Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Zelf zou ik het ten zeerste betreuren als deze plugins binnen afzienbare tijd (welke tijd?) ophouden met functioneren.
Tot nu toe maak ik er dankbaar gebruik van (ooit zelfs de betaalde versies gekocht, voordat ze gratis ter beschikking gesteld werden). Ook in combinatie met PS CC 2017 werken ze bij mij eigenlijk prima.

Recentelijk maakte Google bekend dat z'n welbekende set van plugins voor LR, PS, etc. in de toekomst niet meer ondersteund c.q. uitgebreid zal worden.

https://www.google.com/nikcollection/
"We have no plans to update the Collection or add new features over time. ... "

Nu heeft er iemand een petitie gestart om deze handige en waardevolle plugins toch te behouden en te blijven supporten door Google.
https://www.dpreview.com/...e-nik-software-collection

Hier kun je je steun betuigen:
https://www.change.org/p/google-inc-save-the-nik-collection

In 2012, google bought Nik Software,bringing the Nik Collection and the popular photo editing app Snapseed into their portfolio. Snapseed had become one of the most popular photo editing apps in the iTunes App Store. Whereas the Nik Collection was an important tool for photographers, especially for creating black and white photographs from digital files using Nik Silver Efex.

In 2017 google decided to let the Nik Collection die, as they are only interested in the smart phone app snapseed. Photographers who use and depend on it for their work now face a situation, where their ability to continue the work and projects may be destroyed with any new version of OS or applications like Lightroom.

Many people were happy when google dropped the price of the Nik Collection from about $500 to $150 and finally gave it away for free. But now that rather seems to have been a move to ruin any competing software developer.

Today, with no real competitor, photographers depend on the Nik Collection and would have been willing to pay, to be able to keep it. Especially for their important black & white work.

A company like google who claims to contribute to the perservation of mankind's heritage by scanning millions of books, should although show some responsibility towards the photographic community, as photographs are a part of mankind's cultural heritage.

Photography is more than an iPhone app!

Wat jullie?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de plugins een tijdje gebruikt, maar eigenlijk effectief al een paar jaar niet meer. Ik ben er dus niet per se rauwig om... :P
De praktijk van het op deze manier om zeep helpen van software door Google vind ik echter niet het aanmoedigen waard.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2017 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 23:36:

De praktijk van het op deze manier om zeep helpen vind ik echter niet het aanmoedigen waard.
Heh? De petitie is juist tegen het om zeep helpen door Google. M.a.w. dat ze de plugins wel blijven ondersteunen!
Sascha Rheker from Germany, has launched a campaign on the Change.org petition site that aims to persuade Google to reverse its decision and continue to provide updates and add features to the Collection.

of bedoel je wat anders? :?

ps: ik zou het zelf wel missen. het zit in mijn vaste riedeltje van de workflow voor het bewerken van landschaps- en reportagefoto's.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was een aantal woorden vergeten te typen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-08 03:28
Een google werknemer gaat toch niet komen aanbellen en ze fysiek deïnstalleren van je computer? Ik zie het probleem niet. Ze gaan het gewoon niet verder ontwikkelen. Als je ze staan hebt, heb je ze staan.

Daarom, beetje vreemde zin: "Zelf zou ik het ten zeerste betreuren als deze plugins binnen afzienbare tijd (welke tijd?) ophouden met functioneren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:21

g0tanks

Moderator CSA
Mlazurro schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 00:39:
Een google werknemer gaat toch niet komen aanbellen en ze fysiek deïnstalleren van je computer? Ik zie het probleem niet. Ze gaan het gewoon niet verder ontwikkelen. Als je ze staan hebt, heb je ze staan.

Daarom, beetje vreemde zin: "Zelf zou ik het ten zeerste betreuren als deze plugins binnen afzienbare tijd (welke tijd?) ophouden met functioneren"
Het zijn plugins voor Photoshop en Lightroom, grote kans dat er bij een nieuwe release ze dus niet meer werken.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mlazurro
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-08 03:28
g0tanks schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 00:42:
[...]

