Tijd voor een nieuwe kaart?!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SerpentNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-03-2025
Hoi allen,

Op het moment beschik ik over een R9 290 kaart. Nu is dit opzich wel een goede kaart.. Maar hij wil bij sommige games wel eens uitvallen.. Na wat zoekwerk bleek dit redelijk algemeen voor te komen. Na de kaart wat te hebben downclocken hielp het best wel maar sommige spellen valt de kaart alsnog zomaar uit.

Dus omdat ik weer wat meer geld te spenderen heb wou ik er eigenlijk wel een echt goede kaart inzetten.
Het systeem is als volgt:

MSI P67A-GD65 (B3)
Intel Core i5 2500K
8 GB RAM DDR3
AMD R9 290

Het systeem is wat verouderd, maar ik denk dat een nieuwe kaart nog wel een leuke upgrade is voordat ik het hele systeem ga updaten.

Nu wil ik eigenlijk wel deze:
pricewatch: MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G

Beetje overkill, maar dit is alvast voor een nieuw systeem.

Nu wou ik eigenlijk weten of dit een goed idee is met het oog op bottlenecks of eventuele andere problemen?

En is er nog een verwachte prijsdaling voor deze kaart in de nabije toekomst?

Alvast bedankt voor jullie tijd! :D

Alle reacties

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
Dat uitvallen zou wel meer te maken met de temps. Standaard fancurve tikt de kaart 95 graden mee aan, en en dan kan reboot de PC af en toe uit veiligheid. Gewoon aanpassen.

Maar als je gewoon wilt upgraden voor betere prestaties, dan gewoon doen.

[ Voor 18% gewijzigd door legendareN op 01-06-2017 21:44 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hoeft niet per se de temperaturen te zijn. ;) Wat voor voeding zit er in de PC? Wellicht heb je een oude voeding? ;) Geef ook even aan welke games je zoal speelt en op welke resolutie. Wellicht zijn er andere mogelijkheden? :)

[ Voor 32% gewijzigd door CH4OS op 01-06-2017 21:48 ]

• SerpentNL
De recentste game waar die ineens weer op uitviel was Rising storm 2: vietnam. Daarvoor is het mij ook wel eens overkomen met Overwatch en Battlefield 3,4 en 1 + nog wat andere spellen. Er zit een 750W voeding in (deze: pricewatch: OCZ Fatal1ty 750W). Dus qua wattage zou het geen probleem moeten zijn lijkt me.

Verder speel ik alles op 1080p.

@legendareN Warmte is het denk ik niet, er staat een fan direct op de videokaart de warme lucht uit de kast te blazen. Moet ook wel want dit ding is net een bakplaat :+

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
Denk ik niet? Download eens afterburner ofzo

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:56
https://www.amazon.fr/gp/aw/d/B01IFESATU/

359 voor een 1070 met gratis spel erbij

[ Voor 15% gewijzigd door Aggressor op 02-06-2017 06:42 ]

• SerpentNL
legendareN schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 05:50:
Denk ik niet? Download eens afterburner ofzo
Snel testje gedaan. Zat zo rond de 60..

Maar om terug te komen op de 1070, vormt dit een probleem mbt bottlenecks e.d. voor mijn huidige systeem?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Tja, maar iets is er niet goed.
Om dan maar te concluderen dat de grafische kaart -bijna- stuk is...het kan, maar het hoeft niet.

Het kan ook je moederbord zijn, een geheugenfout, of de voeding, of nog wat anders. Ik weet niet of de voeding die je hebt goed is, maar wel ondertussen misschien een jaar of 6 oud? Ik zou toch eerst eens proberen een goede voeding te lenen om dat dan uit te sluiten.

• The-Doctor
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-02 19:50
Ik zie 410, doe ik wat fout?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:32

MsG

Forumzwerver

De R9 290 moet throttlen, zo ging die van mij nooit hoger dan 94 graden, maar ging hij gewoon slomer lopen om weer meer af te koelen. Zou dus niet blind uit gaan van dat een nieuwe videokaart alles oplost. Wat je parallel ook nog kan proberen is de videokaartkoeler schoonmaken, er af halen. Met alcohol de plekken reinigen en voorzien van goede koelpasta. Dat scheelt soms ook nog best wel ten opzichte van die reuze dotten fabriekskoelpasta.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Pykow
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:22

Pykow

Angelo OTR

SerpentNL schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 11:18:
[...]

Snel testje gedaan. Zat zo rond de 60..

Maar om terug te komen op de 1070, vormt dit een probleem mbt bottlenecks e.d. voor mijn huidige systeem?
Wat voor testje heb je gedaan ?
Speel even een uurtje Battlefield 1 of een andere (niet goed geoptimaliseerde game) en kijk tijdens het gamen naar de temperaturen. Ik ben zeer benieuwd of je dan ook op 60 graden zit. Zelfs mijn GTX1080 kan wel eens 70 graden aantikken als ik alles op de hoogste settings speel op 1440p.

