[Q] PCI-Express 3.0 4x SSD in PCI-Express 2.0 16x

Pagina: 1
Acties:

• HertogJan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-12 17:46
Het volgende is me niet duidelijk geworden door te googlen, dus de volgende vraag...

Voor mijn broer ben ik een SSD aan het uitzoeken. Hij heeft een oud beestje met ASRock M3A790GXH/128M moederbord. We hebben ons oog laten vallen op de Samsung 960 EVO HDD, maar vragen ons af of dat gaat werken in een PCI-Express 2.0 slot. Als de snelheid iets omlaag gaat is dat geen ramp, dan heeft hij in elk geval een vlotte SSD voor zijn computer in de toekomst. Alternatief is SSD voor SATA2 3.0 Gb/s.

Kan dit? Of heb je een ander idee of aanbeveling?

Alvast bedankt voor je reactie! _/-\o_

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-12 07:28
Dat zou gewoon moeten werken, pci-e is allemaal downwards compatible. (zoals je zelf al aangeeft zal de performance wat geknepen zijn).

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-12 13:15

M2M

medicijnman

En sequenciele performance is in bijna alle gevallen niet de limiterende factor van de snelheid van een systeem. Random IO is veel belangrijker en die heeft nu net een minder grote impact doordat de bussnelheid wat lager is.

-_-

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:30
Ja dat werkt, maar hij kan er niet van booten zeer waarschijnlijk. Dat moederbord is waarschijnlijk te oud om te kunnen booten dmv UEFI icm een NVMe drive.
Dus als hij nog een andere Disk / SSD heeft waar hij van opstart, kan hij gewoon gebruik maken van de SSD als extra storage.

Maar ervan opstarten gaat niet.

Als ik jou was zou ik via V&A een 850 Pro kopen. Die zijn bloedsnel en je merkt qua performance geen verschil met een 960 EVO in de praktijk. Bovendien kan je er gewoon van booten :)

[ Voor 22% gewijzigd door FireDrunk op 02-06-2017 21:10 ]

Even niets...

• HertogJan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-12 17:46
FireDrunk schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 21:09:
Ja dat werkt, maar hij kan er niet van booten zeer waarschijnlijk. Dat moederbord is waarschijnlijk te oud om te kunnen booten dmv UEFI icm een NVMe drive.
Dus als hij nog een andere Disk / SSD heeft waar hij van opstart, kan hij gewoon gebruik maken van de SSD als extra storage.

Maar ervan opstarten gaat niet.

Als ik jou was zou ik via V&A een 850 Pro kopen. Die zijn bloedsnel en je merkt qua performance geen verschil met een 960 EVO in de praktijk. Bovendien kan je er gewoon van booten :)
Weet je zeker dat booten niet gaat werken? En is er niks te verzinnen dat je van een andere ssd/hdd boot en dan de 960 pro?

De 850 pro lijkt me een prima SSD, maar ben zelf overgestapt van een 850 naar 960 en het verschil in snelheid is aanzienlijk, ook als je naar de specs kijkt.

En als we voor de 850 pro gaan, is SATA2 dan snel genoeg?

Mis ik iets? Bedankt voor je reactie in elk geval. _/-\o_

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:30
Eerst van sata booten en dan van NVMe kan wel, maar dan moet je zelf aan de slag met de bootloader configureren.

En je mag mij laten zien waar je het verschil merkt, want ik ben van een 850 Pro naar een 950 Pro gegaan, en merk er niets van. Je moet niet zo naar die specs kijken. 90% van de benchmarks en tests zijn use cases die je zelf nooit gaat halen.

Even niets...

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
ben zelf overgestapt van een 850 naar 960 en het verschil in snelheid is aanzienlijk, ook als je naar de specs kijkt
Behalve het verschil in prijs is er in gebruik geen verschil, misschien een placebo maar verder maakt het tussen SSD's niks uit (tenzij je echt de slechtste Sandforce SSD uitzoekt...)

Fixing things to the breaking point...

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-12 20:11
Als het al een oud beestje is (zoals je zegt), lijkt mij een SATA2 SSD meer op zijn plek dan eentje met een PCI aansluiting.

Ik heb al redelijk veel wat oudere PC's voorzien van een SSD en de meeste starten op een SATA-SSD gebruiksklaar op binnen 25 seconden. En dat is waarschijnlijk wat je beoogt.
Zelfs als de BIOS geen AHCI aankan, maar het moederbord wel SATA aansluitingen heeft, loopt Windows 10 daar vlot op en start zelfs snel op.