Het zijn plugins voor Photoshop en Lightroom, grote kans dat er bij een nieuwe release ze dus niet meer werken.
Grote kans? De huidige NIK plugin werkt op LR versies 3 tot de meest recente en PS vanaf CS4. Dus tot 8 jaar terug. Niets wijst er dus op dat bij nieuwe versies, de plugin plots onbruikbaar wordt of dat er een noodzaak is aan een recente versie.

Het is ook heel straight forward: foto kiezen uit je LR library, LR maakt een copy, die openen in NIK, bewerken en opslaan en terug naar LR en je foto staat ertussen. Als het niet meer werkt, dan zou dat hele plugin-systeem moeten veranderen. Ik schat meer dat de kans klein is dat Adobe dit doet. Maken ze onmiddellijk een paar miljoen klanten razend met al hun third party plugins - die al dan niet nog ontwikkeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Mlazurro schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 00:39:

Zie ook hieronder. Het verhaal zit toch wat complexer in elkaar!
De Google plugins (net als b.v. PS CC 2017 dat doet) checken continu of er nog iets te updaten valt. Het is niet ondenkbaar dat door zo'n mechanisme op een gegeven moment de samenwerking met je grafische toepassing gewoon ophoudt. Of dat er na de zoveelste driver update van AMD of NVIDIA, de GPU acceleration API/Libraries niet meer werken, of nog erger, voor crashes zorgen.

Mlazurro schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 00:49:
[...]
Grote kans? De huidige NIK plugin werkt op LR versies 3 tot de meest recente en PS vanaf CS4. Dus tot 8 jaar terug. Niets wijst er dus op dat bij nieuwe versies, de plugin plots onbruikbaar wordt of dat er een noodzaak is aan een recente versie.
...
Nou, het ligt iewat gecompliceerder... ;)
De huidige versie ondersteund volgens Google:
"The Nik Collection is free and compatible with Mac OS X 10.7 through 10.10; Windows Vista, 7, 8; and Adobe Photoshop through CC 2015."
Zelfs Windows 10 wordt niet officieel ondersteund.

M.a.w. PS CC 2017 zou niet ondersteund worden, terwijl het, bij mij tenminste, wel werkt.
Zo heb ik in het verleden wel eens wat bugs gemeld en daar werd keurig op geantwoord en even later, bij een update, was het probleem verholpen.
Maar dat gebeurt nu niet meer. :-(
Ook geeft Google aan dat de GPU support gelimiteerd is tot:

GPU Compatibility:

NVIDIA GeForce 8 Series, GeForce 9 Series, GeForce 100 Series, GeForce 200 Series, GeForce 300 Series, GeForce 400 Series, GeForce 500 Series, ATI Radeon HD2000 Series, Radeon HD3000 Series, Radeon HD4000 Series, Radeon HD5000 Series, Radeon HD6000 Series.

If no compatible card is available, GPU acceleration will be disabled and the CPU will be used.

En veel opties tot configureren zijn er niet.

De meest recente versie is 1.2.11 en dateert uit begin 2016. Sinds die tijd zijn er OS-en geupdate (Mac, Win) en nieuwere versies van b.v. LR en PS uitgekomen. En het gebeurt toch regelmatig dat er bugs geplet moeten worden. Vooral met grote bestanden en/of hoge resoluties hebben sommige Google plugins moeite en/of crashen. En dat wordt nu al geruime tijd niet meer gefixed. :N

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:20
Niet gesupport is toch wat anders dan niet werkend...
Picasa wordt ook al HEEL lang niet meer gesupport. Maar het is nog altijd te downloaden en werkt prima. De plugins lijken ook nog altijd te werken (ondanks dat windows 10 niet gesupport word).

De GPU compatability... is dat niet gewoon letterlijk wat Adobe toen zelf ook aangaf in die tijd? Of hebben ze zelf GPU-support ingebouwd?

Zelf ben ik ook nooit happy bij dit soort beslissingen (Google Photo's is absoluut geen alternatief voor Picasa.... Net als het nieuwe Microsoft notes geen vervanging is voor Wunderlist). Maar ik verwacht niet dat Nikon zelf wel was doorgegaan met de ontwikkeling van de Nik-software. Dan hadden ze het namelijk niet verkocht.

