Garantie op iPhone 6 wordt geweigerd tijdens garantieperiode

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostjah
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 20:50
Hi,

Een tijdje terug reageerde de home knop van mijn iphone 6 (2.5 jaar oud) ineens niet meer. Na wat struggles viel er wel mee te werken, maar nu kwam het ook soms voor dat de iphone de hele dag zwart werd tot de batterij leeg was. Per toeval kwam ik er achter dat ik 3 jaar garantie heb omdat ik hem via de Amac heb gekocht. Die hebben het toestel voor mij opgestuurd, en zojuist heb ik een 'prijs opgaaf' ontvangen:

"Omschrijving prijsopgave
Tijdens de diagnose zijn er meerdere problemen geconstateerd, touch ID en home knop werken niet. Geconstateerd dat het frame van de iPhone is gebogen. De iPhone heeft een deuk op de luidspreker. Offerte voor het omruilen van het toestel buiten garantie."

Met daarbij de volgende opties:

Telefoon inleveren (dus krijg hem dan niet meer terug)
Telefoon terug bezorgen zonder reparatie (50 euro)
Telefoon inruilen (430 euro)

Ik heb de telefoon echt één keer laten vallen, en dat is al meer dan een jaar geleden van niet eens een hoge hoogte. Al die tijd heeft hij het uitstekend gedaan, zonder problemen. Dus ik vind het heel gek dat de schuld nu ineens in mijn schoenen wordt geschoven, ik heb hem immers zeer netjes behandeld altijd. Naast wat lichte gebruikers sporen op de achterkant zag hij er als nieuw uit. Als je heel goed keek heb ik wel eens buiging geconstateerd (het personeel van de Amac overigens niet), maar een deuk in de speaker heb ik nooit gezien?

Ik vind het ten eerste zeer apart dat ik zelf verantwoordelijk wordt gehouden voor een defecte homeknop omdat ik het frame verbogen zou zijn, terwijl ik hem altijd neer zetjes heb gebruikt.
Daarnaast is het toch te idioot voor worden dat ik 50 euro moet betalen om mijn toestel terug te krijgen, dat heeft toch niets meer met garantie en service te maken...

Ik heb verder geen ervaring met dit soort problemen, maar dit is toch geen normale gang van zaken? Iemand enig idee wat ik kan doen om op zijn minst geen 50 euro te hoeven betalen voor de retour?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Garantiekwesties passen beter in het Shopping Forum, dus een move die kant op :)

3i > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Goed, je geeft zelf eigenlijk al aan dat je hem 1x hebt laten vallen.
Van welke hoogte en met welke snelheid is hij gevallen? Want volgens mij zijn smartphones anno 2015 nog steeds niet valbestendig.

Je kan geluk hebben of je kan pech hebben met vallen.

Maar om nu te stellen dat je iPhone 6 immortal is, lijkt me ook een beetje 8)7 koekkoek

[ Voor 73% gewijzigd door Zakkenwasser op 02-06-2017 21:40 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Eerlijk gezegd, zou ik gewoon een goed onderbouwde brief opstellen en die aangetekend naar het reparatiecentrum sturen met de vraag waar de fuck ze eigenlijk mee bezig zijn. O-)

Wel op een beschaafde en nette manier uiteraard!

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
@TS.

Als de telefoon schade heeft dan valt ie sowieso buiten de garantie. Dat je dan 50 euro onderzoekskosten moet betalen is ook helemaal niet vreemd. Je kan een discussie hebben over de schade of over die 2.5 jaar, maar dat je nu geen garantie krijgt en 50 euro moet betalen is niet zo vreemd.

[ Voor 61% gewijzigd door Yorinn op 02-06-2017 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

@Joostjah Meest zinnige dat je kunt doen is kijken of dit een bekend defect is bij deze telefoons. Als het probleem vaker voorkomt dan kun je wellicht aantonen dat de niet werkende homeknop niet het gevolg is van een val, maar het aan wat anders ligt, en daarmee hopelijk wel onder garantie is te repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joostjah schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 20:25:
"Omschrijving prijsopgave
Tijdens de diagnose zijn er meerdere problemen geconstateerd, touch ID en home knop werken niet. Geconstateerd dat het frame van de iPhone is gebogen. De iPhone heeft een deuk op de luidspreker. Offerte voor het omruilen van het toestel buiten garantie."
Ik heb de telefoon echt één keer laten vallen,
/case.

