Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 17:57
Ik heb een Asus X99-A moederbord met daarop een Intel Core I7 5820k processor.

Een erg fijne processor, makkelijk over te klokken en lekker rap.

1 nadelig puntje: de processor ondersteund maar 28PCI-e lanes.

Hiervan worden al 16 gebruikt door mijn videokaart, een:
pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming 8GB

En 4 door de m.2 Samsung Pro 950 ssd.

En of de USB 3.0 poorten nog bandbreedte pakken van de resterende PCI-e lanes durf ik eigenlijk niet te zeggen.

Nu heb ik bovengenoemde videokaart een paar maanden terug gekocht voor over 800 euro en die kaart is inmiddels honderden euro's gezakt. Omdat ik net de 60fps in BF1 niet haal op mijn 4K scherm en er waarschijnlijk nog zwaardere titels zullen komen zit ik te denken aan het plaatsen van een 2e GTX 1080. Om dan een GTX 1080 SLI te maken.

De vraag is, heb ik voldoende aan de resterende 8 lanes?
Ik heb theoretisch zitten denken, de m.2. ssd kan 2,5GB/s over 4 lanes jagen, dus zou over die 8 lanes het dubbele mogelijk moeten zijn. Zoveel data verstouwt die videokaart toch niet over die poorten? Mijn gevoel zegt dat het wel kan.

Ik kan het in de toekomst eventueel oplossen door een 40 lanes processor te kopen, maar die vind ik momenteel nog even te prijzig. Bv. de i5830k of i5860k, of wellicht tegen die tijd zijn er al heel andere processoren beschikbaar voor het X99 platform.

Ik hoor graag jullie mening.

Mijn YouTube Channel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kijk eens wat die kaart doet als je 'm minder lanes geeft. 8 ipv 16 bijvoorbeeld. Op basis daarvan kun je een aardig idee krijgen van de performance hit als ie geen 16 lanes heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Als ik de gegevens uit deze Linus Tech Tips moet geloven:

En dan met name zijn statistieken op 5:09

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/znyt5ziMD2a1guJCu56rVLXN/full.jpg

Dan wekt dit de indruk dat x8 nagenoeg net zo goed presteert als x16. MAAR, hij test hier GTX 980 videokaarten. Ik heb het dan over GTX 1080 kaarten. Die zijn vele malen sneller dus of deze test dan geheel betrouwbaar is om de resultaten hiervan door te extrapoleren is twijfelachtig.

Overigens, pikt SATA-Express ook PCI-e lanes?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Nu online
Alleen de drie PCIe 3.0 x16 sloten en het M.2 slot krijgen rechtstreekse PCIe lanes vanaf de CPU, de rest komt vanaf de chipset, welke via een aparte DMI bus aan de CPU hangt (wat feitelijk ook een soort PCIe afgeleide is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Snowwie schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 18:44:
Die zijn vele malen sneller dus of deze test dan geheel betrouwbaar is om de resultaten hiervan door te extrapoleren is twijfelachtig.
Dan test je dit toch met je GTX1080?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Overigens, pikt SATA-Express ook PCI-e lanes?
Er zijn devices waarbij je sata poorten op je mobo kan offeren ten faveure van meer PCI lanes voor andere dingen. Ik weet niet of dat voor alle mobo waar is.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 20:12

Nemesizz

Untouchable

Als ik de gegevens uit deze Linus Tech Tips moet geloven:

[video]

En dan met name zijn statistieken op 5:09

[afbeelding]

Dan wekt dit de indruk dat x8 nagenoeg net zo goed presteert als x16. MAAR, hij test hier GTX 980 videokaarten. Ik heb het dan over GTX 1080 kaarten. Die zijn vele malen sneller dus of deze test dan geheel betrouwbaar is om de resultaten hiervan door te extrapoleren is twijfelachtig.
Eigenlijk is het in alle generaties (PCI-e 1.0 , 2.0 en dus 3.0) zo geweest dat op 8x 8x ietsje trager is als op 16x, echter, de snelheid die je erbij krijgt (2 GPU's ipv 1 GPU) is aanzienlijk meer dat je er hoe dan ook (mits goed ondersteund) flink op vooruit gaat qua snelheid.

Ik denk niet dat een PCI-e 3.0 8x een probleem zal zijn voor een GTX 1080.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
TERW_DAN schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 20:07:
[...]

