soldeer Help/support gevraagd, transistor gebroken op GPU.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C3kChennie
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:18
beste mede tweakers.. :)

Schaamte in de eerste plaats.

Ben zojuist bezig geweest om een hybrid kit van evga op mijn videokaart te zetten, op een gtx 1080 ti.
Tijdens het verwijderen van de schroeven/dopjes uit de base plate schoot ik uit met de schoevedraaier en tikte ik hierbij tegen de dichtsbijzijnde geleider/transistor aan die daardoor los is geschoten.
Ik heb de geleider/transistor nog.

fotos van het euvel.

Het is de transistor/geleider links van het schroefdraad op de pcb, er horen er 5 naast elkaar te staan, ik heb diegene die los geschoten is even boven de plek gezet waar hij zou moeten horen en deze proberen te omcirkelen in het rood.
aan de andere kant van het PCB zitten de memory modules van de gpu.

Kaart werkt gelukkig nog. Maar alle thermal pads, backplate etc moeten er nog goed en strak op komen te zitten.
Was zo eigenwijs en nieuwsgierig dat ik voor de zekerheid wilde kijken of de kaart nog zou booten, dat gebeurde.

1 run 3d mark firestrike gedraaid, deze liep gewoon door tot het einde.
Daarna gta V gestart om het geheugen vol te gooien en te kijken of het invloed zou hebben, en inderdaad artifacts nadat de kaart wat warmer wordt.
Wacht even tot dat component er weer op zit, voordat ik alles weer in elkaar ga zetten en het uitvoerig ga testen..

aangegeven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Ov5EfoUWXFWU6dGsBzt9j6tw/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rQDUnuN8w1NE1wu6BgEyXD6e/thumb.jpg

stuk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QwAUK6Ucyv6SAxXRjU3FNMjd/thumb.jpg

het is een heel miniscuul onderdeel van de gpu.
Is dit nog te herstellen?

ik hoop dat jullie me kunnen helpen. _/-\o_

[ Voor 65% gewijzigd door C3kChennie op 02-06-2017 11:17 . Reden: mijn excuus, niet direct de bedoeling om er een V&A advertentie van te maken. gewoon geshockeerd. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:58

Harrie

NederVlaming

Het beste is om een foto te plaatsen van de plaats op je videokaart, en de component zelf. Dan kunnen de mensen hier beter beoordelen hoe moeilijk het is, en of er niet bijvoorbeeld extra schade aan de traces of pads is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Inderdaad, probeer een duidelijke foto te maken van verschillende afstanden om te bepalen wat de component is geweest en welke moeilijkheidsgraad het betreft (SMD, wel/geen microscoop, solderpad wel/niet aanwezig, nieuwe lijn trekken wel/niet etc) maar ook wat voor component het betreft

@C3kChennie Ps: pas je topic even een beetje aan zodat de vraagstelling is : is dit nog te repareren (zie foto's) en advies of dit moeilijk is ? Nu is je topic V&A gericht en zal een modje die waarschijnlijk snel dichtgooien en daar naar verwijzen. ;)

Edit: als de pads nog aanwezig zijn (lastig te zien op de foto) dan is dit een relatief makkelijke fix door de SMD condensator weer even vast te zetten met een hetelucht soldeer station en wat SMD soldeer.

[ Voor 46% gewijzigd door Breezers op 01-06-2017 18:33 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C3kChennie
Breezers schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 18:19:
Inderdaad, probeer een duidelijke foto te maken van verschillende afstanden om te bepalen wat de component is geweest en welke moeilijkheidsgraad het betreft (SMD, wel/geen microscoop, solderpad wel/niet aanwezig, nieuwe lijn trekken wel/niet etc) maar ook wat voor component het betreft

@C3kChennie Ps: pas je topic even een beetje aan zodat de vraagstelling is : is dit nog te repareren (zie foto's) en advies of dit moeilijk is ? Nu is je topic V&A gericht en zal een modje die waarschijnlijk snel dichtgooien en daar naar verwijzen. ;)
ik kan helaas de titel van dit topic niet meer aanpassen |:(
foto's toegevoegd.

baal er echt van.
eerste keer dat zoiets mij overkomen is in al mijn hobby jaren, dat ik mijn eigen hardware met onkunde kapot maak/beschadig. en dan ook gelijk het meest kostbare van mijn computer. 8)7 ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
Kijk anders eens bij jou in de buurt, zo te zien doet dit bedrijf ook reparatie en een SMD component even opnieuw vastzetten zal echt niet meer dan/als ca 25 euro kosten

http://www.aalsmeer-service.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het is logischer dat jij de kaart naar iemand zou toebrengen, dan dat iemand anders met zooi spullen om het te repareren naar jou gaat ;). (Oké zoveel is uiteindelijk niet nodig, maar wel wat).

