Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCF
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-08-2024
Sinds een jaar mijn systeem in gebruik en sinds eergisteren krijg ik bij booten 3 lange piepen. Systeem boot vervolgens gewoon en is te gebruiken.
Het valt op wanneer ik mijn monitor eerst aanzet en dan mijn pc, het systeem zonder deze piepen boot. Wanneer ik eerst mijn pc aanzet en mijn monitor uitlaat, heb ik het "probleem" wel. Het systeem geeft drie lange piepen en het VGA lampje op mijn mb blijft even branden. Volgens manual mb; "indicates gpu is not detected or fail".

Specs systeem;
mb MSI z170a pc mate
cpu i5 6500
geheugen 16 gb (2x8) Kingston HyperX Savage - DDR4 2133mhz
bootschijf samsung 850 evo 120 gb
videokaart msi geforce gtx 1070
monitor LG 24MP58VQ-P (HDMI aangesloten)
windows 10 (uefi install)

Voorheen nooit gehad, of gemerkt. Wat zou dit kunnen zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
"indicates gpu is not detected or fail".
Trek je videokaart eruit en kijk even of dat piepje dan weg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:02

Liveshort

Certified Crazy Person

Tja, je zegt het zelf al, waarschijnlijk een probleem met je gpu. Makkelijkst om te checken is of je zonder gpu wel 'normaal' kunt booten. Als het goed is heeft je processor een igp, die je kunt gebruiken om het even te testen.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:56
Liveshort schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 11:05:
Tja, je zegt het zelf al, waarschijnlijk een probleem met je gpu. Makkelijkst om te checken is of je zonder gpu wel kunt booten. Als het goed is heeft je processor een igp, die je kunt gebruiken om het even te testen.
Hij kan toch gewoon booten? Hij krijgt alleen 3 piepjes te horen. Kan met de bios settings te maken hebben (doordat de piepjes er niet zijn indien de monitor eerst aangezet wordt weet het systeem dat hij de ''externe'' GPU moet gebruiken. Staat zijn monitor uit dan snapt zijn PC het niet en komen de piepjes = bios). Mijn conclusie tot zover zou zijn om de IGP (vga en die meuk wat op het moederbord zit) uit te zetten in de bios, zo hoeft zijn bios niet na te denken over welke ''gpu'' hij moet gebruiken.

imo is er geen probleem met de GPU, die functioneert zoals gezegd gewoon naar behoren :)

[ Voor 17% gewijzigd door LopendeVogel op 03-06-2017 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
We missen het type en merk van je voeding, het kan best zijn dat hier iets mee is (voltage perikelen bij aanzetten en daarmee vertraagde initialisatie van videokaart).

[ Voor 18% gewijzigd door ToFast op 03-06-2017 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-07 13:02

Liveshort

Certified Crazy Person

LopendeVogel schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 11:07:
[...]

Hij kan toch gewoon booten? Hij krijgt alleen 3 piepjes te horen. Kan met de bios settings te maken hebben (doordat de piepjes er niet zijn indien de monitor eerst aangezet wordt weet het systeem dat hij de ''externe'' GPU moet gebruiken. Staat zijn monitor uit dan snapt zijn PC het niet en komen de piepjes = bios). Mijn conclusie tot zover zou zijn om de IGP (vga en die meuk wat op het moederbord zit) uit te zetten in de bios, zo hoeft zijn bios niet na te denken over welke ''gpu'' hij moet gebruiken.

imo is er geen probleem met de GPU, die functioneert zoals gezegd gewoon naar behoren :)
True true, maar bios is uitgerekend iets waar je nooit echt aankomt, en wat al helemaal niet automatisch update oid. Zeker omdat het allemaal 'read-only' is lijkt het me gek dat zo'n probleem van de ene op de andere dag daarvandaan komt. Maar op zich heb je gelijk, meestal is het met videokaarten zo dat ze niks meer doen als ze stuk zijn. Misschien de voeding, zoals ToFast aangeeft?