Dan test je dit toch met je GTX1080?
Typisch tweakers, vertellen je wel wat je moet doen, maar niet hoe je het moet doen. Hoe moet ik in hemelsnaam bv BF1 met die kaart op x8 spelen?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Snowwie schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 02:00:
[...]

Typisch tweakers, vertellen je wel wat je moet doen, maar niet hoe je het moet doen. Hoe moet ik in hemelsnaam bv BF1 met die kaart op x8 spelen?
Gekke gedachte: je kan het ook vragen in plaats van te klagen :?

Heb je al eens in de bios gekeken? Ik gok dat het daar zit.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:22

auto660

1991 240 GL Brick

[...]

Dan moet je de benodigde pins voor die extra x8 van je pci-e aansluiting met wat plakband afplakken. Tomshardware heeft dat zo gedaan bij een eerdere test van de impact van een lagere pci-e doorvoersnelheid.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Hahn schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 02:13:
[...]

Gekke gedachte: je kan het ook vragen in plaats van te klagen :?

Heb je al eens in de bios gekeken? Ik gok dat het daar zit.
Ik klaag niet, maar als ik in een topic ga waar iemand iets vraagt en ik weet een mogelijke oplossing dan vertel ik niet alleen wat er moet gebeuren maar ook HOE het moet gebeuren. Ja, sorry, zo steek ik in elkaar. Door dit antwoord ontstaat er bij mij de vraag, "ehhhh oke, hoe doe ik dat?". En dan kan ik daar wel op gaan lopen googelen, maar aangezien ik dat nog nooit gedaan heb loop ik vast tegen wat problemen aan, of doe ik bepaalde dingen niet goed, kan ik daar weer naar vragen. Terwijl hij wellicht prima weet hoe het moet, kan het ons allemaal een hoop tijd besparen. Ik leer liever met een boek in m'n hand die de valkuilen aanwijst dan dat ik er constant in donder en er uit moet klauteren.
MrMonkE schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 20:10:
Er zijn devices waarbij je sata poorten op je mobo kan offeren ten faveure van meer PCI lanes voor andere dingen. Ik weet niet of dat voor alle mobo waar is.
Klopt, ik had zoiets wel al een keer gelezen dat ik bij mijn moederbord. Ik zal de handleiding van dit bord er nog eens grondig op naslaan welk onderdeel nu wel en welke nu niet gebruik maakt van PCI-e lanes. Er stonden op die specifieke pagina's heel wat configuraties waarbij als "dit zo is, dan is dat zo" en "dit ingeschakeld dan werkt dat niet". In wel hele Jip en Janneke taal vertaald.

Maar die socket 2011-3 processoren worden ook nauwelijks goedkoper. Zelfs mijn huidige processor, pricewatch: Intel Core i7-5820K Boxed is twee tientjes duurder dan een klein jaar geleden toen ik em voor het eerst kocht. Wil ik die volledige 40 PCI-e lanes hebben dan is deze de meest logische opvolger pricewatch: Intel Core i7-5930K Boxed
maar ook gelijk dik 200 euro duurder.

Om over de 8 core nog maar niet te zwijgen
pricewatch: Intel Core i7-5960X Boxed
Moet je gelijk een rooitje dokken. 8)7

[ Voor 53% gewijzigd door Snowwie op 03-06-2017 05:23 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
[...]

Wat dacht je van dat ding in een x8-slot duwen. Zo moeilijk is dat nou toch ook weer niet te bedenken?

Of je plakt 'm af met plakband, of isoleert de pinnen op een andere manier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Snowwie schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 05:14:
[...]

Ik klaag niet, maar als ik in een topic ga waar iemand iets vraagt en ik weet een mogelijke oplossing dan vertel ik niet alleen wat er moet gebeuren maar ook HOE het moet gebeuren. Ja, sorry, zo steek ik in elkaar. Door dit antwoord ontstaat er bij mij de vraag, "ehhhh oke, hoe doe ik dat?". En dan kan ik daar wel op gaan lopen googelen, maar aangezien ik dat nog nooit gedaan heb loop ik vast tegen wat problemen aan, of doe ik bepaalde dingen niet goed, kan ik daar weer naar vragen. Terwijl hij wellicht prima weet hoe het moet, kan het ons allemaal een hoop tijd besparen. Ik leer liever met een boek in m'n hand die de valkuilen aanwijst dan dat ik er constant in donder en er uit moet klauteren.
2 tips:
1. Van zelf doen leer je het meeste
2. Vragen "Hoe doe ik dat?" werkt beter dan "Typisch Tweakers weer! Wel zeggen wat, maar niet hoe! Pfffff".

