Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internet doorsturen naar andere router via 5ghz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• cieke007
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-11 08:28
Even een schets van wat ik wil bereiken.

De hardware:

Op verdiep 1: een bbox 3 router (2,4 ghz+5ghz) +internet 192.168.1.x
Op verdiep 2: een router asus n-66u (2,4ghz+5ghz) 192.168.2.x
Het zijn 2 appartementen

Doel:
De 5ghz verbinding als connectie tussen de 2 routers gebruiken.
De 2.4ghz gebruiken op beide routers gebruiken om alle apparaten te voorzien van internet. Die van verdiep 1 gebruiken de bbox router en die van verdiep 2 gebruiken de asus router.

De vraag.

Is dit mogelijk of zijn er meer logische oplossingen?

edit: Iets belangrijk vergeten 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door cieke007 op 02-06-2017 19:54 ]

Alle reacties

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:51
Mogelijk, wellicht via ddwrt, als die de 5ghz radio tenminste kan zien,

Anders nanostation loco m5 kopen en instellen als client van de bbox router en met een korte utp doorverbinden aan 1 van de lanpoorten (overigens ook het ipadres van de 2e router aanpassen als je hier een groot netwerk van wilt maken)

Wat je dus zoekt is een 5ghz client bridge....

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
cieke007 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 18:53:
Is dit mogelijk of zijn er meer logische oplossingen?
Volgens mij is een kabel trekken de logische oplossing...

• cieke007
TommyboyNL schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 19:29:
[...]

Volgens mij is een kabel trekken de logische oplossing...
Ik heb de topic aangepast, het zijn 2 appartementen. Anders zou ik direct deze oplossing gebruiken.

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:46
5ghz gaat minder goed door opstakels heen. Daar zou ik toch eerder 2.4ghz voor gebruiken.

• cieke007
shure-fan schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 19:25:
Wat je dus zoekt is een 5ghz client bridge....
Ik heb nog een wifi bridge van proximus (die 5ghz ondersteunt). Als ik het goed begrijp kan ik 5 ghz van de bbox dan uitzetten sedert dat alles toch via die client bridge gaat.

Is zo een client bridge ook nodig voor die asus router?

• cieke007
.Maarten schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 20:17:
5ghz gaat minder goed door opstakels heen. Daar zou ik toch eerder 2.4ghz voor gebruiken.
Misschien wel. Eerst zal ik dit proberen. Ik ga wel uitzien naar andere oplossingen. Een plan B :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je kunt prima in een enkele post reageren op twee mensen. Staat stuk netter...

Los daarvan, ja, je kunt een 5GHz bridge gebruiken, maar nee, dan moet je - juist - niet de WiFi uitzetten op die BBox. De bridge zet je in het andere appartement en die verbindt met de 5GHz van de BBox. Vervolgens hang je de router voor het tweede appartement aan de Ethernetaansluiting van de bridge.

Maar...

5GHz is hier het achilleshiel. 5GHz is aanzienlijk performanter dan 2.4GHz en minder storingsgevoelig - maar het dempt veel sneller door obstakels. Twee losse appartementen hebben minimaal een muur of een vloer ertussen. Afhankelijk van de exacte situatie kan dat alles van een lichte vertraging tot totaal geen verbinding opleveren. Reken je niet rijk, kijk voordat je hieraan begint hoe het 5GHz signaal is in het tweede appartement. Als je met een laptop daar geen goede performance hebt in de 5GHz gaat die bridge ook niet vliegen.

Komt bij dat in de situaties waarin de 5GHz wel met gemak tussen de appartementen door komt, je waarschijnlijk zo weinig demping hebt dat de 2.4GHz overvol zal zijn met netwerken van alle buren, waardoor je juist de 5GHz voor lokale apparaten nodig hebt.

Ik ben in ieder geval nog niet overtuigd dat geen enkele vorm van draad mogelijk is, dat is te allen tijde een betere oplossing. Ben jij de verhuurder van het tweede appartement? Bedenk dat jij dan aansprakelijk gehouden kunt worden voor kwaliteit van de internetverbinding als je er geld voor rekent. Jezelf ontzorgen door een betrouwbare verbinding te gebruiken tussen de appartementen is ook wat waard...

Oslik blyat! Oslik!

• cieke007
dion_b schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 23:30:

5GHz is hier het achilleshiel. 5GHz is aanzienlijk performanter dan 2.4GHz en minder storingsgevoelig - maar het dempt veel sneller door obstakels. Twee losse appartementen hebben minimaal een muur of een vloer ertussen. Afhankelijk van de exacte situatie kan dat alles van een lichte vertraging tot totaal geen verbinding opleveren. Reken je niet rijk, kijk voordat je hieraan begint hoe het 5GHz signaal is in het tweede appartement. Als je met een laptop daar geen goede performance hebt in de 5GHz gaat die bridge ook niet vliegen.
Daar vrees ik voor. Bedankt voor de opheldering.
Komt bij dat in de situaties waarin de 5GHz wel met gemak tussen de appartementen door komt, je waarschijnlijk zo weinig demping hebt dat de 2.4GHz overvol zal zijn met netwerken van alle buren, waardoor je juist de 5GHz voor lokale apparaten nodig hebt.
Niet alle apparaten (zoals mijn laptop op 2de verdiep) kunnen 5 ghz aan.
Ik ben in ieder geval nog niet overtuigd dat geen enkele vorm van draad mogelijk is, dat is te allen tijde een betere oplossing. Ben jij de verhuurder van het tweede appartement? Bedenk dat jij dan aansprakelijk gehouden kunt worden voor kwaliteit van de internetverbinding als je er geld voor rekent. Jezelf ontzorgen door een betrouwbare verbinding te gebruiken tussen de appartementen is ook wat waard...
Ik en mijn broer hebben dit gekocht. Vroeger waren dat 2 huurappartementen. Zoals je al vermeld hebt gaan ik toch eens zien bekabelde oplossing.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

cieke007 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 14:21:
[...]

Niet alle apparaten (zoals mijn laptop op 2de verdiep) kunnen 5 ghz aan.
1) Dat is jammer voor de apparaten die enkel 2.4GHz aankunnen. Daar valt weinig aan te redden, maar de betere apparaten hebben volop baat bij een stabielere, performantere verbinding.
2) Voor de toekomst: koop geen apparaten meer die geen 5GHz aankunnen.
[...]

Ik en mijn broer hebben dit gekocht. Vroeger waren dat 2 huurappartementen. Zoals je al vermeld hebt gaan ik toch eens zien bekabelde oplossing.
Inderdaad. Lijkt me dat beide eigenaars onder deze omstandigheden een oplossing kunnen vinden.

Dat gezegd: lees eens de voorwaarden van je internetprovider. Het delen van een normale consumentenverbinding over twee woningen is doorgaans niet toegestaan. Als het vroeger ook twee losse appartementen waren kun je prima twee internetaansluitingen nemen. Als je het dan toch niet zo nauw met de voorwaarden wilt nemen kun je dan beide op een gezamenlijke router aansluiten, met dubbel de bandbreedte als het goed gaat en failover als een van de twee uitvalt. Wel abo's nemen met verschillende infra in dat geval.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1