Ik vermoed zo dat het gewoon een random condensator is, en gezien de foto's denk ik zelfs het geluk dat hij het overleefd heeft. Al is er wat voor te zeggen alsnog een nieuwe te bestellen, maar dan moet eerst gemeten worden wat hij is, en dan een nieuwe besteld worden, dat kost wat meer tijd.

Los daarvan lijkt het groot genoeg dat zelfs ik het kan doen, en ik ben niet bepaald een soldeer wonder. Maar ik vermoed zo dat je geen behoefte hebt naar Eindhoven omgeving te komen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zoals reeds hierboven vermeld, hebben we V&A voor dit soort klus verzoekjes. Daarom de Topicstart wat aangepast. Maar je topic wil ik verder wel open laten voor support/advies. Suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C3kChennie
Breezers schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 18:40:
Kijk anders eens bij jou in de buurt, zo te zien doet dit bedrijf ook reparatie en een SMD component even opnieuw vastzetten zal echt niet meer dan/als ca 25 euro kosten

http://www.aalsmeer-service.nl/
dankjewel voor je hulp breezers. Ik zal ze even bellen om te kijken wat ze kunnen betekenen voor mij.
Sissors schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 18:46:
Het is logischer dat jij de kaart naar iemand zou toebrengen, dan dat iemand anders met zooi spullen om het te repareren naar jou gaat ;). (Oké zoveel is uiteindelijk niet nodig, maar wel wat).

Ik vermoed zo dat het gewoon een random condensator is, en gezien de foto's denk ik zelfs het geluk dat hij het overleefd heeft. Al is er wat voor te zeggen alsnog een nieuwe te bestellen, maar dan moet eerst gemeten worden wat hij is, en dan een nieuwe besteld worden, dat kost wat meer tijd.

Los daarvan lijkt het groot genoeg dat zelfs ik het kan doen, en ik ben niet bepaald een soldeer wonder. Maar ik vermoed zo dat je geen behoefte hebt naar Eindhoven omgeving te komen :P.
ik rij liever naar eindhoven, dan dat ik een nieuwe gtx 1080 ti kan gaan bestellen :9
_ferry_ schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 18:47:
Zoals reeds hierboven vermeld, hebben we V&A voor dit soort klus verzoekjes. Daarom de Topicstart wat aangepast. Maar je topic wil ik verder wel open laten voor support/advies. Suc6!
Mijn excuses, ik was zo in shock, dat ik gelijk naar tweakers ben uitgeweken. nogmaals sorry.
Ik kon de titel van dit topic ook niet meer aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
ik kan hem er zo voor je op solderen, ik doe dat soport smd werk dagelijks met de hand.
zit in Nijkerk

[ Voor 8% gewijzigd door itcouldbeanyone op 01-06-2017 18:56 ]

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Waar woon je? Ik kan je evt helpen in Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C3kChennie
rvanpruissen schreef op donderdag 1 juni 2017 @ 23:03:
Waar woon je? Ik kan je evt helpen in Eindhoven.
ik zit in aalsmeer/amstelveen.

de afstand die ik moet afleggen is voor mij geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
Voor je geweten; kan ook zijn dat het gewoon een cold joint was hoor (het tin heeft dan niet goed genoeg gevloeid), dan zit het gewoon sowieso al niet zo heel goed vast gesoldeerd. Zelfs SMD componenten kunnen best wel wat fysieke kracht verwerken (maar als je echt keihard uithaalt dan misschien niet) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50

dragonhaertt

@_'.'

Zo aan de foto's te beoordelen betreft het een keramische condensator (SMD, 0603 of 0805). Dit kan ik alleen niet zeggen zonder foto van het component, maar als hij hetzelfde er uit ziet als de componenten ernaast lijkt mij dit het meest waarschijnlijk. Gezien de plaatsing lijkt het een ontkoppel-condensator van het component aan de andere kant van de print. Grote kans dat zelfs zonder dit component alles nog werkt (al zou ik zelf niet het risico willen nemen)

Het is niet goed te zien, maar het lijkt er op dat de geleiders van het component zijn afgebroken en nog op de PCB zitten, het ziet er uit alsof er wat resten keramisch materiaal aanwezig zijn. Op zich geen ramp, zelfs met het originele component is het meestal nog wel te repareren, maar misschien is het netjes om het component even door te meten (LCR/goede multimeter) en een nieuwe er op te plaatsen.

