Stem uit een muziekbestand halen

Pagina: 1
Acties:
  • 350 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavvie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-05-2021
Is er een proggie waar ik een stem uit een muzieknummer kan halen, of de muziek weg halen??

Greetings

Twitter | Linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the noise
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:12
ben ik ok wel eens achteraan geweest. dit is volgens sommigen alleen goed mogelijk als je de orginele 16 sporen dinges hebt van de studio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Door bepaalde frequenties eruit te filteren kan je wel een heel end komen. Alleen wordt t nooit zo goed als t origineel. Dus heb je een programma/apparaat met goede filters nodig of een zeer uitgebreide equalizer!!! of beide (is nog beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArjenD
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-02 13:16
De stem is meestal dat gedeelte van het geluid wat in beide kanalen zit.
Dus de overeenkomsten in links en rechts is meestal de stem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baklap
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Je kunt cool edit eens proberen.. zit volgens mij ook een soort van Karaoke functie in

Suc6

http://www.syntrillium.com/

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavvie
Ja cool edit heb ik al gebrobeerd, maar het lukt niet echt. Ik probeer de muziek uit het nummer Summer of 69 te halen maar het lukt niet echt met die hoge gitaar tonen.

Greetings

Twitter | Linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baklap

Baklap

auw lastig nummer idd... zal er nog eens op broeden als ik wat weet laat ik t ff weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VOlgens mij is t ook makkelijker om de stemmen uit muziek te halen (karaoke) dan andersom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baklap

Baklap

Ja daar zit wat in... iig blijft het lastig om van een muzieknummer iets weg te halen danwel over te houden. De originele mastertape zou handig zijn hier... maar ja waar haal je een 48 sporen tafel :9~ vandaan ;)

iig muziek overhouden is iets makkelijker dan alleen de stem overhouden das waar.

[huh mode] 200 tech posts joepie [/huh mode]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben ik ok wel eens achteraan geweest. dit is volgens sommigen alleen goed mogelijk als je de orginele 16 sporen dinges hebt van de studio.
zo lusten we d'r nog wel een paar ;)

De originele opnamen zul je niet zomaar even in handen krijgen, die blijven meestal in bezit van de platenmaatschappij of de oorspronkelijke artiest.

Koop gewoon ff een Yamaha keyboard of een Korg als je 't goed wilt doen en ga om MIDI files zoeken. :)

Bij Toplist willen we binnenkort (als er veel vraag naar is) behalve MIDI files ook karaoke Mp3 files verkopen. Maar zoals het nu lijkt (volgens de laatste poll) is de vraag naar MIDI in GS formaat hoger dan de vraag naar MP3 audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zulke meersporen opnamen krijg je alleen als je een officiele remix opdracht hebt gekregen.... Dusssss ... goed je best doen en zorgen dat je in dat wereldje komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat hier toch om, om de stem over te houden om daar mee te kunnen werken? Dus dan vallen karaokefuncties en midifiles af als oplossing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar is geen oplossing voor, behalve zelf inzingen of de platenmaatschappij bellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 11:02 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Koop gewoon ff een Yamaha keyboard of een Korg als je 't goed wilt doen en ga om MIDI files zoeken. :)
LMAO, "koop ff een korg" zegt'ie :P

De laatste Korg die ik kocht (was in februari) was een Triton ProX... kostte me 8000 piek man, dat koopie niet "ff" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mph_rbi
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

mph_rbi

dus ...

Met Wavelab kun je mooi Parametric EQ gebruiken, die kan dit wel aardig. Maar inderdaad, je zult nooit perfecte resultaten hebben, aangezien je in het frequentiespectrum gaat zitten snijden. Een gitaar zal vast wel een keer dezelfde frequentie bereiken als de zang, dus komt er een stuk gitaar in je zang, simpel.
maar goed. Speel er maar eens mee.

dus ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer de AnalogX Voice Removal DirectX plug-in eens. Werkt via fase-omkering. Het geluid wordt er niet echt beter van en de stem is niet helemaal weg. Maar een stuk op de achtergrond is al beter dan helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:23
Als je het originele nummer hebt en eentje waarvan de stem is weggefilterd, dan kan je toch een 3e nummer maken welke het verschil is van de 2. Dan houdt je alleen de stem over (origineel - nummer_zonder_stem = stem) :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sJa.... als je dat kan GarBaGe, dan was je nu rijk denk ik.... zulke technieken zijn naar mijn weten nog niet uitgevonden. Alleen je hersenen kunnen da!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik nou dom?

Search op KARAOKE BRYAN ADAMS in winmx leverde mij al 31 results op...
jaja, ook summer of 69....

ben je toch van het hele gedoe af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavvie
Op vrijdag 06 juli 2001 13:43 schreef bertbal het volgende:
Ben ik nou dom?

