Nieuwe woning, nieuw netwerk, graag wat advies.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:38
Kort geleden een huis gekocht en ik wil al wat plannen gaan maken voor het netwerk zodat ik dalijk niet in de problemen kom met wanddozen, locaties of kabels trekken.

Alvast een foto van de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/w8uv22qrx/image.jpg

Rechtsboven is volgens mij de deurbel, welke niet aanwezig is, dus die kan ik volledig eruit strippen?
Rechtsonder is glasvezel en afwezigheid van coax-kabel? Houdt dus in dat ik eigenlijk een glasvezel abonnement moet gaan afsluiten, anders moet ik weer een coax-kabel gaan trekken?

Wat is links eigenlijk?
Dat is neem ik aan gewoon de telefoonlijn? Mochten we vaste telefonie willen dan kan dat gewoon via DECT, dus ook deze kabels kan ik hier strippen?

Oké, dan hebben we alle 'onbekende' kabels uit de meterkast gehad.

-

Als ik even snel tel, komen er zo'n 8-10 UTP kabels de meterkast in.
De rest wat nodig zou zijn in de tv-hoek regel ik daar wel met een switch.
Na verloop van tijd zou ik ook nog wat IP-camera's (PoE) willen aanschaffen.

Nu mijn eigenlijke vraag:

Aan een Cat6 kabel heb ik meer dan genoeg?
Wat zijn nog goede sites waar je volledige koperen kabels kunt kopen? Lange tijd geleden heb ik het bij netwerkwinkel.nl gekocht, maar lees ook wel goede dingen over utp-kabel.nl.

Vervolgens gaat alles naar een patchpaneel, en van daaruit naar een (managed?) switch.
Nu zie ik dat er ook switches zijn met PoE poorten. Klopt het dat zoiets handiger is dan te gaan werken met PoE-injectors voor elke camera?

Is er nog iets waar ik op moet letten, compatibility wise of uit handig oogpunt?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NeutraleTeun schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 00:11:
Kort geleden een huis gekocht en ik wil al wat plannen gaan maken voor het netwerk zodat ik dalijk niet in de problemen kom met wanddozen, locaties of kabels trekken.

Alvast een foto van de meterkast:
[afbeelding]

Rechtsboven is volgens mij de deurbel, welke niet aanwezig is, dus die kan ik volledig eruit strippen?
Lijkt erop, maar zou er zeker van worden voor je iets eruit stript. Als iemand die de afgelopen twee jaar met een draadloze deurbel prutst kan ik je melden dat je blij wordt van een ouderwets bedrade variant :o
Rechtsonder is glasvezel en afwezigheid van coax-kabel? Houdt dus in dat ik eigenlijk een glasvezel abonnement moet gaan afsluiten, anders moet ik weer een coax-kabel gaan trekken?
Nee hoor, coaxkabel is dat groene daar dat uitkomt op een eengats-AOP net links van de glasvezelNTU.
Wat is links eigenlijk?
Dat is neem ik aan gewoon de telefoonlijn?
ISRA-punt van KPN.

Je hebt dus geluk, alledrie de soorten netwerkinfra tot in je meterkast. Je hebt het letterlijk voor het uitkiezen :)
Mochten we vaste telefonie willen dan kan dat gewoon via DECT, dus ook deze kabels kan ik hier strippen?
Ook hier: bezint eer ge rücksichtslos kabels gaat verwijderen. Ja, DECT kan gebruikt worden om vaste telefonie draadloos in huis te verspreiden, maar nee, goede, storingsvrije dekking is niet gegarandeerd. Controleer eerst of je bijv op zolder wel nog DECT-dekking hebt voor je de al aanwezige manier om problemen op dat vlak eruitrukt...
Oké, dan hebben we alle 'onbekende' kabels uit de meterkast gehad.

-

Als ik even snel tel, komen er zo'n 8-10 UTP kabels de meterkast in.
De rest wat nodig zou zijn in de tv-hoek regel ik daar wel met een switch.
Na verloop van tijd zou ik ook nog wat IP-camera's (PoE) willen aanschaffen.

Nu mijn eigenlijke vraag:

Aan een Cat6 kabel heb ik meer dan genoeg?
Wat zijn nog goede sites waar je volledige koperen kabels kunt kopen? Lange tijd geleden heb ik het bij netwerkwinkel.nl gekocht, maar lees ook wel goede dingen over utp-kabel.nl.
Allekabels.nl vermeldt ook netjes of het CCA danwel CU is. Maar idd, zat plekken.
Vervolgens gaat alles naar een patchpaneel, en van daaruit naar een (managed?) switch.
Nu zie ik dat er ook switches zijn met PoE poorten. Klopt het dat zoiets handiger is dan te gaan werken met PoE-injectors voor elke camera?

Is er nog iets waar ik op moet letten, compatibility wise of uit handig oogpunt?
Pff, ja, best veel...

Begin eens bij het begin. Je hebt het over 'misschien' vaste telefonie en noemt niets over TV. Klinkt dus alsof je een legacy-free all-IP netwerk overweegt. Is dat zo? Zo niet, geef exact aan wat je functioneel wilt of niet. Vooral het wel of niet willen van linear TV kan bepalend zijn voor je netwerkkeuzes.

