er bij mij op de factuur "Kingston 1x4GB, DDR3 SODIMM, PC12800, CL11, LV" en heb ik volgens CPU-Z ram van Crucial in mn computer zitten?
Je linkt naar een kit van 2 x 4GB, niet 1 x 8GB, als je dat samen zou zetten met je huidige geheugen heb je dus 3 x 4GB. Je processor heeft een dual channel geheugencontroller, om van die beide kanalen gebruik te kunnen maken heb je paren (2 of 4 latjes) nodig. Met 3 latjes gaat je controller in enkelkanaals modus werken. Maar dat is niet noodzakelijk een ramp, alleen voor toepassingen die veel geheugenbandbreedte nodig hebben maakt het uit in welke modus je werkt.

Daarnaast werkt de kit waar je naar linkt ook sneller dan je huidige geheugen. Om samen te werken moet al het geheugen aan dezelfde snelheid werken, de snelheid van de kit zou dus verlaagd moeten worden en de timings gelijk gezet. Meestal doet je moederbord dat automatisch en start het systeem zo op, het kan wel zijn dat je toch in het BIOS moet om alle instellingen gelijk te zetten.

Wat betreft dat Kingston geheugen op je factuur en Crucial op je moederbord, het feit dat de winkel failliet ging een aantal maanden na je aankoop wilt al misschien wat zeggen over hoe er geknoeid werd op de facturen. Maar het kan ook zijn dat dat Crucial en Kingston geheugen evenveel kostten, op zich maakt het dan weinig uit wat er op de factuur staat.

Je geheugen uitbreiden kan je pc een stuk sneller maken als je ook effectief te weinig geheugen hebt op dit moment, bij geheugentekort gaat je pc gebruik maken van de SSD maar dat is veel trager dan RAM geheugen. Als je nooit over de limiet van je geheugen gaat, ga je van een uitbreiding weinig merken. Nu is 4GB inderdaad wel weinig geworden voor gaming, maar bekijk toch best eens met taakbeheer of je ook over de limiet gaat voor je geld uitgeeft (over de limiet = 100%).

Dan zie ik hier 3 opties,
- je neemt dat geheugen van je vriend over en doet het andere geheugen uit je pc zodat je 8GB dual channel 1866MHz RAM hebt,
- je neemt het geheugen van je vriend over en zet het samen met je huidige geheugen in je pc zodat je 12GB single channel 1600MHz RAM hebt.
- je koopt hetzelfde latje als wat je nu hebt (zoals al eens gezegd, dit pricewatch: Crucial CT51264BA160BJ en zet dat bij in je pc zodat je 8GB dual channel 1600MHz RAM hebt.

Het hangt er een beetje vanaf wat je vriend nog wilt voor die kit.

Alle reacties

Verwijderd

Met CPU-Z http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html kan je exact uitlezen welk merk en type ram je hebt. Aan de gegevens tot nu toe te zien ddr3, 1600 MHz, CL11. Is het alleen nog de vraag op het 1,35V of 1,5v is.
pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA gaat iig niet passen want is ddr4 en jij hebt ddr3 nodig. Overigens vreemd dat er op de factuur sodimm staat wat laptopgeheugen is.

Wat is het exacte type van de videokaart? R9 kan een 270 zijn maar ook een 295X.

• Yknechten
Thanks voor de reactie en het linkje.

Dit is de informatie die CPU-Z mij geeft. http://imgur.com/a/rFxj5
Klopt het dat dit ook de informatie is die je nodig hebt? Zo te zien is het 1,5v.

Mijn videokaart is de volgende: pricewatch: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC VAPOR-X

Als ik het goed begrijp past RAM met DDR4 dus ook niet in mijn moederbord en heb ik sowieso DDR3 nodig?

Verwijderd

Zelfde ram is het beste pricewatch: Crucial CT51264BA160BJ

Videokaart is nog redelijk courant.

DDR4 past idd niet in je moederbord.

• Yknechten
Het is dus geen verbetering om deze erbij te zetten of om mn huidige RAM te vervangen voor deze, omdat het wordt afgeraden om 1x4 en 1x8GB bij elkaar te zetten toch?:

Mocht ik inderdaad dezelfde kopen, dan is het eigenlijk alleen een kwestie van erin klikken en klaar?

Edit: Misschien een hele stomme vraag, maar waarom staat er bij mij op de factuur "Kingston 1x4GB, DDR3 SODIMM, PC12800, CL11, LV" en heb ik volgens CPU-Z ram van Crucial in mn computer zitten?

[ Voor 19% gewijzigd door Yknechten op 03-06-2017 19:11 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Sodimm is voor laptops en die passen helemaal niet in een desktop pc. Jij hebt gewoon DDR3 geheugen, wat op de faktuur staat is een vergissing.

Je hebt Crucial ram en geen Kingston, dat is duidelijk.