Garantieafhandeling in Nederland betekent dat na 6 maanden jij moet kunnen aantonen dat de schade niet door jouw incorrecte gebruik is gekomen. Waar jij hier al direct aangeeft dat je dat niet gedaan hebt. Dus is reparatie buiten de garantie het antwoord, of anders de onderzoekskosten betalen. (ook heel logisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Onzinnige discussie over de duur van de garantietermijn verwijderd. Wil je een algemene discussie hierover, dan mag er een goed onderbouwd topic, met bronnen, komen.

Tevens een kleine titelfix uitgevoerd.

[ Voor 83% gewijzigd door Yorinn op 02-06-2017 22:05 ]

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 22:00:
[...]
/case.

Garantieafhandeling in Nederland betekent dat na 6 maanden jij moet kunnen aantonen dat de schade niet door jouw incorrecte gebruik is gekomen. Waar jij hier al direct aangeeft dat je dat niet gedaan hebt. Dus is reparatie buiten de garantie het antwoord, of anders de onderzoekskosten betalen. (ook heel logisch)
Daarom is dit een lastig geval om een kostenloze reparatie te krijgen. Als het toestel geen schade heeft dan is er vaak genoeg ook buiten de 2 jaar genoeg mogelijk. Zodra je echter met schade zit sta je gewoon achter en word het heel lastig om iets voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:24
Los van het hele garantieverhaal lees ik dus vaker hier dat men zonder dat vantevoren kenbaar te maken ineens "onderzoekskosten" moet betalen.

Ik vind dit altijd een zeer vreemde gang van zaken en zou dit dan ook niet zomaar accepteren.

Geen recht op garantie? Ok jammer, stuur maar gewoon terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

KnoxNL schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 22:17:
Los van het hele garantieverhaal lees ik dus vaker hier dat men zonder dat vantevoren kenbaar te maken ineens "onderzoekskosten" moet betalen.

Ik vind dit altijd een zeer vreemde gang van zaken en zou dit dan ook niet zomaar accepteren.

Dat je bij een AASP vaak onderzoekskosten moet betalen is iets waar je als klant eigenlijk wel rekening mee moet houden, da's niet iets van gisteren. Wel laakbaar als ze het niet vooraf melden en persoonlijk vind ik het lelijk dat ze ondanks dat TO speciaal uitgebreide(re) garantie bij ze afneemt, hij alsnog die 50 euro moet schokken.

Heb me overigens al vaker afgevraagd hoe zij dat kunnen doen, aangezien ze reparaties alsnog gewoon via apple laten verlopen. Datzelfde apple dat zelf maar 1 jaar garantie geeft (en als je bij hen koopt het tot een 2 jaar kunt "rekken"). Zou Amac dat uit eigen zak betalen? Die kunnen mi. niet bij Apple aankloppen en afdwingen dat Apple hun 3 jaar garantie maar even overneemt. Zo werkt de grote baas niet natuurlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
KnoxNL schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 22:17:

Mee eens hoor. Ze horen gewoon bij ieder product aan te geven dat er onderzoekskosten zijn in geval van schade. Er is ook best een goede kans om dit niet te hoeven betalen als het niet aangegeven is. Bij een hoop winkels moet je van te voren een formulier tekenen waarmee je ook akkoord gaat met de onderzoekskosten bij schade. Heeft de TS dit niet getekend en is er niets aangegeven staat ie best sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostjah
Ja ik heb inderdaad een formulier getekend. Er is ook vermeld dat als er spraken was van schade door misbruik van de telefoon, dat ik de onderzoekskosten moest betalen. Daarbij werd gezegd dat als ik niks raars had gedaan met de telefoon vlak voor het defect, dat er niks aan de hand zou zijn. Omdat dit niet het geval was en omdat er simpel weg geen andere optie is om je garantie te krijgen ben ik hiermee akkoord gegaan. Ik snap waarom deze kosten worden gevraagd wanneer een toestel kapot gaat door misbruik wat buiten de garantie valt, ik ben er alleen van overtuigd dat mijn defect los staat van mijn eigen gebruik van de telefoon. De laatste tijd had de telefoon ineens allemaal random defecten, home knop kapot, vergrendel knop kapot, kon niet connecten met itunes etc. En af en toe deed het het allemaal wel. Dit lijkt mij toch totaal ongerelateerd aan een val die een jaar geleden heeft plaatsgevonden en waarna hij nog maanden probleemloos heeft gewerkt? Er was niet eens zichtbare schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