Dan de switch/patchpanel. Vanuit bedrijfsleven is best practice om inderdaad alles in de meterkast met een enkele grote switch te regelen en per aangesloten device één poort in de muur te hebben en één kabel naar die switch te trekken. Is veruit makkelijkst in beheer, maar vereist hoeveelheden kabel door de muur die nauwelijks practisch in een bestaande woning te trekken zijn. Ga je daadwerkelijk ~20 kabels vanuit de meterkast naar je kamers krijgen? Waarvan ws 6 ofzo richting TV-hoek?

Als dat lukt, prima, en idd meest profi oplossing.

Zo niet moet je eerder kijken in de richting van per kamer één kabel en dan ter plekke bijkomende switches. Iets minder elegant, en iets meer mogelijke issues (vooral als multicast IPTV erover moet), maar wel een stuk haalbaarder in een gemiddelde huis. Tip daarbij is dat je ook kleine switches via PoE kunt voeden, kijk bijv naar de Netgear GS105PE. Dat scheelt poweradapters op onhandige plekken cq plekken waar je al alle stopcontacten nodig hebt.

Mbt PoE - zo te horen heb je daar niet eerder mee gewerkt. Lees je er goed over in voordat je dingen gaat kopen/prutsen, want er is daadwerkelijk risico dat je apparaten opblaast als je verkeerde dingen doet :o

Belangrijkste onderscheid is tussen actieve 802.3af/at PoE en passieve (proprietary) PoE. Actief is vaak tikje duurder, maar veilig (geen goede handshake = geen 48V op de lijn). Passief gaat buiten standaaden om en interoperability is dus vaak om te huilen. Meeste passieve PoE-apparaten werken met 48V, maar sommige ook met 24V. Mag duidelijk zijn dat een 24V-apparaat (of trouwens non-PoE Ethernetapparaat) niet vrolijk wordt van 48V op de lijn. Ook kunnen passieve 48V PoE injectors actieve clients beschadigen.

Ik zou je met klem aanraden om alles met 802.3af/at actieve PoE te doen als je nog apparaten moet kopen en dus alle keuze hebt.

Verschil tussen 802.3af en at is max power per poort/device. Bij 802.3af is dat resp 16W/12.95W, bij 802.3at is het 30W/25.5W. 802.3at kan dus meer stroom leveren per poort/device. Keerzijde is dat switches die dat kunnen vaak iets onzuiniger zijn. 802.3at is backwards compatible met 802.3af. Naast de standaard heeft iedere switch ook een max PoE budget. Dat is het totaal wat over alle poorten geleverd kan worden. Let daarop, ik zag laatst een voor mijn doeleinden mooie Huawei 28p 802.3at PoE switch die met enkele PSU nog geen 100W totaal kon leveren, dus max 3 802.3at apparaten kon aansturen |:(

Je moet dus allereerst zorgen dat al je apparaten voldoen aan 802.3af en/of at. Vervolgens moet je op basis van stroomverbruik per device kijken of je op de switch af of at nodig hebt (advies: ga voor at, kost niet zoveel meer en zorgt dat je niet bij upgrades opeens andere switch moet kopen), tel dan totale verbruik PoE-apparaten op en zorg dat je PoE switch een power budget heeft dat daar ruim boven zit.

Wat je ook nergens noemt, maar hier relevant is: hoe ga je WiFi doen? Als je met PoE bezig bent is het een prima idee om WiFi AP's ook over PoE te voeden. Scheelt naast minder draadjes ook dat je een Ethernetkabel naar locatie ver van stopcontact kunt leiden (tip: plafond!) en daar de AP ophangen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
dion_b schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 10:50:
[...]

Lijkt erop, maar zou er zeker van worden voor je iets eruit stript. Als iemand die de afgelopen twee jaar met een draadloze deurbel prutst kan ik je melden dat je blij wordt van een ouderwets bedrade variant :o
Dan moet ik even kijken tot waar die kabel loopt en of dat überhaupt nog mogelijk is.
[...]

Nee hoor, coaxkabel is dat groene daar dat uitkomt op een eengats-AOP net links van de glasvezelNTU.
Check, ik bedoelde meer dat er geen coax het huis verder in loopt. En dat als ik geen glasvezel zou nemen, ik dus wel coax moet gaan trekken.
[...]

ISRA-punt van KPN.

Je hebt dus geluk, alledrie de soorten netwerkinfra tot in je meterkast. Je hebt het letterlijk voor het uitkiezen :)

[...]

Ook hier: bezint eer ge rücksichtslos kabels gaat verwijderen. Ja, DECT kan gebruikt worden om vaste telefonie draadloos in huis te verspreiden, maar nee, goede, storingsvrije dekking is niet gegarandeerd. Controleer eerst of je bijv op zolder wel nog DECT-dekking hebt voor je de al aanwezige manier om problemen op dat vlak eruitrukt...
Zal het er nog eens met de vrouw over hebben.
Persoonlijk zie ik de noodzaak niet zo van vaste telefonie en dacht ik vooral 'ah handig die kabels, kan ik de utp-kabels mee doortrekken'.
[...]