4GB ram extra ram erbij maakt al een groot verschil. 2x4 = prima!. Al het ram daarboven maakt niet zoveel verschil en geeft je minder winst.

[ Voor 26% gewijzigd door Madrox op 04-06-2017 07:23 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • Beste antwoord

• MacPoedel
Yknechten schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 18:29:

Je linkt naar een kit van 2 x 4GB, niet 1 x 8GB, als je dat samen zou zetten met je huidige geheugen heb je dus 3 x 4GB. Je processor heeft een dual channel geheugencontroller, om van die beide kanalen gebruik te kunnen maken heb je paren (2 of 4 latjes) nodig. Met 3 latjes gaat je controller in enkelkanaals modus werken. Maar dat is niet noodzakelijk een ramp, alleen voor toepassingen die veel geheugenbandbreedte nodig hebben maakt het uit in welke modus je werkt.

Daarnaast werkt de kit waar je naar linkt ook sneller dan je huidige geheugen. Om samen te werken moet al het geheugen aan dezelfde snelheid werken, de snelheid van de kit zou dus verlaagd moeten worden en de timings gelijk gezet. Meestal doet je moederbord dat automatisch en start het systeem zo op, het kan wel zijn dat je toch in het BIOS moet om alle instellingen gelijk te zetten.

Wat betreft dat Kingston geheugen op je factuur en Crucial op je moederbord, het feit dat de winkel failliet ging een aantal maanden na je aankoop wilt al misschien wat zeggen over hoe er geknoeid werd op de facturen. Maar het kan ook zijn dat dat Crucial en Kingston geheugen evenveel kostten, op zich maakt het dan weinig uit wat er op de factuur staat.

Je geheugen uitbreiden kan je pc een stuk sneller maken als je ook effectief te weinig geheugen hebt op dit moment, bij geheugentekort gaat je pc gebruik maken van de SSD maar dat is veel trager dan RAM geheugen. Als je nooit over de limiet van je geheugen gaat, ga je van een uitbreiding weinig merken. Nu is 4GB inderdaad wel weinig geworden voor gaming, maar bekijk toch best eens met taakbeheer of je ook over de limiet gaat voor je geld uitgeeft (over de limiet = 100%).

Dan zie ik hier 3 opties,
- je neemt dat geheugen van je vriend over en doet het andere geheugen uit je pc zodat je 8GB dual channel 1866MHz RAM hebt,
- je neemt het geheugen van je vriend over en zet het samen met je huidige geheugen in je pc zodat je 12GB single channel 1600MHz RAM hebt.
- je koopt hetzelfde latje als wat je nu hebt (zoals al eens gezegd, dit pricewatch: Crucial CT51264BA160BJ en zet dat bij in je pc zodat je 8GB dual channel 1600MHz RAM hebt.

Het hangt er een beetje vanaf wat je vriend nog wilt voor die kit.

• Yknechten
Thanks voor de uitgebreide uitleg! Ik ga dan waarschijnlijk voor de eerste optie.

Wanneer ik de 2x4 kit van mijn vriend vergelijk met wat ik nu heb, zie ik alleen een verschil in het benodigde voltage. Voor mijn huidige ram is dat 1,5V, en voor de andere 1,65V. Ik ga er vanuit dat dit verder niet een groot probleem is? Dan kan ik gewoon de 2x4GB kit erin stoppen zodat ik gebruik maak van dual channel en mocht ik dan nog tekort komen kan ik altijd mijn huidige er nog bij doen.

• MacPoedel
Ik was vergeten te letten op het voltage. Je moederbord kan overweg met 1,65V geheugen, dit is geen probleem.

Moest je dan willen combineren met je huidige geheugen, moet je nog wel kijken of dat Kingston geheugen bij 1600MHz overweg kan met 1,5V (zou dan een XMP profiel voor moeten zijn, kun je zien in CPU-Z waar je al een screenshot van de timings gedeeld hebt), of je moet het Crucial geheugen ook op 1,65V zetten.

Voor dual channel geheugen maakt het trouwens ook uit waar je het geheugen in prikt, bekijk de manual van je moederbord dus best. Meestal moet je twee slots met dezelfde kleur gebruiken.

• Yknechten
Mooi, dan is het in ieder geval geen probleem om te beginnen met die 2x4 van Kingston met 1,65V. Ik ga het morgen uitproberen.

Ik denk dat je deze tab bedoelt met XMP profiel, toch? http://imgur.com/a/RurS2
Hopelijk is het voldoende zonder dat ik mijn huidige ram er nog bij doe zodat ik me hier verder geen zorgen over hoef te maken.

