Toon posts:

Advies om mijn mini-itx stil te maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een Mini-ITX Shark Zone, maar hij is veel te luidruchtig tijdens gamen en films. Ik wil daarom een stille pc maken met mijn aanwezige componenten.

Het heeft de volgende specificaties:

CPU
- Intel Core i7 4790K @ 4.00GH
- Haswell 22nm Technology

RAM
- 12,0GB Dual-Channel DDR3 @ 799MHz

Moederbord
- Gigabyte Z97N-WIFI (SOCKET 0)

Grafisch
- VX229 (1920x1080@60Hz)
- Intel HD Graphics 4600 (Gigabyte)
- NVIDIA GeForce GTX 970 (Gigabyte)

Opslag
- 447GB KINGSTON SV300S37A480G SCSI Disk Device (SSD)

Optisch
- ATAPI iHAS124 E SCSI CdRom Device

1: Heeft iemand advies voor welke stille behuizing ik kan gebruiken?

2: En, welke waterkoeling kan ik het beste gebruiken?

3: En heb ik met een waterkoeling nog steeds een ventilator nodig?

4: En zijn 2 ventilatoren beter dan 1 met betrekking tot geluidsproductie.

Ik heb een begroting van circa 300 euro.

groeten,
Cris

Alle reacties

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-01 08:19
3 Met een normale waterkoeling set moet altijd een ventilator gebruikt worden.

4 Bedoel je een waterkoeling set met twee ventilstoren? Goede ventilatoren zijn horen überhaupt zeer stil te zijn naar mijn mening.

Probeer voordat je geld uit gaat geven goed uit te zoeken welke van je componenten het meeste geluid maken, als bijvoorbeeld je videokaart veel geluid maakt is een andere oplossing nodig als voor de processor.

[ Voor 33% gewijzigd door ETHART op 02-06-2017 23:07 ]

Verwijderd

Welke cpu koeler gebruik je nu?

Wat is het exacte type van de videokaart?

Welk merk en type voeding?

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-02 19:47
Lijkt erop dat je de standaard koeler van intel gebruikt in een hele kleine kast met naar ik gok ook nog eens eens een GTX970 die de warmte in de kast dumpt. Dat loopt de boel elkaar op te stoken.

Met waterkoeling ben je bijna altijd nog ventilatoren nodig tenzij je zoiets gebruikt. maar dat is wel een lekker exotisch kastje. YouTube: THIS HEATSINK IS OVER FORTY POUNDS!

Wat meer realistisch is dit:
V&A aangeboden: Cooler Master Cosmos II
Let wel dat dit echt een BEUL van een kast qua grootte.
Knal een koeler als deze op je cpu:
pricewatch: be quiet! Dark Rock Pro 3
en hang er nog 3 noctua 120mm fans in voor betere airflow (2 boven en 1 achterin).
pricewatch: Noctua NF-S12B FLX, 120mm

Dan kun je alle fans op minimum laten draaien en zul je de pc haast niet meer horen. Ook je videokaart zal minder lawaai gaan maken omdat die frisse lucht krijgt en de warme word afgevoerd..

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:50
Die Shark Zone kast kan maximaal een koeler aan van 150mm hoog. Genoeg stille keuze;
categorie: Processorkoeling

Welke voeding heb je? Als je een luidruchtig model hebt kan het lonen om een stillere te nemen. Bijvoorbeeld;
pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W

Dan houd je zo'n €200 van je budget over. Verkoop de GTX 970 en dan heb je genoeg geld voor een GTX 1060 6GiB welke aardig wat minder stroom verbruikt (zo'n 60W en dan ook nog betere prestaties). Dat betekent minder hitte in de kast en minder luidruchtige koelers op de kaart. Welk model aan te raden is weet ik niet, ik ben van de AMD kant ;)

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23:38
Probeer eerst eens uit te zoeken welk onderdeel nou die herrie maakt.

Verwijderd

Topicstarter
Speccy laat de volgende temperaturen zien.

In ruststand (gemiddeld).
- CPU, 42° a 52°
- Moederboord, 28°
- Grafisch, 41° a 51°
- Opslag, 35° a 43°

Tijdens gamen (gemiddeld).
- CPU, 72°
- Moederboord, 28°
- Grafisch, 89°
- Opslag, 40° a 45°

Zodra mijn Grafische kaart de 91° raakt dan begint het op zijn hardst te draaien. En ja, dan is het kookpunt bijna bereikt.

Ik heb het open geschroefd en zag dat er een HKC V-Power 550W in zit. De CPU koeler is van Intel zelf.

Er kunnen twee 120 mm ventilatoren in en 1 van 80 mm. Alleen heb ik een DVD speler waardoor er maar 1 van 120 mm in kan.

