DIY Deskmod: Plexiglas, glas, of polycarbonaat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipsofthemud
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-09 12:52
Hey tweakers,

Ik ben bezig met een casemod waarbij ik een antieke tafel tot deskcase omtover. Ik ben bijna klaar met de houtbewerking (alles moet er redelijk verrot uit blijven zien, dat geeft de tafel wel karakter vindt ik :P) en het ziet er nu als volgt uit.

Ik wil de tafel van boven afsluiten met een (plexi)glas of polycarbonaat 'raam'. Ik heb ruimte voor maximaal 3,5mm dik raam materiaal. de afmetingen van het paneel zouden 60 bij 60 cm zijn.

Bovenop het glas moet een monitor komen te staan van 6,1kg, is er een materiaal wat dit zou kunnen hebben zonder te buigen?
Bij de doe het zelver ben ik gaan kijken naar plexiglas, maar dit buigt heel snel (ook bij 4mm).

Ik heb de zoekfunctie van het forum gebruikt en threads uit zelfs 2002 gelezen maar het is me nog niet duidelijker geworden :<

Alvast bedankt :)

[ Voor 8% gewijzigd door kipsofthemud op 01-06-2017 23:45 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik zou zeker voor glas gaan. Dit is het sterkste om spullen (monitor) op te zetten en, mits je er niet met zand oid overheen gaat wrijven, krast het ook niet. Plexiglas krast gelijk; is dus een NoGo voor een desktop.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:06
3mm is wel erg weinig hoor, ook al is het voor 60cm!
Kan je niet voor meer ruimte zorgen, richting 5 à 6 mm?
Is de tafel nog wel echt vlak en niet kromgetrokken?

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipsofthemud
McLatey schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 08:43:
Ik zou zeker voor glas gaan. Dit is het sterkste om spullen (monitor) op te zetten en, mits je er niet met zand oid overheen gaat wrijven, krast het ook niet. Plexiglas krast gelijk; is dus een NoGo voor een desktop.
Bedankt voor de tip!
Spiff schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:19:
3mm is wel erg weinig hoor, ook al is het voor 60cm!
Kan je niet voor meer ruimte zorgen, richting 5 à 6 mm?
Is de tafel nog wel echt vlak en niet kromgetrokken?
Met wat ik nu heb opgemeten zou 4mm net boven het blad uitsteken, als al m'n hardware er in ligt kan ik het pas met zekerheid zeggen, maar vanwege hoogtegebrek moet ik al de videokaart met pci-e riser horizontaal 'op' het moederbord plaatsen. Het moederbord wordt ietsje verhoogd geplaatst zodat alle kabels onder het moederbord door het gat kunnen in het midden van de tafel.

Of de tafel nog wel echt vlak is moet ik even gaan bekijken, niet aan gedacht :/ hij is wel op alle plekken waterpas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:26
Kan je je monitor niet bevestigen met een vesa mount? Dan nog zou ik voor gehard veiligheids glas gaan. Kost wat. Maar is veilig en stevig. En krast niet zo snel. Heb zelf eens plexiglas op mijn burea gehad. En na 1 maand zat het al vol krassen Echt glas is the wat to go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipsofthemud
Vesa mount zou nog een optie zijn, maar heb net een 27"1440p monitor gekocht, en ik zou liever niet een hele meter er van af zitten (ivm de 80x80 cm van de tafel), als ik een lange arm mount zou kopen zou het niet meer zo mooi staan ben ik bang (ja ik ben een zeur :P) en dan had ik een grotere monitor moeten kopen.

Echt glas wordt het dan maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hukkel80
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-09 21:33

Hukkel80

Dutch Lion Customising

Je moet dan veiligheidsglas nemen. Als er iets op valt wil je niet dat er enorme scherven je systeem in vallen of dat je met je hand in enorme scherven terecht komt.

https://www.facebook.com/DutchLionCustomising

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Glas is veruit de beste optie, niet het goedkoopste. Maar zeker het geld waard, beste looks, buigt niet, krast niet etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reb3lzrr
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:29
Je wilt inderdaad kies voor verhard veiligheidsglas; hoewel dit iets duurder is, is dit wel een stuk veiliger. Als het breekt wil je niet dat beide polsen worden doorgesneden in het proces.

Als het glas door de dikte uit steekt, is het dan geen optie om het glas te verzinken met een extra lijstje aan de binnenkant?
Pagina: 1