Zelf verwacht ik ook geen grote verandering in Lightroom. Dan hadden ze dat al jaren geleden gedaan. Dat zie je ook aan de slechte performance (single-core software, waar zelfs met het renderen van previews het laden van de foto gewoon tijd kost en niet instant is). Zolang er geen echte concurrentie is zal Adobe niet radicaal hun software omgooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Er is weer nieuws aan het NIK plugin front! :)

https://plus.google.com/+NikCollection

https://photorumors.com/2...ill-continue-development/

Afbeeldingslocatie: https://photorumors.com/wp-content/uploads/2017/10/DxO-acquires-Nik-Collection-from-Google.jpg

http://download-center.dx...re-Press-Release-EN-2.pdf
October 25th, 2017

DxO acquires Nik Collection assets from Google, and plans to continue to develop the Collection for the benefit of the photographer community

En tegelijkertijd hebben ze U-point technologie ook in hun eigen producten opgenomen:
http://download-center.dx...oLab-Press-Release-DE.pdf
October 25th, 2017

U Point® local adjustment technology now available in DxO OpticsPro RAW converter, which becomes DxO PhotoLab

Nieuwe download locatie: https://nikcollection.dxo.com/

[ Voor 63% gewijzigd door ehtweak op 25-10-2017 21:09 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-08 10:22

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

10/10 dat ze het mergen en dood laten bloeden (1/2 is al gedaan). Ze laten er geen gras over groeien ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
@Ventieldopje Denk 't niet.
De U-point technologie was het ze in de eerste plaats (hoogst waarschijnlijk) om te doen. En dat stukje IP hebben ze al geïntegreerd in de nieuwste versie van DxO PhotoLab.
(heb zelf ooit bij een s/w bedrijf gewerkt en IP acquisitie is heel normaal in die business)

Het nog beschikbaar houden van de bestaande gratis plugins is natuurlijk ook een lokkertje om de gebruikers richting DxO te krijgen.
Zit er dik in, dat volgend jaar de 'new & improved' versie van die plugins ter beschikking komen via b.v. een abonnementsmodel >:) .
Zoals ooit de NIK plugins tegen forse betaling gekocht konden worden, Google nam NIK + die plugins over, ripte de Snapseed technologie eruit, verlaagde de prijs van de oorspronkelijke plugins naar 0 en zie wat er nu gebeurd...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Gratis is niet sustainable, dus een updated/upgraded versie zal zeker betalend worden. De oude rebranded(?) versie online laten staan kost dat soort bedrijven wellicht peanuts. Maar is het een goede zet voor DxO?

Ik weet nl nog niet of DxO er zo gebaat bij is om een (ver)oude(derde) versie van Nik gratis aan te (blijven) bieden. Immers pogen zij wel een imago aan te meten als van een science-based / leading tech foto/multimedia sw-bedrijf. Een oude Nik collectie is dan wellicht niet zo interessant voor dat imago (Google kon daar veel makkelijker mee wegkomen, het is immers geen foto-sw-bedrijf; het gratis aanbieden kon makkelijker onder de give-to-the-community-paraplu geschoven worden).

Heeft ondertss ook de frontpage gehaald;
nieuws: DxO neemt Nik-plug-ins voor fotografen over van Google

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
moozzuzz schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:40:
Heeft ondertss ook de frontpage gehaald;
Heb het gisterenavond al gemeld via 'tip de redactie', maar zoals gewoonlijk krijg je daar geen response op... :|

Wellicht gaan ze die plugin suite nu compleet integreren met hun eigen software pakketten EN hun camera?
De DxO ONE: http://www.dxo.com/us/dxo-one
En DxO levert natuurlijk ook al jaren technische support voor veel (smartphone) camera fabrikanten. M.a.w. de onderlinge link is er al langer...

Het is al langer bekend dat Google de plugins niet meer verder ontwikkelde en heeft dat ook al geruime tijd geleden aangegeven.
Maar als je die plugins, via een google download, installeert, wordt er ook een Google Update.exe geïnstalleerd in de startup van je systeem. Eigenlijk best wel vreemd... want wat heeft dat dan voor een zin? Behalve het mogelijke wij-kijken-wel-mee-but-don't-be-evil Google principe... O-)

Moest afgelopen week trouwens die Nik Collection (zo heten ze in de Google versie nog steeds) opnieuw installeren, want de upgrade van PS CC 2017 --> PS CC 2018 maakte de Nik collection onzichtbaar...