Allekabels.nl vermeldt ook netjes of het CCA danwel CU is. Maar idd, zat plekken.
Ok!
[...]

Pff, ja, best veel...

Begin eens bij het begin. Je hebt het over 'misschien' vaste telefonie en noemt niets over TV. Klinkt dus alsof je een legacy-free all-IP netwerk overweegt. Is dat zo? Zo niet, geef exact aan wat je functioneel wilt of niet. Vooral het wel of niet willen van linear TV kan bepalend zijn voor je netwerkkeuzes.
Hier komt 'persoonlijk' weer. Ik persoonlijk hoef geen TV. Mijn vrouw gaat daar een beetje in mee, maar volgens mij beseft ze niet dat 'geen tv' ook geen tv is en niet 'geen tv voor een weekje of 2'.
Dat, plus dat er een kleine op komst is, en ik ben 'bang' dat er dus wel een TV abo gaat komen.
Dan de switch/patchpanel. Vanuit bedrijfsleven is best practice om inderdaad alles in de meterkast met een enkele grote switch te regelen en per aangesloten device één poort in de muur te hebben en één kabel naar die switch te trekken. Is veruit makkelijkst in beheer, maar vereist hoeveelheden kabel door de muur die nauwelijks practisch in een bestaande woning te trekken zijn. Ga je daadwerkelijk ~20 kabels vanuit de meterkast naar je kamers krijgen? Waarvan ws 6 ofzo richting TV-hoek?
Ik zou ze kunnen opnoemen (ik zit nog in de fase 'kale muren en open muurdozen'):

Woonkamer: 1 dubbele bij de tv (1 daarvan kan nog een switch op) en 1 achter de bank (waarom weet ik niet, maar dat is dus zo'n telefoonkabel/buis)
Op de grote slaapkamer 2 en op de andere slaapkamer 1. Verder wil ik naar de zolder ook nog een kabel.
Dan komt mijn hobbykamer. Daar wil ik misschien wel sowieso 2 kabels hebben. En dan nog een kabel voor mijn NAS (locatie even onbekend, of op de zolder of in de meterkast).
Dan kom ik ongeveer op 10 kabels, die redelijk makkelijk te trekken zijn (hoop ik even).
Als dat lukt, prima, en idd meest profi oplossing.

Zo niet moet je eerder kijken in de richting van per kamer één kabel en dan ter plekke bijkomende switches. Iets minder elegant, en iets meer mogelijke issues (vooral als multicast IPTV erover moet), maar wel een stuk haalbaarder in een gemiddelde huis. Tip daarbij is dat je ook kleine switches via PoE kunt voeden, kijk bijv naar de Netgear GS105PE. Dat scheelt poweradapters op onhandige plekken cq plekken waar je al alle stopcontacten nodig hebt.

Mbt PoE - zo te horen heb je daar niet eerder mee gewerkt. Lees je er goed over in voordat je dingen gaat kopen/prutsen, want er is daadwerkelijk risico dat je apparaten opblaast als je verkeerde dingen doet :o
Klopt, dat was ook de belangrijkste reden van dit topic. Op de verkoopsites wordt altijd zo makkelijk gepraat over PoE apparaten, maar volgens mij zit daar meer achter en wil ik dat even controleren voordat ik de verkeerde dingen aanschaf.
Belangrijkste onderscheid is tussen actieve 802.3af/at PoE en passieve (proprietary) PoE. Actief is vaak tikje duurder, maar veilig (geen goede handshake = geen 48V op de lijn). Passief gaat buiten standaaden om en interoperability is dus vaak om te huilen. Meeste passieve PoE-apparaten werken met 48V, maar sommige ook met 24V. Mag duidelijk zijn dat een 24V-apparaat (of trouwens non-PoE Ethernetapparaat) niet vrolijk wordt van 48V op de lijn. Ook kunnen passieve 48V PoE injectors actieve clients beschadigen.

