Vraag over muismat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-06 09:06
Hoi,

Tot op heden game ik altijd gewoon direct op het bureau met mijn muis en dit heeft nooit heftige issues opgeleverd. Nu heb ik recent echter de desktop best buy 2017 aangeschaft en heb ik me beetje verdiept in muismatten. Heel duur zijn ze niet en een versie waar je dan direct ook je keyboard oplegt lijkt mij wel chill.

Nu lees ik echter dat je een harde of zachte mat wilt afhankelijk welke games je speelt. Dat het soort muismat te maken heeft met de hoogte van dpi waarop je de game speelt. Een gamemuis vind ik handig wegens het extra knoppen, maar ik heb nooit echt gesleuteld aan verschillende standen dpi's.

Zelf speel ik voornamelijk: Diablo3 en heroes of the storm, soms starcraft2 en mogelijk wil ik eens the witcher 3 gaan spelen.

Wat voor soort muismat zou dan het handigste zijn voor mij? Hard of zacht?

Zelf had ik deze op het oog:
https://www.bol.com/nl/p/corsair-mm300-gaming-muismat-extended-edition-pc-mac/9200000052161036/?Referrer=ADVNLTWE002013-NDS75D6RGPEAS#product_specifications

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:20
In de praktijk is het verschil bijna nihil tussen een stoffen (zachte) en een harde mat. Vroeger was het aangeraden om voor een harder type te gaan als je een optische muis had, maar de meeste sensors kunnen nu wel perfect met een stoffen oppervlak omgaan. Een harde mat zou ook consistenter zijn in de 'prestaties', terwijl een zachte mat vooral meer comfort biedt.

Ik heb persoonlijk ook zo'n Corsair (de MM200, idem aan de MM300, maar gewoon zwart) icm met een Sensei wireless. Al een 3 tal jaar intensief in gebruik en ziet er nog steeds relatief goed uit... aanrader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:55

Yucon

*broem*

Wat is het voordeel van een harde muismat boven een eveneens hard bureau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:45
Ikzelf heb een zachte muismat. Heb een tijd gespeeld om mijn bureau, een harde ondergrond dus, dat ging prima en vlot, soms te. Met mijn zachte mat heb ik meer controle en voelt het onder mijn hand en pols een stuk prettiger.
Oh, mijn muismat is wel 90cmx40cm, laten maken voor weinig in China.

[ Voor 4% gewijzigd door apollo13 op 05-06-2017 21:22 ]

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
toen ik nog echt een muismat gebruikte, omdat de houtnerven nou gewoon niet lekker muisden.. :P
had ik er gewoon een stuk marmoleum als muismat... maar hek ik game ook niet... en dat wordt hem ook niet lekker op de laptop met clitje :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 738905

Ik heb een kleine muismat van steelseries, vind dat een heel fijn merk. Helaas niet meer te koop bij mycom, het zijn van die hele dunne maar wel stoffen matjes, erg lekker op het bureau omdat ze amper verhoging hebben.

Ik ga ook eens kijken naar zo'n grote mat, kost niet eens veel, bedankt voor de tip. Zet hem gelijk even in de verlanglijst op bol.com

Bij een grote muismat moet je wel even goed opletten of het nuttig is denk ik. Ik heb soms ook een pot bier op het bureau en schuif dan het toetsenbord naar achteren en de muis wat naar voren, vooral bij officegebruik wil ik ook nog weleens een boek neerleggen en daarnaast de muis. Voor gamen is het natuurlijk geen probleem, maar of het altijd handig is? Stof tot nadenken.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 05-06-2017 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Yucon schreef op maandag 5 juni 2017 @ 21:14:
Wat is het voordeel van een harde muismat boven een eveneens hard bureau?
hangt ook van de kleur, glans, structuur, gladheid van je bureau af.
als dit redelijk overeenkomt met de muismat verwacht ik van de mat alsnog minder reflectie voor de sensor en daardoor accurater.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 917165

Als die mogelijkheid er is, probeer dan jouw muis wel even op de gewenste mat. Je zou niet de eerste zijn die er achter komt dat de combinatie van de door jou gekozen muis en mat, niet werkt.

Ik heb zelf bv. een frosted glazen bureaublad, en daar werkt geen enkele optishe muis op. Toen kocht ik een cheapass standaard A4 size plastic muismatje.. en daar werkte ie ook niet op. Te glimmend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apollo13
Dit is hem geworden, de golven in de mat zijn na een paar dagen strak getrokken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R0Jlo7VZMMDqwMewRB4OMfUe/full.jpg

@Hobbykok, mijn biertje past dus makkelijk naast de muismat. O-)

[ Voor 17% gewijzigd door apollo13 op 05-06-2017 22:21 ]

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vet ding, bij bol vandaan?

Ik heb nu op zolder een studiekamer gemaakt met star wars verzameling ook daar. Dit past daar zo mooi bij.

[ Voor 67% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 11-06-2017 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apollo13
Anoniem: 738905 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 16:47:
Vet ding, bij bol vandaan?