Op: https://www.sharkoon.com/product//16426#desc - wordt vermeld dat zonder speler er een 240 mm waterkoeling in kan. In principe zou dit ook kunnen. Ik gebruik niet zo vaak een DVD en ik kan altijd een externe kopen.

Ik denk nu ook dat het met de slechte luchtverversing te maken heeft dat het zo heet is, maar ik vraag me af of alleen een 80 mm alles gaat oplossen.

Ik zit nu te denken om de 240 mm waterkoeler erin te plaatsen plus een 80 mm (+ eventueel een betere voeding als eerder genoemde nog niet voldoende is). Hoewel tips welkom zijn welke waterkoeling ik dan het beste kan gebruiken.

Maar wat zouden jullie doen in dit geval?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Waarschijnlijk is de gpu het meest luidruchtige onderdeel.

Vervolgens ga je dat oplossen -???- door een waterkoeling voor de cpu. Hier ontgaat me even wat.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:47
Als ik het zo bekijk in deze review (productreview: Sharkoon Shark Zone C10 review door Shiro) zit de intake fan boven de DVD speler, dat ziet me er niet zo efficiënt uit, je hebt verre van een mooie luchtstroom. Ik zie dat het ook mogelijk is om in het toppaneel nog een extra 120mm ventilator te plaatsen, dat zou ik doen, de reviewer won daarmee al 6° op de GPU.

Ik zou zoals je zelf aangeeft die DVD speler vervangen door een externe, die DVD speler zit de lucht teveel in de weg. Het is trouwens niet zo dat je door die DVD speler geen 80 mm fan kunt installeren, die 80mm fan komt tegen de achterkant van de behuizing waar je ook een SSD zou kunnen zetten, maar ik zou er dus een 80mm fan zetten, die kosten niet veel.

Verder zou ik ook de CPU koeler vervangen, en dat hoeft geen waterkoeling te zijn, een goede luchtkoeler is vaak zelfs stiller dan waterkoeling, want bij waterkoeling heb je fans en een pomp die geluid maken, voor een luchtkoeler draait alleen een fan. Bij een CPU temperatuur van 71° maakt zo'n boxed koeler al veel lawaai. Als je een tweede 120mm ventilator installeert in het bovenpaneel, mag de CPU koeler wel niet te hoog zijn, in de review waar ik naar linkte was het te krap met een pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo van 135mm, beperk dus best tot 125mm (keuze uit deze categorie: Processorkoeling).

Je voeding is prut kwaliteit, die haalt van zijn leven geen 550W, zo snel mogelijk vervangen. De pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W die NitroX Infinity aanraadde is zo goed als geruisloos, er zijn ook goedkopere alternatieven maar gezien je budget €300 was en we tot nu geen €100 uitgegeven hebben ;).

Als dit allemaal niet helpt, moet je de GPU vervangen (GTX 1060 verbruikt minder en is dus meestal stiller) of voor een meer dempende behuizing gaan bv pricewatch: Fractal Design Define Nano S Zwart.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hoog en laag gezocht en ben op het volgende uitgekomen.

Voeding
- be quiet! Straight Power 10 400W

CPU koeler
- Noctua NH-U9B SE2, 125mm (groter kan niet)

2x top ventilator
- Noctua NF-S12A PWM, 120mm

1x achter ventilator
- Noctua NF-A8 PWM, 80mm

Er zijn goedkopere alternatieven, maar ik vind geluidsreductie belangrijker.

Wat vinden jullie van de componenten?

---------------
Verder heb ik nog een aantal vragen.

1: De bekabeling van de Be Quit voeding lijkt groter te zijn dan mijn huidige voedingsbekabeling. Gaat dit wel passen in de Shark Zone? Of is het een gevalletje kabelmanagement?

2: Kan ik mijn Gigabyte GPU ook vervangen door bv een MSI met betrekking tot een GTX 1060? Gezien ik een Gigabyte mobo heb.

3: Ik zat te denken aan 2 top outtakes en 1 achter intake voor de luchtstroom, omdat hitte stijgt. Is dit een beetje deugdelijk of moet het precies andersom?

4: wanneer ik de dvd speler verwijder dan blijft er toch een gapend gat zitten aan de voorkant of zeg ik dan iets raars. Hoe moet ik dat verhelpen dan?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-02 22:18

Thomg

Aww yiss

Pulled de GPU niet rechtstreekt van buitenaf? Beetje vreemd dan.

Wat jij hebt geselecteerd ziet er eigenlijk wel prima uit.

Zou alleen wel voor een SF 450 gaan.
pricewatch: Corsair SF450
De Be Quiet! is een beetje krappie an.
Pagina: 1