Van de vier slots zijn er inderdaad 2 zwart en 2 geel. Goede tip om dan de twee plaatjes in dezelfde kleur te steken, daar had ik als totale leek waarschijnlijk niet bij stilgestaan.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Het geheugen wat 1.65 nodig heeft zal waarschijnlijk sneller kunnen draaien; sneller >> meer voltage nodig. Op default klok zal dat reepje zeer waarschijnlijk ook gewoon 1.5v verbruiken.

Bij het insteken van de reepjes moet je altijd beginnen met het tweede slotje vanaf de cpu. Dat is geel. Beide gele slotjes vullen met dezelfde reepjes.

ps: "- je neemt dat geheugen van je vriend over en doet het andere geheugen uit je pc zodat je 8GB dual channel 1866MHz RAM hebt".

Wat alleen voordeel geeft als het ook op 1866Mhz kan draaien, dat is natuurlijk helemaal niet zeker.

[ Voor 59% gewijzigd door Madrox op 04-06-2017 17:10 ]

• MacPoedel
Madrox schreef op zondag 4 juni 2017 @ 15:19:
Het geheugen wat 1.65 nodig heeft zal waarschijnlijk sneller kunnen draaien; sneller >> meer voltage nodig. Op default klok zal dat reepje zeer waarschijnlijk ook gewoon 1.5v verbruiken.

Bij het insteken van de reepjes moet je altijd beginnen met het tweede slotje vanaf de cpu. Dat is geel. Beide gele slotjes vullen met dezelfde reepjes.

ps: "- je neemt dat geheugen van je vriend over en doet het andere geheugen uit je pc zodat je 8GB dual channel 1866MHz RAM hebt".

Wat alleen voordeel geeft als het ook op 1866Mhz kan draaien, dat is natuurlijk helemaal niet zeker.
Het is een 1866MHz kit, dus het geheugen kan het wel, maar je zette me aan het denken. Sinds een tijdje moet bij Intel de moederbordchipset ook de hogere memory multiplier ondersteunen (je moet een Z chipset hebben bv Z87). Dat was niet altijd zo, ik weet vrij zeker dat het bij Sandy Bridge en Ivy Bridge niet zo was en voor Lynnfield zat de beperking in de processor, Core i5 750 ging tot 1333MHz, Core i7 860 tot 1600MHz, veel logischer ook want de geheugencontroller zit in de processor. Ik dacht dat de beperking er pas is gekomen met Skylake omwille van de overschakeling naar DDR4, maar blijkbaar was het bij Haswell ook. Voor dat soort klantonvriendelijk segmentatie moet je bij Intel zijn (en voor ik aan een rant begin, X299 en Kaby Lake X zijn daar nog eens een belachelijk voorbeeld van).

Lang verhaal kort, 1866MHz geheugen werkt op 1600MHz op dat moederbord. Maar praktisch maakt dat nauwelijks verschil.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

OC zit er eigenlijk toch niet in met TS's huidige cpu ;)

• Yknechten
Ik heb zojuist de 2x4 kit van Kingston erin gedaan en zo te zien werkt alles goed. Er staat nu in ieder geval 8GB ram met dual channel.
MacPoedel schreef op zondag 4 juni 2017 @ 21:34:
[...]

Het is een 1866MHz kit, dus het geheugen kan het wel, maar je zette me aan het denken. Sinds een tijdje moet bij Intel de moederbordchipset ook de hogere memory multiplier ondersteunen (je moet een Z chipset hebben bv Z87). Dat was niet altijd zo, ik weet vrij zeker dat het bij Sandy Bridge en Ivy Bridge niet zo was en voor Lynnfield zat de beperking in de processor, Core i5 750 ging tot 1333MHz, Core i7 860 tot 1600MHz, veel logischer ook want de geheugencontroller zit in de processor. Ik dacht dat de beperking er pas is gekomen met Skylake omwille van de overschakeling naar DDR4, maar blijkbaar was het bij Haswell ook. Voor dat soort klantonvriendelijk segmentatie moet je bij Intel zijn (en voor ik aan een rant begin, X299 en Kaby Lake X zijn daar nog eens een belachelijk voorbeeld van).

Lang verhaal kort, 1866MHz geheugen werkt op 1600MHz op dat moederbord. Maar praktisch maakt dat nauwelijks verschil.
Ik weet niet zeker of dit nu nog wat uitmaakt voor mij, aangezien het verschil inderdaad wel minimaal is.

Mijn vraag is beantwoord en mijn probleem is opgelost, thanks Tweakers!

• Yknechten
Toch nog even een klein vraagje.. Vandaag merk ik ineens dat de microfoon van mijn headset het niet meer doet zonder dat ik er rare dingen mee heb gedaan. Het is wel erg toevallig dat hij kapot is op het moment dat ik net mijn ram heb vervangen. Zou dit iets met elkaar te maken kunnen hebben of is dit toch puur toeval? Misschien heeft het toch iets te maken met het hogere voltage o.i.d.?
Pagina: 1