Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattTheMedic
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-02-2021
Beste tweakers,

Ik heb een vraagje over de koeling bij de i7 7700k voor een gamesysteem.
Hierbij gaat een Arctic freezer i32 komen (een sterkere zoals Noctua NH-U14S past niet).
Na alle temperatuurproblemen met de 7700k vraag ik me serieus af of deze koeler zonder OC
afdoende is. Heeft iemand hier ervaring mee met soortgelijke koeler? Zou een 6700k tactischer zijn?

(verder snap ik dat er een nieuwe generatie intel's aan staat de komen en de x-series net onthuld is maar ik wil het graag bij het MSI Z270 SLI moederbord houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 14:05
Zonder oc zou hij het makkelijk moeten koelen lijkt me, hij koelt bij mij een i5 4460, maar een i7 kan hij ook wel aan.

Er zijn zat reviews en testen te vinden over de koeler, daar kan je ook eens naar kijken.

Hoe hoog mag je koeler zijn, anders kan je ook naar een scythe mugen 5 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:04
MattTheMedic schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 16:20:
Beste tweakers,

Ik heb een vraagje over de koeling bij de i7 7700k voor een gamesysteem.
Hierbij gaat een Arctic freezer i32 komen (een sterkere zoals Noctua NH-U14S past niet).
Na alle temperatuurproblemen met de 7700k vraag ik me serieus af of deze koeler zonder OC
afdoende is. Heeft iemand hier ervaring mee met soortgelijke koeler? Zou een 6700k tactischer zijn?

(verder snap ik dat er een nieuwe generatie intel's aan staat de komen en de x-series net onthuld is maar ik wil het graag bij het MSI Z270 SLI moederbord houden)
Ik heb dezelfde vraag, alleen met een andere koeler!
Ik heb nu de Noctua nh u12s koeler op een i5 zitten, maar wil dus naar de i7 7700k upgraden. Lees alleen horror verhalen over de temperaturen... ik ga overigens ook niet overklokken op korte termijn!

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattTheMedic
CryRaven schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 16:51:
Zonder oc zou hij het makkelijk moeten koelen lijkt me, hij koelt bij mij een i5 4460, maar een i7 kan hij ook wel aan.

Er zijn zat reviews en testen te vinden over de koeler, daar kan je ook eens naar kijken.

Hoe hoog mag je koeler zijn, anders kan je ook naar een scythe mugen 5 kijken.
Het gaat om en NZXT S340 Elite dus ik denk dat de Scythe Mugen 5 PCGH past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 14:05
Je kast ondersteund koelers tot 160mm hoogte. De mugen 5 is 154mm.

Dan hou je dus een halve centimeter speling over, dus het kan nog net.

Maar dat is een afweging die je zelf moet maken, al koelt de mugen wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattTheMedic
CryRaven schreef op woensdag 31 mei 2017 @ 17:54:
Je kast ondersteund koelers tot 160mm hoogte. De mugen 5 is 154mm.

Dan hou je dus een halve centimeter speling over, dus het kan nog net.

Maar dat is een afweging die je zelf moet maken, al koelt de mugen wel beter.
Dank voor het voorstel, ik zal hier eens rondvragen naar temp ervaringen met deze combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattTheMedic
Beste Tweakers,

Ik ben aan het nadenken over een geschikte cpu-koeler voor aankomende build met een intel i7 7700k in de NZXT S340 Elite. Ik zit nu te denken aan een Mugen 5 (de top Noctua's passen helaas niet). Ik zit nu helaas op een dood punt en zoek wat ervaring ;)

Ik heb namelijk naar aanleiding van de hitteproblematiek met de 7700k redelijk wat forums en reviews doorgelezen en kom uiteenlopende resultaten tegen. Soms draait deze i7 met redelijke load rond de 60/70 C terwijl de ander als het ware met waterkoeling temperaturen tot wel eind 80/90 C krijgt. Grote verschillen dus. Bovendien vinden bepaalde reviews (Tomshardware b.v.) dat de 7700k veel heter draait dan de 6700k (door hogere kloksnelheid en zelfde TIM) terwijl hier bij andere reviews (tweakers, hardwareinfo b.v.) niks negatiefs over wordt gezegd. |:(

I hoop dan ook dat iemand met deze combinatie ervaring heeft. Ik ben vooral benieuwd naar de temperaturen tijdens gaming. 60/70 C kan ik mee leven maar in de 80 C tot 90 C vind ik nogal hoog. Ik wil namelijk graag een systeem dat zeker een aantal jaar mee gaat zonder dat de CPU constant 5 tot 10 graden onder zijn max. 100 C temp heeft gedraaid.

Ik zit samengevat dus eigenlijk met de volgende dingen:
- Behoudt de Mugen 5 of gelijksoortige luchtkoeler met de i7700k bij games redelijke 60 C / 70C temperaturen of is waterkoeling dan nodig?
- Is de 6de generatie daadwerkelijk zoveel koeler en zou dit dan niet een betere optie zijn (prestatieverlies
neem ik in dat geval op de kop toe, vooral bij zo'n klein prestatievershil) ?