Ik zou je met klem aanraden om alles met 802.3af/at actieve PoE te doen als je nog apparaten moet kopen en dus alle keuze hebt.
Check.
Verschil tussen 802.3af en at is max power per poort/device. Bij 802.3af is dat resp 16W/12.95W, bij 802.3at is het 30W/25.5W. 802.3at kan dus meer stroom leveren per poort/device. Keerzijde is dat switches die dat kunnen vaak iets onzuiniger zijn. 802.3at is backwards compatible met 802.3af. Naast de standaard heeft iedere switch ook een max PoE budget. Dat is het totaal wat over alle poorten geleverd kan worden. Let daarop, ik zag laatst een voor mijn doeleinden mooie Huawei 28p 802.3at PoE switch die met enkele PSU nog geen 100W totaal kon leveren, dus max 3 802.3at apparaten kon aansturen |:(
Hier zat ik dus ook al aan te denken. Stel er komen nog 4 IP camera's, dan zou ik moeten weten hoeveel stroom die nodig hebben om zo ook te weten welke switch ik nodig zou moeten hebben die ook die hoeveelheid stroom kan leveren? Zoals hier beneden dus.
Je moet dus allereerst zorgen dat al je apparaten voldoen aan 802.3af en/of at. Vervolgens moet je op basis van stroomverbruik per device kijken of je op de switch af of at nodig hebt (advies: ga voor at, kost niet zoveel meer en zorgt dat je niet bij upgrades opeens andere switch moet kopen), tel dan totale verbruik PoE-apparaten op en zorg dat je PoE switch een power budget heeft dat daar ruim boven zit.
Dit wordt dus even goed toekomstdenken, of even gemiddeldes nemen en aan de hand daarvan een max bepalen waar ik eigenlijk niet overheen zou moeten gaan.
Wat je ook nergens noemt, maar hier relevant is: hoe ga je WiFi doen? Als je met PoE bezig bent is het een prima idee om WiFi AP's ook over PoE te voeden. Scheelt naast minder draadjes ook dat je een Ethernetkabel naar locatie ver van stopcontact kunt leiden (tip: plafond!) en daar de AP ophangen.
Ik ging er een beetje simpel vanuit dat WiFi wel redelijk dekkend zou moeten zijn in het huis. Sowieso beneden, en mocht het boven wat minder gaan worden dan inderdaad een AP bijplaatsen.
Plafond of PoE heb ik nog niet over nagedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NeutraleTeun schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 11:25:
[...]

Dan moet ik even kijken tot waar die kabel loopt en of dat überhaupt nog mogelijk is.

[...]

Check, ik bedoelde meer dat er geen coax het huis verder in loopt. En dat als ik geen glasvezel zou nemen, ik dus wel coax moet gaan trekken.
Hangt helemaal af van het TV-vraagstuk. En trouwens welke providers we het hier over hebben. Sommige glasproviders hebben in het verleden TV over coax gedaan (XMS bijv) en sommige coaxproviders doen al hun TV over IP...
[...]

Zal het er nog eens met de vrouw over hebben.
Persoonlijk zie ik de noodzaak niet zo van vaste telefonie en dacht ik vooral 'ah handig die kabels, kan ik de utp-kabels mee doortrekken'.
Klinkt goed, maar zorg dus eerst voor eengezindheid voordat je straks weer terug mag trekken danwel 4 van de 8 aders van je Cat6 ervoor moet misbruiken.
[...]

Hier komt 'persoonlijk' weer. Ik persoonlijk hoef geen TV. Mijn vrouw gaat daar een beetje in mee, maar volgens mij beseft ze niet dat 'geen tv' ook geen tv is en niet 'geen tv voor een weekje of 2'.
Dat, plus dat er een kleine op komst is, en ik ben 'bang' dat er dus wel een TV abo gaat komen.
Voor die kleine hoef je het echt niet te doen. Heb hier ondertussen twee stuks die het concept 'kijken wat er vanavond op TV is' totaal niet kennen. Ze gaan achter een scherm zitten en verwachten dan en daar op Youtube of elders te zien wat ze dan zelf willen. Eigenlijk is real-time sports enige use case voor linear TV op dit moment. Maar zeker in dit geval: eerst dondersgoed bepalen wat je wilt en dan kijken wat de consequenties daarvan zijn voor je netwerk. Om provideronafhankelijk 'safe' te zijn wil je in ieder geval zowel in meterkast als bij TV zorgen voor VLAN support (nuttig bij bridged IPTV) en *werkende* IGMP snooping (nuttig bij routed IPTV)
[...]

Ik zou ze kunnen opnoemen (ik zit nog in de fase 'kale muren en open muurdozen'):

Woonkamer: 1 dubbele bij de tv (1 daarvan kan nog een switch op) en 1 achter de bank (waarom weet ik niet, maar dat is dus zo'n telefoonkabel/buis)
Op de grote slaapkamer 2 en op de andere slaapkamer 1. Verder wil ik naar de zolder ook nog een kabel.
Dan komt mijn hobbykamer. Daar wil ik misschien wel sowieso 2 kabels hebben. En dan nog een kabel voor mijn NAS (locatie even onbekend, of op de zolder of in de meterkast).
Dan kom ik ongeveer op 10 kabels, die redelijk makkelijk te trekken zijn (hoop ik even).
Ik zou toch wat ruimer rekenen, zeker voor dingen als hobbykamers. Ik heb hier ivm zeer beperkt loze leidingen de switch-optie genomen en 7 van de 8 poorten van de switch in m'n studeerkamer zijn momenteel in gebruik...

Als je achteraf alsnog switches moet gebruiken had je je net zo goed vooraf die overkill aan kabels kunnen besparen.
[...]

Klopt, dat was ook de belangrijkste reden van dit topic. Op de verkoopsites wordt altijd zo makkelijk gepraat over PoE apparaten, maar volgens mij zit daar meer achter en wil ik dat even controleren voordat ik de verkeerde dingen aanschaf.
Als je dus zorgt voor 802.3af/at support voor de PD's (Powered Devices) en verder met ruime marge zorgt voor voldoende power budget op de switch komt dat allemaal goed. Het is gelukkig verder geen rocket science.
[...]

