Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scukerzz
  • Registratie: Augustus 2016
  • Niet online
Hallo!

Ik bezit momenteel een Samsung Galaxy A5 2017 die ik sinds eind april in gebruik heb genomen.
Phone: Samsung SM-A520F (SM-A520F)
Android Version: 6.0.1 (23)
Device (product): a5y17lte (a5y17ltexx)
Rom: MMB29K.A520FXXU1AQE2
Voorheen was mijn accuduur naar mijn mening extreem goed. Zelfs na uren gamen naast het mijn dagelijkse smartphone gebruik zat ik op het einde van de dag boven de 40%. Zonder gamen (maar wel mijn dagelijkse gebruik) hield de smartphone het zelfs bijna 2 volle werkdagen vol.

Eergisteren ontving mijn smartphone de 'a520fxxu1aqe2' update. Deze update was rond de 150mb als ik het me goed kan herinneren. De update heeft niks merkbaar veranderd, behalve de accuduur. Ik merk dat de accu veel sneller leeg gaat dan voorheen. Zonder gamen haalt de smartphone nog net de avond (ongv. 06:00 tot 21:00). Vergeleken met andere smartphones is dit uiteraard geen probleem maar zoals ik eerder heb beschreven, voorheen was dit bijna 2 volle werkdagen. De accuduur is dus drastisch gedaald na de update.

Ik heb de smartphone meerdere keren opnieuw opgestart en 1 keer een 'hard-restart' uitgevoerd, zonder resultaat. Een andere A5 2017 bezitter die ik heb gesproken hierover heeft hetzelfde probleem. Hij heeft de smartphone gereset en de smartphone gebruikt voor 1 dag zonder niet-systeem-apps, ook zonder resultaat.

Weet iemand wat er is fout gegaan na de update en hoe ik wellicht mijn oude accuduur kan terugkrijgen?

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 14:29
Had inderdaad ook de gemerkt dat de accu sneller leeg ging.
Zojuist een update van twee mb ontvangen, wellicht is dit een quick fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scukerzz
  • Niet online
4Reload schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 20:24:
Had inderdaad ook de gemerkt dat de accu sneller leeg ging.
Zojuist een update van twee mb ontvangen, wellicht is dit een quick fix.
Ah, ik heb die update (nog) niet ontvangen. Hou me op de hoogte als je wilt of het heeft geholpen :).

Volgens iemand van de Samsung community forum zou het kunnen liggen aan de tijd die de telefoon na een software update nodig heeft zich te kunnen optimaliseren aan de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4Reload
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 14:29
In 12 uur maar 6% gezakt (geen activiteit), lijkt dus iets beter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-07 01:22
Met harde reset, bedoel je daarmee een factory reset waarbij je alle gegevens na de herstart opnieuw in moet vullen?

Zo ja, dan denk ik ook dat het met die quick fix is op te lossen.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scukerzz
  • Niet online
4Reload schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 13:21:
In 12 uur maar 6% gezakt (geen activiteit), lijkt dus iets beter...
Dat lijkt zeker beter, hoeveel uur screen-on-time tijdens die 12 uur?
Kiswum schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 19:52:
Met harde reset, bedoel je daarmee een factory reset waarbij je alle gegevens na de herstart opnieuw in moet vullen?

Zo ja, dan denk ik ook dat het met die quick fix is op te lossen.
Ik heb het over een 'hard-restart' in mijn post (volume down+power knop). Ook wel een hardware restart ipv een normale restart (software restart). Maar zoals ik al zei, dit werkte niet. Een reset wil ik nog niet proberen, aangezien het wat tijd gaat kosten voordat ik alles weer heb ingesteld etc.

En ja, het lijkt erop dat de quick fix het voor de andere gebruiker heeft opgelost. Hopen dat ik hem zsm ook krijg :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kiswum
Een Factory reset is een uiterste redmiddel en ik zou die pas uitvoeren als de accu echt begint te irriteren en je maar geen update krijgt.
Volgens mij kun je met een standaard app uit de Samsung store een volledige backup maken incl. apps en een hoop instellingen. Whatsapp moet je in ieder geval nog wel zelf backuppen via Google Drive, want dat wordt niet volledig gebackuped.

