Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedo555
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-01 23:35
Beste Tweakers,

Het volgende probleem doet zich voor:
Wanneer ik op mijn slaapkamer via een Raspberry Pi 2 videobestanden stream dan wil dit wel eens traag lopen of om de zoveel tijd moeten bufferen. Ik stream van een pc (cpu = G3900) die op zolder staat, aangesloten met een LAN-kabel.
Is dan de Raspberry Pi 2 die het niet meer trekt of is de pc op zolder de zwakste schakel?

Het komt voor bij blurays (totaal niet kijkbaar) maar ook bij series in 1080p kwaliteit.

Mocht de Raspberry Pi 2 de zwakste schakel zijn dan ga ik deze wellicht vervangen voor een intel NUC.

mochten er meer gegevens nodig zijn om dit probleem op te lossen, hoor ik dit graag

Bedankt alvast!

[ Voor 6% gewijzigd door giedo555 op 01-06-2017 20:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:26

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Heb je de buffersize al eens aangepast? Hoe zit het met de bedrading, verloopt dit op 10/100/1000 mbit? Verbind je de Raspi bedraad of via WiFi?

Ter illustratie; ik heb een HPE Microserver Gen8 op een Cat6 Gigabit netwerk, met een Raspi 2 (LibreElec met Kodi 17.3)via WiFi N in de tuin staan en die streamt alles wat ik er tegenaan gooi, behalve FullHD met DTS MA audio. Dan krijg ik haperingen. Maar als ik het bedraad aansluit heb ik never nooit niet last van buffers.

Ik zou dus eerst je buffer eens vergroten. Als dat niet werkt; kijk eens naar hoe je netwerk in elkaar zit en wat de snelheden zijn die je daarbij haalt. Vanaf daar is het verder elimineren.

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 01-06-2017 21:00 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Quote ipv edit :F

[ Voor 96% gewijzigd door Notna op 01-06-2017 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedo555
Notna schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 20:55:
Heb je de buffersize al eens aangepast? Hoe zit het met de bedrading, verloopt dit op 10/100/1000 mbit?
Buffersize nog nooit aangepast (überhaupt nooit aan gedacht). Ik ga eens kijken of ik dit kan aanpassen! Verder loopt het bedraad via een cat5e kabel. De pc op zolder heeft een gigabit aansluiting maar volgens mij heeft de Raspi 2 maar een 100 mbit.
[b]Ter illustratie; ik heb een HPE Microserver Gen8 op een Cat6 Gigabit netwerk, met een Raspi 2 (LibreElec met Kodi 17.3)via WiFi N in de tuin staan en die streamt alles wat ik er tegenaan gooi, behalve FullHD met DTS MA audio. Dan krijg ik haperingen. Maar als ik het bedraad aansluit heb ik never nooit niet last van buffers.
Kan het iets te maken hebben dat bijvoorbeeld de Blurays DTS-HD audio hebben maar dat de raspi 2 dit moet omzetten naar stereo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

giedo555 schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:02:
[...]

Buffersize nog nooit aangepast (überhaupt nooit aan gedacht). Ik ga eens kijken of ik dit kan aanpassen! Verder loopt het bedraad via een cat5e kabel. De pc op zolder heeft een gigabit aansluiting maar volgens mij heeft de Raspi 2 maar een 100 mbit.

[...]

Kan het iets te maken hebben dat bijvoorbeeld de Blurays DTS-HD audio hebben maar dat de raspi 2 dit moet omzetten naar stereo?
Converteren kan de Raspi prima; de hardware kan dat wel aan. Maar met een meer 'geavanceerde' audiostream gaat de bitrate omhoog en dus ook de hoeveelheid data die over de kabel heen moet.

Nou is een 100 mbit aansluiting hier meer dan voldoende voor, dus dan blijft er over dat of je buffersize te klein is of dat je netwerk niet doet wat het moet doen. Maar dat is een proces van eliminatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 14:16
Meestal dat dergelijke problemen door ofwel een te zwakke of instabiele voeding, ofwel te trage sd kaart komt. Die 2 zou ik dus eerst eens uitsluiten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

kroegtijger schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 21:19:
Meestal dat dergelijke problemen door ofwel een te zwakke of instabiele voeding, ofwel te trage sd kaart komt. Die 2 zou ik dus eerst eens uitsluiten.
Tegenwoordig geeft Kodi daar een waarschuwing voor (instabiele voeding) in de vorm van een bliksemschicht in de rechterboven hoek.

Een niet snelle SD kaart is alleen van invloed op het opbouwen van de library. Ik heb een no-name 8 GB kaartje (wel Class 10) in mijn Raspi en zie alleen wat vertraging in het weergeven van de library en het scannen van nieuwe content. Maar verder; mwoa

Zegt overigens niet dat je het moet proberen, maar over het algemeen heeft het weinig invloed op de weergave prestaties

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 01-06-2017 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedo555
Het vreemde is wanneer ik mijn pc beneden in de woonkamer gebruik bij het streamen ik nergens last van heb. Het is dan wel een i5 pc.
De Raspi loopt ook nog op een oude versie van Openelec dus die zal ik ook maar eens vernieuwen, hetzelfde met de versie die staat op de pc op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-06 14:16
Bijwerken lijkt me zeker handig ja. Je hebt kans dat je dan ook wel dat bliksemschichtje ziet :)

En inderdaad een class10 gebruiken. Op class 4 kan het wel eens mis gaan als een proces op de achtergrond start

[ Voor 37% gewijzigd door kroegtijger op 01-06-2017 22:39 ]

iRacing Profiel

Pagina: 1