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
8x 8x is snel zat, verschil valt binnen een klein percentage.
Mijn ervaring met een jaar of 10 sli/cfx is echter dusdanig slecht dat ik er niet meer aan wil.
Ik denk dat je er meer lol aan hebt als je de 1080 verkoopt en een 1080ti haalt.
Gezeik met drivers, microstutters, hitte, lawaai, stroomverbruik, support van nieuwe games is iets waar je rekening mee moet houden.

Daarom heb ik net een matx kast en bord gehaald zodat ik niet meer in de verleiding kan raken :)

[ Voor 82% gewijzigd door unfor op 03-06-2017 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Snowwie schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 05:14:

Maar die socket 2011-3 processoren worden ook nauwelijks goedkoper. Zelfs mijn huidige processor, pricewatch: Intel Core i7-5820K Boxed is twee tientjes duurder dan een klein jaar geleden toen ik em voor het eerst kocht. Wil ik die volledige 40 PCI-e lanes hebben dan is deze de meest logische opvolger pricewatch: Intel Core i7-5930K Boxed
maar ook gelijk dik 200 euro duurder.

Om over de 8 core nog maar niet te zwijgen
pricewatch: Intel Core i7-5960X Boxed
Moet je gelijk een rooitje dokken. 8)7
Je moet niet binnen Haswell-E blijven kijken, op socket 2011-3 passen ook Broadwell-E processoren. De goedkoopste Core i7 met 40 PCIe lanes is dan de pricewatch: Intel Core i7-6850K Boxed, die is 100MHz hoger geklokt, heeft een iets snellere architectuur, ondersteunt Turbo 3.0 én is €50 goedkoper.

Al is dat nog steeds een behoorlijk dure upgrade (je 5820K is wel ook nog wat waard natuurlijk, dus is niet dat je de volle €550 kwijt bent) voor een quasi even snelle CPU en iets wat eigenlijk geen probleem is, een GTX 1080 heeft geen problemen met 8 PCIe 3.0 lanes, al kan ik daar zelf ook geen uitsluitsel over geven. Voor een GTX 1080 Ti kan ik me voorstelllen dat 8 PCIe 3.0 lanes krap worden (het is zoals je zegt, veel van deze tests zijn gebeurd met oude videokaarten, ik herinner me ook zo'n test met een originele Nvidia Titan, maar dat het daarmee kon betekent helemaal niets voor nieuwere videokaarten). Hoog tijd dus dat dit nog eens getest wordt.

Wat dat testen betreft, je videokaarten afplakken met tape kun je misschien wel doen als je de videokaarten en moederborden toch opgestuurd krijgt door fabrikanten of kunt afschrijven als werkingskosten (zoals een technologie-website), maar vind ik voor een particulier toch akelig om te doen met zelf gekochte hardware van €800.

Terwijl er ook alternatieven zijn. Ik geraak nu even moeilijk aan de manual van je moederbord (de Asus website wil niet mee), maar bij sommige moederborden is het zo dat er één slot is dat echt op x16 werkt, en dat wanneer je het andere slot gebruikt, deze automatisch naar x8/x8 splitst, zelfs wanneer die eerste leeg is. Dit is in elk geval zo op mijn P55 moederbord, maar ik vermoed dat het niet zo zal zijn op je X99A (is veel nieuwer en CPU heeft veel meer lanes). Wat sowieso wel werkt is een andere videokaart in je eerste PCIe x16 slot steken (maakt niet uit welke, moet niet dezelfde zijn) en de GTX 1080 in de tweede, je hoeft geen SLI te gebruiken om een pc te starten met 2 GPU's. Met jouw moederbord en CPU zal de eerste GPU 16 lanes krijgen en de tweede 8. Het volstaat dus dat je nog een oude videokaart hebt liggen om dit te testen. En de laatste mogelijkheid is dat je in het BIOS een aantal lanes kunt toewijzen, maar dankzij Asus's fantastische website kan ik dat dus ook niet controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
TERW_DAN schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 09:55:
[...]