[ Voor 101% gewijzigd door ehtweak op 26-10-2017 10:39 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Nou... :-( of dat ooit nog wat gaat worden met de recent gekochte NIK/U-point technologie bij DxO Labs... :|

https://www.dpreview.com/...mers-will-not-be-affected

time will tell...

Hello sir,

In fact, the company has recently been placed under a regime of judicial administration, the time to reorganize.

Although we cannot comment on this situation, we can nevertheless assure you that the company is absolutely not in liquidation and that we are confident that our customers will not be affected by this procedure.

Best regards,

This news comes just a few months after it was announced that DxOMark would part ways with DxO Labs, becoming a privately-owned company. It’s also been less than a year since DxO Labs announced it was buying the Nik Collection suite from Google, saying it had intended to continue development.

DxO Labs is the business that built the DxO ONE smartphone camera attachment and develops post-production programs DxO PhotoLab, ViewPoint and FilmPack. DxOMark Image Labs, on the other hand, is the side that handles the testing and measurement of cameras and lenses.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:12

copykat

Good copy isn't bad

update of DxO's story:
https://www.dpreview.com/...age=3#forum-post-61088773

hier staat dat DxO Photolab v1.2 zal worden gereleased met verbeterde local tools en hun updated NIK-tools.

Ben benieuwd hoe dit in aanschafprijs en bediening/verbetering er uit ziet.

Erg goed nieuws dat ze doorgaan in hun agenda toch?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Nou, het is zover, je moet weer betalen voor de NIK collection. :S

https://www.dpreview.com/...u-point-local-adjustments

https://nikcollection.dxo.com/what-s-new/

Ik kan niet echt vinden waarom ik zou moeten betalen, voor iets waar ik dagelijks mee werk (= de bestaande ex-Google NIK plugins) en wat imho gewoon goed functioneert zonder bugs.

Ze zeggen dat het nu compatibel is met Adobe CC producten en met 64 bits Windows.
Het zal wel, maar de 'oude' versie werkt bij mij ook prima i.c.m. PS CC 2018 en Win 10 64bits 1803.

Iemand significante verschillen kunnen ontdekken die het bedrag waard zouden kunnen zijn?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
ehtweak schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 22:01:
Nou, het is zover, je moet weer betalen voor de NIK collection. :S

https://nikcollection.dxo.com/what-s-new/

Ik kan niet echt vinden waarom ik zou moeten betalen, voor iets waar ik dagelijks mee werk (= de bestaande ex-Google NIK plugins) en wat imho gewoon goed functioneert zonder bugs.
Je snapt niet waarom je moet betalen voor iets wat gemaakt is door anderen? Programmeurs spenderen erg veel tijd en moeite (ergo: het is hun werk) in het maken van een software product en jij vindt dat je dat gratis moet hebben? Je werkt er dagelijks mee, waarom zou je er NIET voor betalen? De timmerman koopt ook z'n gereedschap, waarom jij niet?

Sorry, maar deze denkwijze is echt niet OK. Software ontstaat niet ineens, dat is gemaakt, veelal kost dat erg veel tijd, en we willen natuurlijk alles gratis, maar dat kan gewoonweg niet, tenzij de investering die de programmeurs hebben gedaan er een is die is terugbetaald op een andere manier (e.g. Google betaalt de programmeurs om iets te maken wat gratis wordt weggegeven om mensen bv Google Photos te gaan gebruiken). Dat is hier niet aan de orde.

Het artikel waar je naar linkt zegt dat er geen nieuwe features zijn, maar puur bugfixes en compatibility updates. Dus als je dat niet nodig hebt dan is een nieuwe versie wellicht niet nodig. Al moet ik zeggen dat wat je dagelijks gebruikt best geld mag kosten, maar goed, wie ben ik...

[ Voor 29% gewijzigd door EfBe op 07-06-2018 08:55 ]

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-08 15:46
EfBe schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 08:49:
[...]