Hier zat ik dus ook al aan te denken. Stel er komen nog 4 IP camera's, dan zou ik moeten weten hoeveel stroom die nodig hebben om zo ook te weten welke switch ik nodig zou moeten hebben die ook die hoeveelheid stroom kan leveren? Zoals hier beneden dus.
Yep. Nu, heb even kort een paar van die beesten bekeken en alle camera's die ik zie zijn 802.3af (en dus niet at), dus meer dan 16W per camera hoef je zeker niet te rekenen, meer kunnen ze simpelweg niet trekken. Als ik specs verder lees zie ik dat ze meestal tussen de 6.5 en 7.5W trekken. Als je transmissieverlies meerekent ga je dus niet meer dan 9W per camera kwijt zijn tenzij het heel bijzondere apparaten zijn.
[...]

Dit wordt dus even goed toekomstdenken, of even gemiddeldes nemen en aan de hand daarvan een max bepalen waar ik eigenlijk niet overheen zou moeten gaan.
Tja, blijft koffiedik kijken. Je kunt altijd achteraf alsnog PoE injectoren en/of zwaardere switch nemen als het echt niet lukt.
[...]

Ik ging er een beetje simpel vanuit dat WiFi wel redelijk dekkend zou moeten zijn in het huis. Sowieso beneden, en mocht het boven wat minder gaan worden dan inderdaad een AP bijplaatsen.
De vraag is hier ook waar je de lat legt. Is verbinding hebben genoeg, of wil je bijv TV/andere video met flinke bitrate over WiFi kunnen streamen naar een tablet waar iemand mee op zolder zit? Wil je over IP bellen en moet je seamless handovers daarvoor hebben?

Ik kan je nu al verklappen dat dat hoogstwaarschijnlijk niet gaat lukken in een enigszins moderne woning met een enkele router/AP beneden, ook niet als dat een dure is. Sowieso, je wilt in jouw setup de router in de meterkast hebben. Tenzij je erg excentriek bent gaat dat niet de plek zijn waar je het vaakst WiFi gebruikt :z Enige reden om niet AP's te plaatsen op de plekken waar je daadwerkelijk gebruik gaat maken van WiFi is het niet hebben of willen trekken van kabels. Hier niet aan de orde, plaats je WiFi AP('s) dus waar je dekking nodig hebt, niet in de meterkast waar dat vrijwel zeker niet het geval gaat zijn. Als het gaat om een enigszins standaard rijtjeshuis zou een AP in de woonkamer en een tweede op zolder in de buurt van het traphuis de boel prima moeten dekken.

Bedenk dat plaatsing belangrijker is dan prestatie van het apparaat. Liever twee competente maar bescheidene AP's op de juiste plek dan tig honderd EUR aan router/AP in de verkeerde (zoals in meterkast...).
Plafond of PoE heb ik nog niet over nagedacht.
Plafond moet je kijken qua haalbaarheid, maar als je toch al met PoE en zat Ethernetbekabeling gaat werken is AP's via PoE voeden waar dan ook ze hangen een no-brainer ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Kabel https://www.sandervunderi...cat-6-doos-100-meter.html is binnen.
Op de stelling van mij 'dus er komt alleen internet', kreeg ik de reactie 'maar is dat dan geen tv meer?'.
Dus heel makkelijk gehouden en KPN alles-in-1 glasvezel gekozen.

Als het heel simpel is, zal ik kijken of ik nog ergens een plekje vrij kan houden voor een telefoonkabel. Anders, mocht er überhaupt telefoon komen, kijken hoe DECT zich houdt en anders telefoon in de meterkast en laten doorschakelen.
Maar is dat is mijn minste zorg op het moment.

Omdat ik Ubiquiti wel leuk vond, en dacht dat als er een AP zou komen, deze van Ubi moest zijn. Heb ik eens gekeken naar alles in hun lijn, zo ook hun switches en camera's.
Blijkt dat ze onderling allemaal andere protocollen gebruiken, dus daar schiet ik ook niks mee op.

Ben ik eigenlijk weer terug bij af en heb ik nog eens zitten zoeken en ben ik bij de volgende 2 uitgekomen:
pricewatch: ZyXEL GS1900-10HP
pricewatch: Linksys LGS116P

10 poorten managed vs 16 unmanaged en respectievelijk 77 Watt en 80 Watt en beiden PoE+.
En dan op 2 locaties nog een kleine PoE switch (daar moet ik nog even naar kijken).

Ik ga er vanuit dat, met hetgeen ik heb zitten lezen en zoeken, deze goed genoeg moeten zijn in mijn situatie?
Keuze cam en AP zijn voor een later tijdstip. Als de switch maar duidelijk is, dan kan ik alvast een begin maken met het aansluiten. Uiteraard nog een patchpanel, maar dat zal zo'n probleem niet zijn.