Wat dacht je van dat ding in een x8-slot duwen. Zo moeilijk is dat nou toch ook weer niet te bedenken?

Of je plakt 'm af met plakband, of isoleert de pinnen op een andere manier.
Het moederbord heeft geen x8 slot.

En dingen gaan afplakken met plakband en pinnen 'isoleren' roepen bij mij alweer de vraag op dan: Hoe?
MacPoedel schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 16:33:
Je moet niet binnen Haswell-E blijven kijken, op socket 2011-3 passen ook Broadwell-E processoren. De goedkoopste Core i7 met 40 PCIe lanes is dan de pricewatch: Intel Core i7-6850K Boxed, die is 100MHz hoger geklokt, heeft een iets snellere architectuur, ondersteunt Turbo 3.0 én is €50 goedkoper.
Dat is een inderdaad een hele goede suggestie. Het is alleen dat ik mijn processor nu nog niet kwijt wil. Heb em krap een jaartje en de nieuwprijs is zelfs gestegen sinds ik em heb.
Wat dat testen betreft, je videokaarten afplakken met tape kun je misschien wel doen als je de videokaarten en moederborden toch opgestuurd krijgt door fabrikanten of kunt afschrijven als werkingskosten (zoals een technologie-website), maar vind ik voor een particulier toch akelig om te doen met zelf gekochte hardware van €800.
Met die insteek opende ik ook dit topic, om de ervaringen na te vragen, niet om zelf met pinnetjes, plakband en punaises te gaan lopen klooien. Die video's die Linus bv. maakt zijn uitermate interessant, vooral omdat hij in die specifieke video het ook nog heeft over exact dezelfde processor en exact dezelfde 'issue' wat ik mij afvraag.
Terwijl er ook alternatieven zijn. Ik geraak nu even moeilijk aan de manual van je moederbord (de Asus website wil niet mee)
Daarom pak ik altijd de Amerikaanse server, die werkt altijd sneller dan de Nederlandse. (vreemd, maar ja).
https://www.asus.com/Motherboards/X99A/specifications/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sbtQ9k6gEFGrBPozxJCdGhDW/full.jpg

[ Voor 79% gewijzigd door Snowwie op 03-06-2017 20:33 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Snowwie schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 20:21:
[...]

Het moederbord heeft geen x8 slot.

En dingen gaan afplakken met plakband en pinnen 'isoleren' roepen bij mij alweer de vraag op dan: Hoe?
Je pakt plakband, plakt dat over de pinnetjes heen zodat je enkel de eerste 8 lanes hebt. zo lastig is dat toch niet te vinden/bedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
TERW_DAN schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 20:48:
[...]

Je pakt plakband, plakt dat over de pinnetjes heen zodat je enkel de eerste 8 lanes hebt. zo lastig is dat toch niet te vinden/bedenken?
Ik blijf het maar een beetje raar vinden. Dus je gebruikt plakband om de pinnetjes af te plakken, maar krijg je dan geen problemen als dat gedeelte met dat plakband in het slot geduwd wordt? Normaliter klikt dat gewoon op z'n plek, als je plakband gaat toevoegen wordt het dan niet te nauw? En accepteert die videokaart dat zomaar dat een deel van z'n communicatielijnen worden afgeknepen? Kijk, het liefst maak ik de pc zo weinig mogelijk open, ook ivm kabelmanagement etc, dus als ik de informatie via derden kan verkrijgen doe ik dat liever. Maar omdat er geen haast bij is kan ik rustig wachten totdat die informatie mij bereikt. Ik ben wel iemand zo van als die pc eenmaal prima lekker draait, niet te veel meer mee rommelen. Laatst nog even een hdd toegevoegd, van een 4 hdd raid 0 naar een 5 hdd raid 0. Lijkt op papier allemaal chill, maar er komt toch nog meer bij kijken.

Bovendien mijn pc is ook loodzwaar. Als de dijk bij Delfzijl doorbreekt leg ik gewoon m'n pc voor de voordeur. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
8x/8x heeft nog nooit op alle generaties meer gekost dan een paar %, mogelijk is dit allemaal wel veel moeite voor een marginaal probleem? :p Daarbij, vervangen voor een 1080 ti zou ook mijn keuze zijn.
Ik zou niet zo snel meer geld steken in x99 nu met de nieuwe amd cpu's en intel pricedrops..