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
Liveshort schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 11:16:
[...]

True true, maar bios is uitgerekend iets waar je nooit echt aankomt, en wat al helemaal niet automatisch update oid. Zeker omdat het allemaal 'read-only' is lijkt het me gek dat zo'n probleem van de ene op de andere dag daarvandaan komt. Maar op zich heb je gelijk, meestal is het met videokaarten zo dat ze niks meer doen als ze stuk zijn. Misschien de voeding, zoals ToFast aangeeft?
Neuh ik denk ook niet de voeding (is een trend op tweakers de laatste tijd, sinds ''themask'' het weleens over voedingen heeft, begint spontaan vrijwel iedereen hier direct over de voeding.. Het kan, in mijn ogen is dat het laatste waar je naar zou kijken tenzij er meer problemen zijn.. En die zijn er niet).

Laat de tweaker eerst maar eens even naar de bios settings kijken en de ''onboard'' vga etc uitzetten (heb ik ook moeten doen, zelfde klacht immers).

TS zegt immers zelf: indien de monitor eerst ingeschakeld wordt alvorens de PC ingeschakeld wordt zijn er géén piepjes.. Dit kan imo niks met een voeding te maken hebben. Stel de voeding kon het juiste voltage niet leveren (Raar dat dit resulteert in piepjes, maar oké goed stel dat zou zo zijn) dan kan die dat ook niet als de monitor aanstaat :)

[ Voor 15% gewijzigd door LopendeVogel op 03-06-2017 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCF
ToFast schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 11:08:
We missen het type en merk van je voeding, het kan best zijn dat hier iets mee is (voltage perikelen bij aanzetten en daarmee vertraagde initialisatie van videokaart).
Mijn voeding is de Cooler Master G550M - Voeding (intern)
ATX12V 2.31 - 80 PLUS Bronze - 550 Watt - 100-240 Volt wisselstroom V - actieve PFC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCF
LopendeVogel schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 11:18:
[...]

Neuh ik denk ook niet de voeding (is een trend op tweakers de laatste tijd, sinds ''themask'' het weleens over voedingen heeft, begint spontaan vrijwel iedereen hier direct over de voeding.. Het kan, in mijn ogen is dat het laatste waar je naar zou kijken tenzij er meer problemen zijn.. En die zijn er niet).

Laat de tweaker eerst maar eens even naar de bios settings kijken en de ''onboard'' vga etc uitzetten (heb ik ook moeten doen, zelfde klacht immers).

TS zegt immers zelf: indien de monitor eerst ingeschakeld wordt alvorens de PC ingeschakeld wordt zijn er géén piepjes.. Dit kan imo niks met een voeding te maken hebben. Stel de voeding kon het juiste voltage niet leveren (Raar dat dit resulteert in piepjes, maar oké goed stel dat zou zo zijn) dan kan die dat ook niet als de monitor aanstaat :)
Ik zal eens in de bios kijken en onboard vga uitzetten. Iedereen iig bedankt voor de reacties tot nu toe. Wordt vervolgd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCF
In mijn BIOS de volgende settings gevonden;

VGA; PEG
full screen logo display enabled

aanpassingen gedaan;
windows os 8.1/10 enabled
windows 7 os disabled
In een eerder stadium, voordat probleem optrad gedaan, vanwege uefi install en uefi boot.
Ook MSI fast boot enabled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
LopendeVogel schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 11:18:
[...]

Heb je helemaal gelijk in. Ik heb te snel over de TS heengelezen en de zin over het beeldscherm gemist ;). Dit heeft niks te doen met de voeding inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCF
eric.1 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 11:04:
"indicates gpu is not detected or fail".
Trek je videokaart eruit en kijk even of dat piepje dan weg is?
Wanneer de videokaart verwijderd is en primary boot video setting in de BIOS van PEG naar IGD, is bij booten met monitor uit piep weg (3x getest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCF
[quote]SCF schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 13:13:
[...]