-
De Linksys heeft, zie ik nu, ook bijpassende AP's pricewatch: Linksys LAPN600

[ Voor 6% gewijzigd door NeutraleTeun op 24-06-2017 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:03
NeutraleTeun schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 10:03:
Omdat ik Ubiquiti wel leuk vond, en dacht dat als er een AP zou komen, deze van Ubi moest zijn. Heb ik eens gekeken naar alles in hun lijn, zo ook hun switches en camera's.
Blijkt dat ze onderling allemaal andere protocollen gebruiken, dus daar schiet ik ook niks mee op.
Je hebt verschillende lijnen bij Ubiquiti, enerzijds de edge-reeksen (routers en switches), en anderzijds de UniFi-reeks. Bij de edge-reeks moet elk apparaat apart geconfigureerd worden, bij de UniFi-reeks gebeurd dit dmv een centrale controller. Deze controller kan op een pc zijn geïnstalleerd of op een UniFi CloudKey.

Dus als je alles hetzelfde wil houden, moet je in de UniFi-reeks zitten. Maar mix-and-match gaat natuurlijk ook. (ik heb bijvoorbeeld een edgerouter pro, edgeswitch lite, unifi switch poe, en verscheidene unifi AP's draaien)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NeutraleTeun schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 10:03:
Kabel https://www.sandervunderi...cat-6-doos-100-meter.html is binnen.
Op de stelling van mij 'dus er komt alleen internet', kreeg ik de reactie 'maar is dat dan geen tv meer?'.
Dus heel makkelijk gehouden en KPN alles-in-1 glasvezel gekozen.
:')

Duidelijk. Wel dame in kwestie een por geven als ze een keer de 21e eeuw bereikt ;)
Als het heel simpel is, zal ik kijken of ik nog ergens een plekje vrij kan houden voor een telefoonkabel. Anders, mocht er überhaupt telefoon komen, kijken hoe DECT zich houdt en anders telefoon in de meterkast en laten doorschakelen.
Maar is dat is mijn minste zorg op het moment.
Als je HR++ glas krijgt is idd gebrek aan mobiele dekking een veel grotere.
Valt mee. Alles in de UniFi (what's in a name ;) ) reeks gebruikt zelfde platform. Daar horen ook switches bij. De EdgeSwitches e.d. zijn andere koek, dan kun je net zo goed bij andere vendor kopen.
Ben ik eigenlijk weer terug bij af en heb ik nog eens zitten zoeken en ben ik bij de volgende 2 uitgekomen:
pricewatch: ZyXEL GS1900-10HP
pricewatch: Linksys LGS116P

10 poorten managed vs 16 unmanaged en respectievelijk 77 Watt en 80 Watt en beiden PoE+.
Ik zou voor managed gaan, mocht je ooit iets voor TV met VLANs moeten doen is dat wel zo handig. Verder ben ik helemaal niet te spreken over kwaliteit van Linksys-apparatuur sinds de Cisco overname. Ondertussen heeft Cisco het weer naar Belkin doorgeschoven. Geen idee wat dat ermee gedaan heeft...
En dan op 2 locaties nog een kleine PoE switch (daar moet ik nog even naar kijken).
Yep. De Netgear GS105PE is iig goed betaalbaar en kan ik positieve ervaringen over melden, maar dit is dermate simpele use-case dat vrijwel alles zal voldoen :)
Ik ga er vanuit dat, met hetgeen ik heb zitten lezen en zoeken, deze goed genoeg moeten zijn in mijn situatie?
Keuze cam en AP zijn voor een later tijdstip. Als de switch maar duidelijk is, dan kan ik alvast een begin maken met het aansluiten. Uiteraard nog een patchpanel, maar dat zal zo'n probleem niet zijn.

-
De Linksys heeft, zie ik nu, ook bijpassende AP's pricewatch: Linksys LAPN600
2012 belt en wil z'n AP's terug. Ze zijn verouderd qua spec (WiFi-n ipv WiFi-ac), ze missen DFS-support, en ze vreten veel teveel stroom (17W is onzinnig voor wat ze bieden). How about "nope" :X

Edit: ter vergelijking mbt power, mijn UniFi AC Pro (met 3x3 in beide banden) verbruiken maar 9W per apparaat, dus beide samen minder dan een van deze Linksys dinosaurussen, en de AC Lite verbruikt hooguit 6.5W. Ik ken zelfs enterprise-grade hardware dat stukken minder verbruikt (AeroHive AP130 die hier ligt doet ook maar 11W)

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 24-06-2017 11:55 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
dion_b schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 11:51:
[...]

:')

Duidelijk. Wel dame in kwestie een por geven als ze een keer de 21e eeuw bereikt ;)
Naja, ik riep al een tijdje dat ik geen geld meer wou uitgeven aan TV. Ik kijk het toch nooit, en als het op staat is het een beetje onzinnig zappen. En daar was ze het altijd mee eens. Tot ik recent de daadwerkelijke knoop moest doorhakken en zij met die reactie kwam.
Ik weet hoe het gaat, dus maar zonder discussie toch een alles in 1 afgesloten }:|
[...]