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

PCIe lanes hebben minimaal invloed op de prestaties, zolang de GPU maar (minimaal) 8x heeft. De bandbreedte die 8x heeft, is in theorie namelijk al ruimschoots voldoende voor een GPU. Ik ben het dus met @maratropa eens, dat je teveel moeite steekt in een marginaal probleem.

Daarnaast; SLI is leuk, maar het levert jou enkel een legere portemonnee (en dus meer omzet voor nVidaia) op, kopzorgen, want je gaat vrijwel zeker tegen problemen aanlopen binnen games. Gezien de rest van je PC, zou ik bijna denken dat je SLI totaal niet nodig hebt verder en dat het puur is 'omdat het kan'. Op welke resolutie game je?

Ik zou dan eerder investeren in een 1080ti inderdaad, dan in een SLI setup wat geheid een keer problemen gaat geven. SLI wordt mondjes maat ook steeds verder ingepertk. Voorheen kon je makkelijk 4-way SLI doen, bij de huidige kaarten in de 1000 serie kan dat al niet eens meer, om een voorbeeld te geven, zal vast ook niet zonder reden zijn.
Snowwie schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 21:15:
Ik blijf het maar een beetje raar vinden. Dus je gebruikt plakband om de pinnetjes af te plakken, maar krijg je dan geen problemen als dat gedeelte met dat plakband in het slot geduwd wordt? Normaliter klikt dat gewoon op z'n plek, als je plakband gaat toevoegen wordt het dan niet te nauw? En accepteert die videokaart dat zomaar dat een deel van z'n communicatielijnen worden afgeknepen? Kijk, het liefst maak ik de pc zo weinig mogelijk open, ook ivm kabelmanagement etc, dus als ik de informatie via derden kan verkrijgen doe ik dat liever. Maar omdat er geen haast bij is kan ik rustig wachten totdat die informatie mij bereikt. Ik ben wel iemand zo van als die pc eenmaal prima lekker draait, niet te veel meer mee rommelen.
Had van iemand die al zo lang hier rond loopt en zoveel posts heeft, toch wel beter verwacht, sorry dat ik het zeg. Natuurlijk klemt eea nu ook, maar met een laagje plakband er tussen wordt het heus niet zo dik dat het te nauw is geworden. Een videokaart zal het altijd moeten doen met de beschikbare brandbreedte die hij voorhanden heeft. De videokaart zal dan dus automatisch naar 8x gaan. Anders zou @TERW_DAN het toch ook niet als optie geven? :?

[ Voor 45% gewijzigd door CH4OS op 03-06-2017 21:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Plakband..... in een ander slot steken.... pinnen isoleren..... wat een gedoe terwijl je ook gewoon het pci-e slot in 2.0-modus kan laten draaien via het bios (2.0 x16 = 3.0 x8).

Afbeeldingslocatie: https://puu.sh/w9TK8/affc8eee1d.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Ik ben wel iemand zo van als die pc eenmaal prima lekker draait, niet te veel meer mee rommelen.
Dan wil je geen SLI/CrossfireX ;)
Gewoon 1 normale kaart erin en het werkt, SLI dan zit je voor zowat elke game en vaak ook na elke update aan de settings te prutsen in de hoop het weer werkend te krijgen...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:03
Gezien de meerprijs voor een 2e GTX1080 en eventuele SLI issues...
Is het niet beter/zinvoller om de huidige 1080 te vervangen met een 1080Ti?

Lijkt me goedkoper om je 1080 te verkopen + bij te leggen dan een extra 1080 en het geeft minder warmte/stroomverbruik etc. + meteen geen PCI Lanes issue meer!

Edit; Zoals hierboven ook al een paar keer voorbij gekomen is dus :)

[ Voor 10% gewijzigd door Thalaron op 04-06-2017 00:11 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Laatst online: 07:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

mstx schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 22:23:
Plakband..... in een ander slot steken.... pinnen isoleren..... wat een gedoe terwijl je ook gewoon het pci-e slot in 2.0-modus kan laten draaien via het bios (2.0 x16 = 3.0 x8).