Je snapt niet waarom je moet betalen voor iets wat gemaakt is door anderen? Programmeurs spenderen erg veel tijd en moeite (ergo: het is hun werk) in het maken van een software product en jij vindt dat je dat gratis moet hebben? Je werkt er dagelijks mee, waarom zou je er NIET voor betalen? De timmerman koopt ook z'n gereedschap, waarom jij niet?
Dat is het punt niet. De Nik collection is nu denk ik 2 jaar lang gratis geweest. Ineens zijn er grote 'verbeteringen' doorgevoerd en mag je er €50 voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
@EfBe Misschien ff lezen? ehtweak in "Google (ex-NIK) plugins RIP!?"
;)
...(ooit zelfs de betaalde versies gekocht, voordat ze gratis ter beschikking gesteld werden)...

Heb er destijds keurig voor betaald. :Y

Toen werd het overgenomen door Google en de rest is geschiedenis.

En vervolgens vroeg ik me af:
Het zal wel, maar de 'oude' versie werkt bij mij ook prima i.c.m. PS CC 2018 en Win 10 64bits 1803.
Iemand significante verschillen kunnen ontdekken die het bedrag waard zouden kunnen zijn?

M.a.w. wat is er nieuw/beter aan, dat opnieuw betalen rechtvaardigt?

BTW: er zijn zat goede s/w tools die gratis zijn. Denk b.v. aan IrfanView, ExifTool, DT, RT, etc, etc.

[ Voor 8% gewijzigd door ehtweak op 07-06-2018 08:56 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
MattiB schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 08:53:
[...]
Dat is het punt niet. De Nik collection is nu denk ik 2 jaar lang gratis geweest. Ineens zijn er grote 'verbeteringen' doorgevoerd en mag je er €50 voor betalen.
Dus moet het gratis blijven? Ik begrijp de redenatie niet echt. Niets is gratis in softwareland, als iets gratis wordt weggegeven is dat om een reden (veelal loss-leader voor ander product, product abandoned, het is een hobby projectje van iemand en investeert zij dus vrije tijd etc.).

Er schijnt 6 maanden aan gewerkt te zijn. Dat lijkt me wat veel werk voor bugfixes en 64bit compatibility maar goed, dat is wat moeilijk te beoordelen. Stel dat het 6 maanden heeft gekost, dan wil men die 6 maanden salaris wel terugverdienen, let wel, ze staan niet meer op de loonlijst bij Google. Ik snap best waarom men nu weer moet betalen, als je de nieuwe versies wilt.

Sorry, maar ik stoor me mateloos aan mensen die vinden dat software gratis moet zijn. Alsof wij programmeurs geen hypotheek hebben etc. Ik snap dat iets wat gratis was en nu niet meer, wat zuur is (wie wil er nu niet gratis dingen? :)) maar als je het dagelijks gebruikt bv in je werk, dan is software kopen nu eenmaal logisch.
ehtweak schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 08:53:
@EfBe Misschien ff lezen? ehtweak in "Google (ex-NIK) plugins RIP!?"
;)
...(ooit zelfs de betaalde versies gekocht, voordat ze gratis ter beschikking gesteld werden)...
Heb er destijds keurig voor betaald. :Y
Top :)
Toen werd het overgenomen door Google en de rest is geschiedenis.
En vervolgens vroeg ik me af:

M.a.w. wat is er nieuw/beter aan, dat opnieuw betalen rechtvaardigt?
Als dat je vraag was dan is de formulering in je originele post toch wat van een andere toon. Ikzelf heb de oude NIK collection ook en die werkt ook in PS CC 2018 met wat omwegen, maar wellicht zitten er zat bugs in die wij niet zien/meemaken of dat de 64bit integratie beter kan (32bit software die 'werkt' in 64bit hosts is veelal gedaan met een adapter, en omzetten van 32bit C++ naar 64bit C++ kan veel werk zijn. Wellicht dat het nu zonder een adapter/bridge werkt met 64bit hosts, maar ik heb de nieuwe versie niet dus kan alleen maar gissen).

6 maanden lijkt me wat veel voor dit soort aanpassingen, dus ik zou wachten tot ze een versie releasen met nieuwe features. Ze lijken 'ieder jaar' een nieuwe versie te gaan releasen, dat riekt naar 'subscription'. De meeste ISVs gaan naar subscription-based licensing dus dat is niet een vreemde stap.
BTW: er zijn zat goede s/w tools die gratis zijn. Denk b.v. aan IrfanView, ExifTool, DT, RT, etc, etc.