Valt mee. Alles in de UniFi (what's in a name ;) ) reeks gebruikt zelfde platform. Daar horen ook switches bij. De EdgeSwitches e.d. zijn andere koek, dan kun je net zo goed bij andere vendor kopen.
Ik kwam eerst uit bij de ToughSwitch PoE Pro, maar volgens een ander topic is die aan het uitfaseren en werken sommige lijnen binnen Ubi met passieve PoE. En daar moest ik voor oppassen in je eerdere bericht.
[...]

Ik zou voor managed gaan, mocht je ooit iets voor TV met VLANs moeten doen is dat wel zo handig. Verder ben ik helemaal niet te spreken over kwaliteit van Linksys-apparatuur sinds de Cisco overname. Ondertussen heeft Cisco het weer naar Belkin doorgeschoven. Geen idee wat dat ermee gedaan heeft...
Dan blijft de XyZEL over?
[...]

Yep. De Netgear GS105PE is iig goed betaalbaar en kan ik positieve ervaringen over melden, maar dit is dermate simpele use-case dat vrijwel alles zal voldoen :)
Ik ga er heel even vanuit dat ik ook gewoon een non PoE apparaat op een PoE poort kan aansluiten?
Op 1 plek zou ik voor het nette 3 PoE poorten nodig hebben, maar dat is voor tzt en bijzaak.
[...]

2012 belt en wil z'n AP's terug. Ze zijn verouderd qua spec (WiFi-n ipv WiFi-ac), ze missen DFS-support, en ze vreten veel teveel stroom (17W is onzinnig voor wat ze bieden). How about "nope" :X

Edit: ter vergelijking mbt power, mijn UniFi AC Pro (met 3x3 in beide banden) verbruiken maar 9W per apparaat, dus beide samen minder dan een van deze Linksys dinosaurussen, en de AC Lite verbruikt hooguit 6.5W. Ik ken zelfs enterprise-grade hardware dat stukken minder verbruikt (AeroHive AP130 die hier ligt doet ook maar 11W)
Haha, ik heb niet echt naar de specificaties gekeken. Ik zag gewoon dat die AP in een bundel werd aangeboden bij die switch. Dus kreeg toen weer een 'ah wat makkelijk'-momentje.
Zoals gezegd, AP is iets voor later, ga dat pas merken zodra we er daadwerkelijk wonen.
Wellicht dat mijn oorspronkelijk idee voor zo'n Ubi AP dan wel gewoon gehandhaafd kan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NeutraleTeun schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 12:16:
[...]

Ik kwam eerst uit bij de ToughSwitch PoE Pro, maar volgens een ander topic is die aan het uitfaseren en werken sommige lijnen binnen Ubi met passieve PoE. En daar moest ik voor oppassen in je eerdere bericht.
Als je kijkt naar de switches in kwestie zie je netjes 802.3af danwel at staan. De UniFi switches zijn IMHO alleen beetje overpriced voor wat ze leveren. Enige meerwaarde is als je dingen als VLANs dermate zwak begrijpt dat je echt een unified omgeving nodig hebt om de configuratie goed te krijgen.
[...]

Dan blijft de XyZEL over?
ZyXEL. En van deze twee ja. Waarom alleen die twee is natuurlijk een tweede... ;)

Dat gezegd. ik snap de GS1900 prima, in z'n categorie veruit goedkoopste switch. Enige minpunt is dat het PoE-budget tov aantal poorten wat aan de lage kant is. Dat kan met PoE-powered switches nog een issue worden. Even rekenen:

2x PoE-powered switch: 2x 4.5W = 9W
2x PoE AP: 2x 6.5W = 13W
2x PoE camera: 2x 6.5W = 13W
----------------------------------------------
Totaal verbruik 35W. Als je uitgaat van 25% verlies moet je switch dus 44W kunnen leveren.

Gaat dus nog goed :)
[...]

Ik ga er heel even vanuit dat ik ook gewoon een non PoE apparaat op een PoE poort kan aansluiten?
Op 1 plek zou ik voor het nette 3 PoE poorten nodig hebben, maar dat is voor tzt en bijzaak.
Zolang het actieve 802.3af/at betreft: jazeker. Dan doet de device geen layer-1 handshake en behandelt de switch het als unpowered.
[...]

Haha, ik heb niet echt naar de specificaties gekeken. Ik zag gewoon dat die AP in een bundel werd aangeboden bij die switch. Dus kreeg toen weer een 'ah wat makkelijk'-momentje.
Zoals gezegd, AP is iets voor later, ga dat pas merken zodra we er daadwerkelijk wonen.
Wellicht dat mijn oorspronkelijk idee voor zo'n Ubi AP dan wel gewoon gehandhaafd kan blijven.
Vooralsnog zie ik voor vergelijkbaar budget geen beter alternatief. TP-Link's "UniFi killer" woorden van hun vertegenwoordiger :P Deco M5 Mesh is vooralsnog voor gelijke specs met de AC Lite een stuk duurder en vereist gepruts met apps en dergelijke, en de goedkoopste AP die echt iets toevoegt qua nuttige features (Aerohve AP122) is nog steeds drie keer (!) zo duur als de AC Lite.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
What's in a name B)