Wel zou ik vooraf nakijken welke SATA-poort "SATA0" is, in de BIOS vóór herinstallatie SATA op AHCI zetten en tijdens de herinstallatie alléén de SSD aansluiten (dus geen enkele andere harddisk).
Als je op die PC al Windows 10 draaide, kan je tijdens de herinstallatie de licentiecode skippen en zodra de PC loopt op Windows 10, de internetverbinding configureren. Windows 10 zal zichzelf dan direct valideren, waarna je weer een legale Windows 10 hebt.

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik heb een soortgelijke, of meer een aanvullende vraag..

Mijn moederbord (Maximus VII Ranger) lijkt een PCIe 2.0 x4 slot, een PCIe 2.0 x1 slot, en het M.2 slot over 1 lane te laten lopen. Aldus de handleiding. Bij gebruik van het M.2 slot zullen beide de PCIe x4 en het M.2 slot op x2 draaien.

Wanneer ik dus een 960 EVO aansluit (en daar van wil booten, btw), zal PCIe 2.0 x2 dan de SSD zodanig vertragen dat het verschil met een 850 EVO SATA niet merkbaar is, of heb ik toch nog voordeel van die 960 EVO t.o.v. 850? Asus geeft aan max 10Gb/s over dat M.2 slot maar ik weet niet welke overheadfactoren ik allemaal mee moet nemen als ik zelf wil gaan tellen wat de netto effectieve doorvoersnelheid zal zijn.

Binnen 1 a 2 jaar zal ik wel een moederbord kopen dat M.2 via PCIe 3.0 x4 ondersteunt maar het prijsverschil is wel hoog voor iets dat ik evt. nu totaal niet merk.

[ Voor 12% gewijzigd door Oscar Whiskey op 05-06-2017 00:32 ]

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-12 20:11
Oscar Whiskey schreef op maandag 5 juni 2017 @ 00:28:
Ik heb een soortgelijke, of meer een aanvullende vraag..

Mijn moederbord (Maximus VII Ranger) lijkt een PCIe 2.0 x4 slot, een PCIe 2.0 x1 slot, en het M.2 slot over 1 lane te laten lopen. Aldus de handleiding. Bij gebruik van het M.2 slot zullen beide de PCIe x4 en het M.2 slot op x2 draaien.

Wanneer ik dus een 960 EVO aansluit (en daar van wil booten, btw), zal PCIe 2.0 x2 dan de SSD zodanig vertragen dat het verschil met een 850 EVO SATA niet merkbaar is, of heb ik toch nog voordeel van die 960 EVO t.o.v. 850? Asus geeft aan max 10Gb/s over dat M.2 slot maar ik weet niet welke overheadfactoren ik allemaal mee moet nemen als ik zelf wil gaan tellen wat de netto effectieve doorvoersnelheid zal zijn.

Binnen 1 a 2 jaar zal ik wel een moederbord kopen dat M.2 via PCIe 3.0 x4 ondersteunt maar het prijsverschil is wel hoog voor iets dat ik evt. nu totaal niet merk.
Je vervuilt dit topic, wat nog niet is opgelost.
Kan je svp een eigen topic aanmaken met deze tekst?

• Oscar Whiskey
OP: gaat een 960 EVO werken op PCIe 2.0?
Mijn vraag: hoe snel zal een 960 EVO zijn op PCIe 2.0 daar PCIe 3.0 wordt opgegeven als spec?

Lijkt me dermate aanvullend/relevant dat ik eerder een mod voorzie mijn 2e topic te sluiten vanwege double-posting. Afijn, wanneer de mods vinden dat ik hier weg moet met mijn vraag zie/hoor ik dat vanzelf wel.

• Oscar Whiskey
Om terug te komen op de OP vraag: ja, het kan en het werkt.

Sinds vandaag een 960 EVO 500GB in gebruik genomen.

Mijn 960 is aangesloten op M.2 over PCIe Gen. 2 x2.
- 830MB/s en 200k IOPS read
- 810MB/s en 190k IOPS write

Lijkt mij een significante winst over welke SATA3 SSD dan ook. Al is het weliswaar niet het maximale dat je uit de 960 haalt, maar wellicht dat dat in de toekomst nog verandert voor jou als je de 960 in een nieuwer systeem prikt.

[ Voor 24% gewijzigd door Oscar Whiskey op 08-06-2017 22:40 . Reden: de D'tjes en de T'tjes ]

Pagina: 1