SuBBaSS

-has Ryzen

Da's matig, vervelende touwtrekkerij dus.
Je hebt helaas weinig kans vrees ik juridisch gezien. Zodra er zulke "physical damage" geconstateerd is wordt het heel lastig, vooral gezien de leeftijd. Stel, je had hem bij apple zelf gehaald, dan hadden ze waarschijnlijk niet moeilijk gedaan als het net over de 2 jaar is, maar dan nog is het op basis van coulance.
Nu is het dus minstens een half jaar later dan dat en je hebt ook nog eens een typische schade hebt waarvan je zegt dat hij je al wel opgevallen was: de kromme behuizing. Als die krom is, komt er ook meer kracht op het binnenwerk te staan en bestaat de kans dat componenten beschadigd raken.
Via apple zou daar evt, nog een kans zijn, die zouden dan gaan meten hoever de behuizing gebogen is.

Maar ze zijn er niet bij geweest hoe jij hem behandeld hebt. Dat hij er goed uitziet zegt wel iets, maar als jij bijv. denkt dat het prima kan om hem vervolgens wel altijd in je achterzak te dragen terwijl dat juist afgeraden wordt ga je al. Daarin kun je apple niets verwijten (behalve dan dat het niet zou moeten kunnen buigen, maar dat hebben ze daarna ook aangepast).

Gezien je omschrijving zou ik vermoeden dat er iets met het systemboard aan de hand is. Een workaround zou wellicht kunnen zijn dat je de telefoon met de bolle kant naar boven op een tafel legt en hem dan "plat" probeert te drukken (voorzichtig en wel even op een doek oid leggen anders heb je kans dat spiderman langskomt en je display in een spinnenweb verandert).

Sowieso een goed idee om je data veilig te stellen want voor hetzefde geld houdt ineens dat display ermee op. Dan wordt dat al iets lastiger.
En ik zou het verder opgeven. Dat een probleem zich niet meteen manifesteerde zegt niets. Genoeg lui die hun iphone in de plee lieten vallen, hem lieten drogen waarna hij het een tijdje weer prima deed maar alsnog de vreemdste kuren gingen vertonen.
"Maar hij heeft het daarna gewoon goed gedaan". Tja, een gebit rot ook niet in 1 dag weg, om er maar even iets "luchtigs" bij te halen.

Je kunt nog zo gelijk hebben, het wordt _zo_ moeilijk om dat aan te tonen en amac zal waarschijnlijk naar het door jouw ondertekende contract verwijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joostjah
Inmiddels is de winkel met een gepaste oplossing gekomen, waarbij ze mij verzochte deze stil te houden.

Er werd daarbij vermeld dat een gebogen iPhone nooit onder de garantie valt, omdat dit je eigen schuld is. Omdat ik mijn telefoon nooit in mijn achterzak heb gedragen, zou het buigen volgens het Amac personeel waarschijnlijk in mijn voor zak zijn gebeurd tijdens het zitten. Ik blijf het erg merkwaardig vinden dat een telefoon van 800 euro hier niet bestendig tegen is en dat dit wordt gezien als fout van de consument. Moet je dan echt die iphone in een kluis vervoeren om je garantie te behouden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:26
@Joostjah
http://consumentenjurist....ogen:-dit-zijn-uw-rechten

Nee je hoeft hem niet in een kluis te vervoeren. Al wil Apple je dat maar al te graag laten geloven. Daar zijn ze heer en meester in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 11:10
Dat buigen van de iphone is een bekend probleem. Helaas doen ze er nog steeds moeilijk over.
Mijne was al de eerste dag gebogen. Kreeg gelukkig wel een nieuwe.

Ik zie dat er een oplossing is geboden.
kleine tip: na een reparatie/vervanging onder garantie heb je recht op 3 maanden garantie via de Apple store zelf. Dus als je de komende 3 maanden tegen problemen aanloopt, gewoon naar de Apple store. Veel betere service.
Pagina: 1