Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobitronics
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:12
Ik zoek een?
Universele afstandsbediening ter vervanging van meerdere afstandsbedieningen

Goeieavond allemaal,

Voor mijn grootouders ben ik op zoek naar een afstandsbediening om hun steeds groter wordende collectie afstandsbedieningen te vervangen. De te bedienen devices zijn:

- Panasonic TV
- Ziggo settopbox (HDMI)
- Samsung blu-ray speler (HDMI)
- Bose Wave III (niet gekoppeld aan tv, standalone radio)
- Maxxter HDMI switch tussen blu-ray speler, settopbox en TV (ivm 1 HDMI poort op TV)

Alle devices zijn volgens de logitech database ondersteund door alle bestaande harmony's.

De afstandsbediening moet het volgende (simpel) kunnen:

- (TV AAN + naar AV) + settopbox AAN + HDMI switch naar poort 1
- Bediening settopbox + TV volume
- Blu-ray speler AAN + HDMI switch naar poort 2
- Bediening Blu-ray speler + TV volume
- Radio standalone aan + bediening (volume, zender)

Vrij simpel eigenlijk dus. De hamvraag hierbij is of een harmony 350 afdoende zou zijn? Zou voor mijn grootouders wel zo makkelijk zijn, fancy schermpjes of veel knoppenreeksen maakt het alleen maar onnodig moeilijk imho. Als de gecombineerde activities niet te programmeren zijn maar het bedienen van de losse devices vrij eenvoudig is dan is dat ook prima, gaat erom dat de wirwar van afstandsbedieningen verdwijnt, niet per se dat alles met 1 druk op de knop aangaat.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

Dat probleem heb ik ook gehad en zo'n harmony viel niet in de smaak. Uiteindelijk besloten om een smart-TV te nemen met een CI+ module voor de ziggo en een USB schijf voor het opnemen van programma's. Netflix abbo en plex voor het streamen van videomateriaal wat al aanwezig was.

De uitzondering is de versterker, maar daarvan heb ik de AB weggelegd. Gewoon aan de draaiknop draaien als je 'm harder wil en bovendien hoeft de versterker niet aan te staan als ze geluid willen van de TV.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-07 13:23
Het probleem met Harmony afstandsbedieningen is dat deze een bepaalde volgorde van activiteiten uitvoeren, en dat dit een paar seconden kan duren (denk aan: TV aan > wachten totdat tv aan is > HDMI ingang 1 selecteren). Mensen zijn niet gewend om een afstandsbediening >7 seconden te moeten blijven richten, wat betekent dat een activiteit 'half' uitgevoerd wordt, en iedereen de Harmony de schuld geeft ;)

Wat ik eerder zou aanraden is de Harmony Companion, dit is een RF afstandsbediening (je hoeft dus niet meer te richten) met een IR blaster die uiteindelijk alle signalen doorstuurt. Als je eenmaal de AB hebt ingesteld dan is deze vrij simpel te gebruiken voor ouderen.

is wel wat duur alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:00
Ik zou ook die Companion aanraden, die heb ik zelf ook en ik vind hem erg prettig werken
Wat ook fijn is dat je hem met de app kunt bedienen, zelfs als je niet op hetzelfde netwerk zit.
Je kunt dan dus, mocht er iets mis gaan, vanaf thuis wat probreemoplossing doen.

Met deze afstandsbediening kun je niet de afzonderlijke apparaten bedienen, je kunt allene activities starten en daar dan de bediening in doen.
Het is met de standaard instellingen dus bijvoorbeeld lastig om het inputkaneel op de TV te wijzigen mocht dat nodig zijn. Dat zou je dan vanuit de app wel kunnen doen.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWu
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-07 10:39
Beetje laat in de discussie, maar loop ook tegen dit probleem (TV+soundbar+ziggo+DVD) aan voor mijn moeder. Nee... serieus, heb zelf al een Harmony one, maar zoek iets simpelers ;)

@tobotronics: ben je uiteindelijk voor de 350 gegaan, en werkt het naar behoren?

Thanks voor verdere tips!