Tuurlijk, maar 'gratis' komt altijd ergens vandaan. Ik heb ook gratis tools gemaakt, doe ik nog wel, maar dat is puur uit bv hobby en gemaakt in mn vrije tijd. Dit is (semi)professionele software gemaakt door een bedrijf dat er geld mee wil verdienen (lijkt me logisch) en niet een hobbyproject van iemand die dat doet in haar vrije tijd. ;)

[ Voor 46% gewijzigd door EfBe op 07-06-2018 09:15 ]

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 06-08 15:46
Ben het helemaal met je eens dat niets gratis is. En de Nik collectie is wat mij betreft ook zeker zn geld waard. Alleen zie ik net als @ehtweak nu niet snel waarom ik zoveel geld moet uitgeven aan een minimale update. En 60 euro voor een op het oog minimale update vind ik veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
MattiB schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:52:
Ben het helemaal met je eens dat niets gratis is. En de Nik collectie is wat mij betreft ook zeker zn geld waard. Alleen zie ik net als @ehtweak nu niet snel waarom ik zoveel geld moet uitgeven aan een minimale update. En 60 euro voor een op het oog minimale update vind ik veel geld.
Is DxO niet half failliet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:29

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Deze update stelt inderdaad niet zo veel voor. Dus er is nu nog niet echt een reden om gelijk de betaalde versie te halen.

Maar ik ben juist blij dat ze er weer geld voor vragen. Dat betekent dus ook dat ze er weer aan gaan ontwikkelen en Nik in de toekomst nog beter wordt. Waarschijnlijk zoveel beter dat ik er graag 50 USD voor neer leg.

De huidige Nik heb ik pas ontdekt toen ie al gratis was maar anders had ik voor de huidige versie ook absoluut al geld over gehad. Erg fijn stuk gereedschap.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik denk dat ze voornamelijk de NIKcollection aangepast hebben en verdeeld over hun toolset dxo photolab en filmpack. integreren met hun eigen interface en toolset. Dus als een module die net als filmpack standalone kan functioneren. En dat ze dus geld vragen voor de standalone/plugin lijkt me logisch, anders maak je een concurent gratis beter/completer met je plugintool.
Als je kijkt naar photolab v1.2 hebben ze kleine aanpassingen gedaan aan de interface van de Upoint functie. Dus integreren, al is Define natuurlijk "overbodig" met primenoise.

Ze gedragen zich niet als "failiet" en ik heb het idee dat het meer "onder curatele" is. Zoals gemeentes en artikel 12 status. Of wanneer bedrijven onder de kop "Reorganisatie" wat ze officieel moeten aankondingen om bijv. ontslagrondes voor afslanking en efficiency te mogen doen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ik ben een beetje aan het rondneuzen geweest en het lijkt er op dat DxO er een aparte module van maakt zoals viewpoint 3 en filmpack 5.
wat ik onduidelijk vind is wat doen ze met overlappende zaken( define , primenoise, of color presets in filmpack of the fine en micro contrast en tone sliders.) die ze ook in photolab v1.2 elite en of filmpack 5 elite te vinden zijn. Is voor de dxo photolab users de nikplugin een default als je de suite versie hebt?

edit: nieuwe site nik: googles is 404.:https://nikcollection.dxo.com/what-s-new/
https://nikcollection.dxo.com/

https://www.digitaltrends...abs-update-but-at-a-cost/

[ Voor 27% gewijzigd door copykat op 08-06-2018 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Toch aarzel ik, ook al is het een bescheiden bedrag, om nu te gaan betalen voor iets, waarbij het imho twijfelachtig is, of het product nog gecontinueerd zal worden...

Mede gezien dit:

Both updates come as DxO Labs faces bankruptcy and refocuses the company on four software programs while discontinuing the DxO One camera. The company says it expects to leave bankruptcy in a few months after refocusing on the software and reorganizing the company.

en het feit dat:

The update doesn’t exactly add anything new to the Nik collection

waarbij beweerd werd/wordt dat het niet compatibel zou zijn met Adobe producten.
Terwijl het bij mij gewoon prima funktioneert (de aloude ex-Google NIK plugins i.c.m. de meest recente PS CC 2018) :?