[afbeelding]
Dat is wel handig, doe de test dan ook eens in pci-e 1 mode :+ just for lulz

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-09 20:08
Link speed is generatie, niet linkbreedte. Op zich is PCI-e gen2 x16 even snel als PCI-e gen3 x8 dus dat is een prima bruikbare vergelijking, maar testen op x1 wordt moeilijk. x4 is dan nog wel te doen (PCI-e x16 gen1 is PCI-e x4 gen3 equivalent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Thalaron schreef op zondag 4 juni 2017 @ 00:09:
Gezien de meerprijs voor een 2e GTX1080 en eventuele SLI issues...
Is het niet beter/zinvoller om de huidige 1080 te vervangen met een 1080Ti?
Is een TI dan zoveel malen beter dan een reguliere 1080?

Is dat dan de investering wel waard?

Kijk als ik nu een 1060 had dan maakte ik een flinke sprong.

Overigens, dat gedoe met SLI / Crossfire heb ik al eerder meegemaakt, met twee AMD HD 6950 videokaarten. Ontzettend veel last van microstutters, maar ondanks dat wel aanzienlijk hogere framerates.

Ik game overigens op een 4K scherm op 60fps en bij alle games die ik heb staan alle grafische settings maxed out. Alleen bij BF1 haal ik net geen 60fps met deze kaart, die houdt het bij 55fps maximaal voor gezien. Niet dat je dan veel verschil merkt.

Oke, ik zal eens de reacties op me laten in bezinken.

@maratropa De opmerking "je kunt beter nog even wachten op ... " zul je altijd blijven houden. Want tegen de tijd dat je uitgewacht bent staat er weer iets nieuws op het programma, en kun je DAAR op wachten. :) Nee, soms moet je gewoon de knoop doorhakken. Misschien dat ik ook wel helemaal niets doe, alle games draaien verder als een tierlelierer, maar was enkel even nieuwsgierig naar hoe de nieuwste videokaarten het doen op x8 sloten. Beetje afgaande op de reacties hierboven moet dat nog steeds geen probleem zijn.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:48

ThunderNet

Flits!

Sjah, als je dan denkt dat een de kosten van een 1080 en ondanks een mogelijke microstutter je die 5fps waard vind, dan is het simpel toch? Videokaarten maken nagenoeg nooit gebruik van de volle bandbreedte van een pcie3 x16 .

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:03
Snowwie schreef op zondag 4 juni 2017 @ 01:02:
[...]

Is een TI dan zoveel malen beter dan een reguliere 1080?
reviews: Nvidia GeForce GTX 1080 Ti: op eenzame hoogte met de Titan X

Afhankelijk van welke games je speelt natuurlijk. Maar denk dat 25%+ sneller een redelijke inschatting zal zijn. En een 1080 verkopen voor zeg... 400 euro en 400 euro bijleggen is nog altijd goedkoper dan een nieuwe 2e 1080 erbij zetten. + Stroomverbruik dat lager zal liggen en geen gedoe met SLI issues en/of games die dit niet ondersteunen.

Ik zou er in elk geval geen 2e 1080 bijzetten... dan zou ik ofwel een 1080Ti nemen of wachten op wat AMD Vega gaat doen (en/of Volta). Uiteraard is geduld een schone zaak ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Thalaron op 04-06-2017 01:19 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
Dit is de meest belangrijke info:
Ik game overigens op een 4K scherm op 60fps en bij alle games die ik heb staan alle grafische settings maxed out. Alleen bij BF1 haal ik net geen 60fps met deze kaart, die houdt het bij 55fps maximaal voor gezien. Niet dat je dan veel verschil merkt.
Dus... je bent van plan om 600 euro uit te geven voor 5fps in 1 game? Ieder z'n eigen hobby natuurlijk, maar je zou natuurlijk ook je anti aliasing 1 tandje omlaag kunnen schroeven (bijvoorbeeld, je speelt immers toch op 4K) en 600 euro op je spaarrekening kunnen zetten. Je kan er ook van op vakantie :)

Daarnaast: je bent bang of je die 5fps bonus wel gaat halen met 8 lanes? Nou, daar hoef je echt niet bang voor te zijn :P
Sowieso, je hebt de Linus Tech Tips-benchmarks al gevonden. Talloze sites hebben dezelfde tests gedaan met grofweg dezelfde resultaten. Het scheelt misschien 1 of 2 fps. Niks om je druk om te maken dus.