Ik zocht niet perse op goedkoopste, maar kreeg wel maar een paar opties.
Zo ook bv de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch US-16-150W, maar daar zat ik weer met dat verwarrende Ubi probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NeutraleTeun schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 18:42:
What's in a name B)

Ik zocht niet perse op goedkoopste, maar kreeg wel maar een paar opties.
Zo ook bv de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch US-16-150W, maar daar zat ik weer met dat verwarrende Ubi probleem.
Welke "verwarrende Ubi probleem" heb je het over?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
RobertMe in "\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur - Deel 2"

en

Mijn keuzes werden niet echt beaamd, waardoor ik dus ging twijfelen en op de ZyXEL uitkwam.
Maar als ik het verkeerd heb begrepen en deze 16-150W wel beduidend beter is dan die GS1900...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NeutraleTeun schreef op zaterdag 24 juni 2017 @ 21:48:

en

Mijn keuzes werden niet echt beaamd, waardoor ik dus ging twijfelen en op de ZyXEL uitkwam.
Maar als ik het verkeerd heb begrepen en deze 16-150W wel beduidend beter is dan die GS1900...
Hij schrijft over oude Ubiquiti apparaten die niet in de UniFi-lijn zitten, en mbt zorgen over PoE-type, dat kun je gewoon in de datasheets van de switch in kwestie teruglezen (en alle UniFi switches doen tenminste 802.3af). Een TouchSwich gaat idd niet binnen UniFi beheerd kunnen worden, een UniFi switch wel. Daar is niets verwarrends aan...

Of het meerwaarde levert tov de aanzienlijk goedkopere ZyXEL is een tweede. Het is wel zo makkelijk qua beheer en je krijgt een groter PoE-budget ervoor terug. Keerzijde is dat de ZyXEL ruim voldoende voor jouw toepassingen levert en (buiten beheersomgeving) qua functionaliteiten niet onderdoet voor de UniFi.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Oké, duidelijk.
Dan nog een laatste vraag mbt het rekenen, kijken of ik dat ook snap.

Als voorbeeld de
pricewatch: ZyXEL GS1200-5HP
Heeft een max vermogensverbruik van 72W?
Dat betekent dat de voorgaande switch dat ook moet kunnen leveren?

Als we eerdere berekening dan aanhouden:
2x switch 72 = 144W
2x AP van samen 13W
En 3 camera's worden 20W.
Samen 177W. Met 25% verlies een totaal van 222W te leveren door de eerste switch?

Flink verschil met de eerste Netgear optie. En met 222W moet er ook een flinke bak voor in de plaats komen.
Vind wel gek dat er zoveel verschil in Watt in zit, dus hoop een beetje dat ik een rekenfout maak.

[ Voor 16% gewijzigd door NeutraleTeun op 25-06-2017 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NeutraleTeun schreef op zondag 25 juni 2017 @ 08:19:
Oké, duidelijk.
Dan nog een laatste vraag mbt het rekenen, kijken of ik dat ook snap.

Als voorbeeld de
pricewatch: ZyXEL GS1200-5HP
Heeft een max vermogensverbruik van 72W?
Dat betekent dat de voorgaande switch dat ook moet kunnen leveren?
Alleen als je het over PoE voedt, en deze switch wordt niet over PoE gevoed - dit is een bescheiden switch die zelf PoE levert 8)7
Als we eerdere berekening dan aanhouden:
2x switch 72 = 144W
2x AP van samen 13W
En 3 camera's worden 20W.
Samen 177W. Met 25% verlies een totaal van 222W te leveren door de eerste switch?
Ja, maar nee. 802.3at staat max 22W per PD toe. Een apparaat wat 72W verbruikt kun je niet eens door normale PoE voeden.
Flink verschil met de eerste Netgear optie. En met 222W moet er ook een flinke bak voor in de plaats komen.
Vind wel gek dat er zoveel verschil in Watt in zit, dus hoop een beetje dat ik een rekenfout maak.
Niks mis met je rekenwerk, het probleem is dat je appels met peren vergelijkt. De GS105PE is een door PoE-gevoede switch die zelf 4W verbruikt en nooit meer dan 22W (want max 802.3at) in totaal kan trekken. De GS1200-5p is een via eigen voedingsadapter gevoede switch die zelf ~60W PoE budget heeft voor PD's. Daarom heeft het geen invloed op de PoE-budget van je grote switch, want hij voedt niet achte de GS1200-5p.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ah, even het stukje eigen voedingsadapter gemist, stom.
Maar dan denk ik dat ik het wel redelijk snap.
Ik ga nog eens goed tellen voor de nodige poorten en de te verwachten PD's, en dan denk ik dat het wel goed komt.

Bedankt voor alle input en info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
En zo zie je maar weer... Kabels en poorten kun je nooit teveel hebben.

Ik heb dus een Zyxel GS1900-10HP in gebruik, en ik kom nu poorten tekort.
Toch wat meer uitbreidingen dan verwacht.

Dus een 2e van bovenstaand gekocht.
Maar, hoe lus ik deze door. Gewoon met elkaar verbinden en de 2e niet aan het stroom hangen?
Pagina: 1