(ik heb dit topic hier opnieuw geplaatst omdat het in desktop aankopadvies niet thuishoort)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gopher
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-09-2023
MattTheMedic schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:48:
Beste Tweakers,

Ik ben aan het nadenken over een geschikte cpu-koeler voor een intel i7 7700k in de NZXT S340 Elite. Ik zit nu te denken aan een Mugen 5 (de top Noctua's passen helaas niet). Ik zit nu helaas op een dood punt en zoek wat ervaring ;)

Ik heb namelijk naar aanleiding van de hitteproblematiek met de 7700k redelijk wat forums en reviews doorgelezen en kom uiteenlopende resultaten tegen. Soms draait deze i7 met redelijke load rond de 60/70 C terwijl de ander als het ware met waterkoeling temperaturen tot wel eind 80/90 C krijgt. Grote verschillen dus. Bovendien vinden bepaalde reviews (Tomshardware b.v.) dat de 7700k veel heter draait dan de 6700k (door hogere kloksnelheid en zelfde TIM) terwijl hier bij andere reviews (tweakers, hardwareinfo b.v.) niks negatiefs over wordt gezegd. |:(

I hoop dan ook dat iemand met deze combinatie ervaring heeft. Ik ben vooral benieuwd naar de temperaturen tijdens gaming. 60/70 C kan ik mee leven maar in de 80 C tot 90 C vind ik nogal hoog. Ik wil namelijk graag een systeem dat zeker een aantal jaar mee gaat zonder dat de CPU constant 5 tot 10 graden onder zijn max. 100 C temp heeft gedraaid.

Ik zit samengevat dus eigenlijk met de volgende dingen:
- Behoudt de Mugen 5 met de i7700k bij games redelijke 60 C / 70C temperaturen of is waterkoeling dan nodig?
- Is de 6de generatie daadwerkelijk zoveel koeler en zou dit dan niet een betere optie zijn (prestatieverlies
neem ik in dat geval op de kop toe, vooral bij zo'n klein prestatievershil) ?

(ik heb dit topic hier opnieuw geplaatst omdat het in desktop aankopadvies niet thuishoort)
Als die zo heet wordt moet je 'm misschien niet zo zwaar overclocken, of je koelpasta wel fatsoenlijk op de CPU smeren.

Waterkoeling vs Luchtkoeling is zover ik weet nog steeds niet zo'n groot verschil.

Wat ik mis is wat wil je er mee gaan doen? Mogelijk komt hij niet eens in de buurt bij zware load?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 10:26
zon grote koeler is niet nodig, de hoge temperaturen komen vaak door slecht contact. Als je hem onder de 70 wil houden kun je het best een lage overclock (met zo laag mogelijk voltage) gebruiken of hem delidden. Maar dan ben je de garantie wel kwijt natuurlijk.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-09 23:14
Je zou ook gewoon eerst kunnen kijken wat voor een temperaturen je haalt. Iedere omgeving is anders, hoe je voor airflow zorgt e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattTheMedic
Gopher schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 07:37:
[...]

Als die zo heet wordt moet je 'm misschien niet zo zwaar overclocken, of je koelpasta wel fatsoenlijk op de CPU smeren.

Waterkoeling vs Luchtkoeling is zover ik weet nog steeds niet zo'n groot verschil.

Wat ik mis is wat wil je er mee gaan doen? Mogelijk komt hij niet eens in de buurt bij zware load?
Voornamelijk gaming, wel intensievere titels (Witcher, BF1 etc.) . Ik heb alle onderdelen nog niet (daar was ik een beetje onduidelijk in) en ben niet van plan te overclocken. Door hogere kloksnelheid en minimale prijsverschil wil ik wel graag de (dus hetere) k-variant.

Ik zie alleen heel uiteenlopende temperatuur resultaten met deze i7 chip. Van 65 C bij bepaalde tests tot 90 C. Bovendien heeft de NZXT case niet al te beste airflow. :/

Ik snap dat deze test allemaal in andere omstandigheden zijn gedaan qua airflow en koeling dus vandaar dat ik benieuwd was naar ervaring en temperaturen met mid-range luchtkoeling en de 7700k tijdens gaming.

[ Voor 29% gewijzigd door MattTheMedic op 02-06-2017 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattTheMedic
aminam schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 08:37:
zon grote koeler is niet nodig, de hoge temperaturen komen vaak door slecht contact. Als je hem onder de 70 wil houden kun je het best een lage overclock (met zo laag mogelijk voltage) gebruiken of hem delidden. Maar dan ben je de garantie wel kwijt natuurlijk.
Ik ga i.v.m. garantie inderdaad niet delidden. Probleem is dat ik heb gezien dat enkele 7700k's op stock snelheid alsnog heel heet worden (met rond de 1,2v). Waarschijnlijke door de slechte TIM. Vandaar mijn twijfel over de koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikhartman
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-08 10:07
Ik heb ook dezelfde combo gehad (7700k en mugen 5) met temps tussen 60 en 80 graden bij BF1.
Kan op zich geen kwaad, het is nooit voor langere perioden op max temp.

Zoals je zelf ook al aangeeft vind je overal op internet andere waarden, het verschilt gewoon heel sterk per situatie en echt iets zinnigs valt er niet over te zeggen, behalve dan dat de 7700k een redelijke heethoofd is })

Ik heb besloten over te gaan op waterkoeling, dat verschil is bij mij namelijk wel groot. Temp komt niet boven de 74. Meestal 55-65.
Mijn airflow is daarbij wel redelijk goed, met weinig obstakels.

Wat mij erg opvalt is de schommeling in de temperatuur. De CPU kan binnen 2 seconden 70+ worden om het volgende moment weer 40 graden te zijn. Zonder goede onderbouwing wijd ik dit aan een slechte TIM dus
daarom wordt mijn CPU momenteel gedelid. Garantie geloof ik wel... CPU blijft tot 20 graden koeler wat de levensduur alleen maar verlengt.

De CPU die ik nu tijdelijk gebruikt, de i5 7400 wisselt niet zo sterk van temp maar verandert heel geleidelijk. Lijkt me dus echt een hardware-fout. Nogmaals, alles gebaseerd op boerenverstand en niet wetenschappelijk onderbouwd..
Pagina: 1