Succes in ieder geval!

P.s heeft jouw harde reset echt nut in vergelijking met een software reset?

Ik heb het even getest, maar mijn laatst geopende programma's staan nog steeds in het geheugen. Volgens mij is het enige voordeel van de harde reset, dat die uitgevoerd kan worden als het scherm/telefoon niet meer reageert. Doordat de accu bij de meeste telefoons niet meer verwijderd kan worden, is de harde reset een methode om je telefoon ten alle tijden opnieuw op te kunnen starten.

Ik heb ook even gecontroleerd wat er (bij Samsung) wordt verstaan onder een harde reset: http://www.samsung.com/nl/support/skp/faq/1068711

Het toch echt synoniem voor een factory reset inclusief het wissen van alle data. Wees hiervan bewust als je iemand de tip geeft om een harde reset uit te laten voeren. Het kan dan anders worden geïnterpreteerd dan eigenlijk je bedoeling was.

[ Voor 51% gewijzigd door Kiswum op 03-06-2017 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scukerzz
  • Niet online
Kiswum schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 22:29:
Een Factory reset is een uiterste redmiddel en ik zou die pas uitvoeren als de accu echt begint te irriteren en je maar geen update krijgt.
Volgens mij kun je met een standaard app uit de Samsung store een volledige backup maken incl. apps en een hoop instellingen. Whatsapp moet je in ieder geval nog wel zelf backuppen via Google Drive, want dat wordt niet volledig gebackuped.

Succes in ieder geval!

P.s heeft jouw harde reset echt nut in vergelijking met een software reset?

Ik heb het even getest, maar mijn laatst geopende programma's staan nog steeds in het geheugen. Volgens mij is het enige voordeel van de harde reset, dat die uitgevoerd kan worden als het scherm/telefoon niet meer reageert. Doordat de accu bij de meeste telefoons niet meer verwijderd kan worden, is de harde reset een methode om je telefoon ten alle tijden opnieuw op te kunnen starten.

Ik heb ook even gecontroleerd wat er (bij Samsung) wordt verstaan onder een harde reset: http://www.samsung.com/nl/support/skp/faq/1068711

Het toch echt synoniem voor een factory reset inclusief het wissen van alle data. Wees hiervan bewust als je iemand de tip geeft om een harde reset uit te laten voeren. Het kan dan anders worden geïnterpreteerd dan eigenlijk je bedoeling was.
Nogmaals, ik had het over een hard-restart en niet een hard-reset.
Scukerzz schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:10:
Ik heb de smartphone meerdere keren opnieuw opgestart en 1 keer een 'hard-restart' uitgevoerd
Scukerzz schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 21:33:
Ik heb het over een 'hard-restart' in mijn post (volume down+power knop)
Een hard-reset is inderdaad een ander woord voor een factory-reset. Wat betreft het nut van een hard-restart, ik heb zelf ook geen idee. Ik las het ergens op een forum wat over S6's met batterij problemen ging. Een hard-restart zou apps stoppen die in een loop zijn terechtgekomen en constant synchroniseren etc. Ik had zelf dus geen enkel idee of het wel nut zou hebben.

Van alle andere info die je geeft, bedankt hiervoor! Ik ben hiervan allemaal op de hoogte. Ik ga inderdaad niet mijn telefoon resetten als de batterij het een dag vol kan houden.

Nogmaals bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door Scukerzz op 03-06-2017 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum
Scukerzz schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 23:27:
[...]

Nogmaals, ik had het over een hard-restart en niet een hard-reset.

[...]
Klopt helemaal, ik las het steeds verkeerd.
:F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scukerzz
  • Niet online
Kiswum schreef op zondag 4 juni 2017 @ 07:35:
[...]

Klopt helemaal, ik las het steeds verkeerd.
:F
Hahah, geen probleem! Woorden lijken ook best op elkaar, kan gebeuren!

Ik wacht momenteel nog reactie van de Samsung community af en de quickfix. Nog niks ervan vernomen helaas.
Pagina: 1