NeutraleTeun schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 00:11:
Kort geleden een huis gekocht en ik wil al wat plannen gaan maken voor het netwerk zodat ik dalijk niet in de problemen kom met wanddozen, locaties of kabels trekken.
Alvast een foto van de meterkast:
[afbeelding]
Rechtsboven is volgens mij de deurbel, welke niet aanwezig is, dus die kan ik volledig eruit strippen?
Lijkt erop, maar zou er zeker van worden voor je iets eruit stript. Als iemand die de afgelopen twee jaar met een draadloze deurbel prutst kan ik je melden dat je blij wordt van een ouderwets bedrade variant

Rechtsonder is glasvezel en afwezigheid van coax-kabel? Houdt dus in dat ik eigenlijk een glasvezel abonnement moet gaan afsluiten, anders moet ik weer een coax-kabel gaan trekken?
Nee hoor, coaxkabel is dat groene daar dat uitkomt op een eengats-AOP net links van de glasvezelNTU.
Wat is links eigenlijk?
Dat is neem ik aan gewoon de telefoonlijn?
ISRA-punt van KPN.
Je hebt dus geluk, alledrie de soorten netwerkinfra tot in je meterkast. Je hebt het letterlijk voor het uitkiezen

Mochten we vaste telefonie willen dan kan dat gewoon via DECT, dus ook deze kabels kan ik hier strippen?
Ook hier: bezint eer ge rücksichtslos kabels gaat verwijderen. Ja, DECT kan gebruikt worden om vaste telefonie draadloos in huis te verspreiden, maar nee, goede, storingsvrije dekking is niet gegarandeerd. Controleer eerst of je bijv op zolder wel nog DECT-dekking hebt voor je de al aanwezige manier om problemen op dat vlak eruitrukt...
Oké, dan hebben we alle 'onbekende' kabels uit de meterkast gehad.
-
Als ik even snel tel, komen er zo'n 8-10 UTP kabels de meterkast in.
De rest wat nodig zou zijn in de tv-hoek regel ik daar wel met een switch.
Na verloop van tijd zou ik ook nog wat IP-camera's (PoE) willen aanschaffen.
Nu mijn eigenlijke vraag:
Aan een Cat6 kabel heb ik meer dan genoeg?
Wat zijn nog goede sites waar je volledige koperen kabels kunt kopen? Lange tijd geleden heb ik het bij netwerkwinkel.nl gekocht, maar lees ook wel goede dingen over utp-kabel.nl.
Allekabels.nl vermeldt ook netjes of het CCA danwel CU is. Maar idd, zat plekken.
Vervolgens gaat alles naar een patchpaneel, en van daaruit naar een (managed?) switch.
Nu zie ik dat er ook switches zijn met PoE poorten. Klopt het dat zoiets handiger is dan te gaan werken met PoE-injectors voor elke camera?
Is er nog iets waar ik op moet letten, compatibility wise of uit handig oogpunt?
Pff, ja, best veel...
Begin eens bij het begin. Je hebt het over 'misschien' vaste telefonie en noemt niets over TV. Klinkt dus alsof je een legacy-free all-IP netwerk overweegt. Is dat zo? Zo niet, geef exact aan wat je functioneel wilt of niet. Vooral het wel of niet willen van linear TV kan bepalend zijn voor je netwerkkeuzes.
Dan de switch/patchpanel. Vanuit bedrijfsleven is best practice om inderdaad alles in de meterkast met een enkele grote switch te regelen en per aangesloten device één poort in de muur te hebben en één kabel naar die switch te trekken. Is veruit makkelijkst in beheer, maar vereist hoeveelheden kabel door de muur die nauwelijks practisch in een bestaande woning te trekken zijn. Ga je daadwerkelijk ~20 kabels vanuit de meterkast naar je kamers krijgen? Waarvan ws 6 ofzo richting TV-hoek?
Als dat lukt, prima, en idd meest profi oplossing.
Zo niet moet je eerder kijken in de richting van per kamer één kabel en dan ter plekke bijkomende switches. Iets minder elegant, en iets meer mogelijke issues (vooral als multicast IPTV erover moet), maar wel een stuk haalbaarder in een gemiddelde huis. Tip daarbij is dat je ook kleine switches via PoE kunt voeden, kijk bijv naar de Netgear GS105PE. Dat scheelt poweradapters op onhandige plekken cq plekken waar je al alle stopcontacten nodig hebt.
Mbt PoE - zo te horen heb je daar niet eerder mee gewerkt. Lees je er goed over in voordat je dingen gaat kopen/prutsen, want er is daadwerkelijk risico dat je apparaten opblaast als je verkeerde dingen doet
Belangrijkste onderscheid is tussen actieve 802.3af/at PoE en passieve (proprietary) PoE. Actief is vaak tikje duurder, maar veilig (geen goede handshake = geen 48V op de lijn). Passief gaat buiten standaaden om en interoperability is dus vaak om te huilen. Meeste passieve PoE-apparaten werken met 48V, maar sommige ook met 24V. Mag duidelijk zijn dat een 24V-apparaat (of trouwens non-PoE Ethernetapparaat) niet vrolijk wordt van 48V op de lijn. Ook kunnen passieve 48V PoE injectors actieve clients beschadigen.
Ik zou je met klem aanraden om alles met 802.3af/at actieve PoE te doen als je nog apparaten moet kopen en dus alle keuze hebt.
Verschil tussen 802.3af en at is max power per poort/device. Bij 802.3af is dat resp 16W/12.95W, bij 802.3at is het 30W/25.5W. 802.3at kan dus meer stroom leveren per poort/device. Keerzijde is dat switches die dat kunnen vaak iets onzuiniger zijn. 802.3at is backwards compatible met 802.3af. Naast de standaard heeft iedere switch ook een max PoE budget. Dat is het totaal wat over alle poorten geleverd kan worden. Let daarop, ik zag laatst een voor mijn doeleinden mooie Huawei 28p 802.3at PoE switch die met enkele PSU nog geen 100W totaal kon leveren, dus max 3 802.3at apparaten kon aansturen
Je moet dus allereerst zorgen dat al je apparaten voldoen aan 802.3af en/of at. Vervolgens moet je op basis van stroomverbruik per device kijken of je op de switch af of at nodig hebt (advies: ga voor at, kost niet zoveel meer en zorgt dat je niet bij upgrades opeens andere switch moet kopen), tel dan totale verbruik PoE-apparaten op en zorg dat je PoE switch een power budget heeft dat daar ruim boven zit.
Wat je ook nergens noemt, maar hier relevant is: hoe ga je WiFi doen? Als je met PoE bezig bent is het een prima idee om WiFi AP's ook over PoE te voeden. Scheelt naast minder draadjes ook dat je een Ethernetkabel naar locatie ver van stopcontact kunt leiden (tip: plafond!) en daar de AP ophangen.