De reparatie is geen werk als je weet welk component er op moet. Met een gemiddelde soldeerbout, wat tin en een pincet is het goed te doen. Er zijn vast genoeg mensen in de buurt met enige SMD ervaring of een technologie werkplaats waar je geholpen kan worden.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C3kChennie
Maks schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 09:01:
Voor je geweten; kan ook zijn dat het gewoon een cold joint was hoor (het tin heeft dan niet goed genoeg gevloeid), dan zit het gewoon sowieso al niet zo heel goed vast gesoldeerd. Zelfs SMD componenten kunnen best wel wat fysieke kracht verwerken (maar als je echt keihard uithaalt dan misschien niet) :)
dragonhaertt schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 10:17:
Zo aan de foto's te beoordelen betreft het een keramische condensator (SMD, 0603 of 0805). Dit kan ik alleen niet zeggen zonder foto van het component, maar als hij hetzelfde er uit ziet als de componenten ernaast lijkt mij dit het meest waarschijnlijk. Gezien de plaatsing lijkt het een ontkoppel-condensator van het component aan de andere kant van de print. Grote kans dat zelfs zonder dit component alles nog werkt (al zou ik zelf niet het risico willen nemen)

Het is niet goed te zien, maar het lijkt er op dat de geleiders van het component zijn afgebroken en nog op de PCB zitten, het ziet er uit alsof er wat resten keramisch materiaal aanwezig zijn. Op zich geen ramp, zelfs met het originele component is het meestal nog wel te repareren, maar misschien is het netjes om het component even door te meten (LCR/goede multimeter) en een nieuwe er op te plaatsen.

De reparatie is geen werk als je weet welk component er op moet. Met een gemiddelde soldeerbout, wat tin en een pincet is het goed te doen. Er zijn vast genoeg mensen in de buurt met enige SMD ervaring of een technologie werkplaats waar je geholpen kan worden.
nee, helaas was dit echt mijn eigen schuld, ik schoot uit met het gereedschap.
Het was niet eens heel hard, maar de blaam ligt gewoon bij mij,
aan de andere kant van de pcb zitten dus de micron memory modules.

Ben er ook echt van geschrokken, zo erg dat ik niet eens zelf me koeler er fatsoenlijk terug op wilt zetten,

Kaart werkt gelukkig nog. Maar alle thermal pads, backplate etc moeten er nog goed en strak op komen te zitten.
Was zo eigenwijs en nieuwsgierig dat ik voor de zekerheid wilde kijken of de kaart nog zou booten, en yes er was beeld..

ik had de Hybrid koeler erop gezet, fannetjes aangesloten.

1 run 3d mark firestrike gedraaid, daarna gta V gestart om het geheugen redelijk vol proberen te krijgen en kijken of het invloed zou hebben, en inderdaad artifacts nadat de kaart wat warmer wordt.

Wacht even tot dat het component er weer op zit..

Gisteren was ik zo perplexed dat ik maar gelijk met mijn smartphone foto's had gemaakt en een topic op tweakers had gestart..

Ik zal vanavond betere/scherpere foto's maken, en mijn eerste post in dit topic updaten.

[ Voor 3% gewijzigd door C3kChennie op 02-06-2017 12:39 . Reden: grammatica was a BSOD ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat je er zelf tegenaan bent gekomen en hij toen los schoot staat wel vast, en dus als je dat niet had gedaan er geen probleem was ook wel ;). Maar blijft wel dat een goed gesoldeerd component behoorlijk vast zit. Je moet dan wel echt met een hoop kracht ertegenaan komen voor het gebeurd.

Overigens verbaasd het me niet dat hij het zonder dat component ook wel (lijkt) te doen. Maar ik zou toch niet stress tests gaan draaien zonder koeling op je kaart. Ik weet niet hoe het momenteel met thermische beveiliging in GPUs zit, maar toen ik een aantal jaar geleden op een aantal jaar oude GPU (dus wel redelijk wat generaties terug, geloof HD5800 ofzo) een koeler had gedaan die niet goed bleek te passen, toen steeg zijn temperatuur naar >150C en viel de hele handel uit. Nu kunnen chips wel wat hebben, maar toendertijd hadden GPUs iig minder thermische beveiliging dan CPUs (die gewoon terugclocken bij onvoldoende koeling).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-10 14:01
Eens met de mensen boven mij, dit is een klusje van niets. Als je wilt kan ik dat wel even voor je doen op de VU (Vrije Universiteit). Stuur maar een DM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 14:35
Klusje van enkele minuten om dat te herstellen. Mocht je nog hulp nodig hebben kan ik het er ook opzetten voor je. Woon in Warmond(ligt tegen Leiden aan). Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:47
Ik wil t ook wel voor je doen. Stelt niks voor woonachtig in Zwolle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-10 10:41

Diamon

The Weird One

Dan zal ik niet reageren, woon ook in Zwolle en dit stelt inderdaad niets voor ;)

And The Only One

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
@C3kChennie

Hoe is het nu afgelopen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C3kChennie
Hey Breezers, uiteindelijk ben ik geholpen door twee tweakers.
De eerste tweaker had er een vervangende cap had op gezet, echter is deze blijkbaar eraf gevallen voordat ik thuis was.