Anyhow, als je graag geld uit wil geven. Haal lekker een 1080Ti man! Véél minder gezeik,méér dan snel genoeg. Als je kijkt hoeveel % dat goedkoper is en hoeveel % performance verschil er is, is een 1080Ti een véél betere keuze. Is een Ti veel beter dan een 1080? Nee, 20-25% misschien. Maar dat is meer wat een tweede 1080 je aan performance oplevert in games die geen SLI supporten of die opeens voor framedrops zorgen met SLI.
Twee kaarten zijn leuk voor de e-peen maar ik zou het echt totaal nutteloos vinden nu de 1080Ti beschikbaar is.
De opmerking "je kunt beter nog even wachten op ... " zul je altijd blijven houden. Want tegen de tijd dat je uitgewacht bent staat er weer iets nieuws op het programma, en kun je DAAR op wachten. :)
Sorry hoor, maar dit is echt onzin. Hou gewoon het nieuws in de gaten. Vega is aangekondigd en komt over een paar weken en zal waarschijnlijk Nvidia de prijzen laten verlagen.
Nvidia's 10-serie zit vol dus daar komt niks bij en Volta komt pas op z'n vroegst eind 2017 maar waarschijnlijk begin 2018. Daar hoef je dus echt niet op te wachten.

Nu de knoop doorhakken omdat er nu vakantiegeld is lijkt me erg onverstandig - zeker omdat je niet eens echt behoefte hebt aan deze prestatiewinst.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik zal het even aanzien, oh, vakantiegeld had ik dit jaar niet.. :)

Nog wel een rechtszaak te gaan overigens. Mocht ik die winnen dan heel wat 1080ti's halen.
Maar goed, dat is allemaal nog even afwachten.

Ik laat eerst even alle reacties tot me bezinken, in elk geval kan ik wel al zeggen dat een 2e GTX 1080 er niet gaat komen. Dus, het is even kijken wat dan mogelijk is.

Overigens, maar dat is geheel off topic, zit ik ook een beetje met m'n monitor in de maag. Het is een hele fijne monitor, dat wel, maar hij gaat maar tot 60hz. En met die first person shooters maakt het nogal verschil of je op een 60hz of 144hz monitor speelt. En met z'n 40" issie eigenlijk ook een beetje aan te grote kant voor op het bureau. (beetje behoorlijk verkeken op de omvang).

@Richh Hieronder, nee, er is inderdaad geen haast. Mijn PC loopt feitelijk als een trein.

[ Voor 89% gewijzigd door Snowwie op 04-06-2017 01:44 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:48
Het was een aanname :) maar hoe dan ook: nu is een slecht moment om een videokaart te kopen. Niemand kan in de toekomst kijken wat er exact gebeurd, maar als je een maandje tot twee kan wachten, dan doe je je portemonnee een groot plezier denk ik.

Volgens mij heb je geen dringende nood om te upgraden, dus ik zou het inderdaad ook lekker afwachten ;)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick-vvv
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-04 17:36
Veel achterhaalde informatie hier, het scheelt zeker wel en 16x16 3.0 kan een stuk sneller zijn.
Filmpje van Linus is al 3 jaar oud en kaarten zijn veel sneller dan de 980 nu.
Afhankelijk van de game kan het meer dan 10% schelen.
Dit is al begonnen met de release van de 980ti's die de bandbreedte van 8x8 konden vezadigen.

Check deze video's even
YouTube: PCI Express 3.0 Bandwidth Test 8x8 vs 16x16 | GTX 1080 SLI | i7 5960...
YouTube: PCie 8x8 Vs 16x16 Performance | GTX 980Ti SLi |i7 5930K @4.5GHz
YouTube: GTX 980Ti SLI 8x8 Vs 16x16 Performance | i7 5930K @4.5GHz

Het verschilt per game maar bv the devision, witcher 3 en project cars maken flinke sprongen.

Microstutter komt bijna niet meer voor, zeker met gsync.
Frametimes zijn met de hb bridge ook goed verbetert en ondersteuning kan beter maar dat is afwachten in de toekomst.
Direct x12 multigpu verandert straks alles, Gears 4 heeft het nu en heeft 100% usage op beide kaarten en loopt spatzuiver.

Zelf tijdens mijn sli 1080's naar 40 lane gegaan van een 5280 naar een 6850k en maakte veel verschil. Loopt ook smoother met 16x16 en usage is beter.

Op het moment heb 1080ti's in sli wederom geen seconde spijt.
Pagina: 1