Search op KARAOKE BRYAN ADAMS in winmx leverde mij al 31 results op...
jaja, ook summer of 69....

ben je toch van het hele gedoe af?
Winmix wat bedoel je daar mee :?

Twitter | Linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:23
Op vrijdag 06 juli 2001 13:39 schreef EKO het volgende:
sJa.... als je dat kan GarBaGe, dan was je nu rijk denk ik.... zulke technieken zijn naar mijn weten nog niet uitgevonden. Alleen je hersenen kunnen da!
In Photosoep kan je ook 2 plaatjes van elkaar aftrekken, waarom niet 2 muzieknummer. Moet volgens mij gewoon lukken.

Ik wil toch binnenkort een progje schrijven om WAV te parsen etc. Misschien gelijk een substract functie inbouwen :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flupke
  • Laatst online: 04-08 14:14

Flupke

winMX, gnutella, bearshare, gnucleus en kazaa zijn opvolgers van napster (met en zonder centrale database)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De laatste Korg die ik kocht (was in februari) was een Triton ProX... kostte me 8000 piek man, dat koopie niet "ff"
wow, gaaf!

lenen? :P ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GarBaGe... vind t knap als t je lukt.... maar t klinkt makkelijker dan t is. Wat zal jij rijk worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 14:16 schreef Maverickje het volgende:

[..]

Winmix wat bedoel je daar mee :?
Winmx? net zoiets als napster....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een stem uit een liedje halen is in de meeste gevallen ommogelijk.

het enige wat je kan proberen is het frequentiegebied van een vocal er proberen uit te halen, maar die bestrijken in een mix vaak een groot gedeelte ( zowel hoog als mid ) en hebben teveel presence om dit te kunnen doen zonder dat een groot gedeelte van die muziek meeverdwijnt en je alleen nog maar wat basstonen overhoud ...

probeer een instrumentale versie te zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
  • Laatst online: 22-12-2022
Het is sowieso een kansloze actie om de stem weg te filteren :)

Je kan gebruik maken van het feit dat meeste stemmen in muziek op beide kanalen (L & R) even hard zijn en de instrumenten meer stereo zijn opgenomen. Dus als je L - R doet hou je al een stuk muziek over met minder stem (Galm krijg je niet weg, aangezien die veelal stereo is). Helaas verdwijnt dan ook een groot gedeelte van het laag uit de muziek, aangezien die meestal ook evenhard is op L & R, dus bij dat L - R signaal tel je nog het signaal L+R op dat door een laagdoorlaatfilter is heengehaald met een kantelfrequentie van pak en beet 120Hz.

En uiteindelijk na al die moeite is het nog steeds RUK :)

Oftewel ga op zoek naar Karaoke CD's, zoek op inet ... enz enz..

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Laatst online: 19-05 15:55
Een wav/mp3 wat dan ook bestaat uit 2 sporen, als je de originele aantal sporen niet hebt is het zonder (flink vaak) kwaliteits verlies niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bRight
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-11-2024

bRight

digitaal

Op vrijdag 06 juli 2001 09:11 schreef ArjenD het volgende:
De stem is meestal dat gedeelte van het geluid wat in beide kanalen zit.
Dus de overeenkomsten in links en rechts is meestal de stem.
Klopt. Vocals worden mono opgenomen en in het midden van het spectrum geplaatst.
Als je links en rechts dus van elkaar aftrekt, (geinverteerd optellen) worden de vocals grotendeels uitgefilterd.
Je houdt dan alleen heel licht de reverbs over van de vocals.

Nadeel is alleen dat basedrums en baslijnen ook meestal in het centrum van het stereospectrum staan, dus die worden ook weggefilterd.

Dit is bijvoorbeeld te voorkomen door een bandpass over alleen linker of rechter kanaal te gooien vanaf zo'n 250 Hz, en daarna pas vocal cutten. :7

In Cooledit heb je een standaard bewerking om links en rechts geinverteerd op te tellen: transform -> amplitude -> channel mixer -> Vocal cut *D

Vocals overhouden is helaas bijna niet mogelijk. Simpele algebra laat zien dat daarvoor een vergelijking ontstaat met 3 onbekenden die onmogelijk is op te lossen.. :(

Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Voor meer info over het wegfiltern van de zanger moet je kijken naar het artiekel "Solist Onderdrukker" in de ELEX van juni 1992. (Bibliotheek?)

Het komt er op neer dat je de zanger op beide kanalen hoort en kunt elimineren door links en rechts met elkaar te vergelijken. Ik kan het artiekel evt in pdf-formaat doorsturen.
Pagina: 1