Hoe weet je dat het aan de videokaart ligt en niet aan andere componenten ?
Heb je naar de errorcodes gekeken in windows ?
Toen ik een kapotte videokaart had, krijg ik artifacts en andere grafische glitches.

Angelo NL / Global Cargo VTC

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:56
The-Doctor schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 15:12:
[...]

Ik zie 410, doe ik wat fout?
dan is die weer duurder geworden :)
vanmorgen toen ik hem had gepost was die wel de 359

• SerpentNL
Misschien handig om erbij te vermelden dat deze kaart al een upgrade was van mijn vorige de 6950. Bij deze had ik geen enkel probleem, liep als een zonnetje. Toen ik deze (= de 290) kaart in mijn PC zette was het in eerste instantie al gedoe, scherm bleef zwart tijdens het opstarten. Bij de PC van mijn toenmalige huisgenoot gaf deze kaart geen problemen.

Toen hebben we ook al veel dingen getest of het niet aan de voeding oid lag. Niets hielp. Totdat ik een klein schakelaartje op de kaart vond en die de andere kant op zette. Dit was na wat zoeken een schakelaar voor de dual BIOS die in die kaart zat. Vervolgens deed de kaart het gewoon.

Maaar.. Toen begonnen de problemen met het gamen i.e. het uitvallen van die kaart. Wat kennelijk vrij algemeen voorkwam bij deze kaarten. Na lang zoeken heb ik dacht ik nog een aanpassing in het register gemaakt en dan redelijk 'recentelijk' dus die downclock.

Wat mij trouwens opviel toen ik afterburner weer eens aanzette tijdens dat testje van mij, het clock profiel niet meer zichtbaar was. Dit was verholpen na een herinstallatie. Sindsdien heb ik eigenlijk geen last er meer van gehad omdat het profiel weer is geladen waarschijnlijk.

Maar nu zit ik eigenlijk wel met een kaart die onder presteert dan waarvoor ik hem heb gekocht. Wat ik jammer vind aangezien ik graag naar goede graphics mag kijken.

Dus ja.. Daarom dat ik eigenlijk wel iets anders/beters wil.

• SerpentNL
Ik wou graag nog weer even dit topic aansnijden omdat er na mijn reactie geen antwoord meer is gekomen op mijn allereerste vraag :'( .

Wil de 1070 op mijn huidige systeem? Komen er problemen met evt bottlenecks of iets anders wat ik over het hoofd zie?

MSI P67A-GD65 (B3)
Intel Core i5 2500K
8 GB RAM DDR3
AMD R9 290

Dit is een tussentijdse upgrade, want ben van plan een nieuw systeem aan te schaffen over een aantal maand. Maar waarom alvast dan niet genieten van een nieuwe kaart? :9~

De reden voor de 1070 en niet de 1060 is omdat ik mijn 2 monitor setup wil veranderen naar een enkele ultrawide.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

• Foodie88
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-01 11:31
Als je je 2500k overclocked naar 4,2 - 4,5 Ghz, dan vormt deze geen bottleneck voor een 1070. Wel uiteraard alleen doen met een goede aftermarket koeler, niet met de stock koeler!

Wat wél een probleem kan zijn is de moederbord (bios) firmware in combinatie met de kaart. Dat zul je even moeten nakijken. Het kan zijn dat een bios update noodzakelijk is om ervoor te zorgen dat de kaart herkend wordt. Ik vond toevallig dit topic op het MSI forum en daar wordt ook geen uitsluitsel gegeven, helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door Foodie88 op 16-06-2017 17:02 ]

BF1 Stats

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:47
Ik zou toch nog even op zoek gaan wat nou precies het probleem is, voor je het weet is je voeding brak en frituurt die straks een nieuwe videokaart.

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-02 11:07
SerpentNL schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 16:50:
Ik wou graag nog weer even dit topic aansnijden omdat er na mijn reactie geen antwoord meer is gekomen op mijn allereerste vraag :'( .

Wil de 1070 op mijn huidige systeem? Komen er problemen met evt bottlenecks of iets anders wat ik over het hoofd zie?

MSI P67A-GD65 (B3)
Intel Core i5 2500K
8 GB RAM DDR3
AMD R9 290
Een 1070 aanschaffen en inpluggen kan zeker, en zal een goede boost geven aan het systeem, vooral als ik lees welke problemen er met de R9 zijn.

Een 2500K is een redelijk sterke cpu, en zal niet snel een bottleneck vormen voor een GPU. Voordat je hier wat van merkt zit je waarschijnlijk ver boven de 60 fps/hz. (afhankelijk van de instellingen etc)

Mocht je er iets van merken is dat het signaal dat de cpu/mobo/ram geupgrade moet worden. Voordeel is dat de GPU op dat moment geupgrade is.
Pagina: 1