Ik heb nu op zolder een studiekamer gemaakt met star wars verzameling ook daar. Dit past daar zo mooi bij.
Nope, besteld via Aliexpress. Ontwerp is van ondergetekende. Goede Rouge One poster gevonden op het grote www, wat logo's e.d. en deze samengevoegd tot bovenstaande ontwerp.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb je een link van die verkoper? Dan ga ik zelf ook wat bouwen, wel een goed idee zeg. Ik ga dan zelf even een goede sf muismat maken, heb toch veel moois hier. Nu alleen nog een keuze maken of ik moet meerdere muismatten kopen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apollo13
Anoniem: 738905 schreef op zondag 11 juni 2017 @ 17:35:
heb je een link van die verkoper? Dan ga ik zelf ook wat bouwen, wel een goed idee zeg. Ik ga dan zelf even een goede sf muismat maken, heb toch veel moois hier. Nu alleen nog een keuze maken of ik moet meerdere muismatten kopen :P
https://www.aliexpress.co...=2114.12010612.0.0.KPtm5u

Zorg er wel voor dat je ontwerp 300DPI is. Hij heeft ook nog andere maten behalve de 90x40cm.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 931027

Zelf heb ik meerdere muismatten gebruikt voor verschillende games, maar ik merk eigenlijk totaal geen verschil in de muismatten + de games die ik speel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik moet zeggen dat ik me altijd een beetje verbaas over vragen over in mijn beleving zoiets onbenulligs als een muismat en dat men bereid is er een fors bedrag aan te besteden. Zolang wij ons bezig houden met computers, en dat is al heel veel jaren, hebben wij naar volle tevredenheid gebruik gemaakt van gratis, dus spotgoedkope, matjes. Zoals ze wel eens als snoepje bij de boodschappen bij een nieuwe computer worden geleverd, harde, zachte, geen verschil. Bovendien werkt het rechtstreeks op het gladde bureaublad ook prima. Letterlijk nooit problemen ondervonden en ook geen verschil in comfort ervaren als een matje versleten was en werd vervangen door een nieuwe. Mijn vrouw doet een doodenkele keer wel eens bij gelegenheid een spelletje, ook daar ondervindt ze nooit problemen of een lichte voorkeur voor een ander matje.

Ik heb echter als ik hier zo'n discussie observeer wel eens de indruk dat ik de enige (oké, samen met bovenstaande reactie dan) ben en bij wijze van spreken zit te vloeken in de kerk met zo'n reactie als deze. Is dat ook zo, of zijn er meer die dit zo ervaren?

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 22-06-2017 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op mijn werk gebruik ik geen muismat, maar thuis wel. Ik heb bijvoorbeeld mijn laptop voor het werk op een houten bureau staan en dat heb ik niet behandeld, dus dat is niet plat en dan werkt het niet fijn met een muis omdat je lastig iconen kan aanklikken als de muis over een houtnerf/naad gaat.

En beneden heb ik het thuis omdat de muis anders geluid maakt, je hoort hem schuiven.

Gisteravond zat mijn vrouw op de laptop in bed en dan is een matje ook wel handig omdat ze anders op het matras de muis moet bewegen.

Ik heb wel flexibele stoffen matjes van voornamelijk het merk steelseries. Dit soort spul: pricewatch: Steelseries Qck , kost ook niet echt veel en je doet er meerdere jaren mee.

Hoe iemand een muismat kan verslijten ontgaat me trouwens.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 22-06-2017 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Techneut schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 19:05:
Ik moet zeggen dat ik me altijd een beetje verbaas over vragen over in mijn beleving zoiets onbenulligs als een muismat en dat men bereid is er een fors bedrag aan te besteden. Zolang wij ons bezig houden met computers, en dat is al heel veel jaren, hebben wij naar volle tevredenheid gebruik gemaakt van gratis, dus spotgoedkope, matjes. Zoals ze wel eens als snoepje bij de boodschappen bij een nieuwe computer worden geleverd, harde, zachte, geen verschil. Bovendien werkt het rechtstreeks op het gladde bureaublad ook prima. Letterlijk nooit problemen ondervonden en ook geen verschil in comfort ervaren als een matje versleten was en werd vervangen door een nieuwe. Mijn vrouw doet een doodenkele keer wel eens bij gelegenheid een spelletje, ook daar ondervindt ze nooit problemen of een lichte voorkeur voor een ander matje.

Ik heb echter als ik hier zo'n discussie observeer wel eens de indruk dat ik de enige (oké, samen met bovenstaande reactie dan) ben en bij wijze van spreken zit te vloeken in de kerk met zo'n reactie als deze. Is dat ook zo, of zijn er meer die dit zo ervaren?
Als je een beetje serieus aan gamen doet word een goede mat wel belangrijk. Wat je niet wil is dat muis ook maar 1x een foutje maakt waardoor je op je scherm 2cm verkeerd uitkomt. Als je een beetje muscle memory hebt kan je binnen een halve seconde omdraaien in een spel en iemand door zijn hoofd schieten, komt je crosshair dan net iets verkeerd uit door een slecht mat of geen mat schiet je mis. Als je aan het browsen bent boeit het inderdaad weinig, maar in een snel spel wil je gewoon altijd dat de muis precies doet wat jij wil dat ie doet. Is een mat versleten of zit je op een bureau met wat rare plekken lukt dit gewoon niet.

Ik zweer al jaren bij een gladde harde mat van plastic voor zo min mogelijk weerstand. Voor mij werkt dit gewoon het beste. De muis glijd dan als boter in een teflon pan. Als een plastic mat na een tijd minder stuctuur krijgt waar de sensor zit merk je gelijk afwijkingen. Je wil dan dat de muis 10cm op het scherm beweegt maar dan word het 7cm. Zit je in een spel kom je gewoon verkeerd uit.

Ik koop geen muismatten van 50 euro ofzo, een simpele plastic mat van een paar euro is ook prima, zolang de muis maar precies doet wat ik wil. Zelfs op de desktop vind ik het irritant als de cursor niet precies doet wat ik wil, laat staan in een snel spel. Met de muis zonder mat en dus op het bureau is voor mij echt geen optie.
Pagina: 1