Wanneer de videokaart verwijderd is en primary boot video setting in de BIOS van PEG naar IGD, is bij booten met monitor uit piep weg (3x getest). Zo gauw ik de videokaart installeer en boot, heb ik met de monitor uit weer drie lange piepen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:21

rdejongjr

Gnome

Kan kloppen, die monitor trekt als het ware de stekker er uit als hij uit staat.
De bios ziet geen output maar wel de videokaart, hij laat het je weten en start netjes door.

Sommige videokaarten/servers uit een ver verleden wilden ook niet starten zonder vga scherm er aan, nerds zoals ik hingen dan een paar weerstanden op de rgb en sync lijnen en tadaa, headless opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCF
rdejongjr schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 13:30:
Kan kloppen, die monitor trekt als het ware de stekker er uit als hij uit staat.
De bios ziet geen output maar wel de videokaart, hij laat het je weten en start netjes door.

Sommige videokaarten/servers uit een ver verleden wilden ook niet starten zonder vga scherm er aan, nerds zoals ik hingen dan een paar weerstanden op de rgb en sync lijnen en tadaa, headless opstarten.
Begrijp ik hier uit dat ik ervan kan uitgaan, dat er geen defecten zijn, maar enkel een normale reactie van het mb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
SCF schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 13:34:
[...]

Begrijp ik hier uit dat ik ervan kan uitgaan, dat er geen defecten zijn, maar enkel een normale reactie van het mb?
Lijkt erop inderdaad, bij mij was dit ''probleem'' weg nadat ik alle onboard functies in de bios uitgeschakeld had zodat mijn pc geen keuze meer voor zijn kiezen kreeg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCF
LopendeVogel schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 13:35:
[...]

Lijkt erop inderdaad, bij mij was dit ''probleem'' weg nadat ik alle onboard functies in de bios uitgeschakeld had zodat mijn pc geen keuze meer voor zijn kiezen kreeg :D
Dank voor je bericht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCF
SCF schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 13:42:
[...]

Dank voor je bericht!
Destijds mijn systeem bij Azerty samengesteld en door Azerty laten assembleren. Heb nu van Azerty het aanbod, het systeem op te sturen en te laten testen op defecten. Ik hou jullie op de hoogte wat ik ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:21

rdejongjr

Gnome

Het zou zonde zijn om het ding nutteloos heen en weer te sturen voor de 3 piepjes.

Zeker bij de uefi wil het systeem bij het opstarten weten welk scherm er aan hangt (sommige geven fullhd uefi interface) mist hij een scherm zal hij geen console weer kunnen geven maar desondanks toch opstarten.

Wanneer de videokaart er niet in zit pakt de uefi vga met een standaard resolutie.
De videokaart heeft echter geen vga meer waardoor een standaardresolutie weergeven ook niet kan.

Mocht je een POST diagnostic card er in steken zou deze tijdens het piepen ook code d6 geven

Niet zeuren, desnoods het speakertje los trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCF
rdejongjr schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:15:
Het zou zonde zijn om het ding nutteloos heen en weer te sturen voor de 3 piepjes.

Zeker bij de uefi wil het systeem bij het opstarten weten welk scherm er aan hangt (sommige geven fullhd uefi interface) mist hij een scherm zal hij geen console weer kunnen geven maar desondanks toch opstarten.

Wanneer de videokaart er niet in zit pakt de uefi vga met een standaard resolutie.
De videokaart heeft echter geen vga meer waardoor een standaardresolutie weergeven ook niet kan.

Mocht je een POST diagnostic card er in steken zou deze tijdens het piepen ook code d6 geven

rdejongjr schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:15:

Lol :P
Door de reacties ben ik gerustgesteld in het feit, dat er sprake zou zijn van een defect. Ik denk dat het idd zonde is om m op te sturen. Heb er nooit op gelet, maar misschien dat ik altijd eerst monitor aanzet en dan pas pc. Per abuis een keer in een andere volgorde gedaan?? Bedankt voor al jullie reacties en de geruststelling :)F
Pagina: 1