Daarna kon ik hem niet echt bereiken, originele cap lag nog bij de tweaker zelf waar ik was geweest.
Volgens mij was hij op vakantie, en gaf wel aan dat hij later tijd zou hebben als hij terug zou zijn.

Ik heb daarna een mailtje gestuurd naar de webshop waar ik de kaart vandaan heb, alles uitgelegd.
Originele koeler op de kaart gemonteerd.

Kaart daarna naar een andere tweaker in de buurt gebracht die me geweldig heeft ontvangen, en mijn kaart heeft schoongemaakt en dus ook de soldeerpuntjes waarop de cap hoorde te zitten.

Nu gaat mijn kaart voor RMA terug, en heb ik meerdere malen aangegeven bij de webshop dat het mijn eigen schuld was en dat ik wil betalen voor de reparatie indien dat mogelijk is.
Webshop gaf aan dat ze deze gelijk doorsturen naar MSI.

Was natuurlijk even flink balen dat ik mijn 1080ti "kwijt" ben, heb mijn lesje geleerd.
Mocht MSI moeilijk doen, of niet willen repareren, begrijp ik dat volkomen en dan haal ik een nieuwe 1080 ti.

Maar hulde voor onze tweakers community man.. Ben er tevreden mee. _/-\o_ O+

[ Voor 15% gewijzigd door C3kChennie op 21-06-2017 10:41 . Reden: grammatica in de ochtend. ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• C3kChennie
Beste Tweakers,

Hierbij een update.

MSI en de webshop waar ik mijn videokaart had aangeschaft hadden mijn verzoek tot RMA geaccepteerd.

Proces is daarna heel snel gegaan, ik had binnen 8 dagen na het opsturen van mijn eigen videokaart alweer een werkend exemplaar terug gekregen (geen kosten voor mij).
Dit was een andere videokaart, wel exact hetzelfde model (Reference design 1080ti) en ook in dezelfde doos als waarin ik mijn eigen videokaart had opgestuurd, het was verder netjes verpakt.
De negatieve/positieve verhalen omtrent het retouren van msi producten fluctueert nogal, ik had gelukkig een prettige ervaring.

Ik heb eerst gekeken of deze videokaart geen mankementen had door middel van wat benchmarks, en mijn games op de videokaart los te laten.
Dit heeft even op zich laten wachten, ik wilde de tijd nemen om de naar mij terug gestuurde kaart te testen.
Hybrid cooler er dit keer wel keurig opgekregen met de juiste tools.

Hiervoor heb ik 3dmark, furmark, valley, heaven, en passmark geinstalleerd en gebruikt.
De games: Gta V, Rocket league, Anno 2205, starcraft 2, cities skylines zijn wat games die ik af en toe speel, waarbij rocket league op nummer 1 staat.

Kleine overclock toegepast zodat de gpu core op de grens van 2000mhz stabiel blijft.

En yes O+ de kaart werkt perfect. :)

Thanks @Bloodhoundje en @Nijn en aan alle andere tweakers die me geholpen hebben. _/-\o_

hieronder een paar fotos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kOloUNcckgInmPtYtaQVSTUO/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OVUt1BsiqUUA5nX2SFkEdY8x/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RsWmi7uJzj1vZ4xqAM5BJY8Q/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ieqxWtRd0otQ1cH5edgJ6MQb/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rzu8Qx3lBJXrHO7iUBB9PMWe/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/egFOigEbwoNtOOut4R0tomPA/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0EOoqi7moVsJ0Pk36ePkTNhT/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ymoWAfy9CAtgcMXttKWgUBHW/thumb.jpg

alles draait stabiel en wel, ik kan de komende winter weer door.

Thanks voor alles. :D _/-\o_

[ Voor 33% gewijzigd door C3kChennie op 20-07-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 17:54
Fijn dat je met je eerlijkheid zo ver bent gekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-10 14:35
Super om te lezen dat alles opgelost is! Kan er eindelijk weer op niveau gegamed worden :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Wauw, dat is toch best een mooie service van de de webshop en MSI d:)b

Pagina: 1