The company announced the end of the Nik collection last year, when the plug-ins, at the time, were already no longer fully compatible with Photoshop. DxO Labs stepped in to save the plug-ins by purchasing the collection from Google, then spent six months updating code that hadn’t been touched in years.

Destijds kocht Google NIK vanwege de snapseed technologie en nu zie je dat DxO het waarschijnlijk te doen was om de U-point technologie.
Wel bijzonder dat dit algoritme zo interessant voor ze is.

De software ontwikkelaars van RawTherapee hebben ook zoiets ontwikkeld, maar daar noemen ze het expliciet LocalLab versie... ;) Waarschijnlijk om juridisch geneuzel te voorkomen (?)
http://rawpedia.rawtherapee.com/Local_Lab_controls/

...The algorithm developed in the current version of RawTherapee is close in its principle to the U-points described above. Of course, the code used in Nik Software is not disclosed, but several years ago I was attracted by the simplicity of use and the efficiency of U-points, and I started developing a product which would use neither lassos, nor layers or fusion masks. Of course, nothing prevents us from having all 3 types of local control in the same program.

[ Voor 13% gewijzigd door ehtweak op 09-06-2018 12:37 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ja je zou wel eens gelijk kunnen hebben en ze willen gewoon hun ombouw kosten voor integreren van nik in filmpack 6 en photolab er uit hebben en verkopen het als plugin aan adobe gebruikers voor een tijdje.
Als je forum over nik op dxo feedback leest gaat t nog niet vlekkeloos.
ik vermoed dat de decoding en bugfixing vooral richting hun eigen photolab en Filmpack geschreven is.
( zou ik doen als DxO. 😊)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Topicstarter
Iemand heeft de DxO Nik collection vergeleken met de 'oude'/'originele' Google Nik collection:
https://www.dpreview.com/forums/post/61235994

Effectief blijkt er bar weinig verschil te zijn... :N behalve de prijs natuurlijk... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-08 18:51

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Hm, ik lees nu pas dat DxO in zwaar weer zit, financieel. Ik hoop dat ze het redden... Ik vind Photolab erg fijn werken en zie er tegenop vroeg of laat te moeten overstappen.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:52

Royz

Kleurenblind!!

Er zijn nu toch genoeg alternatieven die ook geld kosten? Luminar kost volgens mij ook 60/70 euro en eerlijk gezegd heb ik daar ook meer vertrouwen in.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ehtweak schreef op zondag 1 juli 2018 @ 16:41:
Iemand heeft de DxO Nik collection vergeleken met de 'oude'/'originele' Google Nik collection:
https://www.dpreview.com/forums/post/61235994

Effectief blijkt er bar weinig verschil te zijn... :N behalve de prijs natuurlijk... ;)
Geen idee, (edit: DxO claimed dat ze het meer compatibel hebben gemaakt met de nieuwere besturingssystemen and geschikt voor 64bit en een boel "bugs" gefixed hebben.)
Maar het goede nieuws is dat de NIK by DxO v1 (de gene van google renamed en gratis aangeboden) prima integreert met DxO Photolab v1.2. Dus een betaalde versie is (nog) niet nodig. Alle NIKapps getest en geen crash gehad.

Je kan gewoon exporteren naar applicatie en een Jpeg opslaan. (in de originfolder)
Dat geeft de Filmpack 5elite ook een beetje een dubbel gevoel. Die ook veel color styles en B&W emulaties aanbied voor meer geld dan de DxO-NIKcollectie.
De extra tools die je krijgt zijn Raw compatible en NIK niet. maar de film-styles zoals zij het zelf noemen kan je ook via NiK verkrijgen.
De extra advanged contrast sliders zijn wel weer fijn met highlight en shadow recovery om de contrast/tone balans te houden met bewerken. zelfde als de fine contrast voor minder heftige contrast correctie zoals met microcontrast voor gezichten of moiré gevoelige structuren.
Dus de suite versie met korting 30% is toch de meest aantrekkelijke als je dxo pl als enige tool wilt gebruiken voor 90% van je files. de 10% met extra nabewerking kan dus nogsteeds met NIK original. of elk ander tiff/jpeg editter.

[ Voor 11% gewijzigd door copykat op 04-07-2018 19:30 . Reden: verduidelijking ]

Pagina: 1